FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM Mål nr 5205-13 Sida 1 (5) Skånebil AB, 556086-5858 MOTPART Klippans kommun 264 80 Klippan 2013 -09- 1 2 Meddelad i Malmö KONKURRENSVERKET Avd Dnr lKSnr Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU) Aktbll SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 172667 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Skånebil AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. 2013 -09- 1 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 5205-13 Klippans kommun genomför en upphandling avseende tre fordon, Pickup ka­ tegori G. Upphandlingen genomförs såsom förnyad konkurrensutsättning av SKL-Kommentus ramavtal "Fordon 20 12- 12". Efter utvärdering av inkomna anbud beslutade kommunen att anta anbudet från DinBil AB i Helsingborg. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Skånebil AB har ansökt om överprövning av upphandlingen och anfört föl­ jande. Den antagna bilen, Caddy Life Maxi Trendline, uppfyller inte skallkra­ ven. Bilen är registrerad som personbil och är således varken Pickup eller skåpbil vilket var ett krav. Lastutrymmet är mindre än kravet på 3,3 kvadrat­ meter och uppnår inte volymen 4 kubikmeter. Man kan inte godtyckligt mäta upp utrymmet. De flesta billeverantörer i Sverige anger exakta mått på ut­ rymmen i bilar. Dessutom finns inte den antagna bilmodellen upptagen i Kommentus inköpslista för valbara fordon. Det är bara skåpversionerna av Caddy som är valbara och inte "Life-modellen" som är att betrakta som en personbil. Upphandlingen ska tilldelas den leverantör som uppfyller samtliga krav och som har lägst pris. När det gäller anbudens giltighetstid är anled­ ningen till att denna passerats att målet ännu inte avgjorts i förvaltningsrätten varför Skånebil AB anser att det datum som ansökan inkom till rätten ska vara avgörande för målets utgång. Skånebil AB är beredda att förlänga sitt anbuds giltighetstid så lång tid som förvaltningsrätten behöver för att avgöra målet och att kommunen får rimlig tid på sig att göra om tilldelningen om det skulle bli ett sådant utslag, dock längst till 20 13- 10-3 1. Klippans kommun har anfört följande. Kommunen motsätter sig bifall till bo­ lagets yrkande om förnyad utvärdering då samtliga ställda skallkrav är upp­ fyllda i DinBil AB:s anbud. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att fel föreligger i det vinnande anbudet yrkar kommunen att den förnyade konkur­ rensutsättningen ska göras om. DinBil AB har i sitt anbud garanterat att samt­ liga skallkrav är uppfyllda och kommunen har vid kontroll av fordonet funnit FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 5205-13 att så är fallet. Det av DinBil AB offererade fordonet anses av kommunen vara av skåpbilstyp. Kommunen har inte ställt krav på att fordonet ska ha viss regi­ streringsform eller motsvarande utan skallkravet avser endast modellbeskriv­ ning. Det offererade fordonet kontrollmättes på plats hos DinBil AB varvid konstaterades att kravet att lastutrymmet ska vara minst 3,3 kvadratmeter och 4 kubikmeter var uppfyllt. Kommunen har inte ställt krav på att lastutrymmet endast får beräknas på visst sätt utan det enda angivna kravet var att storleken på lastutrymmet ska kunna uppnås. Kommunen kunde således efter mätning konstatera att skallkravet var uppfyllt. Det finns vidare inga begränsningar i SKL-Kommentus inköpslista avseende aktuell modell då listan endast inne­ håller modell "Caddy" med olika motorstorlekar men i övrigt inga begräns­ ningar. Detta påverkar inte heller utvärderingen då det inte i något av de till­ gängliga dokumenten framgår att endast fordon från sammanställningarna, listorna eller motsvarande får offereras vid en förnyad konkurrensutsättning. Listorna är endast avsedda att utgöra rekommendationer och prisindikation på lämpliga fordon. Såvida det föreligger en sådan begränsning utgör det en av­ saknad av transparens i förfrågningsunderlaget vilket skulle utgör skäl för att göra om den förnyade konkurrensutsättningen. Vidare sattes i den förnyade konkurrensutsättningen som målet avser anbudens giltighetstid till den 10 juli 2013. Någon möjlighet till förlängning av anbudens giltighetstid har inte med­ tagits. Då giltighetstiden för samtliga anbud passerats och möjligheten till för­ längning av dessa saknas yrkar kommunen att förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 5205- 13 Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Kommunen har i målet yrkat att målet ska avskrivas då anbudens giltig­ hetstid har löpt ut. Enligt förvaltningsrättens mening utgör den omständig­ heten att giltighetstiden för de i upphandlingen aktuella anbuden har löpt ut inte hinder för att i sak pröva Skånebil AB:s ansökan om överprövning Gfr RÅ 2008 not 26). Skäl att avskriva målet på denna grund föreligger därför inte. Skånebil AB har i målet anfört att den av DinBil AB offererade bilen, Caddy Life Maxi Trendline, inte uppfyller samtliga krav i förfrågningsun­ derlaget. I förfrågningsunderlaget anges att efterfrågat fordon ska vara av antingen Pickuptyp eller skåpbil. Enligt förvaltningsrättens mening är det i målet inte visat annat än att den aktuella bilen får anses uppfylla kravet såsom det är utformat. Den omständigheten att den är registrerad som personbil änd­ rar inte bedömningen då något krav avseende typ av registrering eller mot­ svarande inte är angivet i underlaget. Vidare anges i underlaget att efterfrågat fordon ska ha ett lastutrymme på minst 3,3 kvadratmeter och minst 4 kubikmeter. Förvaltningsrätten kan härvid konstatera att kommunen vid kontrollmätning funnit att storleken på aktuellt lastutrymme uppnås. Då det i underlaget inte anges att utrymmet ska mätas på något speciellt sätt kan förvaltningsrätten inte finna annat än att kravet, såsom det är utformat, får anses vara uppfyllt. Skånebil AB har även anfört att den antagna bilmodellen inte är upptagen i Kommentus inköpslista för valbara fordon. Förvaltningsrätten kan härvid konstatera att det av underlaget i upphandlingen inte klart och tydligt FÖRVALTNINGSR ÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 5205-13 framgår att det endast är fordon från sammanställningarna, listorna eller motsvarande i ramavtalet som får offereras vid en förnyad konkurrensut­ sättning eller om listorna endast är att betrakta som rekommendationer. Vid sådana förhållanden finns enligt förvaltningsrätten inte skäl för att på denna grund utesluta det vinnande anbudet. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten således att vad Skånebil AB anfört inte visar att kommunen i det aktuella upphandlingsförfarandet har brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att bolaget har lidit el­ ler riskerat att lida skada. Grund för ingripande enligt LOU föreligger där­ med inte. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 B LOU) I,,,...,�--� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1. 2. 3. 4. · det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står · förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www.domstol.se