( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2013-02-22 Meddelad i Karlstad SÖKANDE KylClimat Tech KCT AB, 556061-2581 Saxlyckevägen 30 691 51 Karlskoga Ombud: Advokaten Madeleine Sifvert Advokatfirman NOVA AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Landstinget i Värmland Upphandling och avtal 651 82 Karlstad SAKEN Mål nr 4501-12 E Sida 1 (4) cfl&l:70�6 Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om avseende fackområde kyla. Dok.Id 80154 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET ( ( Landstinget i Värmland har inlett en offentlig upphandling avseende hant­ verkare, dnr UE/120011. Upphandlingen avser hantverkare i fackområdena bygg, el, VS, ventilation, takläggning, plåtslageri, styr, kyla, måleri, glas­ mästeri, golv- och mattläggning, markarbeten och brandtätningar. För att säkerställa landstingets behov av de efterfrågade tjänsterna har landstinget haft för avsikt att teckna avtal med en eller flera leverantörer i samma fackområde och på olika orter i Värmland. Upphandlingen har skett enligt reglerna om förenklat förfarande. YRKANDEN KylClimat Tech KCT AB, härefter KylClimat, yrkar att upphandlingen, avseende fackområde kyla, ska få avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att poängsättningen av utvärderin.gskriteriet organisation och referenser görs om. I andra hand yrkas att upp.handHngen ska gö:rn.s om. KylClimat anf"ör bl.a. följande som skäl för sin talan. När det gäller referenser har bolaget lämnat kontaktuppgifter till refe­ renspersoner avseende kylentreprenader. Vid kontakter med refe­ renspersonerna har det emellertid framkommit att landstinget över­ huvudtaget inte har varit i kontakt med personerna i fråga. Lands­ tinget har således tilldelat KylClimat "3" i poäng utan att dessförinn­ an kontakta bolagets referenspersoner. Om landstinget hade kontak­ tat referenspersonerna skulle merparten ha uppgett betygen "5", "ut­ omordentligt bra" och "4". KylCI�mat har tagit del av landstingets underlag för poängsättning av organisation och referenser. Av un­ derlaget kan inte närmare utläsas vad som har beaktats avseende or­ ganisation utöver att landstinget gjort en notering om antalet an­ ställda. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Anbudsutvärderingen baseras på de uppgifter anbudsgivaren redovi­ sat i sitt anbud. Det finns ingen skyldighet att i samband med an­ budsutvärderingen efterforska eventuella ytterligare uppgifter som på något sätt skulle göra en anbudsgivares anbud än mer förmånligt. Av referenssvarsblanketten har det tydligt framgått att landstinget efter- Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4501-12 E 2013-02-22 I KARLSTAD BAKGRUND ( ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4501-12 E 2013-02-22 frågat uppgift om angiven referenskund avser hälso- och sjukvårds­ byggnad eller motsvarande komplexitet. Då bolaget inte i anbudet lämnat uppgift om referenskunder inom hälso- och sjukvårdssektorn saknas betydelse att landstinget inte tagit kontakt med angivna refe­ renskunder inom andra områden än hälso- och sjukvård. De av bola­ get angivna referenskunderna har ändå i landstingets bedömning gett bolaget ett bra betyg utan att bolaget ens har visat erfarenhet från ar­ bete i sjukhusmiljö. Utvärderingen av kriteriet organisation och refe­ renser är inte otydligt. Det är anbudshandlingamas innehåll och be­ skrivning i relevanta efterfrågade delar som bedömts. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ iande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att le­ verantören har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av punkten 4.3 i de administrativa föreskrifterna framgår att landstinget i anbudsutvärderingen ska beakta organisation och referenser med en vikt­ ningsfaktor om 40 procent. Av punkten 3.8 framgår att en leverantör ska ange minst 2 och högst 4 referenskunder samt att landstinget förbehåller sig rätten att inhämta egna referenser respektive att använda egna interna referenser. KylClimat har obestritt anfört att bolagets referenser poängsatts utan att landstinget kontaktat dessa. Som förfrågningsunderlaget utformats har landstinget dock inte haft möjlighet att avstå från att kontakta de refe­ renser man valt att lägga till grund för sin bedömning. Frågan om de aktu- I KARLSTAD ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4501-12 E 2013-02-22 ella referenserna saknar erfarenhet från hälso- och sjukvårdssektom saknar därför helt betydelse i detta avseende. Det samma gäller frågan hur lands­ tinget utformat den blankett där leverantörer kan ange referenskunder. Principen om likabehandling är central i upphandlingslagstiftningen, att landstinget poängsatt KylClimats referenser utan att kontakta dem framstår därför som anmärkningsvärt. KylClimat har vidare gjort gällande att det inte framgår vad landstinget beaktat vid poängsättningen av leverantörens organisation. Förvaltningsrätten kan här konstatera att det endast framgår av punkten 4.3 att en femgradig skada kommer tillämpas och finner därför att det inte går att förutse vilka faktorer som beaktas vid denna bedömning. Även förfrågningsunderlaget står följaktligen i strid med upphandlingslag­ stiftningen. KylClimat har på grund av de konstaterade missförhållandena åtminstone riskerat att lida skada. Upphandlingen ska därför göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 B). G�/'w� I KARLSTAD ( ( Anders Osterlin Lagman Målet har föredragits av beredningsjuristen Henrik Melin.