FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2010-08-31 Mål nr 4271-10 E Enhet 2 Sidal(4) notarien Elin Ruthström SÖKANDE Falun Rörmokaren i Järvsö AB, 556648-3805 Boda Pl. 4276 B 820 40 .Tärvsö MOTPART Ljusdals kommun 827 80 ljusdal Ombud: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU DOMSLUT Dok.Id 12373 Postadress Box 1093 S- 801 35 Gävle Besöksadress Lantmäterigatan 4 Telefon Telefax 023-38300 00 023-38300 90 E-post: forvalt11ingsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag fredag 0 8:00 -12 00 1300-16:00 Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen "VS-arbeten Norra Hälsing­ land", dnr 2010-2729, i får avslutas först sedan rättelse gjo1is den del upp­ handlingen avser Ljusdals kommun. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 17 juni 2010. Handläggare: Förvaltningsrätts- Meddelad i Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4271-10 E lFALUN BAKGRUND Kmmnunalförbundet Inköp Gävleborg (konununalförbundet) inbjöd, på uppdrag av bl.a, Ljusdals kommun, leverantörer att senast den 20 april 2010 lämna anbud i en upphandling benämnd "VS-arbeten Norra Hälsing­ land". Kommunalförbundet beslöt den 19 maj 2010 att avbryta upphandlingen på grund av bristande konkurrens. Bolaget har ansökt om överprövning av avbrytandebeslutet, vilket handläggs i förvaltningsrättens mål 4038-10. Förvaltningsrätten har i beslut denna dag avskrivit målet från vidare hand­ läggning då kommunen återupptagit upphandlingsförfarandet. I tilldelningsbeslut den 7 juni 2010 beslöt kommunalförbundet anta Tho­ mas Rör i Ljusdal AB (Thomas Rör) som primär leverantör och Rörmoka­ ren i Järvsö AB (bolaget) som sekundär leverantör såvitt avser Ljusdals konmrnn. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker i detta mål om överprövning av tilldelningsbeslut den 7 juni 2010 och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering av anbuden görs, varvid bolaget antas som etta i utvärderingen. Som grund för ansökan anför bolaget bl.a. föl­ jande. Enligt förfrågningsunderlaget ska utvärderingskriteriet kvalitet be­ dömas med beaktande av sex faktorer. Det kan inte o�jektivt förstås hur kommunalförbundet kan ha bedömt anbuden likvärdiga vad avser aktuellt utvärderingskriterium. I bolagets anbud har samtliga faktorer redovisats utförligt Bolaget arbetar även efter Comfort-kedjans ledningssystem CLS 2005, Normalt brukar ett certifierat ledningssystem motivera högre poäng än ett oce1iifierat sådant I Thomas Rörs anbud har fyra av faktorerna inte redovisats och de resterande två faktorerna har beskrivits k01i på fyra rader i anbudsfommläret. Thomas Rörs poängtilldelning borde därför inte ha FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 3 4271-10 E motiverat högre poäng än motsvarande godkänd, eller snarare med tvekan godkänd. Genom kommunalförbundets åsidosättande av LOU har bolaget lidit skada då bolaget, om utvärderingen utfö1is korrekt, hade rangordnats som etta och dänned antagits som primär leverantör. Kommunalförbundet har i yttrande anfö1i a1i förbundet föreslår att bolaget tilldelas avtalet som primär leverantör och den tidigare föreslagna Thomas Rör antas som sekundär leverantör. Kmmnunalförbundet anför vidare bl.a. följande. En andra utvärdering av anbuden har gjorts tillsammans med be­ ställarna. Bolagets betyg föreslås höjas till fem poäng på grund av bolagets certifiering av ISO 9001:2001 och ISO 14001 som, även om det inte ut­ gjort krav, kan bedömas som en trygghet att uppvärdera för beställaren. Det skulle innebära att bolaget föreslås tilldelas avtalet som primär leve­ rantör och att Thomas Rör antas som sekundär leverantör. DOMSKÄL Tillämplig lagtext Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskximinerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna enligt stycket ovan eller någon annan bestämmelse i LOU och det­ ta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 2. § första stycket LOU). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4271-10 E !FALUN Förvaltningsrättens bedömning Med hänsyn till att kommunalförbundet medge1i aii räiielse bör ske och det enligt förvaltningsrättens uppfaiining inte finns skäl a1i frångå de1ma upp­ fattning föreligger förutsättningar aii förordna om räiielse. GAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). ��� Karin Forslund Johansson Rådman SVERIGES DoMSTOIAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fö1-valtningsrättens beslut ska skriva till K.annnarrätten i Sundsvall Sktivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades.. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kornmer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Ka1mnarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till änd1-ing i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas.. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnurruner, yrke, postadress och telefonnummer.. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att amnälan snarast görs till kammarrätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift 3. om fö1-valtningsrättens namn, målnuimner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av fö1-valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som kiaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va17e särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1-valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU