Marie Larsson S…KANDE Meddelad i Karlstad Dok.Id 109487 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besšksadress RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 GrŠsbergs Bil i Hagfors AB, 556743-7933 UvedsvŠgen 7 683 33 Hagfors MOTPART Hagfors kommun Kommunstyrelsen 683 80 Hagfors …VRIG PART KG Knutsson AB 191 81 Sollentuna Ombud: Carl NorŽn Kastell AdvokatbyrŒ AB Stureplan 13 Box 7169 103 88 Stockholm SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU ___________________ AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten beslutar att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse skett pŒ sŒ sŠtt att ny utvŠrdering gšrs varvid KG Knutsson AB:s anbud inte ska beaktas. ___________________ 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD 2014-06-11 MŒl nr 224-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Hagfors kommun har genomfšrt en upphandling avseende service av kommunens leasade och Šgda fordon (dnr UPH 2013-236). Tilldelnings- beslut fattades den 8 januari 2014. Av tilldelningsbeslutet framgŒr att samt- liga fyra anbudsgivare kvalificerade sig till utvŠrderingen och i beslutet uppgavs att antagen leverantšr KG Knutsson Bil AB lŠmnat fšrmŒnligaste pris. GrŠsbergs Bil i Hagfors AB (bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att det ska gšras en fšr- nyad anbudsutvŠrdering utan beaktande av det anbud som lŠmnats av KG Knutsson Bil AB. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska gšras om. Till stšd fšr ansškan anfšr bolaget i huvudsak fšljande. I fšrfrŒgningsunderlaget stŠller kommunen upp skall-krav som ska vara uppfyllda fšr att anbud ska kvalificera sig till steg 2 Ð utvŠrderingen. KG Knutsson Bil AB och de tvŒ anvisade verkstŠderna uppfyller inte dessa skall-krav. KG Knutsson Bil AB bedriver till skillnad frŒn švriga tre an- budsgivare inte fordonsverkstadsverksamhet och kan sŒledes inte utfšra de tjŠnster som efterfrŒgas av kommunen. Kommunen torde i stŠllet mena KG Knutsson AB i sitt tilldelningsbeslut. KG Knutsson AB Šr sys- terbolag till Autoexperten i Sverige AB vars dotterbolag Šr Autoexperten Detaljist i Sverige AB. SŒvitt bolaget kan fšrstŒ Šger dessa Autoexperten- bolag inga verkstŠder och i vart fall inte de anvisade verkstŠderna CWs Bilservice och TS Bilservice. SŒvitt bolaget fšrstŒr finns det hos kommu- nen inget skriftligt Œtagande frŒn dessa verkstŠder att de kan utfšra upp- draget pŒ KG Knutsson AB:s vŠgnar. I ett dokument anger KG Knutsson AB att CWs Bilservice och TS Bilservice Šr anslutna till Autoexpertens verkstadskoncept och innehar den hšgsta graden av deras tre olika grader av verkstŠder. I ett annat dokument anges att varje ackrediterad Autoex- perten verkstad Šr kontrollerad av Kontrollerad Bilverkstad, vilket inte stŠmmer. Det finns inte heller nŒgot skriftligt Œtagande att verkstŠderna uppfyller de kvalitets- och miljškrav som uppstŠlls i fšrfrŒgningsunder- laget. SŒvitt bolaget vet finns det ingen skriftlig dokumentation frŒn verkstŠderna dŠr de bekrŠftar att de har den tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet som krŠvs fšr att utfšra uppdraget. Bolaget Šr medvetet om att enligt LOU fŒr en leverantšr vid behov och nŠr det gŠller ett visst kon- trakt Œberopa andra fšretags ekonomiska, tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet. DŒ ska leverantšren tillhandahŒlla ett Œtagande frŒn fšretagen i frŒga eller pŒ annat sŠtt visa att leverantšren kommer att fšrfoga šver 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. NŒgra sŒdana skriftliga Œtaganden finns inte frŒn de tvŒ verkstŠderna och bolagets uppfattning Šr att dessa verkstŠder inte sanningsenligt kan lŠmna sŒdana Œtaganden eftersom de inte har bevisat att de uppfyller de krav som stŠlls i anbuds- inbjudan. Kommunen har fattat sitt beslut pŒ felaktiga och bristfŠlliga underlag frŒn KG Knutsson AB. Bolaget har lidit skada eftersom det prismŠssigt hade det lŠgsta budet efter KG Knutsson AB. Hagfors kommun bestrider yrkandet om ingripande enligt LOU och anfšr i huvudsak fšljande. Anteckningen KG Knutsson Bil AB i tilldelningsbeslutet Šr en felskriv- ning. Anbudsgivare Šr KG Knutsson AB. Hur KG Knutsson AB fšrhŒller sig till Autoexperten saknar i samman- hanget betydelse eftersom KG Knutsson AB inte har hŠnvisat till Auto- expertens kapacitet utan endast upplysningsvis i sitt anbud omnŠmnt Autoexperten. Kommunen har i sitt fšrfrŒgningsunderlag inte krŠvt nŒ- gon skriftlig dokumentation pŒ att kraven Šr uppfyllda utan i stŠllet en redogšrelse frŒn anbudsgivaren i anbudet, vilket KG Knutsson AB har lŠmnat. Kommunen har inte haft anledning att ifrŒgasŠtta att de uppgif- ter KG Knutsson AB lŠmnat i anbudet varit riktiga, d.v.s. att KG Knuts- son AB skulle anvŠnda CWs Bilservice och TS Bilservice som under- leverantšrer och att dessa var anslutna till Autoexpertens verkstadskon- cept. Eftersom det inte har varit frŒga om hŠnvisning till annans kapa- citet utan till typiska underleverantšrer har det inte krŠvts nŒgot skrift- ligt Œtagande mellan KG Knutsson AB och CWs Bilservice respektive TS Bilservice. Kommunen har inte heller haft nŒgon skyldighet att kontrollera att lŠmnade uppgifter i anbud Šr korrekta, vilket framgŒr av kammarrŠttspraxis. Endast fšr det fall en upphandlande myndighet har haft anledning att ifrŒgasŠtta riktigheten av en lŠmnad uppgift kan sŒdan kontrollskyldighet uppkomma. Kommunens bedšmning utifrŒn det lŠmnade anbudet var att KG Knutsson AB uppfyllde stŠllda skall-krav pŒ teknisk fšrmŒga och kapacitet. NŒgon skyldighet att kontrollera lŠm- nade uppgifter har sŒledes inte uppkommit. Det Šr riktigt att KG Knuts- son AB till anbudet har fogat sitt och inte verkstŠdernas miljšlednings- och kvalitetsledningssystem. Det Šr av betydelse att det Šr kontraktspar- ten, d.v.s. KG Knutsson AB, som svarar fšr dessa rutiner och kommu- nen har inte heller krŠvt att underleverantšrerna ska ha motsvarande system. GrŠsbergs Bil i Hagfors AB har i yttrande anfšrt i huvudsak fšljande. KG Knutsson AB har i sitt anbud endast redovisat att verkstŠderna (som KG Knutsson AB inte Šger och inte har avtal med) kompetenstestas och utbildas fortlšpande samt att de har erforderlig kompetens fšr att utfšra uppdraget. Det Šr mycket fšrvŒnande att kommunen anser att detta 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD rŠcker, inte minst mot bakgrund av att KG Knutsson AB inte ens har kompetens att uttala sig om detta. NŠr det gŠller maskiner och teknisk utrustning har Šven hŠr kommunen godtagit KG Knutsson AB:s mycket knapphŠndiga uppgifter om vilken teknisk utrustning verkstŠderna in- nehar. Bolaget vet att bŒda dessa verkstŠder inte har all erforderlig ut- rustning fšr uppdraget. KG Knutsson AB har redogjort fšr tre kunder som, sŒvitt bolaget kan fšrstŒ, de utpekade verkstŠderna aldrig har utfšrt nŒgon tjŠnst Œt. Det Šr mŠrkligt att dessa underleverantšrer inte behšver uppvisa nŒgon dokumentation i form av utrustning, utbildning, miljš- dokument, kunder mm. Det Šr i en upphandling inte tillŒtet att som i detta fall stŠlla krav vars uppfyllnad endast ska visas med anbudsgiva- rens egna uppgifter, jfr EU-domstolens avgšrande i C-448/01. €ven om kommunen i samband med utvŠrderingen inte hade konkret anledning att ifrŒgasŠtta KG Knutsson AB:s uppgifter i anbudet fšljer av praxis att Šven sŒdana omstŠndigheter som framkommer fšrst under šver- pršvningsprocessen mŒste beaktas vid pršvningen av om skall-kravet Šr uppfyllt. Hagfors kommun har i yttrande anfšrt i huvudsak fšljande. Kommunens bedšmning Šr att KG Knutsson AB i sitt anbud har lŠmnat de uppgifter som kommunen efterfrŒgat, nŠmligen fšrteckning šver de viktigaste tjŠnsterna de senaste tre Œren, redovisning av utbildnings- och yrkeskvalifikationer samt fšrteckning šver verktyg, maskiner etc. som fšretaget disponerar šver. Kommunen vidhŒller att den inte har haft an- ledning att ifrŒgasŠtta lŠmnade uppgifter och att de uppgifter som GrŠs- bergs Bil i Hagfors AB lŠmnat i ansškan om šverpršvning inte har varit sŒdana att det finns anledning att sŠrskilt kontrollera uppgifterna. De uppgifter som KG Knutsson AB har lŠmnat i sitt anbud Šr fullt mšjliga att kontrollera. GrŠsbergs Bil i Hagfors AB har inte visat att KG Knuts- son AB inte har uppfyllt skall-kraven eller att de har lŠmnat felaktiga uppgifter i sitt anbud. NŒgon utvidgad kontrollskyldighet fšreligger dŠr- fšr inte. KG Knutsson AB anser att GrŠsbergs Bil i Hagfors AB:s ansškan om šverpršvning ska avslŒs. KG Knutsson AB uppger att dess anbud uppfyller samtliga krav och att GrŠsbergs Bil i Hagfors AB inte har visat att det har lidit eller kan komma att lida skada. Till stšd fšr sin talan anfšr KG Knuts- son AB i huvudsak fšljande. KG Knutsson AB uppfyller samtliga av de nu aktuella kraven i punkten 2.11.1 i anbudsfšrfrŒgan. I bilaga 1 till bolagets anbud har angetts att uppdraget kommer att utfšras av underleverantšrerna CWs Bilservice och TS Bilservice, vilka Šr anslutna till Autoexpertens verkstadskoncept och de innehar Ackrediterad Autoexperten Verkstad, som innebŠr att de 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD innehar den hšgsta graden av Autoexpertens tre olika grader av verkstŠ- der. Att hšgt stŠllda kvalitetskrav stŠlls pŒ en sŒdan verkstad framgŒr av bilagan ÓKvalitetssŠkringÓ till KG Knutsson AB:s anbud (som GrŠs- bergs Bil i Hagfors AB har hŠnvisat till, men inte synes ha bifogat sin ansškan om šverpršvning). Som bl.a. framgŒr av bilagan Šr varje Ack- rediterad Autoexperten Verkstad kontrollerad av Kontrollerad Bilverk- stad (KVB). Som anges under rubriken Óutbildnings- och yrkeskvalifi- kationerÓ (bilaga 1 till aktbilaga 1) har dessa underleverantšrer erforder- lig kompetens fšr att utfšra uppdraget. Detta utgšr en uttrycklig bekrŠf- telse av att leverantšrens utbildnings- och yrkeskvalifikationer motsva- rar de krav som stŠlls i upphandlingen. BekrŠftelsen upprepas i bilagan ÓIntyg kompetens och resurserÓ (se rubriken ÓVerkstŠderÓ i bilaga till aktbilaga 1) vilken har bifogats till KG Knutsson AB:s anbud. Dess- utom har KG Knutsson AB i anbudsformulŠret angett ÓJAÓ efter pŒstŒ- endet ÓSamtliga villkor i fšrfrŒgningsunderlaget accepterasÓ. Kommu- nen har inte nŒgon anledning att ifrŒgasŠtta KG Knutsson AB:s bekrŠf- telser och redovisningar av kravuppfyllelsen. Anbudet frŒn KG Knuts- son AB uppfyller dŠrmed fšrfrŒgningsunderlagets krav och kan inte fšrkastas. Det bšr Šven nŠmnas att det inte finns nŒgot krav i upphand- lingen pŒ att CV avseende de personer som avses utfšra tjŠnsterna ska bifogas. Som kommunen har anfšrt anlitar KG Knutsson AB sedvanliga underleverantšrer och fšr sŒdana finns ingen skyldighet att tillhanda- hŒlla bevis om tillgŒng till kapaciteten. Under alla omstŠndigheter har KG Knutsson AB pŒ annat sŠtt i anbudet visat att man kommer att fšr- foga šver nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. KG Knuts- son AB har i anbudet (bilaga 1 till aktbilaga 1) fšrklarat att man ingŒr i samma koncern som Autoexperten Sverige AB. Genom det gemen- samma ŠgarfšrhŒllandet Šr det uppenbart att KG Knutsson AB fšrfogar šver de nšdvŠndiga resurserna genom Autoexpertens ŒterfšrsŠljare, dŠr- ibland de tvŒ underleverantšrer som KG Knutsson AB avser att anvŠnda sig av. KG Knutsson AB har dessutom underhand presenterat ett samar- betsavtal med Autoexperten och dess ŒterfšrsŠljare fšr kommunen. KG Knutsson AB har dŠrmed under alla omstŠndigheter visat att man kom- mer att fšrfoga šver nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. KG Knutsson AB fšrfogar šver de verktyg, maskiner och teknisk utrustning som krŠvs fšr utfšrande av tjŠnsten, vilket har bekrŠftats och framgŒr av anbudet (bilaga 1 till aktbilaga 1 och under rubriken ÓVerkstŠderÓ i bi- laga till aktbilaga 1). Det finns ingen anledning att ifrŒgasŠtta dessa upp- gifter. Dessutom Šr det sŠrskilt fšreskrivet i fšrfrŒgningsunderlaget att kravet ska vara uppfyllt Óvid tidpunkten fšr tecknande av kontraktÓ, var- fšr det šverhuvudtaget inte Šr mšjligt att fšrkasta anbudet ens vid bris- tande uppfyllelse av kravet vid anbudsinlŠmningen. Kravet Šr uppfyllt redan nu. Att lŠmna in ISO-certifikat fšr underleverantšrer Šr inget krav i upphandlingen. Sammanfattningsvis Šr samtliga GrŠsbergs Bil i Hagfors AB:s pŒstŒenden om brister i KG Knutsson AB:s anbud grundlšsa. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD SK€L F…R AVG…RANDET BestŠmmelser Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphand- lingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmse- sidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 € LOU ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts om den upphand- lande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. Utredningen I fšrfrŒgningsunderlaget den 18 november 2013 till nu aktuell upphandling anges bl.a. fšljande. 2.11.1 Uteslutning och kvalificering Ð Steg 1 Fšrst sker en kontroll av att anbudsgivaren uppfyller de formella krav och Œligganden som ska eller fŒr medfšra uteslutning enligt LOU. DŠrefter sker en bedšmning av anbudsgivarens lŠmplighet i form av registrering, eko- nomisk stŠllning samt teknisk och yrkesmŠssig kapacitet. Detta visas ge- nom att nedanstŒende specificerade krav uppfylles. Uteslutningsgrund och krav pŒ registrering Kommunen kommer att utesluta anbudsgivaren om nŒgon av omstŠndig- heterna fšreligger enligt LOU kap 10 € 1. Uteslutning av leverantšr kan komma att gšras i de fall som gŠller enligt LOU kap 10 € 2. Motsvarande krav gŠller Šven fšr eventuella underleverantšrer. Krav pŒ teknisk fšrmŒga och yrkesmŠssig kapacitet Anbudsgivaren ska ha tre Œrs erfarenhet frŒn liknande tjŠnster eller kunna pŒvisa att beršrd personal har motsvarande erfarenhet. Fšr tjŠnsten ansvarig arbetsledare ska minst inneha fem Œrs erfarenhet av motsvarande ansvar i liknande tjŠnster. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD Anbudsgivaren ska vid tidpunkten fšr tecknande av kontrakt fšrfoga šver de verktyg, maskiner och teknisk utrustning som krŠvs fšr utfšrande av tjŠnsten, d.v.s. diagnostikutrustning, specialverktyg osv. Bevis om teknisk fšrmŒga och yrkesmŠssig kapacitet Kravet pŒ uppfyllande av teknisk och yrkesmŠssig kapacitet visas genom att till anbudet bifoga: Fšrteckning šver de viktigaste tjŠnsterna (fšretagsavtalen) som utfšrts un- der de tre senaste Œren med uppgift om vŠrde och tidpunkt samt huruvida det varit frŒga om privata eller offentliga mottagare. Uppgifter om tjŠnsteleverantšrens utbildnings- och yrkeskvalifikationer eller motsvarande uppgifter fšr ledande personer i fšretaget, sŠrskilt om den eller dem som ska ha ansvar fšr tillhandahŒllande av tjŠnsterna. Uppgift om vilka verktyg, maskiner och teknisk utrustning som tjŠnste- leverantšren fšrfogar šver fšr att fullgšra kontraktet. Krav pŒ tillgŒng till andra fšretagskapacitet Anbudsgivare som inte uppfyller stŠllda krav pŒ ekonomiskt, teknisk och yrkesmŠssig kapacitet fŒr i sitt anbud vid behov hŠnvisa till andra fšretags kapacitet. Anbudsgivaren ska i sŒ fall i sitt anbud bifoga ett Œtagande frŒn fšretaget i frŒga eller pŒ annan sŠtt i anbudet visa att anbudsgivaren kom- mer att fšrfoga šver nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. Krav pŒ kvalitetssŠkring och miljšledning Leverantšren ska ha dokumenterade kvalitetssŠkrings och miljšledningssy- stem. Bevis om standarder fšr kvalitetssŠkring och miljšledning Kravet pŒ uppfyllande av kvalitetssŠkring och miljšledning enligt LOU kap 11 €€ 14 och 15 visas genom att till anbudet bifoga av oberoende or- gan upprŠttade certifikat som intygar ovanstŒende. €ven andra bevis pŒ likvŠrdiga kvalitetssŠkrings- och miljšledningsŒtgŠrder som lŠmnas av leverantšrer godkŠnns. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning Bolaget har gjort gŠllande att vinnande leverantšr KG Knutsson AB inte har uppfyllt samtliga skall-krav i punkt 2.11.1 avseende teknisk fšrmŒga och yrkesmŠssig kapacitet, kvalitetssŠkring och miljšledning samt hŠnvis- ning till andra fšretags kapacitet. Kommunen har invŠnt att den i fšrfrŒgningsunderlaget inte har krŠvt nŒgon skriftlig dokumentation pŒ att kraven Šr uppfyllda utan i stŠllet en redo- 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD gšrelse frŒn anbudsgivaren i anbudet, vilket KG Knutsson AB har lŠmnat. Kommunen anser att KG Knutsson AB i sitt anbud har lŠmnat de uppgifter som efterfrŒgats och att kommunen inte har haft anledning att ifrŒgasŠtta dessa uppgifter. KG Knutsson AB har likasŒ invŠnt att kommunen inte har nŒgon anledning att ifrŒgasŠtta KG Knutsson AB:s bekrŠftelser och redo- visningar av kravuppfyllelsen. Enligt KG Knutsson AB:s anbud kommer uppdraget att utfšras av CWs Bilservice och TS Bilservice. FšrvaltningsrŠtten tolkar fšrfrŒgningsunder- laget sŒ att de krav som dŠr uppstŠlls Šven gŠller underleverantšrerna. Det kan dŒ ifrŒgasŠttas om inte kravet pŒ dokumenterade kvalitetssŠkrings- och miljšledningssystem Šven gŠller CWs Bilservice och TS Bilservice, trots att kommunen anfšrt motsatsen. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det av KG Knutsson AB:s anbud inte gŒr att utlŠsa uppgifter om tjŠnsteleverantšrens utbildnings- och yrkeskvalifi- kationer. I anbudet anges endast att verkstŠderna har kompetenstestats ge- nom Autoexpertens utbildningscenter och utbildas fortlšpande samt att de har erforderlig kompetens fšr att utfšra uppdraget. Den av KG Knutsson AB lŠmnade fšrteckningen šver de viktigaste tjŠnsterna de senaste tre Œren innehŒller inte heller uppgifter om vŠrde och tidpunkt. Sammantaget finner fšrvaltningsrŠtten att bolaget visat att KG Knutsson AB:s anbud inte uppfyllt samtliga skall-krav. KG Knutsson AB:s anbud hade dŠrfšr rŠtteligen bort uteslutas. DŒ anbudet trots detta utvŠrderats har Hagfors kommun brutit mot 1 kap. 9 € LOU. Bolaget kan till fšljd av detta komma att lida skada. FšrvaltningsrŠtten finner dŠrmed skŠl fšrordna att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts pŒ sŒ sŠtt att ny utvŠrdering av anbuden ska ske utan beaktande av KG Knutsson AB:s anbud. 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 224-14 I KARLSTAD HUR MAN …VERKLAGAR Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1B LOU). Olle Sundberg rŒdman 9 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket