FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-06-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 9090-12 Enhet 14 Sida 1 (6) Congrex Sweden AB, 556261-0971 Ombud: Advokat Maiiin Ågren Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB Box 2083 550 02 Jönköping MOTPART Skatteverket 171 94 Solna SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Congrex Sweden AB:s ansökan om överprövning av Skatteverkets beslut att avbryta upphandlingen. Congrex Sweden AB:s ansökan i övrigt avskrivs från vidare handläggning. t---=- =�=-�---- --------- /1:,:d Dok.Id 245516 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9090-12 Allmänna avdelningen BAKRUND, YRKANDEN M.M. Skatteverket genomför, genom förenklat förfarande, en upphandling avse­ ende mötespartnertjänst 2012 för Skatteverkets och Kronofogdens externa mötesverksamhet, dm 131 59779-12/21, 131 5779-12/21. Av tilldelnings­ beslut den 19 april 2012 framgår att sju anbudsgivare inkom med anbud, att samtliga anbudsgivare gick vidare till utvärdering och att Meetagain Konferens AB tilldelades uppdraget enligt tilldelningsgrunden lägst pris. Congrex Sweden AB (Congrex) har ansökt om överprövning av upphand­ lingen. Skatteverket som bestritt bifall till ansökan har därefter den 22 maj 2012 beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs föl­ jande. Kontrollen av anbudsgivare i kvalificeringsfasen har inte genom­ förts på det sätt som angivits i upphandlingens förfrågningsunderlag. Av anbudsgivama angivna referenspersoner har inte kontaktats. Skatteverket har således inte genomfört kvalificeringen av anbudsgivare på ett transpa­ rent och korrekt sätt. På grund av detta tvingas Skatteverket återkalla till­ delningsbeslutet från den 19 april 2012. Det är riktigt att Skatteverket har krävt minst två referensuppdrag från lik­ nande uppdrag. Skatteverket har somsvar-pa Corigrex fråga angett att med "liknande uppdrag" avses att anbudsgivama ska ha bokat ca 300 konferen­ ser per år. Syftet med kravet är att säkerställa att anbudsgivaren har de resurser och den kapacitet som krävs för att hantera Skatteverkets och Kronofogdens behov. Dessvärre medför kravet att endast en av anbudsgivarna kan komma i fråga vid utvärderingen, vilket innebär en kraftig begränsning av konkurrensen. Ett sådant krav kan inte anses stå i proportion till syftet med kravet och strider därmed mot den grundläggande proportionalitetsprinci­ pen i 1 kap. 9 § LOU. I sammanhanget kan även nämnas att ett krav som I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9090-12 Allmänna avdelningen medför att endast en anbudsgivare kan komma ifråga för tilldelning av kontrakt inte är affärsmässigt. Resonemanget styrks av att Congrex, efter att ha fått svar från Skatteverket avseende vad som anses vara "liknande omfattning", har lämnat ett anbud med ett timpris som är mer än dubbelt så högt som det lägsta timpriset och väsentligt högre än samtliga andra anbudsgivares timpris. Mot bakgrund av detta oproportionerliga krav samt att kvalificeringen inte genomförts på ett korrekt sätt väljer Skatteverket att avbryta upphandling­ en. Skatteverket kommer omgående att starta en ny upphandling av mötes­ partnerstjänst. Congrex bestrider att det finns sakliga skäl att avbryta upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska ogiltigförklara Skatteverkets avbrytandebe­ slut och bifalla Congrex ansökan om överprövning på så sätt att en ny ut­ värdering genomförs varvid anbuden från Svenska Möten Ekonomisk För­ ening, Marcel Bokning AB, Meetagain Konferens AB, CWT Sverige AB, SKL Fastigheter och Service AB samt Reachem AB inte beaktas. Till stöd för sin talan uppger- Congrex i huvudsak foljaiide. Skatteverket har vitsordat att det i upphandlingen har ställts ett skall-krav som innebär att anbudsgivama ska lämna referenser till minst två uppdragsgivare för vilka anbudsgivaren under de tre senaste åren har bokat 300 konferenser per uppdragsgivare och år. Skatteverket har även vitsordat att det endast är Congrex som uppfyller skall-kravet på referensuppdrag. Skatteverket har i yttrande hänvisat till den gamla lagen om offentlig upp­ handling och kravet på affärsmässighet som fanns i 1 kap. 4 §. Den gamla lagen om offentlig upphandling ställde dock högre krav på aktivitet från de upphandlande myndigheterna att söka konkun-ens än vad som gäller idag I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9090-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen enligt LOU. Konkurrens skall enligt nya LOU istället uppnås genom att de unionsrättsliga principerna om den fria rörligheten av varor och tjänster samt den fria etableringsrätten iakttas. Detta uppnås genom att de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § LOU följs vilket i sin tur kommer att leda till konkun-ens. Skatteverkets krav på referensuppdrag begränsar på intet sätt leverantörer­ nas möjligheter att lämna anbud vilket framgår av att det är sju stycken leverantörer som har lämnat anbud. Syftet med upphandlingen är att teckna avtal med en mötespartner som tillgodoser Skatteverkets och Kronofogdens behov av olika mötestjänster. Skatteverket har som skall-krav krävt två referenser från liknande uppdrag. Kravet är uppställt för att säkerställa att anbudsgivare har förmåga att ge­ nomföra uppdraget enligt upphandlingens målsättning. Av förfrågningsun­ derlaget framgår att den aktuella upphandlingen är omfattande och innebär att den vinnande leverantören kommer att boka 300 konferenser per år åt Skatteverket. Att ställa krav som motsvarar den tjänst som faktiskt upp­ handlas kan omöjligen strida mot proportionalitetsprincipen. Skatteverket har även motiverat beslutet att avbryta upphandlingen med att kvalificeringen inte har genomförts på ett kon-ekt sätt. Congrex bestrider att detta utgörett sådant sakligt skäl som innebär att Skatteverket får av­ bryta upphandlingen eftersom det inte är nödvändigt att avbryta för att läka bristen i förfarandet. Rättelse är en mindre ingripande åtgärd för att åstad­ komma samma resultat. Avslutningsvis kan konstateras att det aktuella kravet inte strider mot pro­ pmiionalitetsprincipen samt att Skatteverket inte har rätt att avbryta upp­ handlingendådetsaknassakligaskäl. EftersomSkatteverketvitsordatvad Congrex anfört, både angående innebörden av skallkravet samt att det end- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 9090-12 ast är Congrex som uppfyller kravet, skall förvaltningsrätten ogiltigförklara Skatteverkets beslut att avbryta upphandlingen och bifalla Congrex talan om rättelse. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Congrex har ansökt om överprövning av den upphandling som Skattever­ ket har genomfört och även av Skatteverkets beslut att avbryta upphand­ lingen. En förutsättning för att förvaltningsrätten ska kunna pröva ansökan vad gäller själva upphandlingen är att Skatteverkets beslut att avbryta denna har fattats utan sakligt godtagbara skäl. Förvaltningsrätten tar därför inledningsvis ställning till fråga om det fanns sådana skäl. Skatteverket har som skäl för att avbryta upphandlingen bl.a. anfört att den omständigheten att det aktuella kravet medför att endast en av anbudsgi­ vama kan komma ifråga vid utvärdering innebär att en kraftig begränsning av konkuuensen. Skatteverket har vidare anfört att ett krav som medför att endast en anbudsgivare kan komma ifråga för tilldelning av kontrakt inte är affärsmässigt. Av RÅ 2008 ref. 35 framgår att den omständigheten att endast ett anbud återstod ansågs vara ett godtagbart skäl att avbryta upphandlingen. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9090-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Det är i målet ostridigt att endast ett anbud kan komma ifråga för utvärde­ ring. Skatteverket har därför redan på denna grund haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Beslutet kan inte anses strida mot LOU eller de unionsrättsliga principerna. Congrex ansökan om överprövning i den del som avser beslutet att avbryta upphandlingen ska därför avslås. Vid denna utgång finns ingen pågående upphandling kvar för förvaltningsrätten att pröva. Congrex ansökan i övrigt ska således skrivas av från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/la LOU) ;#�!K�t�t Mats Clementz Rådman Föredragande har varit Stina Wesslau HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av föi.-valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltn.ingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltn.ingsrätten. DV 3109/lA LOU 6. särskilt bevis.