AllmŠnna avdelningen Enhet 15 S…KANDE Meddelad i Stockholm Lets Talk About i Sverige AB, 556798-3340 Box 27262 102 53 Stockholm MOTPART FšrsŠkringskassan 103 51 Stockholm SAKEN Ansškan om šverpršvning av offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Lets Talk About i Sverige AB:s ansškan. Dok.Id 587461 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2015-03-24 MŒl nr 3439-15 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3439-15 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. FšrsŠkringskassan genomfšr en upphandling av fšrmedlingstjŠnst av talare (dnr 042989-2014) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den 13 februari 2015 framgŒr att annan leverantšr Šn Lets Talk About i Sverige AB (bolaget) har tilldelats uppdraget. Upphandlingen har skett genom ett fšrenklat fšrfarande och tilldelningsgrund har varit lŠgsta pris. Bolaget yrkar i fšrsta hand att Talarforum i Skandinavien AB:s (Talarforum) anbud ska ogiltigfšrklaras och i andra hand att fšrvaltningsrŠtten ska ogiltigfšrklara anbudsfšrfarandet och Œterfšrvisa fšrfarandet till FšrsŠkringskassan. FšrsŠkringskassans bestrider bifall till bolagets ansškan och anfšr att i fšrsta hand ska ansškan avvisas och i andra hand ska den avslŒs. SK€LEN F…R AVG…RANDET Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten utgšr en kontroll av att den upphandlande myndigheten har fšljt de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU samt švriga bestŠmmelser i den lagen. FrŒgan i mŒlet Šr om det utifrŒn vad bolaget har framfšrt finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Fšr att ett ingripande ska bli aktuellt krŠvs att bolaget kan visa att det har lidit skada eller kan komma att lida skada pŒ grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grundlŠggande principerna i LOU eller švriga bestŠmmelser i den lagen. Bolaget anfšr bl.a. fšljande. Talarforum anger att fšretaget inte arbetar enligt den prismodell som anges i fšrfrŒgningsunderlaget. FšrsŠkringskassan borde dŠrfšr ha diskvalificerat Talarforum. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3439-15 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen FšrsŠkringskassan borde ha tolkat anbudet frŒn Talarforum pŒ sŒ sŠtt att Talarforum fšr en given talare tillgodogšr sig kompletterande fšrmedlingsavgifter/arvoden genom att belasta andra uppdrag Šn de som kommer frŒn FšrsŠkringskassan. Ett šppet erkŠnnande av att man avser att redovisa kostnader, avgifter och arvoden pŒ andra uppdrag Šn de som handlas upp av FšrsŠkringskassan strider dels mot normala och lagstadgade redovisningsprinciper och dels mot korrekt och šnskvŠrd affŠrsetik och moral. Hade Talarforum istŠllet šppet redovisat en i sammanhanget rimlig affŠrsmodell hade FšrsŠkringskassan kunnat inbegripa den fšrklaringen i sin bedšmning. Talarforum beskriver sin stŠllning genom att uppge dess storlek och sŠrstŠllning pŒ marknader i Sverige och i Norden. Om upphandlande parter alltid utser anbudsgivande fšretag med den starkaste marknadspositionen och den starkaste finansiella stŠllningen sŒ har man genom en sŒdan sŠrbehandling Œsidosatt grundtanken med LOU, nŠmligen genom att diskvalificera anbudsgivare med svagare positioner avseende marknader och finanser. FšrsŠkringskassan anfšr bl.a. fšljande. Efter anbudstidens utgŒng har FšrsŠkringskassan skrivit till Talarforum och med stšd av 12 kap. 3 € LOU begŠrt en fšrklaring till ett ovanligt lŒgt pris. Talarforums svar pŒ frŒgan om onormalt lŒgt pris har inte tolkats som ett senkommet fšrsšk till reservation mot nŒgot obligatoriskt krav i fšrfrŒgningsunderlaget. Talarforum har tvŠrtom tydliggjort att Talarforum stŒr fšr sitt anbud. Det som bolaget fšr fram om fšrmodade oegentligheter i Talarforums affŠrsmodell och redovisning Šr ogrundade spekulationer och inget som kan lŠggas till grund fšr ett ingripande enligt LOU. Det rimliga Šr istŠllet att tolka svaret enligt ordalydelsen och dŒ framkommer fšrklaringen att ett fšretag inte behšver gšra vinst pŒ varje enskilt kontrakt fšr att vara framgŒngsrikt, utan det finns ocksŒ andra avvŠgningar att gšra i en affŠrsverksamhet. FšrsŠkringskassan har efter att Talarforum kommit med fšrklaring till sitt anbudspris, bedšmt att myndigheten kommer att fŒ 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3439-15 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen tjŠnsten levererad enligt stŠllda krav och att det dŠrfšr inte funnit skŠl att fšrkasta anbudet. €ven om en fšrklaring till ett ovanligt lŒgt pris inte skulle vara tillfredsstŠllande sŒ finns det i det lŠget inte nŒgon skyldighet fšr den upphandlande myndigheten att fšrkasta anbudet, enbart en mšjlighet. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning. En upphandlande myndighet fŒr enligt 12 kap. 3 € LOU fšrkasta ett anbud om den finner att priset Šr onormalt lŒgt. Det finns dock ingen skyldighet fšr en upphandlande myndighet att fšrkasta ett onormalt lŒgt anbud. FšrvaltningsrŠtten har dŠrfšr ingen mšjlighet att pŒ denna grund vidta nŒgra ŒtgŠrder enligt 16 kap. 6 € LOU. FšrvaltningsrŠtten finner vidare att det som bolaget har uppgett angŒende Talarforums lŠmnade anbud och FšrsŠkringskassans bedšmning av anbudet inte Šr tillrŠckligt fšr att styrka att fšrfrŒgningsunderlaget skulle brista i transparens. Det innebŠr att det inte visats att rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare skulle kunna missfšrstŒ eller feltolka fšrfrŒgningsunderlaget. SŒsom fšrfrŒgningsunderlaget och anbudsformulŠr Šr utformade finns inget hinder mot att ange anbud om 0 kr och bolaget har inte pŒstŒtt att FšrsŠkringskassan frŒngŒtt sitt fšrfrŒgningsunderlag vid utvŠrderingen. SkŠl fšr ingripande enligt LOU finns dŠrfšr inte heller av denna anledning. Sammanfattningsvis har det inte genom vad bolaget anfšrt visats i mŒlet att FšrsŠkringskassan har brutit mot de grundlŠggande principerna i LOU eller švriga bestŠmmelser i den lagen. Bolagets ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3439-15 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Susanne Bagge RŒdman Hanna Axelsson har fšredragit mŒlet. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket