FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2019-12-20 Mål nr 4730-19 5074-19 Sida 1 (14) SÖKANDE Söne Buss AB, 556348-8773 Meddelad i Jönköping Ombud: Advokaten Sylvia Linden och biträdande juristen Jens Nilsson Kilpatrick Townsend & Stockton Advokat KB MOTPART Eksjö kommun Ombud: Jur. kand. Magnus Ehn och biträdande juristen Albin Svensson Advokatfirman Kahn Pedersen SAKEN Överprövning av ett beslut att avbryta en upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avskriver mål nr 4730-19 från vidare handläggning. Förvaltningsrätten avslår ansökan i mål nr 5074-19. BAKGRUND IKONKURRE��SV! Enhet ; 19-12-21 Eksjö kommun (kommunen) har inlett ett öppet upphandlingsförfarande som benämns "Skolskjuts Eksjö kommun" (ref: 18/116). Genom tilldel­ ningsbeslut har annan leverantör än Söne Buss AB (bolaget) antagits och bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingen (se mål nr 4730-19). Därefter har kommunen återkallat sitt tidigare meddelade tilldelningsbeslut och gjort en ny anbudsprövning. Därvid har kommunen i kvalificeringsde­ len ansett att den tidigare antagne leverantörens anbud ska förkastas. I ut­ värderingsdelen har kommunen ansett att samtliga sex anbud som kvalifice- rats för utvärdering innehåller anbudspriser som är högre än vad som ryms inom kommunens budget. Mot bakgrund härav har kommunen beslutat att l;Jnr , !(Snr Aklbil l,. _____ Dok.Id 313962 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se ww,v.förvaltningsrattenijonkoping.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING avbryta upphandlingen och samtidigt meddelat sin avsikt att inom kort in­ leda en ny upphandling. Bolaget har sedan ansökt om överprövning även av beslutet att avbryta upphandlingen (se mål 5074-19). Upphandlingsdokumenten Upphand!ingsföremålet Upphandlingsföremålet omfattar: grundsärskola och gymnasiesärskola under skoldagar (178 skol­ dagar per läsår) i Eksjö kommun. Schemalagda lektionsresor: Transport till schemalagda lektioner som ryms inom förskolans/skolans ramtider (slöjd, språkval, hem- och konsumentkunskap, bad, studiebesök, utflykter m.m.). Endast en anbudsgivare kommer att antas. Avsedd avtalsperiod är fem år, med möjlighet till maximalt tre års förlängning. Förbehåll Kommunen äger rätt att avbryta upphandlingen om lämnade anbud, som uppfyller kraven i kravspecifikationen, har ett pris som överstiger anslag el­ ler budgeterade medel, eller om upphandlingen av annan affärsmässigt grun­ dad anledning inte kan föllföljas. YRKANDEN Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska upphäva kommunens beslut om att avbryta upphandlingen. Kommunen anser att ansökan ska avslås. Sida 2 4730-19 5074-19 Skolskjuts för skolskjutsberättigade elever, som inte kan utnyttja • befintlig kollektivtrafik, i förskoleklass och grundskola samt • FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget Inställning Kommunen har inte visat att det över huvud taget har funnits någon budget för upphandlingen. Än mindre föreligger då någon realistisk sådan. Kom­ munen har inte heller visat att anbuden i upphandlingen blivit dyrare än vad kommunen har haft anledning att räkna med. Därmed har kommunen inte visat att de förhållanden man gör gällande har föranlett avbrytandebeslutet. Bolaget bestrider därför att kommunen har haft sakliga skäl att avbryta upp­ handlingen. Avbrytandebeslutet är inte förenligt med de grundläggande principerna och fritt från godtycke. Utveckling av ansökan Kommunen har haft två skäl för avbrytandet av upphandlingen. Det första skälet för avbrytande (som rör att kommunen insåg att kontrakt inte kan tecknas med Smålandsbussen AB) innebär dock under alla förhållanden att avbrytandebeslutet är att anse som godtyckligt. Avseende kommunens be­ stridande härav bör beaktas att kommunen inte har förklarat varför kommu­ nen i underrättelsen till anbudsgivarna har uppgett att förkastandet av Små­ landsbussens anbud "gör att tilldelningsbeslutet återkallas och ersätts" med avbrytandebeslutet. Kommunen saknar grund för sitt bestridande. Avseende kommunens slutsatser bör följande beaktas: Sida 3 4730-19 5074-19 Kommunen påstår att budgeten för skolskjuts är 12 782 000 kronor. • Påståendet rör emellertid år 2019 och inte upphandlingen. I kommunens åberopade handlingar nr 3 och 4 (se nedan förvalt­ • ningsrättens anm.) finns uppgifter om "Budget 2019" och konto "Skolskjutsar". Budgeten är enligt dessa uppgifter 13 882 000 kr. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Sida 4 4730-19 5074-19 • • • Vad de aktuella kontona omfattar är oklart tillika vad som eventuellt har öronmärkts till skolskjutsar med länstrafiken. Det finns inte i ekonomisystemet eller någon annanstans hos kom­ munen någon dokumenterad eller s.a.s. på förhand beslutad budget för upphandlingen avseende skolskjutsavtalet i kommunen, d.v.s. för år 2020 och framåt. • • åberopade handling nr 5) är varken hänförlig till någon uppgift i eko­ nomisystemet eller något kommunalt beslut. Det är endast fråga om en excel-tabell utan några datum eller rubriker. Ännu mindre utgör s.a.s. budgeten en realistisk budget som är beslutad eller dokumente­ rad för upphandlingen. Kommunen påstår att denna tabell har bilagts ett beslut, som dock inte bifogats. Handlingen saknar således helt sammanhang. Av kommunens åberopade handling nr 7, som utgör kommunstyrel­ sens förslag till beslut om bl.a. sektorsramar till kommunfullmäktige den 1 oktober 2019, framgår att Barn- och ungdomssektionen har en driftsram om 434,7 milj. kr. Uppgiften är talande i sig. Det ska dock framhållas att aktuellt beslutsförslag inte fanns vid tidpunkten för upphandlingens inledande eller dess avbrytande. Det avser vidare inte hur ekonomiska medel ska avsättas för upphandlingen. I kommunens allmänna budgetplan framgår att Barn- och ungdoms­ sektorn för år 2020 kommer att förfoga över 10 milj. kr mer jämfört med tidigare år. De beloppsmässiga bedömningar kommunen hänvisar till avspeglar inte vad kommunen de facto betalar för dagens skolskjutsavtal (se åberopad handling nr 3 nedan, förvaltningsrättens anm.). Dessa är därtill kostnader hänförliga till ett avtal som innehåller mindre kost­ nadsdrivande krav jämfört med förevarande upphandling. Kommunens tabell avseende påstådda volymökningar (kommunens FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 3 nedan), d.v.s. att kostnaden var högre än påstådd budget för 2019. Kommunen har inte heller bestritt att skolskjuts för läsåret 2020 / 2021, med dagens avtalsvillkor och tillämplig indexering, skulle kosta 14 298 562 kronor (se åberopad handling nr 3 nedan), d.v.s. att kostnaden skulle vara högre än påstådd budget. Sida 5 4730-19 5074-19 • Det bör beaktas att kommunen inte har bestritt att skolskjuts för • läsåret 2018/2019 kostat 13 815 036 kronor (se åberopad handling nr Därutöver bör beaktas att bolagets anbudspris om 14 158 490 kr end­ • ast är ca sex procent högre än kommunens påstådda budget för år 2020 om 13 318 000 kr. Aberopade handlingar (urval har gjorts av förvaltningsrätten) 1. Sammanställning av krav i förevarande upphandling jämfört med den tidigare upphandlingen "Sko!skjuts 2011" 2. Sammanställning av exempel på kostnadsdrivande krav i föreva- rande upphandling 3. Beräkning av avtalets omsättning 2018/2019 samt 2020/2021 4. Uppgifter angående budgetunderskott från SCB 5. Artikel i Höglandsnytt 24 januari 2013 6. Faktureringsunderlag 7. Marknadsanalys Kommunen Inställning Kommunen hade en på förhand fastställd budget att förhålla sig till i upp­ handlingen. När det visade sig att samtliga kvalificerade anbud innehöll an­ budspriser som översteg denna budget hade kommunen inte något annat val än att avbryta upphandlingen. Kommunen har inte tagit hänsyn till någon annan omständighet än att samtliga kvalificerade anbud av budgetskäl inte kunde antas. Att anbudet från Smålandsbussen förkastades har inte i sig ut­ gjo11 grund för avbrytandebeslutet. Mot bakgrund härav vilar avbrytandebe­ slutet på sakligt godtagbara skäl och är inte godtyckligt. Avbrytandebeslutet FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Sida 6 4730-19 5074-19 är fattat i enlighet med de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU och strider inte heller mot någon annan bestämmelse i LOU. Kommunens budgetprocess medförklaringar 1. Förberedelser inför kommunens budgetarbete (januari) a. Kommunfullmäktige påbörjar en budgetprocess genom de­ batt inför budgetdirektivet. 2. Direktiv för kommunens budget (mars) a. Kommunfullmäktige fastställer budgetdirektivet. b. Budgetdirektivet anger hur kommunfullmäktige vill att kom­ munstyrelsen utformar budgetförslaget till kommunfullmäk­ tige avseende finansiella mål och prioriterade verksamhets­ mål. 3. Kommunfullmäktige fastställer utgiftstak med skattesats och resul­ tatnivå (juni) 4. Förslag till kommunens budget (april-oktober) a. Kommunstyrelsen lägger fram ett förslag till budget. b. Budgeten tas fram med ledning av budgetdirektivet och uti­ från det underlag som tas fram för respektive sektor. För BUS tas underlaget fram av tjänstemän inom BUS (se åbero­ pad handling nr 5 nedan, förvaltningsrättens anm.) 5. Kommunens budget fastställs (oktober) a. I oktober varje år fastställer kommunföllmäktige kommande års budget. b. Budgeten anger, på ett övergripande plan, vilka anslag re­ spektive sektor far. c. Som underlag till sektorsramarna ligger förändrade volymer, ökade ambitioner och neddragningar inom sektorernas verk­ samheter. Budgetberedningen har behandlat detaijerade un- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING