KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 BESLUT Sida 1 (2) Mål nr 8927-08 2008 -12- 2 2 2008 -12- 1 8 Meddelat i Stockholm KLAGANDE Intresseföreningen MellanMålet, 802423-049j Ombud: Advokat Per-Olof Jönsson Advokat Per-Olof Jönsson AB Gliavägen 71 168 58 Bromma M OTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Länsrättens i Stockholms län dom den 28 oktober 2008 i mål nr 20089-08, se bilaga SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför upphandling av försöksverksamhet med alternativa insatser för långtidssjukskrivna i upptagningsområde Stockholm (diarienummer Af-2008/099758). Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU. Arbetsförmedlingen har i tilldelningsbeslut den 29 september 2008 meddelat att man beslutat anta andra anbud än anbudet från Intresseföreningen MellanMålet (intresseföreningen). Sedan intresseföreningen ansökt om överprövning har länsrätten i den överklagade domen avslagit ansökan om ingripande enligt LOU. På talan av en annan anbudsgivare (KompetensTorget/Medborgarskolan Stockholmsregionen) i de1ma upphandling har länsrätten i dom den 4 Dok.Id 139795 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-.561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-11:30 12:30-15:00 ft,vrj Sida 2 Mål nr 8927-08 november 2008 förordnat att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på visst sätt (mål nr 20072-08). Arbetsförmedlingen har den 6 november 2008 fattat ett nytt tilldelningsbeslut. Intresseföreningen har med anledning av detta tilldelningsbeslut ansökt om överprövning. Länsrätten har därefter i dom den 11 december 2008 avslagit intresseföreningens ansökan om ingripande enligt LOU (mål nr 22941-08). Intresseföreningen har i detta mål i kammarrätten yrkat att kammarrätten beviljar intresseföreningen prövningstillstånd samt att kammarrätten beslutar att förelägga Arbetsförmedling Stockholm att upphandlingen skall göras om. SKÄL Det tilldelningsbeslut som varit föremål för överprövning i den överklagade domen har ersatts av ett annat tilldelningsbeslut. Det saknas därför förutsättningar att nu överpröva det första tilldelningsbeslutet. Med hänsyn härtill skall målet avskrivas. BESLUT {& Kammarrätten avslaiver målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR (formulär 2) se bilaga. l���ne� Fredrik Fri� kammarrättsråd kammarrättsråd kammarrättsråd referent LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-10-28 Meddelad i Stocld1olm Mål nr 20089-08 Rotel 551 Sida 1 (11) SÖKANDE Intresseföreningen MellanMålet, 802423-0495 Döbelnsgatan 24 113 52 Stocld1olm Ombud: Advokat Per-Olof Jönsson Advokat Per-Olof Jönsson AB Gliavägen 71 1 68 58 Bromma MOTPART Arbetsförn1edlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007; l 091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut i förevarande mål den 9 oktober 2008 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. Dokld 371876 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-56 J 680 01 E-post lansrat1enistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 20089-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Arbetsfönnedlingen genomför en upphandling av försöksverksamhet med alternativa insatser för långtidssjukskrivna i upptagningsområde Stockholm (diarienummer Af-2008/099758). Upphandlingen genomförs som en för­ enklad upphandling enligt 15 kap. LOU. Arbetsförmedlingen har den 29 september 2008 meddelat att man beslutat anta andra anbud än anbudet från Intresseföreningen Mellanmålet (före­ ningen). Beslutet motiverades med att den tjänst föreningen offererat vid utvärderingen i vissa angivna delar inte fullt ut motsvarar den efterfrågade tjänsten, inte tillräckligt tydligt fokuserar på det övergripande målet anställ­ ning och att det inte går att utläsa att tjänsten alctivt och målinriktat syftar till att individen når det övergripande målet anställning. YRKANDEN M.M. Föreningen ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten ska besluta i första hand att upphandlingen inte ffu· avslutas förrän rättelse i tilldelnings­ beslutet skett och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anger föreningen i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget in­ nehåller så många otydligheter att det inte kan läggas till grund för en ut­ värdering och tilldelningsbeslut. Det finns dessutom sådana diskrepanser mellan förfrågningsunderlaget och utvärderingen att tilldelningsbeslutet inte står i samklang med de grundläggande principerna för offentlig upphand-­ ling. Beslutet vilar därför på skönsmässig och godtycklig grund. Föreningen har i ingivet anbud besk.rivit offererad {iänst till innehåll, upplägg och ge­ nomförande med utgångspunkt i angiven verksamhet, kompetens och erfa­ renhet. Av anbudet framgår att föreningen har egen lokal i centrala Stock­ holm, har sex anställda och genomför uppdraget med egen personal samt har under år 2007 haft kontrakt med 80 deltagare. Arbetsförmedlingen har i Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOJVI 20089-08 STOCKHOLMS LÄN tilldelningsbeslutet godtyckligt valt ut sex andra anbud. Av de virumnde anbuden kommer fyra från Stockholms stad. Stiftelsen Väddö Söderlörns folld1ögskola är däremot belägen i Älmsta, tre mil norr om Norrtälje. ABF Norrtälje är beläget i Noniälje. Dessa kan inte anses komma från Stock­ holms stad eller en kranskorrunun till Stockholm. De har inte heller lokaler inom Stocld1olms stads kommungräns. Flera av anbudsgivarna har uppgett att de samarbetar med varandra eller med varandras samarbetsparteL Ar­ betsfönnedlingen kan inte anses ha visat hur samarbetet dem emellan är avtalat. Förfrågningsunderlaget är otydligt härvidlag, och det finns ett ut­ rymme för skönsmässig bedömning i förhållande till utvärderingen som inte kan godtas. Enligt förfrågningsunderlaget kan de offererade tjänsterna, i åtta variabler, mycket väl, inte fullt ut och i mindre utsträckning motsvara det som efterfrågas i underlaget. Hur man kommer fram till en av de tre framgår emellertid inte. Det framgår därför inte heller hur Arbetsförmed­ lingen kommit fram till poängen i tilldelningsbeslutet och inte varför före­ ningen fått betydligt lägre poäng än de sex som antagits. Föreningen har trots tillräcklig information och beskrivning i sitt anbud erhållit endast po­ ängen ett i variablerna b t.o.m. f. Arbetsfönnedlingens poängbedörru1ing av föreningen är därför felaktig och skönsmässig. Arbetsfönnedlingen har inte angett någon godtagbar metod för utvärderingen utan snarast synes visuella och subjektiva värderingar, som salmar gnmd i förfrågningsunderlaget, ha väglett utvärderingen. Andra anbudsgivare har, trots att Arbetsföm1edlingen inte visat att de uppfyllt de geografiska och lokalmässiga kraven, givits högre poäng. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att Arbetsförmedlingen kommer att anta det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet/anbuden. Av tilldelningsbeslutet framgår tydligt vad som har föranlett sänlming av betygen i de olika kriterierna. När det gäller lokaler i punkt 3.3.5 i förfrågningsunderlaget har de anbudsgivare som föreningen anger Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 20089-08 STOCKHOLMS LÄN kunnat visa att de har tillgång till lokaler belägna i Stockholms stad. Arbetsförmedlingen har inte ställt hav på var anbudsgivaren har sitt säte. Vad gäller anbudsgivares samarbetspartners så kan inte Arbets­ förmedlingen förstå vad detta skulle ha för relevans i en anbudsutvär­ dering. Samtliga anbud som kommit in har värderats på sina egna me­ riter. I förfrågningsunderlaget har Arbetsförmedlingen tydligt redovi­ sat hur anbudsprocessen genomförs. Föreningen har i sin ansökar1 om överprövning på ert tämligen vagt sätt anfört att den uppfyller samtliga skall- krav och att man borde ha tilldelats högre poäng. Vad som framkommit i anbudet kan inte anses tillräckligt för att erhålla högsta möjliga poäng i utvärderingen. Föreningen har i kompletterande yttrande angivit i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget ska vara korrekt. Det aktuella förfrågningsun­ derlaget innehåller felaktigheter avseende poängberälmingen och fel­ alctiga hänvisningar till bilagor och punlcter. Vidare infogas redan ge­ nom betygsmodellen stora oldarheter vid utvärderingen. Vad i anbudet är det som kommer att utvärderas? Arlbudsgivarens verkliga förmåga eller anbudsgivarens beskrivning av sig själv? För varje poängsats ska tjänsten uppfylla såväl kriteriet motsvara som kriteriet att. redovisa vissa egenskaper. I utvärderingsprotokollet salmas redovisning av hur det första ledet i respektive poänghiterium har undersökts. I fråga om det andra ledet kan skönjas att en mer omfångsrik beshivning givits högre poäng. De krav på leverantörer som ställs i förfrågningsunderla­ get ska vara adekvata i förhållande till den tjänst som efterfrågas. Adekvanskravet är inte uppfyllt då de laav mot vilka anbuden ska prö­ vas inte motsvaras av någon av Arbetsförmedlingen g_iord beskrivning av tjänsten. Det är nonnalt beställaren som har att beskriva den tjänst som ska beställas. Vidare har andra anbudsgivare genom anbudskartel­ ler dels tagit samma resurser i anspråk flera gånger, dels kum1at lägga anbud på fler deltagare än det maximala antal som anges i förfråg- Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 20089-08 STOCKHOLMS LÄN ningsunderlaget. Sanunanfattningsvis anser föreningen att den valda utvärderingsmodellen gör det omöjligt att undvika skönsmässiga och godtyckliga bedönmingar. Arbetsförmedlingen har i kompletterande yttrande anfört i huvudsak föl­ jande. Vad gäller påpekade felskrivningar i förfrågningsunderlaget har Ar­ betsförmedlingen på sin hemsida fö1iydligat dessa och föreningen är enligt förfrågningsunderlaget skyldig att hålla sig uppdaterad under pågående upphandling. Länsrätten har den 9 oktober 2008 interimistiskt förordnat att upphand­ lingen tillsvidare inte får avslutas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickedislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU gäller följande. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, så-­ som pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenska­ per, service och tekniskt stöd. Av 15 kap. 16 § LOU framgår bl.a. följande. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga skall göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten skall antingen ange hur de olika laiteriema som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket an­ bud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallan­ de prioritetsordning. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Ksiterieviktningen eller prioritetsordningen skall anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinqjudan eller i förfrågningsunderlaget. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 20089-08 STOCKHOLMS LÄN Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestärmnelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts. I prop. 2007/08:136 s. 55, en refom1erad sjukskrivningsprocess för ökad återgång i arbete, anges bl.a. följande. Regeringen uppdrog i januari 2008 åt Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen att inom ran1en för en försöks­ verksaniliet pröva nya åtgärder för långtidssjukskrivna. Försöksverksamhe­ ten ska bedrivas i Stockholm, Göteborg, Dalarna och Västerbotten och om­ fatta minst 1 500 personer under 2008 och 2009. Syftet med försöksverk­ samheten är att pröva om man genom att anlita kompletterande aktörer, som ges ersättning utifrån prestation och resultat, snabbare och effektivare kan ge långtidssjukskrivna stöd för att återfå arbetsförmågan och erhålla ett re­ guljärt arbete. Regeringen ser det som angeläget att sociala företags möjlig­ heter att stödja långtidssjukslaivna tas till vara i försöksverksamheten. För­ säkringskassan ska ansvara för urvalet av deltagare som ska erbjudas att medverka i försöksverksanilieten. Arbetsföm1edlingen ska upphandla tjäns­ terna av de kompletterande aktörerna. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget, punkt 1, anges bl.a. följande. Det över­ gripande målet med insatserna är att deltagarna ska få ett arbete, eller börja en utbildning som ska leda till arbete. Syftet med försöksverk­ samheten är att pröva om man, genom att anlita kompletterande aktö­ rer, som ges ersättning utifrån prestation och resultat, snabbare och effektivare än inom myndighetens reguljära verksamhet kan ge lång­ tidssjukslaivna stöd att återfå arbetsförmågan och erhålla ett arbete på heltid eller motsvarande aktuellt arbetsutbud. I förfrågningsunderlaget, punkt 2, anges bl.a. följande. Tjänsten ska innehålla individuellt anpassade jobbinriktade insatser och personlig handledning och stöd. Det ställs höga krav på leverantören att erbjuda ett flexibelt upplägg som kan anpassas utifrån varje deltagares indivi­ duella behov. Varje deltagare behöver en individuellt anpassad tjänst Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 20089-08 STOCICT-IOLMS LÄN för att kunna återfå arbetsfönnågan. Det är angeläget att leverantören har förmåga att bryta invanda mönster, föreställningar och öka indivi­ dens självkännedom. Leverantörens förmåga att pröva nya angrepps­ sätt och nya lösningar kan vara avgörande för att målet med insatsen uppnås. Nyskapande kan innebära både nya oprövade metoder och utveckling av tidigare kända. I förfrågningsunderlaget, punkt 2.2, anges bl.a. följande. De insatser som kan erbjudas av leverantören måste ha sin utgångspunkt i prop. 2007/08:136. I förfrågningsunderlaget, punkt 4.1, framgår att prövning av anbud sker i tre steg; först prövas att anbudsgivaren uppfyller de krav som ställs på leverantören (kvalificeringskrav). Sedan prövas att anbudet uppfyller de skall-krav som ställs i förfrågningsunderlaget. De anbud som uppfyller dessa krav går vidare till utvärderingen. I förfrågningsunderlaget, punkt 4.2, anges följande. Vid utvärderingen får anbuden betyg utifrån hur väl de uppfyller respektive utvärderings­ kriterium. Poängberäkningen sker genom att betygen multipliceras med viktningen. Arbetsförmedlingen kommer att anta de anbud som får högst sammanlagd poäng vid utvärderingen. Ett anbud kan få max­ imalt 300 poäng. Utvärderingskriteriema framgår av bilaga 1 till un-· derlaget. Arbetsföm1edlingen kommer att tillämpa en tregradig betygs­ skala. Betyg 3. Anbudsgivare som får betyg tre har offererat en tjänst som mycket väl motsvarar det som efterfrågas och tydligt redovisat att ijänsten aktivt och målimiktat syftar till att individen når det över­ gripande målet anställning. Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 20089.-08 Betyg 2. Anbudsgivare som får betyg två har offererat en tjänst som inte fullt ut motsvarar den efterfrågade tjänsten och inte tillräckligt tydligt fokuserar på övergripande målet anställning. Betyg 1. A.nbudsgivare som får betyg ett har offererat en tjänst som i mindre utsträclming motsvarar vad som efterfrågas. Det har inte heller gått att ldart utläsa att tjänsten aktivt och målinriktat syftar till att indi­ viden når det övergripande målet anställning. Av bilaga 1 till förfrågningsunderlaget, utvärderingsformulär, framgår följande. Utvärderingskriterium/vilctning a. Planerat innehåll, upplägg och genomförandet av tjänsten/20 procent. b. Tjänsten kan anpassas för deltagarnas individuella förutsätt­ ningar och behov/20 procent. c. Hur deltagarens möjligheter och förutsättningar i förhållande till arbetsmarlmaden tas tillvara/10 procent. A.nbudsgivarens föm1åga att få till stånd deltagarens alctiva medverkan/I O procent. Nya, annorlunda angreppssätt för att bryta invanda mönster och föreställningar för att uppnå målet anställning/10 procent. f. Att skapa möten mellan deltagarna och potentiella arbetsgivare, inklusive att möjliggöra anställning i den egna verksamhe­ ten/IO procent. g. Hur arbetstränings- och arbetsprövningsplatser tillgodoses/I0 procent. En beskrivning av på vilka sätt deltagarna har tillgång till per­ sonalen/IO procent. STOCKHOLMS LÄN d. e. h. Sida 9 LÄNSRÄTTEN I D01Vl 20089-08 STOCKHOLMS LÄN Lcinsrättens bedömning Fråga i målet är om den upphandling som genomförs av Arbetsför­ medlingen, på de grunder som angivits av föreningen, strider mot LOU på ett sådant sätt att länsrätten ska besluta om åtgärd enligt 16 kap. 2 § saim11a lag. Föreningen gör gällande dels att andra anbud hm utvärderats trots att de inte uppfyller alla skall-laav, dels att förfrågningsunderlaget är så otydligt att det inte kan läggas til1 grund för utvärdering och tilldel­ ningsbeslut samt att den utvärdering som Arbetsförmedlingen har gj01i av föreningens anbud är skönsmässig och godtycklig. Att som upphandlande enl1et bortse från ett skall-laav i förfrågningsunder­ laget och låta en anbudsgivai·e gå vidare till utvärdering trots att skall­ kravet inte är uppfyllt innebär ett brott mot likabehandlingsprincipen i LOU. Länsrätten finner inte, med beaktande av de skall-krav som films angivna i förfrågningsunderlaget, att Arbetsfönnedlingen genom att utvärdera de an­ bud man gjmi, har brutit mot de grundläggande principer som uppställs i LOU. De krav som ska ställas på förfrågningsunderlaget, för att detta inte ska an­ ses vara utfon11at i strid mot de för upphandlingen gällande principerna i l kap. 9 § LOU, är att det ska vara så klart och tydligt utfom1at att en leveran­ tör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så ut­ formad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det an­ bud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör emelle1iid att även förfråg- Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 20089-08 STOCKHOLMS LÄN ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfon11ade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Vidare anges i förarbetena till LOU, vad gäller proportionalitetsprincipen, att haven på upphandlingsförfarandet ska stå i rimlig proportion till det mål som eftersträvas. Kraven på anbudsförfrågans innehåll eller villkoren i an­ budsförfarandet ska stå i rätt proportion till upphandlingens art (prop, 2006/07: 128 s. 155). Den tjänst som upphandlas i den aktuella upphandlingen är av begränsat ekonomiskt värde och är av sådan art att den inte låter sig i detalj beskrivas. Särskilt elen omständigheten att det avser en försöksverksamhet i vilken nya lösningar efterfrågas talar för att haven på precision i förfrågningsunderla­ get med nödvändighet inte kan ställas allt för högt. Av detta följer att det är godtagbart att tjänsten beskrivs mer i förhållande till dess mål än till dess innehåll. Länsrätten kan konstatera att förfrågningsunderlaget innehåller vissa brister i fråga om tydlighet. Länsrätten anser dock inte att dessa brister är så allvarliga att förfrågningsunderlaget vid en helhetsbedömning kan anses strida mot LOU på ett sådant sätt att länsrätten ska besluta om åtgärd enligt 16 kap. 2 §. Vad gäller frågan om Arbetsförmedlingen genomfört en korrekt bedömning av föreningens anbud ska påpekas att det inte är länsrättens uppgift att göra en ny utvärdering. Prövningen utgör i stället en kontroll av om det på grundval av de klagomål som föreningen har framfört i målet finns anled­ ning att vidta sådana åtgärder som anges i 1 6 kap. 2 § LOU. Arbetsfönnedlingen har i förfrågningsunderlaget angivit att de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden kommer att antas. I LOU anges exempel på kri­ terier som kan beaktas vid bedömningen. Kriterierna som bedömningen Sida 1 1 LÄNSRÄTTEN I DOM 20089-08 STOCKHOLMS LÄN baseras på ska mot bakgrund av principerna om likabehandling och öppen­ het anges i förfrågningsunderlaget, dels med sitt. innehåll, dels med vilken vikt som vid bedöiru1ingen läggs vid respektive kriterium i förhållande till deövrigaGfrRÅ1996ref 100). I förfrågningsunderlaget punkt 4.2. anges hui' utvärderingen ska sk.e. Utvär­ deringskriteriema och dess inbördes viktning framgår av bilaga 1. Anbuden ges enligt förfrågningsunderlaget ett. betyg mellan eii och tre i varje enskilt kriterium, och detta betyg multipliceras sedan med kriteriets viktning. Det ligger i sakens natur att en sådan betygssättning i form av poäng som gj01is av Arbetsförmedlingen vid utvärderingen av kriterierna i1mebär ett visst mått av subjektiv bedömning. En sådan bedömning får emellertid i enlighet med Regeringsrättens uttalande godtas såvida denna inte innebär avsteg från någon av LOU:s grundläggande principer. Länsrätten finner sammanfattningsvis att vad föreningen åberopat inte visar att upphandlingen genomförts i strid mot LOU och gemenskapsrätten. Fö­ reningens ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR, sebilaga(Dv3109/la) I- 1 /\ ( / ·- tt'4t6,111,,,;.JL chefsrådman Föredragande har varit länsrättsnotarien Gösta Wallentin. -·/ ""'.. Marie-Louise Diurson ' ·, ·""·.· � . f '--� ' /' ; HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall sldclws eller lämnas till kammarrätten . Överklagandet skall ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om sista dagen föröverklagande infallerpåen lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul-, eller nyårsafton, räcker det att slu·ivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillstånd inte meddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. B ilaga Skrivelsen med överklagande skall undertecknas a,, klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3, de skäl som klaganden vill åberopa fcir sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. D\1682 2005,12 Formulär2