FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I GÖTEBORG 2016-06-02 2801-16 Avdelning 2 Meddelad i Göteborg Dok.Id 411980 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE Patric Wolffs Måleri Aktiebolag, 556433-5395 Ågatan 30 431 35 Mölndal MOTPART KONKURRENSVERKET 2016 -06- 0 3 • Avd Dnr KSnr Aktbll Familjebostäder i Göteborg Aktiebolag, 556114-3941 Box 5151 402 26 Göteborg Ombud: Advokaterna Roland Adrell och Sara Karlsson Gärde Wesslau Advokatbyrå AB Kungstorget 2 411 17 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU 1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2801-16 2016-06-02 I GÖTEBORG BAKGRUND Familjebostäder i Göteborg Aktiebolag (Familjebostäder) har genomfört en förenklad upphandling av Fasadrenovering i Kungsladugård 2016, dnr 3656/15. Av tilldelningsbeslut meddelat den 14 mars 2016 framgår att Familjebostäder valt att teckna avtal med andra leverantörer än Patric Wolffs Måleri Aktiebolag (Wolffs), sedan Wolffs anbud förkastats eftersom alla skall-krav inte varit uppfyllda. YRKANDEN M.M. Wolffs yrkar att upphandlingen ska rättas på sådant sätt att bolagets anbud inte ska förkastas och anför bl.a. följande. Bolaget hade ett dåligt år 2014 med förluster och en omsättning om 3,8 Mkr. Påföljande år gjorde bolaget emellertid en vinst på över 1 Mkr. Bolaget har således nu ett eget kapital överstigande 2 Mkr som varken Creditsafe eller UC har beaktat då de endast baserar sina värderingar på uppgifter två år tillbaka i tiden, dvs. årsbokslut för år 2014. Detta ger ingen rättvisande bild av bolagets ekonomi. Bolaget har under år 2015 haft en årsomsättning om c:a 11 Mkr. Om bolaget inte hade haft eget kapital och vinster så hade det kunnat åberopa andra företags kapacitet. Bolaget har lämnat lägst anbud på alla delar i upphandlingen, men kräver inte att få alla uppdrag. Det är fråga om tre anbudsgivare och en kan få två uppdrag och de andra var sitt. Familjebostäder anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. I punkten 1.3.5.3 AFB.52 förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande: Entreprenören skall ha en kreditvärdighet enligt Creditsafe där lägsta nivå är minst 60 poäng. Är anbudsgivarens poäng lägre än 60 och en godtagbar förklaring kan lämnas, kan 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2801-16 I GÖTEBORG 2016-06-02 anbudsgivaren bli godkänd (t.ex. ett nystartat företag). Entreprenören ska ha en årsomsättning på minst 10 Mkr. 3 Det uppställs sålunda obligatoriska krav på såväl kreditvärdighet som årsomsättning. Wolffs uppfyller inget av dessa krav. Vid inhämtning av rating från Creditsafe fick bolaget endast 17 poäng. Inte heller har någon godtagbar förklaring till varför kreditvärdigheten väsentligen understiger den kravställda nivån lämnats i bolagets anbud, varför anbudet rätteligen förkastats på denna grund. - Vad gäller Wolffs årsomsättning framgår av bolaget senaste årsredovisning (2014) att omsättningen var c:a 3,8 Mkr. Familjebostäder har bara att beakta godkänd årsredovisning. Den balansräkning som bolaget nu givit in ska lämnas utan avseende till dess årsredovisningen är godkänd för år 2015. Bolaget uppfyller således inte heller omsättningskravet, varför anbudet rätteligen förkastats också på denna grund. - Familjebostäder har utformat kraven på kreditvärdighet och årsomsättning på ett transparent och likabehandlande sätt, samt öppnat upp för att styrka det förstnämnda kravet på annat sätt än genom utdrag från Creditsafe. Så har dock inte gjorts i anbudet. Inte heller medför den balansräkning som givits in i målet att kravet ska anses uppfyllt. Att utvärdera och anta bolagets anbud skulle strida mot föreskrifterna i förfrågningsunderlaget och därmed de grundläggande upphandlings­ principerna. Ansökan ska därför avslås. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om det finns sådana brister i den aktuella upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2801-16 2016-06-02 LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfört i målet (jfr RÅ 2009 ref. 69). Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Ett anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets s.k. skall-krav får i regel inte beaktas vid utvärderingen. Skall-krav som anges i förfrågnings­ underlaget måste således som huvudregel vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska pröva anbudet. Ett anbud ska dock inte förkastas om detta skulle vara oproportionerligt eller strida mot likabehandlingsprincipen. Om en upphandlande myndighet inte förkastar ett anbud som inte uppfyller ett eller flera obligatoriska krav kan förfarandet strida mot likabehandlings­ principen. För att myndigheten i en sådan situation ska ha fog för att förkasta anbudet bör det eller de krav som inte uppfyllts ha relevans i upphandlingen och vara av inte oväsentlig betydelse. I annat fall kan förfarandet i stället komma att strida mot proportionalitetsprincipen (jfr. Kammarrättens i Sundsvall dom den 20 april 2015 i mål nr 652-15). Utredningen visar att Wolffs anbud inte uppfyller den i förfrågnings­ underlaget kravställda nivån gällande kreditvärdighet och att bolaget i sitt anbud inte heller har lämnat någon godtagbar förklaring till varför kravet inte uppfylls. Vad gäller kravet på årsomsättning framgår det av Wolffs senaste årsredovisning för år 2014 att denna inte uppgår till minst 10 Mkr. Wolffs har inte heller tillsammans med anbudet givit in uppgifter om att årsomsättningen för senare räkenskapsperiod överstiger 10 Mkr. 4 I GÖTEBORG 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2801-16 I GÖTEBORG 2016-06-02 Eftersom det inte är tillåtet att i efterhand komplettera med uppgifter som helt saknats i anbudet för att läka en brist i anbudet, kan de räkenskaps­ uppgifter som Wolffs nu har fogat till ansökan om överprövning inte beaktas. Sammanfattningsvis uppfyller Wolffs anbud således varken kravet på kreditvärdighet eller kravet på viss årsomsättning. Familjebostäder har därför förfarit korrekt när anbudet förkastats. Någon möjlighet för ingripande enligt LOU på de grunder som Wolffs har anfört finns därmed inte. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Magnus Nylander Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. U") 0,.... N • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. clfÄ\,I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www-domstol.se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2007:1092) om upphandling inom