Dok.Id 1215075 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd3 l .fst@dom.se ,vww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2020-04-08 Mål nr 1454-20 Sida 1 (6) Avdelning 31 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Beso Elektriska AB, 556187-0998 Ombud: Advokaten Kristian Pedersen och jur.kand. Olle Lindberg Advokatfirman Kahn Pedersen Box 16119 103 23 Stockholm MOTPARTER 1. AB Stadsholmen, 556035-1511 c/o AB Svenska Bostäder Box 95 162 12 Vällingby 2. Svenska Bostäder AB, 556043-6429 Box 95 162 12 Vällingby 3. El-Wicke i Skärholmen AB, 556204-8701 tEni.el l 20-04-09 \ Ombud för 3: Advokaterna Viktoria Edelman och Anna Brengensjö AG Advokat KB Box 3124- 103 62 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Beso Elektriska AB:s ansökan om överprövning. 115 76 Stockholm nmNKURRENSVERKETl FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 2 1454-20 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Svenska Bostäder AB och AB Stadsholmen (härefter gemensamt benämnda "Svenska Bostäder") genomför en upphandling av ramavtal för avrop av elarbeten avseende service och projekt, dnr 2019/29. Upphandlingen, som är indelad i fem olika anbuclsområclen, genomförs som ett öppet förfarande en­ ligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Av tillclelningsbe­ slut som meddelades elen 13 december 2019 framgår att Svenska Bostäder vad gäller avtalsområdet Staclsholmen har haft för avsikt att ingå ramavtal med enbart Beso Elektriska AB (Beso). Svenska Bostäder har härefter elen 10 januari 2020 fattat ett nytt tilldelningsbeslut av vilket framgår att Svenska Bostäder har för avsikt att ingå ramavtal med Beso samt El-Wicke i Skärholmen AB (El-Wicke) för avtalsområclet Staclsholmen. Beso ansöker om överprövning av upphandlingens a,talsområde Staclshol­ men och yrkar att upphandlingen i denna del ska rättas på så sätt att en ny anbuclsutvärdering genomförs, utan beaktande av anbudet från El-Wicke. Till stöd för sin talan anför Beso i huvudsak följande. Svenska Bostäder fattade elen 13 december 2019 ett första tilldelningsbeslut i upphandlingen. I detta beslut angavs att de två övriga anbuclsgivarna (utö­ ver Beso) inte hade inkommit med kvalificerade anbud och Beso tillclelacles därför ensam ramavtalet. Den 10 januari 2020 fattades emellertid ett nytt tilldelningsbeslut. Av detta beslut framgår att El-Wicke numera har ansetts uppfylla referenskraven i upphandlingen och att El-Wicke rangordnats som nummer 1 följt av Beso som rangordnats som nummer 2. Svenska Bostäder har brutit mot de grundläggande principerna om öppenhet och likabehandling genom att utvärdera anbudet från El-Wicke, eftersom det inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1454-20 I STOCKHOLM I avsnitt AFB.52, punkt 2.5c, i de administrativa föreskrifterna i upphand­ lingen uppställs föijande krav avseende referensuppdrag. Anbudsgivaren ska redovisa f1rn (4) olika referensarbeten inom elarbeten. Referensarbeten ska uppfylla föijande krav: a. Respektive referensarbete ska omfatta elarbeten i kulturhistoriska 1 högst 50 000 kr. c. Referensarbete 3 och 4 ska ha en kostnad om minst 50 000 kr. d. Högst två (2) referensarbeten får förekomma från samma beställare. Högst två (2) referensutlåtande får förekomma från samma referens. Undantaget är referens mot AB Stadsholmen då accepteras en bestäl­ lare men dock minst två (2) olika referenspersoner. e. Minst ett genomsnittsbetyg om tre (3) vid referenstagning för re- spektive referensutlåtande. 1 Med motsvarande Bs bestånd avses att den del av fastigheten där arbete utförs är Byggnadsminne eller Blåklassad fastighet* byggd fram till år 1920. Del i fastigheten där arbete har genomförts ska ha kvarboende bo­ stadshyresgäster eller kvarvarande lokalhyresgäster under byggtiden. De delar av referenskraven som är relevanta i målet är följande två krav. 1. Högst två referensarbeten får förekomma från samma beställare. 2. Det ska ha fonnits kvarboende bostads- eller lokalhyresgäster i den berörda delen av fastigheten under byggtiden. Av anbudsformuläret i El-Wickes anbud framgår att El-Wicke har använt samma beställare för tre referensuppdrag i strid med kravet i AFB.52 punkt 2.5c. Därutöver framgår det av referensutlåtandet för ett av referensuppdra­ gen att referenspersonen har kryssat i NEJ-rutan som svar på om det har funnits kvarboende bostads- eller hyresgäster under byggtiden. Även detta strider mot kravet i AFB.52 punkt 2.5c. El-Wicke har således två tydliga brister i sitt anbud. I och med att Svenska Bostäder inte har förkastat El-Wickes anbud, trots att anbudet har brister i fastigheter motsvarande Bs bestånd • b. Referensarbete I och 2 ska ha en kostnad om minst 15 000 kr och Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1454-20 I STOCKHOLM förhållande till obligatoriska krav, har Svenska Bostäder brutit mot de grundläggande principerna om öppenhet och likabehandling och därmed mot 4 kap. 1 § LOU. Svenska Bostäder bestrider bifall till ansökan och yrkar i första hand att tilldelningsbeslutet ska gälla och i andra hand att utvärderingen ska göras om. Till stöd för sin inställning anför Svenska Bostäder i huvudsak följande. Den bakomliggande anledningen till att Svenska Bostäder valde att skicka ut ett nytt tilldelningsbeslut var att Svenska Bostäder efter en förnyad pröv­ ning av El-Wickes anbud kunnat konstatera att det uppfyllde ska-kraven uti­ från ett flertal andra referenser. EI-Wicke bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Det är riktigt att El-Wicke har använt samma beställare för tre av referensuppdragen. Det är även riktigt att referenspersonen för referensuppdrag 3 har kryssat "nej" som svar på om det funnits några kvarboende bostads- och lokalhyresgäster under byggtiden. El-Wickes anbud har därför, genom de referensprojekt som redovisats, inte uppfyllt kraven på referensarbete i AFB.52 punkt 2.Sc. I AFB.52 har dock Svenska Bostäder föreskrivit sig en rätt att byta ut en av anbudsgivarnas referenser mot en egen intern referens. El-Wicke har haft AB Svenska Bostäder som kund sedan många år och har även haft flera uppdrag för AB Stadsholmen. Flera av de uppdrag som El-Wicke har utfört för Svenska Bostäder uppfyller de krav som angetts i AFB.52 punkt 2.5c. Enligt uppgift från Svenska Bostäder har man utnyttjat möjligheten att an­ vända sig av interna referenser. Genom att Svenska Bostäder, i enlighet med föreskriften ovan, har bytt ut referensprojekt 3 mot en intern referens som uppfyller ställda krav uppfyller El-Wickes anbud kraven på att högst två re­ ferensarbeten får förekomma från samma beställare och att det för samtliga referensarbeten ska ha funnits kvarboende bostads- eller lokalhyresgäster i Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1454-20 I STOCKHOLM den berörda delen av fastigheten under byggtiden. Det har mot denna bak­ grund inte funnits anledning för Svenska Bostäder att förkasta El-Wickes anbud. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Beso har gjort gällande att El-Wicke inte har uppfyllt de krav som uppställts i upphandlingen avseende referensuppdrag och att Svenska Bostäder därmed agerat i strid med LOU som utvärderat anbudet från El-Wicke. Svenska Bo­ städer har anfört att Svenska Bostäder vid en förnyad prövning har funnit att El-Wicke har bedömts uppfylla de ifrågasatta kraven utifrån ett flertal andra referenser. Beso har inte bestridit detta påstående. Med hänsyn härtill och med beaktande av vad El-Wicke har anfört i målet om att Svenska Bostäder har utn)1tjat möjligheten att byta ut ett referensuppdrag mot en intern refe­ rens anser förvaltningsrätten att utredningen i målet inte ger stöd för slutsat- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1454-20 I STOCKHOLM sen att El-Wickes anbud brister i uppfyllnad av obligatoriska krav. Förvalt­ ningsrätten anser därför att det inte framkommit att Svenska Bostäder har agerat i strid mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. l § LOU, eller någon annan bestämmelse i lagen, genom att utvärdera anbudet från El­ Wicke. Det saknas därför grund för ingripande enligt LOU, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga l (FR-05). Marcus Edelgård Rådman Carina Westin har varit föredragande. I1.l1'1 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. ;;;:, Bilaoa 'I Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempe!Yis fick del av beslutet måndagen elen 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se oc i1 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \.V\.V\v.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. _J • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphanclling inom försörjningssektorn, 20 kap. • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. ----------------------------- --------------- -- Om överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. ni inte får prövningstillstånd gäller det Sida 2 av 2 www.domstol.se