FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE DOM 2014-07-04 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) 20f/4 -07- 0 4 Jo» Dnr Mål nr 13859-14 Prolegia Research AB, 556861-8317 Kungsgatan 29, 7 tr 111 56 Stockholm MOTPART 1. Stockholms stad Stadshuset 105 35 Stockholm 2. Danderyds kommun Box66 182 05 Djursholm 3. Lidingö· stad Stadshuset 181 82 Lidingö 4. Norrtälje kommun Box800 761 28 Norrtälje 5. Solna stad 171 86 Solna 6. Sundbybergs stad 172 92 Sundbyberg 7. Täby kommun 183 80 Täby 8. Vallentuna kommun 186 86 Vallentuna 9. Vaxholms kommun 185 83 Vaxholm 10. Österåkers kommun 184 86 Åkersberga Ombudför 1-10: Bj öm Gustafson Stadsledningskontoret Säkerhetsenheten 105 35 Stockholm Avd KSnr Aktbil Dok.Id 503244 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistock:holm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Prolegia Research AB:s ansökan om överprövning. Sida 2 13859�14 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13859-14 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Stockholms stad, Danderyds kommun, Lidingö stad, Norrtälje kommun, Solna stad, Sundbybergs stad, Täby kommun, Vallentuna kommun, Vaxholms kommun samt Österåkers kommun (gemensamt kommunerna) genomför en upphandling av ramavtal för hotbildsbedömning avseende person- och evenemangssäkerhet, bakgrundskontroll och därmed anknutna tjänster-dm 125-588/2014. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling i enlighet med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU. Stockholms stad, genom Stadsledni:o.gskontoret, ansvarar för genomförandet av den samordnade upphandlingen. Ramavtal kommer att tecknas med en leverantör. Separata tilldelningsbeslut kommer att fattas av kommunerna och separata ramavtal kommer att tecknas omfattande succesiva avrop under avtalsperioden. Sista dag för att lämna anbud var den 18 juni 2014. Prolegia Research AB (bolaget) yrkar att upphandlingen görs om på ett sätt som innebär att de olika tjänsterna ''bakgrundskontroll vid rekrytering" och "evenemangssäkerhet" handlas upp separat. Bolaget anför följande till stöd för sin talan. I upphandlingen har kommunerna på ett olyckligt sätt valt att både handla upp bakgrundskontroll vid rekrytering och evenemangs­ säkerhet. Två olika tjänster som saknar samband. Upphandlingen strider mot likabehandlingsprincipen eftersom den exkluderar ett antal seriösa marknadsaktörer inom bakgrundskontroll. Enligt bolagets bedömning finns det bara en aktör som kan uppfylla kombinationen av ska-krav, vilket gör att upphandlingen bryter mot de grundläggande principerna för offentlig upphandling. Kommunerna bestrider bifall till bolagets ansökan och anfor bl.a. följande till stöd för sin talan. Kommunerna har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU. Kraven i förfrågningsunderlaget uppfyller lagens krav på lika- I STOCKHOLM Sida4 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 13859-1 4 Allmänna avdelningen behandling och strider inte heller på något annat sätt mot LOU. Den aktuella upphandlingen avser personsäkerhetsrelaterade tj änster där åtagandet innefattar besiktning av evenemang där en skyddsperson avser delta. Den här efterfrågade tjänsten bak:grundskontroll är dessutom mer omfattande än bara bakgrundskontroll vid rekrytering. Vid personsäker­ hetsbedömningar omfattar den efterfrågade tjänsten ett helhetsåtagande för säkerhetsfrågor kopplade till en enskild person. Tjänsten bakgrundskontroll utgör en mindre men viktig del av den aktuella upphandlingen. Eftersom den har ett starkt samband med de efterfrågade säkerhetsbedömnings­ tjänstema, framför allt de sorri avser personsäkerhet, ingår den som en naturlig del i den aktuella upphandlingen. Enligt kommunernas uppfattning finns det ett flertal aktörer som kan erbjuda de efterfrågade tjänsterna. Det finns möjlighet att samverka med annat företag i upphandlingen. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för bedömningen De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 §- LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att i mål om offentlig upphandling bör som huvudprincip krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13859-14 Allmänna avdelningen En upphandlande myndighet har frihet att själv specificera krav på det som ska upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Kvalifikationskriterier är de kriterier som visar att en leverantör är en lämplig anbudsgivare. Kriterierna ska hänföra sig till leverantörens tekniska förmåga och kapacitet eller finansiella och ekonomiska ställning (prop. 2001/02:142 s. 21 f.). Av praxis framgår att när en upphandlande myndighet närmare bestämmer föremålet för en upphandling har den stor frihet (RÅ 2010 ref. 78). Förvaltningsrättens bedömning Som ovan nämnts har bolaget anfört att de två tjänsterna bakgrundskontroll vid rekrytering och evenemangssäkerhet saknar samband och att tjänsterna ska handlas upp separat. Kommunerna har anfört att tjänsten bakgrunds­ kontroll är mer omfattande än bara bakgrundskontroll vid rekrytering. Tjänsterna bakgrundskontroll och evenemangssäkerhet har ett starkt samband, framförallt de som avser personsäkerhet. Eftersom tids­ förhållandena ofta är knappa när de aktuella tjänsterna ska utföras behöver ansvaret för koordinering av tjänsterna ligga på leverantören, detta uppnås genom att tjänsterna ingår i samma upphandling där en leverantör får helhetsansvaret. Av förfrågningsunderlaget framgår att uppdraget innebär bl.a. att göra person--och evenemangssäkerhets.bedömningar och bakgrundskontroller av personer och företag (punkt 1.5). Att bakgrundskontroller endast ska ske vid rekrytering vinner således inte stöd av förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten anser att det som kommunerna anfört i målet, i fråga om skälen för att upphandla de två tjänsterna tillsammans, utgör godtagbara skäl. Som ovan nämnts så har den upphandlande myndigheten stor frihet att bestämma föremålet för upphandlingen. Förvaltningsrätten finner alltså att bolaget inte visat att de två tjänsterna borde ha upphandlats var för sig. I STOCKHOLM Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13859-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Det bolaget har anfört om exkludering av leverantörer och att endast en aktör kan uppfylla ska-kraven i upphandlingen utgör inte skäl för förvaltningsrätten att ingripa. Detta mot bakgrund av att det enligt förfrågningsunderlaget finns möjlighet att anlita underleverantör för utförande av delar av tjänsten (punkt 3.3). Förvaltningsrätten finner alltså att bolaget inte visat att upphandlingen skulle strida mot likabehandlings­ principen eller någon av de andra grundläggande principerna i LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). J/,. (),('� l-hlltc,ry.,--i-{/ u1) Kaija Hultquist Rådman Sofie Larson har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överJtlagandet för "offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det ä.r av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 2. 3. 4. 5. 4. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Adressen till förvaltoingsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningst:illstånd bör meddelas. ga www.domstol-.se