FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2012-07-12 Meddelad i Härnösand SÖKANDE Z-SignalerAB, 556761-0851 Box 119 835 32 Krokom MOTPART Strömsunds kommun Box 500 833 24 Strömsund SAKEN Sida1(6) Överprövning enligt lagen(2007:1090) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslårZ-SignalAB:s ansökan om överprövning. Mål nr 1961-12 E KONKURRENSVER�Er1 2or2 -a1- 1 3 Avd Dnr Dass -- Aktbil - Dok.Id 41004 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefax 0611 - 34 98 10 Telefon 0611 - 34 98 00 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida2 1961-12 E BAKGRUND OCH YRKANDEN Strömsunds kommun(kommunen) genomför upphandling avseende "Ar­ maturbyten och upprustning av vägbelysning". Genom tilldelningsbeslut den13 juni2012 antogsanbudnr2,LjusmontageiJämtlandABsomleve­ rantör. Z-SignalerAB(bolaget) begär överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas avseende vald leverantör och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Kommunen anser att begäran om överprövning ska avslås. UTVECKLING AV TALAN Bolaget anför i huvudsak följande. Efter kommunens utvärdering kan kon­ stateras att man valt att teckna kontrakt med anbudsgivarenLjusmontage i JämtlandAB, med alternativt utförande med total anbudssumma om 13 170 733 kr. Anbudsgivaren har lämnat totalt åtta anbud varav samtliga åtta är offererade med alternativt utförande. Vinnande anbud innehåller dessutom prissatta och ej prissatta reservationer. Vid kommunens utvärde­ ring har inga reservationer beaktats. Detta strider mot LOU:s grundläg­ gande principer om likabehandling. I annonsen har ej uppgetts att alterna­ tiva utföranden godkännes. Vinnande anbud är offererat med alternativt utförande och bör således förkastas vid utvärderingen. Vidare innehåller vinnande entreprenörs samtliga anbud prissatta och ej prissatta reservation­ er. Dessa reservationer har ej beaktats vid kommunens utvärdering vilket också bör ligga tillgrund för att samtliga anbudfrån vinnande entreprenör bör förkastas. Kommunen har tydligt i anbudsunderlaget klargjort att arbe­ ten för entreprenaden ska utföras inom hela Strömsunds kommun. Att vin­ nande entreprenör tillåts reservera sig motatt arbeten sker utanför Strömsunds tätort, och kräver timprisersättning för resor enligt ej redovisad A-prislista, strider mot ställda krav. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1961-12 E I HÄRNÖSAND Kommunen anför i huvudsak. följande. Bolaget anser att kommunen ej . visat att alternativa utföranden godkännes, vilket också är kommunens me­ ning. Däremot har anbudgivaren rätt att föreslå alternativt material i enlig­ het med6 kap. 4 § LOU . Det föreskrivna materialet är ex empel på material som uppfyller kommunens krav på kvalitet, prestanda ochfunktionskrav, inte ett absolut krav på fabrikat. Kommunen anser inte att de åtta olika an­ budenfrån samma anbudsgivare är att betrakta som sidoanbud, utan åtta olika anbud med alternativt material, med arbetsutförande helt i enlighet med förfrågningsunderlaget. Alla tio inkomna anbud har behandlats såsom separata anbud. Vidare har bolaget anfört att kommunen inte beaktat pris­ satta och ej prissatta reservationer i sin anbudsutvärdering. Kommunens bedömning är att de reservationer som lämnats är av marginell betydelse då förekomsten av dessa moment är av minimal omfattning för denna ent­ reprenad. Reservationerna har ingen som helst betydelse för utfallet av · utvärderingen. Sammanfattningsvis erhöll kommunen tio stycken anbud från tre olika anbudsgivare. Kommunen valde att bedöma alla inkommande anbud som separata och unika anbud och har utvärderat dessa enligt de villkor som angavs i förfrågningsunderlaget. Av dessa tio anbud förkasta­ desfyra stycken som inte uppfyllde kraven på likvärdighet. Kommunen anser därmed att man uppfyllt kraven på likabehandling och transparens och därmed kan klaganden varken anses lidit eller riskerat att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser U pphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas(1 kap. 9 § LOU) . Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1961-12 E I HÄRNÖSAND har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att denfår avslutas först sedan rättelse har gjorts(16 kap. 6 § LOU). Utredningen i målet Avrorfrågningsunderlagetframgårbl.a. följande. AFB.31 Anbuds form och innehåll Anbud skall vara uppställt och avges i tillhandahållet anbuds­ formulär och följa förfrågningsunderlaget. Endast elektro­ niska anbud, insända via Visma Opic, godtas. Reservationer, förutsättningar för anbudet o.d. skall vara prissatta. Arbets­ kraftsreservationer godtas inte. I anbud angivna diskuss­ ionspunkter får endast avse förtydliganden och skall vara specificerade. AFB.51 Prövningen av anbudsgivare Kvalificeringsfasens skall-krav enl. "Anbudsformulär". Samtliga skallkrav måste vara uppfyllda för att anbudet skall gå vidare till utvärderingsfasen (ABF.52). Anbudsgivare skall vara registrerad i aktiebolags- handels- eller föreningsregist­ ret samt vara registrerad för redovisning och inbetalning av mervärdesskatt innehållen preliminär A-skatt och arbetsgi­ varavgifter. Anbudsgivare skall uppfylla kraven enligt LOU. Se även AFB.31 och "Anbudsformulär". Brister i ovan nämnda uppgifter kan vara grund för att anbuden inte upp­ tas till prövning. Av teknisk beskrivning för utförande av armaturbyten samt reinvesteringar av belysning framgår bl. a. följande. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1961-12 E SND.1 Ljusarmaturer för vägtrafikbelysning Ljuskällor ingår. Kapslingsklass IP66 gäller hela armaturen. Armaturtyper enligt MF eller likvärdig. Förvaltningsrättens bedömning Den i målet aktuella upphandlingen avser armaturbyten och upprustning av vägbelysning. Utvärderingen har skett genom att anbudet med lägsta sam­ manlagda pris vunnit och kommunen har i tilldelningsbeslut antagit anbud lämnat avLjusmontage iJämtlandAB. Bolaget har i ansökan om över­ prövning gjort invändningar mot detta och yrkat att upphandlingen i första hand ska rättas avseende vald leverantör och i andra hand att upphandling­ en ska göras om. Bolaget har gjort gällande att den antagne leverantören offererat ett alternativt utförande och därför borde förkastats vid utvärde­ ringen samt att vinnande anbud innehåller prissatta och ej prissatta reser­ vationer vilka kommunen inte beaktat i sin utvärdering. Vad först gäller invändningen att vinnande anbud offererat ett alternativt utförande konstaterar förvaltningsrätten följande. Av förfrågningsunderla­ getframgår påflera ställen att det föreslagna materialet eller likvärdigt ska användas. Genomformuleringen "eller likvärdigt"framgår enligt förvalt­ ningsrättens mening att alternativa utföranden godtas. Kommunen har därmed inte ageratfelaktigt när man utvärderat anbud med alternativt utfö­ rande. Vidare har bolaget invänt att det vinnande anbudet innehåller reservationer som kommunen inte beaktat vid sin utvärdering och att detta skulle utgör ett brott mot principen om likabehandling. I nledningsvis konstaterar för­ valtningsrätten att detframgår av förfrågningsunderlaget att anbudsgivare har möjlighet till reservationer, så länge dessa är prissatta och specifice­ rade. Av utredningen i måletframgår att det vinnande anbudet innehåller reservationer samt att dessa inte beaktats vid kommunens utvärdering. Ef- I HÄRNÖSAND FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida6 1961-12 E tersom reservationerna kan ha påverkat priset borde kommunen ha beaktat dessa i utvärderingen. Att inte beakta reservationerna i utvärderingen kan därföranses utgöra ett brott mot principen om likabehandling. För att ett ingripande enligtLOU ska ske iform av att upphandlingen ska göras om eller rättas krävs emellertid enligt bestämmelserna iLOU att den leverantör som ansökt om överprövning lidit eller kan komma att lida skada till följd av myndighetens brott mot bestämmelserna iLOU . Kom­ munen har anfört att man gjort bedömningen att de reservationer som läm­ nats är av marginell betydelse då förekomsten av dessa moment är av mi­ nimal omfattning för denna entreprenad samt att reservationerna inte har någon betydelse för utfallet av utvärderingen. Av utredningen i måletframgår att vinnande anbud, utan beaktande av reservationerna, har en total anbudssumma på 13 170 733 kr samt att total anbudssumma för bolaget uppgår till 19 969 757 kr. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifrågasätta kommunens uppgifter om att reservationerna i vinnande anbud rör sällan förekommande situationer och därmed får liten betydelse för priset. Mot bakgrund av att det skiljer ca6,8 miljoner kronor mellan bolagets anbud och vinnande anbud, samt att bolagets anbud ham­ nat först påfemte plats vad gäller pris i utvärderingen, framstår det som osannolikt att reservationerna av mindre betydelse skulle påverkat utfallet av utvärderingen. Bolaget kan därför inte anses ha lidit eller riskera att lida skada till följd av den utvärdering som kommunen gjort och begäran om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/1C LOU). ��und SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den kla ndes namn, personnummer, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU ga yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,