FÖRVALTNINGSRÄTTEN ·DOM Målm 14777-14 Sida 1 (4) I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE 2014-07-10 Meddelad i Stockholm Attunda Bil:frak:t AB, 556842-5101 Solbackavägen 2 177 71 Järfälla MOTPART Järfälla kommun 177 80 Järfälla SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr 20f4 -07- 1 0 i,tJ, Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 505376 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E�post forva1tningsrattenistockhohn@dom.se E:x:peditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sicla2 14777-14 Järfälla kommun upphandlar Grävmaskintjänster, Ten 20141255. Nio an­ bud lämnades in. Kommunen har i tilldelningsbeslut den 19 juni2014 meddelat att det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet har lämnats av an­ nan leverantör än Attunda Bilfrakt AB (Attunda eller bolaget) och avtal kommer att tecknas med den leverantören. Bolagets anbud har förkastats: Attunda ansöker om överprövning på grund av felaktigheter i delegations­ beslutet och anbudsutvärderingen. Järfälla kommun bestrider ansökan i sin helhet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Till stöd för ansökan uppger Attunda följande. I anbudsutvärderingen har Järfälla kommun skrivit samman Attunda Bilfrakt AB med CJ Lastmaski­ ner AB. Attunda är en fristående juridisk person från CJ Lastmaskiner AB och anbudet är inlämnat i Attunda Bilfrakt ABs namn. CJ Lastmaskiner AB är inte inblandade i inlämningen av anbudet. Bolaget har redovisat ett kvalitets- och miljöledningssystem som uppfyller ISO-krav och det bifoga­ d�s anbudet i TendSign. Järfälla kommun bemöter Attundas påståenden med följande argument. Kommunen har genomfört en korrekt upphandling av grävmaskintjänster. Förfrågningsunderlaget strider vare sig mot LOU eller mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upphandling och utvärderingen har skett enligt de förutsättningar som angavs i förfrågningsunderlaget. Det stämmer att båda företagsnamnen, Attunda Bilfrakt AB och CJ Lastmaski­ ner AB, står angivna i anbudsutvärderingens sammanställning men det innebär inte att kommunen har gjort någon sammanblandning mellan bola­ gen vid utvärderingen. En sådan sammanblandning har inte kunnat ske eftersom CJ Lastmaskiner AB inte har lämnat något anbud. Utvärdering Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14777-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen har skett av de anbud som har kommit in. Bolagets anbudet har inte upp·­ fyllt ställda ska-krav när det ekonomisk ställning, referenser avseende refe­ rensobjektet, kvalitetsledningssystemet och miljöledningssystem. När det. gäller de sistnämnda ska beskrivning lämnas oavsett om anbudsgivaren har eget system eller är ISO-certifierad. Bolaget gör gällande att de till anbudet har bifogat kvalitets- och miljöledningssystem. I det anbud som bolaget lämnade in kl. 18.57 den 11 juni 2014 via TendSign saknas både kvalitet­ och miljöledningssystem. Av utskrift framgår det att bolaget till sitt anbud enbart har bifogat anbudsformulär sid 1/4, 2/4, 3/4 och 4/4 samt en organi­ sationsbild. Järfälla kommun har i delegationsbeslutet angett följande under rubriken bedömning. "Attunda Bilfrakt AB som har offererat det lägsta anbudspriset förkastades. Anbudet förkastades eftersom det organisationsnummer som angavs i an- .- budsformuläret inte finns registerat hos bolagsverket. Kommunen kontrol- lerade då vilket organisationsnummer som bolaget har. Vid kontroll hos UC på det rätta organisationsnumret så visade det sig att företaget har ra­ ting 2. Kravet i förfrågningsunderlaget är att företaget ska uppnå en kredit­ värdighetsnivå på3 men i de fall att man inte uppfyller nivå 3 kan styrka den ekonomiska förmågan på annat sätt som att till anbudet bifoga balans och resultaträkning för de tre senaste månaderna. Dessa bilagor saknades i anbudet. Anbudsgivaren har inte uppfyllt ska-kravet på kvalitets- och mil­ jöledningssystem. I förfrågningsunderlaget står det att anbudsgivaren ska beskriva sina respektive system. Anbudsgivaren har inte lämnat någon be­ skrivning varför anbudet inte uppfyller ska-kravet på denna punkt. Bolaget· har även angivit Järfälla kommun som referent och angivit ansvarig upp­ handlare som kontaktperson samt att denna person ska vara vidtalad. Jär­ fälla kommun har inte något avtal med Attunda Bilfrakt AB och den an­ givna personen är inte vidtalad. Anbudet gick därmed inte vidare." Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14777-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Attunda har i sin ansökan inte anfört om, och på vilket sätt, bolaget har lidit skada i upphandlingen och inte heller uttryckt vilken rättelse so.in ansökan om överprövning syftar till eller om bolaget begär att upphand­ lingen ska göras om. Förvaltningsrätten kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om det vid prövningen av ansökan kan bedömas att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Järfälla kommun har redogjort för varför de inte anser att deras bedömning och val av leverantör i upphandlingen strider mot LOU och lämnat samma motivering till sitt beslut som i tilldelningsbeslutet. Attunda har inte kom­ mit in med några ytterligare invändningar efter att kommunen har bemött deras argumentation i ansökan. Med beaktande av både det som sökanden har anfört och det som den upphandlande myndigheten har svarat bedömer förvaltningsrätten att Attunda inte har visat att Järfälla kommun har tillde­ lat det aktuella kontraktet i strid med LOU. Det finns därmed inte någon grund för ingripande med stöd av LOU och ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Kirsi Laakso Utvik rådman Kerstin San.din har handlagt målet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i �tockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överkl�det ska h a kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd hite meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser·att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumm.er, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter hat lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, · 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut s·om klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) orn offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi. transporter'och posttjänster får- avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från detätt rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. ·Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se