Dok.Id 244003 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2019-03-04 Mål nr 353-19 Sida 1 (6) Föredraganden Meddelad i Falun Annelie Gustafson SÖKANDE Gatu och Väg Väst AB, 556650-6845 Ombud: Advokat Susanne Wiklund Advokatfirman Kjällgren AB Box 1 451 15 Uddevalla MOTPARTER 201G -03- 0 4 Avd Dnr KSnr 1. ABTK Anläggning och Betongteknik Konsult AB, 556582-0981 Mediavägen 14 438 91 Landvetter 2. Härryda kommun 435 80 Mölnlycke SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska genomföras varvid anbudet från ABTK Anläggning och Betongteknik Konsult AB inte ska beaktas. Aktbn Box45 S-791 21 Falun Kullen 4 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se wv,w. forvaltningsrattenifalun.domstol.se måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET •I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 2 353-19 .". BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Härryda kommun genomför upphandlingen "Bro 14-755-1 över RV40, Mölnlyckemotet". Upphandlingengenomförsenligtreglernaförförenklat förfarande i lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldel­ ningsbeslut fattades den 11 januari 2019 varvid ABTK Anläggning och Be­ tongteknik Konsult AB (ABTK) antogs som vinnande leverantör. Gatu och Väg Väst AB (GVV) ansöker om överprövning och yrkar att rät­ telse ska ske på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska genomföras varvid anbudet från ABTK inte får beaktas. GVV anför i huvudsak följande. Kom­ munen har uppställt obligatoriska krav på att anbudsgivaren ska ha ett kvali­ tetsledningssystem som följer SS-EN ISO 9001:2008 eller likvärdigt och ett miljöledningssystem som följer SS-EN ISO 14001:2004 eller likvärdigt. Som ett led i den omvända anbudsprövningen har kommunen begärt att ABTK ska inkomma med redovisning att man uppfyller dessa krav. Sådana uppgifter ska lämnas inom fem arbetsdagar. Den redovisning som ABTK gett in visar inte att kraven är uppfyllda då deras dokument är mycket all­ mänt hållna och saknar uppgifter om i princip alla de angivna aspekterna som berörs och är krav i respektive ISO-standard. Anbudet borde därför ha uteslutits såsom icke krav-uppfyllande. Genom att godta anbudet har kom­ munen handlat i strid med likabehandlingsprincipen och transparensprinci­ pen. Bolagets anbud har det näst lägsta anbudspriset och uppfyller samtliga krav i upphandlingen. Om inte ABTK:s anbud hade godtagits hade bolaget rätteligen tilldelats uppdraget. Härryda kommun bestrider ansökan om överprövning och anför i huvud­ sak följande. I upphandlingsdokumenten har krav på att anbudsgivaren bl.a. ska ha kvalitets- och miljöledningssystem som följer ISO-standarderna. Det framgår vidare att anbudsgivaren i anbudsformuläret ska kryssa i en ja-ruta för dessa krav. Genom undertecknande av anbudsformuläret intygar behörig företrädare för anbudsgivaren att samtliga ställda krav är uppfyllda. I FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 3 353-19 ABTK:s anbud har nämnda ja-ruta kryssats i och anbudet har undertecknats. Mot bakgrund av detta, och med hänsyn till de grundläggande principerna om likabehandling och proportionalitet har kommunen inte haft fog för att göra en annan bedömning än att ABTK:s anbud uppfyller nämnda krav. För att ytterligare försäkra sig om att ABTK uppfyller de aktuella kraven har kommunen använt sig av möjligheten i upphandlingsdokumenten att ta in kompletterande bevis. De bevis som ABTK har gett in är dokument där det i dokumenthuvudenas information om dokumenten framgår att dokumenten ingår i Handbok ISO 9001, ISO 14001 och ISO 45001. Mot bakgrund av detta finns det inte skäl för kommunen att ytterligare ifrågasätta att ABTK uppfyller kraven. Det vore tvärtom oproportionerligt att göra en annan be­ dömning. ABTK bestrider ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Bolagets anbud uppfyller de i upphandlingsdokumenten angivna kraven. Kraven är att anbudsgivaren ska ha kvalitets- och miljöledningssystem av beskrivet slag. Det är dock inte nödvändigt att visa detta i samband med in­ lämnande av anbudet. Genom ett administrativt förbiseende kom bolagets medarbetare att skicka in bolagets kvalitets- och miljöpolicys vid kommu­ nens förfrågan. I samband med överprövningen har bolaget översänt rätt do­ kument till kommunen vilket bifogas med yttrandet till förvaltningsrätten. Bolaget har således kvalitets- och miljöledningssystem och hade även detta vid inlämnande av anbud. Att bolaget råkade skicka fel dokument ändrar inte detta förhållande. Vid tillämpning av ett förfarande med omvänd an­ budsprövning finns inget hinder mot att beakta senare inkommen doku­ mentation så länge det därigenom kan konstateras att anbudsgivaren de facto uppfyller ställda krav. Förfarandet innebär inte att bolaget gynnas eller att andra anbudsgivare missgynnas. Mot bakgrund av det anförda åsidosätter kommunen inte någon upphandlingsrättslig princip eller bestämmelse i LOU genom att tilldela bolaget det aktuella kontraktet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 4 353-19 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad GVV anfört är visat att Härryda kommun brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att GVV lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläg­ gande principerna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten I de administrativa föreskrifterna punkterna AFC.221, AFC.222 och AFB.314 framgår följande: AFC.221 Kvalitets.ledning Entreprenören ska ha ett kvalltetsledningssystem som följer SS-EN ISO 9001:2008 eller likvärdigt. AFC.222 Miljöledning AFS.314 Entreprenören ska ha ett mlljöledntngssyslem som följer SS-EN ISO 14001 :2004 eller lrlcvärdigt. Kompletteringar till anbud Kommunen kan komrna atl begära komplettering til1 anbud, Kompietteri11g ska ske Inom 5 arbetsdagar från begäran. Komplettering kan begäras i forn, av en eller Rera av nedanslående uppgffter: Intyg gällande ekonomisk stabifrtet enligt AFB. 52. 2 Uppgift om minst t11å jämförbara uppdrag med refe1enset entlgt AfB.52. Uppdragen får inte vara �Idre än S ar, från sista dag för anood enligt AFB.32. Detla styrks ITl(;!(J kopia på beställningskrivelse och utlåtande från i.Mbasiktnfng eller mo!sva�nde, 3 Redovisning av kllat1t�sledning- oc.ti mllJölednlngssys!em enligt AFC.221 oell ACF.222. 4 rntyg om att arlletsgfvare är fri frAn sk1.1lder avseende svenska s..,atter och s.ociafa avgifter. (Se AFB.511}, Om anbudsgivare inte kompletterat anbu:f,,V'.F)Yl'..tfettä'sä:�t:· Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet Mer information finns på \VWw.domstoLse. För fullständig information, se: • • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. -:. ?· PrövniJ;i°gstillst�nd i kammarrätten När b;erl