FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-12-01 Meddelad i Stockholm Mål nr 41391-10 Enhet 15 Sida 1 (26) Politivagn Stockholm AB, 556615-9090 Box 105 123 22 Farsta Ombud: Advokat Christer Heidenborg LEGIO Advokatfirma AB Box 5779 114 87 Stockholm MOTPART Polismyndigheten i Stockholms län 106 75 Stockholm Företrädd av: Rikspolisstyrelsen Box 12256 102 26 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om att Polismyndigheten i Stockholms län ska åläggas att betala sökandens rättegångskostnader. Förvaltningsrätten förordnar att Rikspolisstyrelsens upphandling av ramav­ tal avseende polititransporter (PVS-409-4850/09), vad gäller Polismyndig­ heten i Stockholms län, inte får avslutas förrän rättelse skett på så sätt att Rikspolisstyrelsen gör en ny utvärdering, varvid Rikspolisstyrelsen även inkluderar Politivagn Stockholm AB:s anbud. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 1 oktober 2010 upphör där­ med att gälla. Dok.Id 71690 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08--561 680 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Rikspolisstyrelsen (RPS) har genomfört en samordnad upphandling av ramavtal avseende polititransport för Polismyndigheterna i Stockholms och Södermanlands län. Upphandlingen har genomförts genom ett öppet förfa­ rande enligt 4 kap. LOU. I tilldelningsbesked den 23 september 2010 anges följande. Den 22 september 2010 beslöt Polismyndigheten i Stockholms län att tilldela Fidelia AB upphandlingskontraktet avseende Stockholms län. Förvaltningsrätten i Stockholm har den 1 oktober 2010 beslutat att upp­ handlingen, avseende polititransporter för Polismyndigheten i Stockholms län, inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDENM.M. Politivagn Stockholm AB (Politivagn) ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att förvaltningsrätten vid­ tar rättelse och utser sökanden till leverantör i den alctuella upphandlingen. I andra hand yrkar Polititransport att den offentliga upphandlingen av poli­ titransporter av Polismyndigheten i Stockholms län ska göras om, samt att Polismyndigheten i Stockholms län åläggs att betala sökandens rättegångs­ kostnader. Som grund för talan anförs bland annat följande. RPS har genom tilldelningsbesked den 23 september 2010 meddelat avsik­ ten att teckna avtal med Fidelia AB (Fidelia) för upphandling av politi­ transporter i Stockholms län, trots att Fidelia inte uppfyller upphandlingens skall-krav. Av utvärderingsrapporten framgår att Politivagn utan rättslig grund har uteslutits från upphandlingen, samt att även anbudsgivaren Poli­ titjänst i Stockholms län uteslutits. Då två av tre anbudsgivare uteslutits från upphandlingen har förfarandet genomförts i avsalcnad av konkurrens. I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 Allmänna avdelningen Politivagn anser att upphandlingen ska göras om då RPS uteslutit Politi­ vagn utan rättslig grund vilket medfört att upphandlingen genomförts utan konkurrens, förfarandet utgör brott mot likabehandlingsprincipen samt att Fidelia inte uppfyller skall-kraven. Uteslutande av Politivagns anbud RPS har uteslutit Politivagn från upphandlingen på den grnnden att bolaget angivit en maxtaxa per transport. Politivagn anser att denna angivelse inte bryter mot något skall-krav, och att anbudet således skulle ha bealctats i upphandlingen. För det fall förvaltningsrätten anser att Politivagns prisan­ givelse bryter mot skall-kravet så är inställningen att detta inte utgör ett rättsfaktum som diskvalificerar Politivagn från upphandlingen genom ute­ slutning. Det saknas förntsättningar att utesluta Politivagn enligt de obliga­ toriska och fakultativa skäl för uteslutning som stipuleras i 10 kap. 1-2 §§ LOU. RPS har felaktigt behandlat frågan om pris såsom ett kvalificerings­ kriterium. Det av anbudsgivaren erbjudna priset ska prövas såsom ett vär­ deringskriterium i slutskedet av upphandlingen. Då Politivagns verksamhet inte återfinns under 10 kap. 1-2 §§ LOU så har RPS uteslutit Politivagn i strid mot gällande rätt. Politivagn menar att för det fall upphandlande enhet önskat ett förtydligande avseende prisuppgift borde ett klargörande begärts in från Politivagn. En sådan förfrågan hade inneburit att RPS givits möjlig­ heten att likabehandla anbuden. Politivagn har angett ett enligt skall-kravet korrekt pris vilket skulle prövas såsom ett värderingskriterium. Att utesluta Politivagn utan rättslig grund bryter mot likabehandlingsprincipen, och denna underlåtenhet har medfört att upphandlingen inte kunnat konlrur­ rensutsättas. RPS har genom att anta ett anbud som ej uppfyller kravspecifikationen samt utesluta Politivagns korrekta anbud innan värdering av anbudet skett I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 41391-10 brutit mot likabehandlingsprincipen. Politivagn anser därmed att det före­ ligger skäl för förvaltningsrätten att vidta rättelse och utse Politivagn till leverantör, då dess offererade pris de facto är lägre än vinnande anbud. I föreliggande upphandling har Fidelia offererat Polismyndigheten i Stock­ holms län ett fast pris om 2 450 kronor exkl. moms. Politivagn har i samma upphandling offererat ett pris om 1 970 kronor exkl. moms, samt en kilo­ metertaxa om 25 kronor upp till 11 km. I anbudet finns således en maxtaxa som uppgår till 2 270 kronor exkl. moms. RPS har anfört att priser ska lämnas utan reservationer, ändringar eller tillägg. Politivagn har inte läm­ nat ett pris med reservationer, ändringar eller tillägg. Vad Politivagn har gjort är att ange ett konkurrenskraftigt pris, som till viss del är avhängigt av körsträckan, vilket i och för sig inte utgör reservation, ändring eller tillägg. Av anbudet framgår klart och tydligt gällande pris. Det offererade priset kan inte uppfattas som en reservation. Tvärtom så utgör det ett konkur­ renskraftigt pris som medför den lägsta kostnaden jämfört med Fidelias anbud. Politivagns anbud är lägst i pris och korrekt angivet enligt förfråg­ ningsunderlaget. Politivagn borde således ha tilldelats avtalet. Fidelias anbud För det fall förvaltningsrätten anser att RPS korrekt uteslutit Politivagns anbud föreligger skäl att förelägga myndigheten att göra om upphandling­ en, då utsedd leverantör inte uppfyller skall-kraven. Den vinnande anbudsgivaren Fidelia har fallerat att ange tre referenser hänförliga till polititransporter, inte angivit aktuella fordon i anbudet samt att felaktigheter föreligger i personalförteckningen. Skall-kravet i punkt 8.4 i förfrågnings_ underlaget anger att anbudsgivaren ska uppge tre leverantörer för vilka anbudsgivaren utfört motsvarande Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 tjänster de senaste tre åren. Definitionen av polititransporter framgår av punkt 2. En av de referenser som Fidelia har angivit är Attunda begrav­ ningsbyrå, vilken inte kvalificerar sig som en tjänst motsvarande politi­ transporter. Arbetet med Attunda begravningsbyrå saknar de särdrag som präglar polititransporter. Fidelia uppfyller inte skall-krav 8.4. Fidelia har genom sanningsförsäkran intygat att lämnade uppgifter i anbudet är full­ ständiga och korrekta. Det kan därmed konstateras att Fidelia har brustit i sin information och därigenom brutit mot sin sanningsförsäkran. Skall-kravet i punkt 10.4c, i förfrågningsunderlaget, anger att en förteck­ ning över samtliga fordon som ska användas för polititransportema ska anges i anbudet. Fidelia har angett att VW Transporter, registreringsnum­ mer ABC 123, kommer att användas för uppdraget. Detta fordon finns inte, enligt registerutdrag framgår att fordon med registreringsnummer ABC 123 utgörs av en Toyota Camry, årsmodell 1987. Fidelia uppfyller således inte skall-krav 10.4c och bryter därmed även i denna del mot sin sannings­ försäkran. Enligt skall-kravet i punkt 10.4b, i förfrågningsunderlaget, ska anbudsgiva­ re uppge en förteckning över den personal som ska utföra tjänsten. Med hänsyn till undertecknad sanningsförsäkran ska uppgifterna vara korrekta. En av de personer som Fidelia i sin personalförteckning uppger kommer att vara del av den personal som utför efterfrågade tjänster, arbetar idag som polis i Söderort och kan enligt gällande jävsregler för polisen inte arbeta för Fidelia med polititransporter. Vidare noteras att det anges att en annan person som finns uppgiven har tioårig erfarenhet av branschen. Då perso­ nen ifråga fram till 2005 arbetade som väktare så stämmer inte den uppgif­ ten. Fidelia har således brustit i skall-krav 10.4b genom felaktig personal­ förteckning, samt brustit i sin sanningsförsäkran avseende befintlig perso­ nals erfarenhet av branschen. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 41391-10 Skall-kraven innebär att utsedd leverantör ovillkorligen måste uppfylla samtliga dessa krav. Fidelias verksamhet brister på samtliga ovan angivna punkter och uppfyller därmed inte de krav som RPS ställer på leverantören. Fidelia har vidare uppgivit osanna uppgifter i sitt anbud. Fidelia kan där­ med inte tilldelas polititransportavtalet i Stockholms läns polisdistrikt, då skall-kraven inte uppfylls genom dess anbud. Polititransport har i sin ansökan om överprövning enligt LOU bland annat inkommit med anbudsförfrågan den 21 december 2009, Utvärderingsrap­ port, tilldelningsbesked den 23 september 2010, Polititransports och Fide­ lias prisbilagor, registerutdrag från Transportstyrelsen den 29 september 2010 samt Fidelias resursförteckning, sanningsförsälaan den 15 mars 2010, ap.givande av fordon och personalförteckning. RPS bestrider bifall till Politivagns talan och yrkar att ansökan avslås i dess helhet. Till stöd för sin talan anges i huvudsal( följande. Upphandling­ en strider inte mot vare sig LOU eller de rättsliga principer som bär upp LOU och unionsrätten. Politivagn har inte heller visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU före­ ligger således inte. Politivagn har anfört att RPS har agerat i strid med LOU och de unions­ rättsliga principerna som bär upp LOU genom att tilldela den aktuella upp­ handlingen i avsalmad av konkurrens till den enda anbudsgivare av totalt tre anbudsgivare som inte uteslutits ur upphandlingen. Europeiska Unio­ nens domstol (dåvarande EG-domstolen) har i sitt avgörande mål C27/98 uttalat att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att tilldela kontrakt i det fall att det enbart finns en enda anbudsgivare kvar som anses lämpad att delta i förfarandet. Av avgörandet fö\jer att en upphandlande myndighet har en rättighet, inte skyldighet vilket Politivagn f'ar anses mena, att avbryta en påbö�jad upphandling i det fall det endast finns en Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 Allmänna avdelningen anbudsgivare kvar att tilldela kontrakt till. RPS har inte varit skyldig att avbryta upphandlingen när enbart det anbud som sedermera antogs kvar­ stått efter genomförd kvalificeringsfas. Uteslutande av Politivagns anbud RPS bestrider att en sammanblandning av kvalificerings- och utvärde­ ringskriterier skett. RPS har inte uteslutit Politivagns anbud med beaktande av 10 kap. 1-2 §§ LOU på sätt som gjorts gällande. Anbudet har förkastats med anledning av att Politivagns anbud inte uppfyllt samtliga de fullgöran­ devillkor, "skall-krav", som ställts i upphandlingen. I förfrågningsunderlagets punkt 11. l "Pris", anges bl.a. att anbudsgivare ska lämna prisuppgifter utan reservationer, tillägg eller förändringar så att en utvärdering av priserna kan låta sig göras. I punkten finns även en hän­ visning till den mall, Avtalsbilaga 2, "Prisbilaga" som fogats till förfråg­ ningsunderlaget. Att det varit de uppgifter som återfinns i denna mall som efterfrågats har således varit tillräckligt tydligt och förutsebart för att upp­ fylla kraven på transparens. I punkt 1.1 i nämnd "Prisbilaga" anges utrymme för att rörande polititrans­ port inom Polismyndigheten i Stockholms län ange pris för frarnkörnings­ avgift som fast summa, samt kilometerpris som pris per kilometer. Politi­ vagn har utöver dessa prisuppgifter lämnat en prisuppgift gällande en max­ taxa om 2 270 kronor för transporter över 11 kilometer inom Polismyndig­ heten i Stockholms läns område utan att sådan har efterfrågats av upphand­ lande myndighet. Genom att lämna ytterligare uppgifter som inte har efterfrågats av upp­ handlande myndighet har Politivagn gjort ett tillägg till efterfrågade pris­ uppgifter i strid med skall-kravet och på så sätt frångått förfrågningsunder- I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 Allmänna avdelningen laget. I förfrågningsunderlaget punkt 12, "Utvärderingsförfarande", anges det i sin tur att anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav kommer för­ kastas. Beslutet att förkasta Politivagn grundar sig därmed på ett skall-krav som klart och tydligt angetts i underlaget till upphandlingen och RPS har på denna grund haft fog för att förkasta Politivagns anbud från utvärde­ ringsfasen. RPS har således agerat i enlighet med upphandlingens underlag likväl som med transparens- och likabehandlingsprincipen. Någon möjlighet till komplettering eller förtydligande har inte bedömts kunna ges avseende lämnade prisuppgifter med bealctande av risken för särbehandling eller konlrnrrensbegränsning i upphandlingen. Till detta kommer att uppgifterna som sådana inte bedömts vara möjliga att komplet­ tera eller förtydliga i det att de inte har begärts av upphandlande myndig­ het. Ifråga om att Politivagn kan ha lämnat det lägsta priset så har RPS påpekat att det är den upphandlande myndigheten som står risken för att ställda skall-krav eventuellt medför oönskat resultat. Det kan inte anses anlrnmma på anbudsgivare att tolka eller förändra underlaget till upphandling även om det slrnlle gagna den upphandlande myndigheten. Fidelias anbud Gällande referenser så anges det i det skall-laav som Politivagn anser att Fidelia inte uppfyllt förfrågningsunderlagets punkt 8.4 "Tidigare åtagan­ den" att anbudsgivare ska bifoga en förteckning över de tre vilctigaste upp­ dragsgivarna för vilka anbudsgivaren har utfört tjänster avseende omhän­ dertagande av avlidna under de tre senaste åren. Det ställs inte något krav på att referenserna måste avse polititransporter. Fidelias anbud har därmed uppfyllt ställt krav och RPS har inte på denna grund haft skäl att förkasta Fidelias anbud. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 41391-10 När det gäller fordonet med uppgivet registreringsnummer ABC 123 är det korrekt att Fidelia i sitt anbud uppgett sig ha tillgång till detta fordon. RPS ifrågasätter inte Politivagns påstående att det fordon som innehar detta re­ gistreringsnummer inte överensstämmer med den typ av fordon som an­ getts i Fidelias anbud. Det framgår dock av fotografier som bifogats anbu­ det i anslutning till den skriftliga uppräkningen, avbildandes de fordon som ska användas vid genomförande av upphandlat uppdrag, att Fidelia har tillgång till ett sådant fordon som angivits i den skriftliga uppräkningen i anslutning till registreringsnummer ABC 123, en VW Transporter. Av fo­ tografierna framgår att detta fordon har registreringsnurnmer ABC 713. Fordon ABC 713 återfinns även som fordon nummer två i det av Politi­ vagn åberopade utdraget från Transportstyrelsens trafikregister över de fordon som ägs av Fidelia. Detta ger stöd åt att det är fråga om ett uppen­ bart skrivfel från Fidelias sida. Oaktat detta förhållande har Fidelia i sitt anbud uppgett tillräckliga uppgifter för att visa på att det faktiskt uppfyllt ställt skall-krav. Politivagn kan därmed inte anses ha lidit eller lrnnnat komma lida skada av det förhållandet att ett felaktigt registreringsnummer angivits i anbudet. Med anledning av påstådda felaktigheter i Fidelias personalförteckning om att en av de angivna personerna arbetar som polis och att en annan person, som påstås ha tio års erfarenhet i yrket, har arbetat som välctare fram till år 2005 har RPS genomfört en egen kontroll. RPS har då kunnat konstatera att det är korrekt att en av de angivna personerna i Fidelias personalför­ teckning numera arbetar som polis. Personen ifråga var dock vid tidpunk­ ten för anbudens inlärnnande anställd av Fidelia på timbasis och en del av den personalstyrka Fidelia tänkt nyttja vid ett eventuellt genomförande av upphandlat uppdrag. Den av Fidelia lämnade uppgiften var således korrekt vid denna avgörande tidpunkt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 10 41391-10 Enligt Kammarrätten i Göteborgs dom från den 18 december 2009 i mål m 4904-09 har upphandlande myndighet att beakta även sådana uppgifter som blir kända först i samband med överprövningsprocessen. RPS har därmed att beakta det faktum att personen ifråga inte längre står till Fideli­ as förfogande. Denna omständighet medför dock inte någon skada för Poli­ tivagn. I det aktuella skall-kravet ställs enbart krav på att all personal som kommer att utföra efterfrågade uppgifter ska anges med uppgift om namn, personnummer och antal verksamhetsår inom området. I förevarande situa­ tion har Fidelia i praktiken angivit en person för mycket i sin förteckning vilket inte förändrar det faktum att kvarvarande personer, d.v.s. i dagsläget "all personal", är tillgänglig för genomförande av uppdrag. Det ställs inte något krav på hur många som ska ingå i personalstyrkan. Ifråga om den påstått felaktiga uppgiften,gällande antalet verksamhetsår så har Fidelia angett tio verksamhetsår för personen och därmed i sig uppfyllt kravet i förfrågningsunderlaget 10.4b på att uppge antalet verksamhetsår. Syftet med att uppgift om antalet verksamhetsår ska lämnas var för att få fram uppgifter för kontroll av att skall-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 8.5 uppfylls. I denna punkt 8.5 anges att de som enligt definitionen i till förfrågningsunderlag fogad Avtalsbilaga 1, "1'.jänstespecifikation" är att anse som transportansvariga ska ha minst ett verksamhetsår inom området. Detta är det högsta krav som ställs på någon i upphandlingen avseende erfarenhet och även om Politivagns påstående skulle visa sig korrekt, vilket i sig bestrids av RPS, har förhållandet inte medfört att Politivagn lidit eller kunnat komma att lida någon skada eftersom kravet på yrkeserfarenhet alltjämt är uppfyllt avseende personen ifråga. Det Politivagn har åberopat visar således inte i tillräcklig grad på före­ komst av sådana brister eller skada som ger skäl för ett ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 11 41391-10 RPS har till stöd för sina uppgifter åberopat fotografier ur Fidelias anbud och Avtalsbilaga 1, Tjänstespecifikation. Politivagn anger i ett kompletterande yttrande följande. Fidelia bryter mot ännu ett skall-krav vilket framkommit efter kontakt med Bolagsverket. Det är fråga om det lagstadgade och även i anbudsförfrågan reglerade skall­ kravet vad gäller registrering. Skall-krav 8.2 i förfrågningsunderlaget re­ glerar skyldighet för en anbudsgivare att vara registrerad i aktiebolags­ eller handelsregister. Även 11 kap. 6 § LOU anger att den upphandlande myndigheten får begära att en anbudsgivare visar att bolaget är registrerat i ak:tiebolagsregistret. Fidelia har i sin beskrivning angett att bolaget ska utföra begravningstrans­ porter och bedriva författarverksarnhet, bolaget ska även äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed förenlig verksamhet. Det framgår inte någonstans i Fidelias verksarnhetsbeskrivning att det har för syfte att be­ driva polititransporter, vilket är av avsevärd vikt vid en tilldelning av an­ bud avseende just polititransporter. Det enda som framkommer av Fidelias beskrivning är att syftet är att utföra begravningstransporter, vilket inte alls går att jämföra med polititransporter. Det är en väsentlig skillnad mellan begravnings- och polititransporter vilket bör beaktas vid tilldelning av kon-• trakt. Då tjänsten som upphandlas inte omfattas under Fidelias verksam­ hetsbeskrivning kan Fidelia inte tilldelas tjänsten, då skall-kraven inte till­ godoses genom dess anbud. RPS vidhåller i yttrande tidigare angiven inställning med följande tillägg. I punlct 8.2 i förfrågningsunderlaget anges att i de fall anbudsgivaren är skyldig att vara registrerad i aktiebolags- eller handelsbolagsregister eller motsvarande register som förs i det land där anbudsgivarens verksamhet är etablerad ska anbudsgivaren vara registrerad. Fidelia har till sitt anbud fo­ gat utdrag från Bolagsverket i vilket det anges att Fidelia är registrerat som FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 12 41391-10 ett privat aktiebolag. Ställt skall-krav på registrering är således uppfyllt av Fidelia. RPS har inte handlat i strid med bestämmelserna i LOU eller de unionsrättsliga principer som bär upp LOU när Fidelias anbud togs upp till utvärdering och efterföljande tilldelning. Politivagn anger i yttrande följande. Initialt påpekas att Politivagn har lidit skada till följd av den upphandlande enhetens felaktiga tilldelningsbeslut i den upphandling som prövas i målet, då Politivagn rätteligen borde ha till­ delats avtalet avseende polititransporter i Stockholms län. Avseende skall­ kraven har Politivagn följande inställning i sak. I förfrågningsunderlaget punlct 11.1 anges att anbudets pris skall uppges utan reservationer, ändringar eller tillägg. Dessa begrepp måste tolkas så­ väl semantiskt som teleologislct, samt mot bakgrund av den skriftliga kon­ texten för att fastställa dess innebörd i sammanhanget. Av angivet skall­ krav framgår att anbudsgivarens pris ska avse samtliga kostnader för att utföra den efterfrågade tjänsten. I syfte att genomföra en korrelct utvärde­ ring av priset får inte pris lämnas med reservation, ändring eller tillägg. Av detta skall-krav framgår att erbjudet pris måste vara konstant och förntse­ bart enligt förfrågningsunderlaget. Angivandet av en maxtaxa strider ej mot skall-kravet, då priset är konstant och förutsebart under avtalstiden. Angivandet av en maxtaxa innebär inte svårigheter för den upphandlande enheten att utvärdera priset. Politivagns offererade pris uppfyller skall-krav 11.1 i förfrågningsunderlaget, och kan därför inte uteslutas från upphand­ lingen. Vad gäller RPS påstående att myndigheten står risken för att ställda skall­ krav medför ett eventuellt oönskat resultat, så får detta förstås som att det är på myndighetens risk som en upphandling leder till att ett högre pris felaktigt tilldelas den upphandlade tjänsten. Denna inställning delas inte av Politivagn. Av punkt 12.2 i förfrågningsunderlaget framgår att de anbud Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen som uppfyller skall-kravet ska utvärdering ske baserat på offererat pris. Det står alltså klart att anbud med lägsta pris ska tilldelas avtalet. Av nämnda punkt framgår att prisutvärderingen sker beräknad på polititrans­ porter a 20 km. Av Politivagns bud framgår att priset för transporter över 11 km är 2 270 kronor. Fidelias anbud uppgår till 2 450 kronor. Det har således inte funnits några svårigheter att utvärdera Fidelias och Politivagns pris mot varandra. RPS har (genom sitt tidigare yttrande) vitsordat den omständigheten att Fidelia brutit mot skall-kravet genom att uppge felaktigt fordon i anbudet. Av ingivet registerutdrag från Transportstyrelsens trafikregister framgår att fordonet ABC 713 är avställt och belagt med körförbud. Enligt av upp­ handlande myndigheten upprättad tjänstespecifikation, punkt 5.1, så ska anbudsgivaren använda det fordon som anges i bilaga 4 "Resursförteck­ ning". Påpekas bör även att vid rättelse av uppenbar felskrivning enligt 9 kap. 8 § LOU ska möjlighet till rättelse ske innan tilldelningen. Rättelse kan endast genomföras av anbudsgivaren, den kan inte göras av den upphandlande myndigheten å anbudsgivarens vägnar. Även om domstolen fastslår att Fidelia genom ursäktlig felskrivning brustit mot skall-kravet, vilket be­ strids av Politivagn, så uppfyller fordonet ABC 713 ej skall-krav 10.4c i och för sig. Fidelia bryter såväl mot sanningsplikten som mot skall-krav 10.4c genom att felalctigt ange ett icke existerande fordon i sin resursför­ teckning. RPS har vitsordat felalctigheter i Fidelias personalförteckning då en av de angivna personerna arbetar som polis. Denna omständighet utgör ett brott mot skall-krav 10.4b i förfrågningsunderlaget. RPS har uppgett att avgö­ rande för utvärderingen av skall-kravet är huruvida personen ifråga var anställd vid anbudets ingivande. Denna inställning bestrids av Politivagn. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 Allmänna avdelningen Skall-krav 10.4b anger att anbudet skall uppge en förteckning av all perso­ nal som kommer att utföra efterfrågade �jänster. Av skall-kravets lydelse framgår således att Fidelia brustit mot kravet genom att uppge personal som inte kommer att vara anställd under avtalsperioden. Denna omständig­ het bryter således mot skall-kravet och även mot den sanningsförsäkran som Fidelias representant undertecknat. Det har efter kontalct med en tidigare anställd på Fidelia uppkommit ytter­ ligare frågetecken avseende fel i personalförteckningen, vilket strider mot skall-krav 10.4b. Enligt Politivagn så föreligger det en i praxis fastslagen skyldighet för RPS att ytterligare klargöra de frågetecken som uppkommit. I Kammarrätten i Göteborgs dom av den 18 december 2009 i mål nr 4904- 09 konstaterade kammarrätten att den upphandlande enheten i och för sig inte har en skyldighet att kontrollera riktigheten av i anbud lämnade upp­ gifter om det i det enskilda fallet inte finns anledning att ifrågasätta uppgif­ terna. Politivagn anser dock att föreliggande prövning tar sikte dels på så­ dana omständigheter som var uppenbara vid upphandlingen, dels på sådana felaktigheter som det i nuläget finns anledning att ytterligare följa upp. Med hänsyn till dessa oklarheter åligger det RPS att ytterligare utreda frå­ gan om personalförteckningen. Enligt uppgift har två av personerna upptagna på Fidelias personalförteck­ ning slutat vid Fidelia 2007, och är således inte tillgängliga för utförande av polititransporter för Fidelia. Ytterligare två personer upptagna på perso­ nalförteckningen uppfyller inte tidskravet med ett års arbete inom politi­ transport. Dessutom har det framkommit att en femte person inte jobbar med polititransporter i sig utan endast arbetar med kontorssysslor vid Fide­ lia, och uppges därmed felaktigt ha faktisk erfarenhet av polititransporter. Dessa oklarheter behöver enligt Politivagns uppfattning klarläggas. RPS har möjlighet att inhämta skattelistor föt av Fidelia utbetalda löner per an­ ställd. Det finns även möjlighet till kontroll genom kontakt med Rättsme- I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 15 41391-10 dicinalverkets rättsmedicinska avdelning i Stockholm. Då avlidna avläm­ nas till rättsmedicinsk anstalt skrivs den avlidne in i register, och av re­ gistret framgår även vilka leverantörer samt transporterande personal som förflyttat den avlidne. Dessa uppgifter har RPS möjlighet att begära in för att kontrollera att Fidelias personalförteckning är med sanningen överens­ stämmande. Vad gäller kravet på referenser anför RPS att anbudsgivare inte behöver ha erfarenhet av polititransporter, enligt skall-krav 8.4-8-5. Skall-kraven, en­ ligt RPS tolkning, avser endast erfarenhet av omhändertagande av avlidna, vilket bestrids av Politivagn. Skall-kravet hänvisar till avtalsbilaga 1, "Tjänstespecifikation". Av bilagan framgår att tjänsten avser transport av avlidna från hem eller brottsplats till bl.a. rättsmedicinska avdelningen i Solna. Denna verksamhet skiljer sig från begravningstransporter. De om­ ständigheter som aktualiserar polititransporter är särdrag som särskiUer polititransporter från begravningstransporter. Begravningsverksamhet in­ nebär att arrangera själva begravningen, såsom myndighetskontakter, låst­ läggning och svepning av den avlidne efter det att dödsorsal<:en är fast­ ställd. Därefter sker begravningstransporten, vilken är Fidelias verksam­ hetsområde enligt registreringsbeviset. Det är inom nämnda verksamhet Fidelia utfört uppdrag åt Attunda begravningsbyrå, vid ett fåtal och be­ gränsat antal tillfällen. Attunda begravningsbyrå är ett familjeföretag, och den anlitar extern hjälp i ytterst sällsynta fall. Den beskrivna verksamheten, transport av kista samt kistbärning, kvalificerar inte sig såsom polititrans­ porter. Vid kontakt med ägaren till Attunda begravningsbyrå har det be­ kräftats att verksamheten inte utgör polititransporter. Då Attunda begrav­ ningsbyrå enligt egen utsago inte utför polititransporter kan begravnings­ byrån ej kvc:1-lificeras som referens vid upphandling av polititransporter. Detta utgör ett brott mot skall-krav 8.4 i förfrågningsunderlaget. I samband med skillnaden i parternas inställning vad gäller polititransporter jämfört Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 med begravningstransporter hemställer Politivagn att RPS avger sin in­ ställning I STOCKHOLM Allmänna avdelningen • sak fastställts, huruvida polititransporter avser transport av avliden innan dödsor­ • • Fidelia har i "Etiskt förhållningsätt", bilaga 4.7 i Fidelias anbud, uppgivit att företaget inte sysslar med någon form av begravningsverksamhet. Den­ na utfästelse ter sig osann med hänsyn till att företagets verksamhetsbe­ skrivning anger att företaget bedriver begravningstransporter. Av Fidelias verksamhetsbeskrivning framgår att verksamheten består av att "Bolaget ska utföra begravningstransporter samt bedriva författarverksamhet, bola­ get ska även äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed förenlig verksamhet." Politivagn gör inte gällande att Fidelias verksamhetsbeskrivning i sig utgör ett uttryck för att Fidelia innehar ett visst tillstånd att bedriva polititrans­ porter. Med hänsyn till registreringsbeviset görs det gällande att politi­ transporter inte omfattas av bolagets verksamhet, vilket är en av flera fel­ aktigheter i Fidelias anbud som diskvalificerar anbudet i och för sig från föreliggande upphandling. Det har framkommit ett ytterligare antal om­ ständigheter där Fidelia brustit i sin sanningsplikt. Denna sanningsplikt är enligt punlcten 10.2 i förfrågningsunderlaget ett skall-krav, och i egenskap av skall-krav ska anbudets innehåll vara med sanningen överensstämman­ de. Anbud som brister i ett av de skall-krav som anges i förfrågningsunder­ laget ska förkastas. huruvida polititransporter beordras av myndighet, huruvida polititransportörer har tillgång till olycksfalls- och brotts­ platser som är avspärrade enligt 27 kap. 15 § rättegångsbalken. Sida 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Politivagn har åberopat och bifogat Tjänstespecifikation och Etiskt förhåll­ ningssätt, bilaga 4.7 Fidelias anbud. RPS vidhåller tidigare angiven inställning med följande tillägg. Politivagn har genom att lämna ytterligare uppgifter som inte har efterfrågats av upp­ handlande myndighet har gjort ett tillägg till de prisuppgifter som har efter­ frågats och att RPS har haft fog för att förkasta Politivagns anbud. Det är den upphandlande myndigheten som står risken för att underlaget i en upphandling är korrekt och att det likaledes är upphandlande myndighet som står risken för effekten av de ställda skall-kraven. RPS har inte :frångått den fastställda utvärderingsmodellen utan föUt underlaget till upp­ handlingen. Då Politivagns anbud har förkastats innan utvärdering av pris, till följd av det tillägg som Politivagn gjort i strid med skall-kravet i punkt 11.1, har Politivagns anbud aldrig blivit aktuellt för bedömning av pris. De priser som Politivagn lämnat varken har eller kan tas upp till bedömning då detta hade varit i strid med likabehandlingsprincipen och transparensprincipen. Gällande fordon betonar RPS att det inte vitsordas att Fidelia brutit mot ställt skall-krav. Vad RPS vitsordat är att fordonet ABC 123 finns med i den skriftliga uppräl<:ningen av fordon som Fidelia har tillgång till samt att Fidelia inte har tillgång till fordonet med detta registreringsnummer. RPS har inte självmant rättat Fidelias anbud, utan utgått från den sammantagna information som lämnats i samband med redogörelsen för fordon som Fi­ delia har tillgång till. Att fordonet överhuvudtaget inte skulle existera be­ strids av RPS. Vid kontakt med Fidelia avseende skälet till avställning och körför�ud har RPS fått till svar att fordonet har en trasig växellåda vilket kan ordnas på mindre än en vecka, d.v.s. inom tiden för avtalsstart. Vad Politivagn åberopat avseende detta fordon visar inte i tillräcklig grad på Sida 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 brist i RPS agerande som medför att ett ingripande enligt LOU ska komma ifråga. Angående personalförteckningen vidhåller RPS vad som tidigare anförts, särskilt vad gäller avsaknaden av skada för Politivagn, med följande tillägg och förtydliganden. Den dom från Kammarrätten i Göteborg som Politi­ vagn och RPS hänvisat till gör visserligen gällande att den upphandlande myndigheten har en skyldighet att utröna och kontrollera i anbud lämnade uppgifter om det uppkommer anledning att ifrågasätta dessa. Dock får det i brist på närmare hänvisning i domen och med bealctande av myndigheter­ nas självständighet anses anlrnmma på den upphandlande myndigheten att avgöra på vilket sätt denna kontroll ska ske. I detta fall finner RPS inte skäl för att vidta de kontrollåtgärder som av Politivagn ansetts nödvändiga. Att RPS inte inhämtar av motpart åberopad bevisning kan inte ligga RPS till last eftersom det av rimliga skäl inte kan ankomma på en sökande att be­ stämma vilken bevisning som en upphandlande myndighet får eller för den delen inte får åberopa. RPS har dock gjort en sådan kontroll som åligger RPS och vid denna erhål­ lit följande uppgifter från Fidelia angående Politivagns påståenden. Gällande de två anställda som enligt Politivagns uppgifter slutat vid Fidelia 2007 så uppges att bägge varit anställda i flera år och är alltjämt anställda. De arbetar extra vid helger respektive vid behov och arbetade senast i sep­ tember 2010 respektive i augusti 2010. Vad gäller de två anställda som, enligt Politivagns uppgifter, inte uppfyller tidslaavet med ett års arbete inom polititransport samt den anställda som inte arbetat med polititransporter utan endast med kontorssysslor anför RPS följande. Det har inte ställts laav på att samtliga anställda ska ha en viss erfarenhet. Ställt krav går ut på att anbudsgivare ska ange antal verk- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 19 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen samhetsår per person så att RPS kan avgöra vilka av de angivna som upp­ fyller kravet på erfarenhet gällande transportansvariga. Fidelia har uppfyllt ställt skall-krav i och med att bolaget angivit antalet verksamhetsår per person. De referenser som enligt punkt 8.4 i förfrågningsunderlaget ska anges, ska avse tidigare åtaganden rörande omhändertagande av avlidna. Enligt RPS uppfyller de lämnade referenserna detta krav. Politivagn har uppehållit sig vid att skall-kravet hänvisar till "Tjänstespecifikationen". I punkten 8.4 hänvisas det inte till "Tjänstespecifikationen". Den hänvisning som finns till "Tjänstespecifikationen" återfinns i punlcten 8.5 som rör utbildnings­ och yrkeskvalifikationer för transportansvariga. Hänvisningen i denna punkt pekar uttrycldigen enbart till definitionen av transportansvarig som återfinns i "Tjänstespecifikationen" och alltså inte till någon definition av vad referenserna ska avse. Rörande Fidelias verksamhetsbeskrivning betonar RPS att en avsaknad av viss verksamhet i verksamhetsbeskrivning inte per definition innebär att bolaget därmed är förbjudet att ägna sig åt denna verksamhet utan enbart att bolaget i så fall kan komma att göra sig skyldigt till firma- eller varu­ märkesintrång. Att Fidelia i sin verksamhetsbeskrivning inte angett "politi­ verksamhet" innebär således inte att bolaget uppgett orilctiga uppgifter och någon grund för att förkasta Fidelias anbud har därmed inte funnits. RPS har till styrkande av lämnade uppgifter bifogat kopior av lönebesked avseende två av Fidelias anställda. Politivagn vidhåller sin uppfattning vad gäller definitionen av polititrans­ porter och anför vidare. Dessa transporter särskiljs från begravningstrans­ porter, bl.a., av nedan angivna kriterier. RPS inställning avseende dessa Sida 20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 laiterier är dock oklar, Politivagn önskar att RPS besvarar nedan angivna frågor I STOCKHOLM Allmänna avdelningen • sak fastställts, huruvida polititransporter avser transport av avliden innan dödsor­ • • För det fall RPS inte återkommer med sin inställning i denna del, uppfattas detta av Politivagn som att dess inställning i denna del inte bestrids i och för sig. RPS har inte önskat yttra sig ytterligare i målet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-dislairninerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU i tillämplig lydelse är följande föreskrivet. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rät­ ten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgiv- huruvida polititransporter beordras av myndighet, huruvida polititransportörer har tillgång till olycksfalls- och brotts­ platser som är avspärrade enligt 27 kap. 15 § rättegångsbalken. Sida 21 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Uppställda krav får inte frångås. Uteslutande av Politivagns anbud Politivagns anbud har i den aktuella upphandlingen förkastats på grund av att Politivagn i avtalsbilaga 2 "Prisbilaga" gjort ett, enligt RPS, otillåtet tillägg. I anbudsförfrågan punkten 11.1 anges att anbudsgivaren förslags­ vis anger prisuppgifter direkt i nämnda prisbilaga och att priserna skall omfatta ersättning för samtliga kostnader och utgifter för fullgörandet av i ramavtalet nämnda åtaganden. Vidare anges att för att utvärdering av läm­ nade priser ska kunna genomföras skall prisuppgifterna lämnas utan reser­ vationer, ändringar eller tillägg. I anbudsförfrågan punkten 12.2 andra stycket framgår att prisutvärderingen ska baseras på 1 100 polititransporter a 20 kilometer. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte finns något krav på att ovan nämnda prisbilaga ska användas eller att det, såsom RPS anfört, tillräckligt tydligt framgår att det är exakt de prisuppgifter som nämns i prisbilagan som endast får lämnas. Politivagns lämnade prisuppgifter innefattar samt­ liga kostnader och utgifter för fullgörandet av i ramavtalet nämnda åtagan­ den. De lämnade prisuppgifterna medför inte heller några svårigheter för genomförandet av prisutvårderingen. på så vis soi:n angetts i anbudsförfrå­ gan. Att Politivagn i sitt anbud angett framkörningsavgift, kilometertaxa samt maxtaxa för transporter överstigande 11 kilometer innebär således inte, enligt förvaltningsrätten, att priserna har lämnats med ett sådant tillägg att utvärdering av lämnade priser ej kan genomföras. Vad Politivagn har anfört och åberopat i målet medför således att RPS felaktigt uteslutit Politivagn från upphandlingen då Politivagn uppfyller aktuellt krav i an­ budsförfrågan punkten 11.1. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 22 41391-10 Fidelias anbud - referenser Politivagn har gjort gällande att Fidelia ej uppfyller kraven i anbudsförfrå­ gan punkten 8.4. I nämnda punkt anges att anbudsgivama ska bifoga en förteckning över de tre viktigaste uppdragsgivarna, för vilka anbudsgivaren har utfört tjänster avseende omhändertagande av avlidna under de senaste tre åren. Politivagn har anfört att en av Fidelias referenser, Attunda be­ gravningsbyrå, inte uppfyller kravet då det ej är fråga om polititransporter. Förvaltningsrätten anser, i likhet med vad RPS anfört, att det tydligt fram­ går av anbudsförfrågan att det inte ställs några krav på att de utförda tjäns­ tema måste ha avsett polititransporter. Vad Politivagn anfört gällande sldllnadema mellan begravningstransporter och polititransporter saknar därmed betydelse vid bedömningen. Fidelia uppfyller således det aktuella kravet. Fidelias anbud - fordonsförteckningen Det är i målet ostridigt att Fidelia, i sin förteckning över fordon som ska användas för polititransportema, upptagit ett fordon med registrerings­ nummer ABC 123, en VW Transporter, samt att nämnda fordon inte ägs av Fidelia och att enligt Transportstyrelsens trafikregister är fordon ABC 123 en Toyota Camry Sedan årsmodell 1987. Av fotografier bifogade till anbu­ det i anslutning till den skriftliga uppräkningen framgår dock att Fidelia har tillgång till en VW Transporter med registreringsnummer ABC 713. Att fordon ABC 713 ägs av Fidelia framgår av det av Politivagn åberopade utdraget från Transportstyrelsens trafikregister. Förvaltningsrätten finner det visat att det är fråga om ett uppenbart skrivfel i Fidelias anbud. Politi­ vagn har anfört att fordon ABC 713, oaktat det anses vara en ursäktlig fel­ skrivning eller ej inte uppfyller kraven i anbudsförfrågan punkten 10.4c då fordonet är avställt. RPS har vid kontroll hos Fidelia fått till svar att bilen har en trasig växellåda och kan vara åtgärdad inom en vecka. Förvaltnings­ rätten konstaterar att punkten 10.4c inte föreskriver att uppräknade fordon måste vara i trafik utan det ska vara fråga om en uppräkning av de fordon Sida 23 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen som kommer att användas vid utförandet av efterfrågade tjänster. Således så ska även avställda fordon som anbudsgivaren avser använda vid utfö­ randet av upphandlat uppdrag tas med i förteckningen. Förvaltningsrätten anser därmed att Fidelia har uppfyllt kraven i anbudsförfrågan punkten 10.4c. Fidelias anbud - registrering i aktiebolags- eller handelsbolagsregister I anbudsförfrågan punkten 8.2 anges att anbudsgivaren ska vara registrerad i aktiebolags- eller handelsbolagsregister när sådan skyldighet finns. Det är i målet klargjort att Fidelia är registrerat som ett privat aktiebolag hos Bo­ lagsverket. Vad Fidelia har och inte har angett i sin verksamhetsbeskriv­ ning saknar betydelse vid bedömningen, kravet i anbudsförfrågan punkten 8.2 är därmed uppfyllt. Fidelias anbud - personalförteckningen Enligt anbudsförfrågan punkten 10.4b ska anbudsgivaren lämna en för­ teckning över all personal som kommer att utföra efterfrågade tjänster med uppgift om namn, personnummer och antal verksamhetsår inom området. Felaktigheter i personalförteckningen har anförts gällande sju personer. När det gäller personen som numera arbetar som polis och därmed inte kommer att arbeta vid utförandet av upphandlat uppdrag gör förvaltnings­ rätten följande bedömning. Vid tidpunkten för anbudets ingivande var per­ sonen i fråga anstä1ld på tirnbasis och ingick i den personalstyrka Fidelia avsett att använda vid utförandet av de upphandlade tjänsterna. Skall­ kravet måste tolkas så att personalförteckningen ska innehålla en förteck­ ning över all personal som är avsedd att användas vid utförandet av de upphandlade tjänsterna. Att någon ur personalstyrkan kan komma att sluta innan eller under avtalstiden, oavsett av vilken anledning, är enligt förvalt­ ningsrättens bedömning en självldarhet. Fidelias personalförteckning inne­ håller fortfarande all personal som kommer utföra de efterfrågade �jänster- Sida 24 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen na, detta oaktat om förteckningen numera även innehåller en person som har slutat vid Fidelia. Avseende personen som, enligt Politivagn, felaktigt påståtts ha tio års erfa­ renhet i yrket gör förvaltningsrätten följande bedömning. Politivagns på­ stående att personen ifråga arbetat som väktare fram till år 2005 bestrids av RPS, som dock inte har förebringat någon bevisning till stöd för sin in­ ställning. Oaktat felaktigt antal verksamhetsår har angivits eller ej så sak­ nar det betydelse vid anbudsutvärderingen då den anställde i vart fall upp­ fyller det i upphandlingen högsta ställda kravet på antal års yrkeserfaren­ het. När det gäller de två personer som enligt Politivagn slutat vid Fidelia 2007 gör förvaltningsrätten följande bedömning. RPS har vid kontroll erfarit att personerna i fråga varit anställda i flera år och alltjämt är anställda. RPS har till styrkande av att de fortfarande arbetar extra vid helger respektive vid behov bifogat kopior av lönebesked. Politivagn har inte visat att nämn­ da personer inte längre arbetar vid Fidelia och någon ytterligare skyldighet att utreda det kan inte anses åligga RPS. När det gäller de två personerna i Fidelias personalförteclming där det an­ givits att antalet verksamhetsår inom om.rådet understiger ett år gör för­ valtningsrätten följande bedömning. Ställt krav föreskriver inte att samtliga personer på personalförteckningen måste ha minst ett verksamhetsår inom om.rådet utan endast att antal verksamhetsår inom området ska uppges. Upptagandet av dessa personer på personalförteckningen står inte i strid med ställda krav. Avseende personen som enligt Politivagn inte arbetat med polititransporter i sig utan endast med kontorssysslor vid Fidelia gör förvaltningsrätten föl­ jande bedömning. Av ställt krav framgår att all personal som kommer att Sida 25 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41391-10 I STOCKHOLM. Allmänna avdelningen utföra efterfrågade tjänster ska anges med antal verksamhetsår inom områ­ det. Detta kan inte tolkas på annat vis än att även personal som arbetar med kontorssysslor på ett företag verksamma inom området ska tas upp i för­ teckningen. Nämnda krav anger att antalet verksamhetsår inom området ska anges och inte såsom i anbudsförfrågan punkten 8.5 där det talas om minst ett års yrkeserfarenhet från omhändertagande av avlidna. Angivandet av antal verksamhetsår inom området avseende kontorspersonal har där­ med gjorts i enlighet med ställt krav. Förvaltningsrättens bedömning är således att Fidelias personalförteckning inte på någon av de åberopade grunderna strider mot anbudsförfrågan punkten 10.4b. Sammanfattning RPS har således förfarit felaktigt när man uteslutit Politivagns anbud från fortsatt anbudsutvärdering. Politivagns angivande av en maxtaxa strider inte mot skall-kravet i anbudsförfrågan punkten 11.1 och Politivagns anbud borde följaktligen inte ha uteslutits från upphandlingen på den grunden. Om anbudet inte uteslutits från anbudsutvärderingen hade Politivagn kun­ nat tilldelas ramavtalet avseende polititransporter för Polismyndigheten i Stockholms län och felet har således medfört att Politivagn kan komma att lida skada. Fidelias anbud uppfyller ställda skall-krav och ska således inte uteslutas från anbudsutvärderingen. Förvaltningsrätten ska därför förordna om åtgärd med stöd av 16 kap. 2 § LOU. Förvaltningsrätten bedömer att rättelse på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska ske varvid Politivagns anbud inte utesluts är en tillräcldig åtgärd. Yrkandet om att Polismyndigheten i Stockholms län ska åläggas att ersätta sökandens rättegångskostnader ska avvisas då förvaltningsrätten lagligen inte kan besluta om sådan ersättning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 26 41391-10 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). 'b+&iiD�j� Barbro Lundholm rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Emil Eneqvist SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska sk.riva till I<:ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. I<:ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen for beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in. fuJlmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1 09 1) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av .rättens dom eller beslut bar löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om bur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3 1 09 / lA LOU