FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson DOM Sida 1 (8) 2011 -01- 1 9 KLAGANDE Tunstall AB, 556387-8551 Årstaängsvägen 1 A 117 43 Stockholm MOTPART Skurups kommun 274 80 Skurup SAKEN 2011 i� Meddelad i Målm 14372~10E f Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Tunstall AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 43407 Postadress Box 4.522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E Avdelning 1 I MALMÖ YRKANDEN M.M. Skurups kommun genomför en upphandling avseende nyckelhanteringssy­ stem till hem�jänstens verksamhet, refnr 2010:06. Upphandlingen genom­ förs med förenklat förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har Phoniro Systems AB (Phoniro) tilldelats kontraktet. Tunstall AB (Tunstall) har begärt överprövning av upphandlingen och yrkat att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan har Tunstall anfört bl.a. följande. Kommunen har angivit lägsta pris som tilldelnings•• grund och det finns då inte utrymme för andra utvärderingskriterier än pri­ set. Priset omnämns dock inte i tilldelningsbeslutet. Kommunen har brutit mot LOU genom att ändra kriterierna i förfrågningsunderlaget och genom att utgå från felaktiga förutsättningar. Låsenheten Kommunen hänför sig till antalet typer av låsenheter vilket leder kommu­ nen till slutsatsen att installation och flytt av låsenheter inte kan bedömas vara enkel och att Tunstall därmed inte uppfyller kravspecifikationen. An­ talet typer av låsenheter är dock inte ett obligatoriskt krav enligt förfråg­ ningsunderlaget. Påståendet är dessutom felaktigt i sak. Tunstall har två typer av låsenheter och inte fyra. Phoniro har två typer av låsenheter och inte en. Inte heller är lagerhållning ett obligatoriskt krav. Trots detta väger kommunen in lagerhållning som en försvårande och fördyrande omstän­ dighet. Förfrågningsunderlaget anger inte vilka typer av lås som ska hanteras utan kravet är att nyckelsystemets låsenhet ska kunna monteras "enkelt". Med erfarenhet från över 20 000 låsinstallationer kan monteringen ske enkelt vilket även gäller lås av typen ASSA 2000. DOM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Användning av standardtelefoner i nyckelhanteringssystemet Tunstall har i sitt anbud angett att man uppfyller kraven i punkterna 3.2 och 3.5 i förfrågningsunderlaget. Kommunens uppfattning om vad Tunstall framförde vid det fördjupade demonstrationstillfället är inte korrekt. Tuns­ talls lösning klarar fler än 200 låsenheter med standardtelefoner. Att Tuns­ tall rekommenderar en annan typ av telefoner hindrar inte att önskad funk­ tion även nås med standardtelefoner. Insatsregistrering Att insatsregistrering ska kunna utföras för minst 20 olika insatstyper inom det närmaste halvåret framgår inte av förfrågningsunderlaget. Tunstall lda­ rar kravet avseende insatsregistrering fr.o.m. avtalstecknande. ) Finansiellochekonomiskställning Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare ha en god och stabil eko­ nomi varvid gäller att anbudsgivare ska ha minst "AA" enligt Soliditet el­ ler på annat sätt styrka företagets ekonomiskt och finansiella ställning som motsvarar ställt krav. Enligt rating från Soliditet har Phoniro sedan länge rating "A". Med hänsyn härtill och då Phoniros anbud inte innehåller nå­ gon annan dokumentation som styrker deras ekonomiska och finansiella ställning uppfyller Phoniro inte kravet. Trots det har kommunen utvärderat Phoniros anbud. Handlingen från Creditsafe är dagtecknad den 26 novem­ ber 2010 dvs. efter tilldelningsbeslutet och kan sålunda inte ha legat till grund för kommunens prövning. Skurups kommun har bestritt bifall till ansökan och anfört bl.a. följande. Kommunen har i vecka 24 inbjudit till en enklare första demonstration och DOM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 en andra fördjupad demonstration i vecka 41. Vid demonstrationstillfällena har anbudsgivarna getts möjlighet att visa om deras offererade system upp­ fyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Tunstall har inte kunnat visa att deras system uppfyller kraven. Inte heller har de kunnat visa att systemet lever upp till vad som angivits i anbudet. Eftersom Tunstall inte uppfyller kvalificeringslaiterierna har utvärdering av priset inte blivit aktuellt. Vid utvärderingen har kommunen följt förfrågningsunderlaget. Låsenheten Nyckelsystemets låsenhet ska enkelt kunna monteras på hemtjänsttagarnas dötTar samt enkelt kunna flyttas till en annan dörr när insatsbehovet ändras. Tunstalls system kräver låssmed/låsingenjör vilket inte kan bedömas som enkel montering och/eller förflyttning. Användning av standardtelefoner i nyckelhanteringssystemet Låssystemet ska användas med hjälp av hemtjänstpersonalens standardmo­ biltelefoner. Vid det fördjupade demonstrationstillfället informerade Tuns­ tall om att deras system enbart klarar cirka 200 låsenheter med användande av standardmobiltelefoner. Om fler än 200 låsenheter ska användas är re­ kommendationen att s.k. "smarta telefoner" ska användas. Om inte sådana telefoner används kan funktionaliteten inte säkerställas. Av punkt 3.5 i förfrågningsunderlaget framgår att kommunen behöver 360 låsenheter vil­ ket innebär att systemet inte kommer att fungera med standardtelefoner. Insatsregistrering Insatsregistrering ska kmma utföras för minst 20 olika insatstyper. Detta krav torde gälla även vid anbudsinlämning. Vid det fördjupade demonstra­ tionstillfället konstaterade kommunen att nyckelsystemet från Tunstall inte Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E Avdelning 1 I MALMÖ hade ett färdigutvecklat program för insatsregistrering vilket innebär att anbudet inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Finansiell och ekonomisk ställning Kommunen har vid kvalificeringsfasen kunnat påvisa att tillräckliga eko­ nomiska förutsättningar föreligger för att Phoniro ska kvalificeras. Kom­ munen undersökte med Creditsafe och där var ratingen mycket hög/bra vilket således styrker att adekvat finansiell ställning föreligger. Förvaltningsrätten har den 9 november 2010 beslutet att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunder­ laget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som fun­ nits med i förfrågningsunderlaget. DOM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 14372-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlaget anges i punkt 4.1 att det anbud som uppfyller samtliga ovillkorliga krav och har l ägst pris kommer att antas. Av punkt 2.1 följer att en "anbudsgivare skall uppfylla samtliga ställda krav för att deltaga i utvärderingen. Anbudsgivare skall kunna bevisa att ställda krav uppfylls och vid respektive krav framgår vilken typ av bevis­ ning/verifiering som krävs". I punkt 2.6 anges under rubriken Finansiell och ekonomisk ställning att "anbudsgivare skall ha en god och stabil ekonomi" och att "anbudsgivare skall ha minst "AA" enligt Soliditet (vilken kontrolleras av kommunen) eller på annat sätt styrka företagets ekonomiska och finansiella ställning som motsvarar ställt krav". I punkt 3.2 anges under rubriken Nyckelhanteringssystemet att "minst 20 st olika insatser skall vara möjliga att registrera i systemet" samt att "syste­ met skall styras elektroniskt och kunna hanteras från hemtjänstpersonalens mobiltelefon eller på annat likvärdigt sätt". I punkt 3.3 anges under rubriken Låsenheten att "nyckelsystemets låsenhet skall kunna monteras enkelt och utan åverkan på insidan av vårdtagarens dörr. Låset skall enkelt kunna flyttas från en dörr till en annan av hem­ tjänstpersonalen". Nyckelhanteringssystemet Tunstall har uppgett att dels att kravet rörande insatsregistreringar kommer att vara uppfyllt vid avtalstecknandet dels att kravet beträffande funktion med standardtelefoner uppfylls, även om annan form av telefon rekom- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E Låsenheten Kommunen har i förfrågningsunderlaget uppställt ett antal tekniska krav på det efterfrågade nyckelhanteringssystemet med låsenhet. Kommunen har valt att formulera de tekniska kraven som kvalificeringskrav och som enda utvärderingskriterium ha priset. Beskrivningen av vissa tekniska krav in­ nehåller mindre precisa inslag som gör att kraven möjligen hellre kunnat behandlas som utvärderingskriterier. Det kan således föreligga vissa av­ gränsningsproblem när det gäller att avgöra om ett tekniskt krav är uppfyllt eller inte. Detta kan bl.a. sägas gälla kravet om "enkel" montering och de­ montering. Kommunen har förkastat Tunstalls anbud också på den grunden att instal­ lation och flytt av deras låsenheter inte bedöms vara enkel. AB Skåne Lås, vilka bedömde de olika systemen vid de fördjupade demonstrationstillfäl­ lena, har i skrivelse uttalat sig om att Tunstalls låssystem varken är enkelt att montera eller demontera utan att det krävs en kvalificerad lås­ smed/låsingenjör för att kunna utföra momenten. På begäran av Tunstall har Sjögrens Lås & Brandskydd AB i skrivelse uttalat sig om att med ut­ förliga anvisningar och instruktioner från Tunstall så kan kunden med en­ kelhet göra nödvändiga flyttningar/omflyttningar utan besvär. Trots att Tunstall anser att deras låssystem uppfyller kraven finner förvaltningsrät­ ten ingen anledning att betvivla AB Skåne Lås uppgifter om att det krävs en kvalificerad låssmed/låsingenjör för montering och flytt av låsenheter­ na. Skurups kommun har således haft skäl att förkasta Tunstalls anbud på angiven grund. I MALMÖ Avdelning 1 menderats. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta dessa uppgifter, även med beaktande av vad som anförts om att vissa uttalanden förekommit vid demonstrationstillfället vecka 41. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14372-10 E Avdelning 1 I MALMÖ Finansiell och ekonomisk ställning Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare ha minst "AA" enligt Soli­ ditet, vilket motsvarar god kreditvärdighet. Vidare framgår det av förfråg­ ningsunderlaget att man på annat sätt kan styrka sin ekonomiska och finan­ siella ställning så att det motsvarar det ställda kravet. Kommunen har kon­ trollerat med Creditsafe där Phoniro har ratingen mycket bra kreditvärdig­ het. Förvaltningsrätten finner inte anledning till annan bedömning än kommunen haft utredning till stöd för att Phoniro uppfyllt det ställda laa­ vet på kreditvärdighet. Sammanfattning Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Tunstall inte förmått göra det sannolikt att kommunen har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns dänned inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU. Tunstalls ansökan härom ska därför avslås. Särskilda upplysningar Rättens interimistiska beslut från den 9 november 2010 upphör med denna dom att gälla och en ny tiodagarsfrist börjar löpa. Det innebär att om upp­ handlingskontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rätten till domstolsprövning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan anvisade besvärstiden tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) Jan att -!!if;it ...�-·�;--�:.. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGST!LLSTÅND Den som vill överklaga förvalmingsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg, Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätren inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart rälmas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddebs. I<'.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valmingsrättens beslut fast Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. OJu::; Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnurnmer, Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där lda­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. b samt uppge sitt namn, adress och telefon- nummer. www.domstol.se Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet.. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i orilrinal