Dok.Id 504974 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se ,vww.forvaltningsrattenigoteborg. domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 Mål nr 7294-17 r: ..., _..., MOTPART Västra Götalands läns landsting Regionens Hus 462 80 Vänersborg Ombud: Linda Stalfors Enhet juridik Koncernkontoret SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU Avd j ------- -·---- Dnr 1 Avd.3 Meddelad i Göteborg SÖKANDE ,; [ I Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Ombud: Advokaten Carl Noren Kastell Advokatbyrå AB Box 7169 103 88 Stockholm . ,v- .. u .., I ... . . ., FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 BAKGRUND Västra Götalands läns landsting (VGR) genomför en upphandling av Produktionsfärgprinter, dnr RS 2017-01410. Av tilldelningsbeslut den 12 juni 2017 framgår att Docuware AB (Docuware) vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Ricoh Sverige AB Ricoh Sverige AB (Ricoh) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts varvid - Ricohs anbud ska anses uppfylla kvalitetskraven 79 och 80 i svarsbilaga THN samt 90 och 91 i svarsbilaga GBG och - Docuwares anbud inte ska anses uppfylla kvalitetskraven 79 och 81 i svarsbilaga THN samt 90 och 92 i svarsbilaga GBG. Ricoh anför i huvudsak följande. THN och GBG är två olika produktionsfärgprintrar. I kravspecifikationen anges bl.a. följande: "Maskinen bör ha en inbyggd läsare som automatiskt mäter samt automatiskt justerar krympning/skevhet samt centrering av trycket på arket. Man ska även kunna koppla detta till det specifika pappret i papperskatalogen." (Kvalitetskrav 79 i THN och 90 i GBG; tillsammans kvalitetskrav A) "Maskinen bör vara utrustad med inbyggd läsare för daglig underhållskalibrering av trycket på pappret tvärs arket utan manuell avläsning." (kvalitetskrav 80 i THN och 91 i GBG; tillsammans kvalitetskrav B) 7294-17 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7294-17 I GÖTEBORG 2017-10-26 "Maskinen bör vara utrustad med en läsare i som på arket mäter tryckets densitet (inboard/outboard) samt vid behov justerar, utan behov av manuell avläsning/hantering." (kvalitetskrav 81 i THN och 92 i GBG; tillsammans kvalitetskrav C) Alla dessa tre krav ska beskrivas i svarsbilaga. Maxpoängen för vardera krav är 15 poäng vilket motsvarar ett maximalt prispåslag för uteblivet mervärde om 150 000 kr för varje krav i respektive svarsbilaga vid utvärderingen. Det anbud som inte uppfyller ett av kraven får alltså ett prispåslag om 300 000 kr. Kvalitetskrav A Ricohs anbud har inte ansetts uppfylla detta krav eftersom VGR gjort bedömningen att den offererade maskinen är manuellt reglerad. VGR:s bedömning är fel eftersom det tydligt framgår att den av Ricoh offererade maskinen är automatiskt reglerad och har den av regionen efterfrågade funktionen. Att VGR avsett något annat än vad som framgår av kravets ordalydelse kan inte tillmätas betydelse. Docuwares maskin uppfyller dock inte kravet då det tydligt framgår att deras maskin kräver manuell hantering. Detta framgår av handlingen "Versant 3100 user guide" som beskriver maskinens funktion som kallas "Full Witdth Array". VGR:s bedömning att Docuwares maskin uppfyller kvalitetskrav A är därmed felaktig. Kvalitetskrav B Ricohs anbud har inte ansetts uppfylla detta krav då VGR anger att maskinen inte läser på pappret utan på bältet. Börkravet är att maskinen ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 läsa på pappret. VGR:s bedömning är fel eftersom kravet inte innebär att läsaren nödvändigtvis ska läsa på pappret. Kravet är att maskinens läsare ska kunna genomföra daglig underhållskalibrering av trycket på pappret tvärs över arket. Det uppfyller den av Ricohs offererade maskinen även om avläsningen sker på bältet och inte på själva pappret. Det är inte heller någon kvalitetsskillnad mellan en kalibrering av trycket på pappret genom avläsning direkt på pappret eller på ett bälte. Kvalitetskrav C Docuwares maskin har felaktigt bedömts uppfylla kravet. Av handlingen "Versant 3100 user guide" framgår att det krävs en manuell hantering varje gång funktionen att mäta och vid behov justera tryckets densitet (inboard/outboard) ska tillämpas. Docuwares maskin har därmed inte den efterfrågade automatiska funktionen. Övrigt Sammantaget innebär bristerna i utvärderingen att VGR har agerat i strid med LOU och agerandet har inneburit skada för Ricoh. Om Ricoh inte fått prispåslag för de ovan nämnda kvalitetskraven och Docuware inte felaktigt sluppit prispåslag hade Ricoh vunnit upphandlingen. Även om bara två av bristerna skulle anses föreligga skulle Ricoh haft det lägsta sammantagna anbudspriset och antagits som leverantör. Västra Götalands läns landsting VGR anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. VGR har inte agerat i strid med de grundläggande principerna eller övriga regler i LOU. Ricoh har därmed inte lidit eller riskerat att lida skada till följd av VGR:s agerande. 4 7294-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 Kvalitetskrav A Vad VGR avsett med aktuellt krav är att det vid tryckning ska vara möjligt för maskinen att automatiskt avläsa var det är optimalt att placera det aktuella trycket. Av den användarmanual Ricoh bifogat anbudet framgår att det för deras offererade maskin är nödvändigt att först manuellt mäta och därefter manuellt ange mätvärdena i maskinen för att nå ett tillfredsställande resultat. Någon automatisk inläsning och justering erbjuder således inte maskinen. Ricoh uppfyller därmed inte ställt bör-krav. Docuwares maskin uppfyller däremot ställt krav. I den användarmanual som Ricoh hänvisar till anges att aktuella funktioner är automatiska "once you initiate them". För att starta de automatiska funktionerna krävs således att man först aktiverar maskinen men att funktionen därefter är automatisk. Docuwares maskin uppfyller därmed ställt krav. Kvalitetskrav B Ricohs maskin uppfyller inte ställt krav. Som angetts ovan har VGR ställt krav på "daglig underhållskalibrering av trycket på papper". Detta för att säkerställa kvaliteten på trycket. Den automatiska kalibreringen av trycket på bältet som Ricoh erbjuder kan inte jämställas med detta. Den funktion Ricohs maskin erbjuder utgör en grundfunktion hos alla maskiner på aktuell marknad. Kvalitetskrav C Docuwares maskin uppfyller detta krav. Användarmanualen anger att den automatiska funktionen aktiveras "once you initiate them". Detta är inte samma som att det skulle krävas en manuell hantering för att mäta och 7294-17 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 justera. VGR har därmed korrekt inte tilldelat Docuware något prispåslag avseende detta krav. Övrigt Ricoh har inte kunnat visa att kraven är uppfyllda eller att Docuwares maskin inte uppfyller kraven. Då utvärderingen av de båda anbuden genomförts korrekt har Ricoh inte lidit eller riskerat att lida skada. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning bör begränsas till de 7294-17 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 grunder som parten åberopar (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Ricoh har lyckats visa att VGR har gjort en felaktig utvärdering av de kvalitetskrav som ovan kallats A, B och C och att Ricoh i så fall till följd av detta har lidit eller riskerat att lida skada. Kvalitetskrav A I aktuellt krav anges att: "Maskinen bör ha en inbyggd läsare som automatiskt mäter samt automatiskt justerar krympning/skevhet samt centrering av trycket på arket. Man ska även kunna koppla detta till det specifika pappret i papperskatalogen." Av den manual som Ricoh har bifogat sitt anbud avseende den offererade maskinen framgår att funktionen inte är automatisk utan att det krävs ett flertal manuella moment för att uppnå det önskade resultatet. Förvaltningsrätten anser därmed att VGR korrekt har bedömt att Ricohs maskin inte uppfyller ställt bör-krav. Av manualen till Docuwares maskin, som även Ricoh hänvisar till, framgår att funktionen är automatisk efter att man initierat funktionen. Att funktionen behöver påbörjas på något sätt innebär enligt förvaltningsrättens bedömning inte att funktionen inte är att betrakta som automatisk. Förvaltningsrätten anser därmed inte att Ricoh har visat att Docuwares maskin inte uppfyller ställt krav. 7294-17 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 Kvalitetskrav B I aktuellt krav anges: "Maskinen bör vara utrustad med inbyggd läsare för daglig underhållskalibrering av trycket på pappret tvärs arket utan manuell avläsning." Av kravet framgår tydligt att det är trycket på pappret som upphandlande myndighet efterfrågar. Att Ricohs maskin då mäter trycket på bältet innebär inte att kravet kan anses vara uppfyllt. Därtill kommer att VGR angett att tryckmätning på bältet är standard hos alla maskiner på marknaden, något som inte ifrågasatts av Ricoh. Om en funktion är standard hos alla maskiner på marknaden torde den funktionen inte finnas med som ett bör-krav och då ge ett mervärde. Kvalitetskrav C I kravet anges: "Maskinen bör vara utrustad med en läsare i som på arket mäter tryckets densitet (inboard/outboard) samt vid behov justerar, utan behov av manuell avläsning/hantering." I denna del har Ricoh angett att Docuwares maskin inte uppfyller ställt krav. Enligt den manual som bifogats till Docuwares anbud anges, precis som ovan enligt kvalitetskrav A, att funktionen är automatisk efter att den har initierats. Med samma resonemang som under kvalitetskrav A anser förvaltningsrätten inte att detta innebär att funktionen i sig inte är automatisk. Sammanfattning Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Ricoh inte har visat att deras offererade maskin uppfyller kvalitetskraven A och B eller att 7294-17 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 Docuwares offererade maskin inte uppfyller kvalitetskraven A och C. Förvaltningsrätten gör därmed bedömningen att VGR, i de delar som nu är av intresse, har agerat i enlighet med de grundläggande principerna och de gällande reglerna för offentlig upphandling. Ricoh har därmed inte heller lidit eller riskerat att lida skada till följd av den upphandlande myndighetens agerande. Det har således inte framkommit skäl att ingripa mot upphandlingen, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Kristian Karlemon Rådman Föredragande i målet har varit Lena Rehnberg 7294-17 9 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I