FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2016-02-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 27365-15 Dok.Id 696426 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår ansökan. ·• Aktbll 1 Kovalent AB, 556417-2194 Fältspatsgatan 6 421 30 Västra Frölunda MOTPART Kungliga Tekniska Högskolan 100 44 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 201C -02- 0 1 Avd Dnr KSnr forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27365-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Kungliga tekniska högskolan (KTH) genomför en upphandling benämnd "CD-spectrometer for analysis of protein secondary structure". Upphand­ lingen genomförs med ett förenklat förfarande och det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet som antagandegrund. Kovalent AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska rättas alternativt göras om på grund av att man anser att KTH inte bedömt bolagets anbud på ett korrekt sätt. Bolaget anser att specifikationerna under punkten 3.2. "Te­ chnical specifications" och punkten 3.2.1. "General requirements" blivit felbedömda. Bolaget har fått omdömet "Satisfactory" vilket ger 1 000 kr avdrag i anbudspriset. Det vinnande bolaget Applied Photophysics (APP) har fått omdömet "Excellent" och genom det 100 000 kr i avdrag på sitt an­ budspris. Bolaget anser att bedömningen är orättvis på grund av att KTH bedömer parametrar som inte efterfrågas och lägger dessa till grund för att bolaget är sämre. Bolagets anbud visar lägre brusvärden över hela våg­ längdsområdet, vilket ger bättre signal/brusförhållanden och därmed bättre känslighet. När det gäller kravet "Resolution" (fritextsvar) har bolaget och APP lämnat helt olika parametrar i sina anbud vilket innebär att svaren inte kan bedömas mot varandra och det fanns inga riktlinjer i förfrågningsun­ derlaget vad som efterfrågades. Bolagets och APP :s spektra av efterfrågat protein visar bägge samma våglängdsområde med samma upplösning och bedömningen borde vara att anbuden är lika bra och att även bolaget ska få omdömet "Excellent" och därför få samma avdrag på anbudssumman som APP. Bolaget anser att bedömningspunkterna i upphandlingen varit vaga och otydliga och fakta har inte bedömts objektivt. KTH bestrider bifall och anför bl.a. följande. Det som skiljer bolagets och APP:s anbud åt är punkten där anbudsgivarna skulle skicka in CD-spektra. KTH har bedömt samtliga inskickade spektra vad gäller lösliga proteiner, inte bara det obligatoriska CD-spektrat. Ett CD-spektras kvalitet bedöms i 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27365-15 I STOCKHOLM stor utsträckning efter hur stadiga kurvorna är. Om kurvorna är ostadiga anses spektrat vara dåligt. KTH:s bedömning är att bolagets inskickade CD­ spektra inte är tillräckligt bra för att motivera ett högre betyg än "Satis­ factory". De spektra APP skickat in visar att instrumentet ger stadiga kur­ vor, vilket innebär ett mervärde och de får därför betyget "Excellent". SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § lag (2007:1091) om offent­ ligupphandling-LOD, behandlaleverantörerpåettlikvärdigtochicke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Det framgår av 16 kap. 6 § LOU att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om ingripande enlig LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på (se Högsta förvaltningsdomstolens avgö­ rande i mål RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Bolaget har som skäl för sin ansökan i huvudsak anfört att de borde ha fått en högre betygssättning än den erhållna "Satisfactory". KTH har å sin sida anfört att bolagets anbud avseende CD-spektra inte var av den kvaliteten att ett högre omdöme är motiverat. Förvaltningsrätten anser att bolaget genom sin argumentation och framlagda bevisning inte förmått visa att KTH åsido- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27365-15 I STOCKHOLM satt LOU:s regelverk eller att de gemenskapsrättsliga principerna trätts för när i upphandlingen. Bolaget har inte heller redogjort för eller på vilket sätt man riskerat att lida skada genom de påstådda bristerna i utvärderingen. Mot bakgrund av det anförda ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU) Lena Aronsson Rådman Johanna Segerheim har handlagt målet. 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, www.domstol.se • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2007:1092) om upphandling inom • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. till,