LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN SÖKANDE DOM Mål nr 3293-09 Rotel 2 Sida 1 (27) Plandent Aktiebolag, 556347-1076 Box 90164 120 22 Stockholm Ombud: Jon Dal c/o Affär�juridik AB Box 22214 104 22 Stockholm MOTPART Landstinget i Östergötland Upphandlingscentrum 581 85 Linköping Ombud: Hannes Olsson Landstinget i Östergötland Upphandlingscentrum 581 85 Linköping SAKEN W !l'li.[141f&f�UtJi;ii�!l:5�ij�;f(1i,,,,;.';;;rL� ,, 2009 -12= 11 Meddelad i Linköping Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Upphandling av dental utrustning Dok.Id 87260 Postadress Box406 5. 81 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår Plandent Aktiebolags ansökan. Länsrättens beslut den 15 oktober 2009 upphör därmed att gälla. LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BAKGRUND OCH YRKANDEN Landstinget i Östergötland (nedan landstinget) genomför en upphandling av Dental utrustning till Folktandvården i Östergötlands län (Dnr UC- 2009-44). Upphandlingen är indelad i två tilldelningsgrupper. Den genom­ förs med förenklat förfarande enligt 15 kap LOU. Vid anbudstidens utgång den 31 augusti 2009, hade fyra anbud kommit in. Landstinget fattade tilldelningsbeslut den 5 oktober 2009. För tilldelnings­ grupp 1 ("Stor utrustning") beslutade landstinget anta KaVo Scandinavia AB (nedan Kavo) och för tilldelningsgrupp 2 ("Liten utrustning") Han­ delsbolaget Svensk Dentalservice (nedan Dentalservice). Plandent AB (nedan Bolaget) ansöker om överprövning av tilldelningsbe­ slutet och yrkar i första hand, att upphandlingen ska göras om i dess helhet och i andra hand, att upphandlingen avseende position 1-4 "Stor utrust­ ning" ska göras om. Länsrätten har den 15 oktober 2009 beslutat att upphandlingen inte får av­ slutas. Rättens beslut gäller omedelbart och till dess annat förordnas i må­ let. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Allmänt Landstinget i Östergötland (nedan landstinget) inbjöd den 10 juli 2009 intresserade att komma in med anbud avseende dental utrustning, valide­ ring, service och underhåll av utrustning till Folktandvården i Östergöt­ lands län (Dnr UC-2009-44). Upphandlingen genomfördes som öppet för­ farande enligt LOU. Anbudstiden löpte ut den 31 augusti 2009. - I för- Sida 2 3293-09 LÄNSRÄTTEN I 2009 -12 DOM Sida 3 3293-09 1 1 frågningsunderlaget anges att prövning av anbuden ska ske i två steg. Kva-­ lificering av säljare och anbud, respektive anbudsutvärdering. Den första fasen av anbudsprövningen syftar till att klarlägga om anbudsgivare kvali­ ficerar sig för utvärdering med hänsyn till ekonomisk och finansiell ställ­ ning, förmåga, kapacitet och duglighet för det aktuella uppdraget samt ge­ nom uppfyllande av förfrågningsunderlagets skallkrav. - Vid anbudsutvär­ deringen ska endast utvärderas de anbud som uppfyller kraven i kvalifice­ ringsfasen. Utvärdering ska därefter ske avseende vilket/vilka anbud som bäst uppfyller utvärderingskriterierna. - Upphandlingen var indelad i två tilldelningsgrupper, en grupp för de större utrustningarna och en grupp för övrig utrustning. Tilldelning skulle ske till det ekonomiskt mest fördelakti­ ga anbudet inom respektive grupp. Parternas argumentering Bolaget anför i huvudsak följande. Ej uppfyllda skallkrav Flera anbudsgivare, som har gått vidare till anbudsutvärdering, har inte uppfyllt samtliga skallkrav i förfrågningsunderlaget. Genom att utvärdera dessa anbud, har landstinget brutit mot de i LOU stadgade principerna om transparens, icke-diskriminering, tydlighet, klarhet, öppenhet, förutsägbar­ het och affärsmässighet. Upphandlingen ska därför göras om. Kava Kavo:s anbud uppfyller inte samtliga skallkrav och borde därför inte ha utvärderats. Av förfrågningsunderlaget punkt 3.1.2. framgår, under rubri-­ ken "Säkerhetskrav och standarder", att "offererad utrustning ska fö\ja av Europeiska unionen fastställd standard. Säljaren ansvarar för att offererad ÖSTERGÖTLANDS LÄN = LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009 -12= 1 � Sida 4 3293-09 utrustning följer de säkerhetskrav som anges i förfrågningsunderlaget och är godkänd med CE-märkning, Ett skallkrav för behandlingsstol (position 1) är, att stolen ska ha en lyftka­ pacitet på minst 150 kg. Av Kavo:s svar framgår att offererad stol inte är godkänd för mer än 135 kg. Offererad stol uppfyller därför inte skallluavet för positionen. Det är inte rimligt att en anbudsgivare, som har offererat en stol som inte är godkänd för mer än 135 kg, bedöms uppfylla skallkravet på 150 kg genom att lämna egna garantier om stolens lyftkapacitet. Av den i förfrågningsunderlaget ingående kravspecifikationen, framgår att ett skallkrav för position 1-4 och 5-9 är, att anbudsgivaren offererar servi­ ceavtal i flera nivåer med en beskrivning av vad som omfattas av de olika nivåerna. K.avo har i sitt anbud inte angett vad som ingår i de olika service­ avtalen för dessa positioner. Kavo har inte specificerat vad som ingår i t.ex. full service för position 1, eller position 2. Trots detta har landstinget ut­ värderat anbudet och dessutom lagt offererade priser, utan specifikation, till grund för utvärderingen av anbudet. Det kan inte bli en rättvis jämförel-· se mellan de olika anbuden, om en anbudsgivare lämnar och får utvärderat ett pris utan att specificera vad som ingår i servicenivån, samtidigt som andra anbudsgivare lämnar en sådan specifikation. Dentalservice Dentalservice anbud uppfyller inte samtliga skallkrav och borde därför inte ha utvärderats. Enligt kravspecifikationen för position 1-4 och 8-9, är det ett skallluav, att anbudsgivaren tillhandahåller utbildning av landstingets servicetekniker. Dessa ska efter genomgången utbildning vara auktoriserade att göra akut- DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 3293-09 utbildning och auktorisation ska ingå i priset för offererade enheter. Dentalservice har angett att man inte erbjuder utbildning som ger auktori­ sation, vilket även bekräftats i ett förtydligande till landstinget. - Det bör påpekas att kostnaden för auktorisation är betydligt högre än att bara kom­ petensutbilda personal på en enhet. Med tanke på att priset för auktorisa­ tion ska ingå i det offererade priset för enheterna, och härigenom ingå i utvärderingen, får den anbudsgivare som inte uppfyller kravet på auktorisa­ tion en konkurrensfördel jämfört med de anbudsgivare som uppfyller l