FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE DOM 2 0 13 -0 5-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 7393-13 Sida 1 ( 5) Acadernic Work Sweden AB, 556559-5450 Ombud: Advokat Fredrik Linder och Jur. kand. Nike Berlin Hamilton Advokatbyrå KB Box 715 101 33 Stockholm KONKURRENSVERKET 2013 -05- 0 8 Avd Dnr KSnr MOTPART Vattenfall AB, 556036-2 138 169 92 Stockholm Ombud: Alexandra Marschall Säfbeck adress som ovan SAKEN Upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Aktbll Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen ska göras om med undantag för den kategori av tjänster för vilken Acadernic Work Sweden AB inte har lämnat något anbud. Dok.Id 352191 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7393-13 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Vattenfall AB (nedan Vattenfall) genomför en upphandling av ramavtal av tillfällig personal, "temporary staff', enligt ett förhandlat förfarande. I justerat tilldelningsbeslut daterat den 14 mars2013 har Vattenfall beslutat att tilldela annan anbudsgivare än Academic Work Sweden AB kontraktet. Academic Work Sweden AB (nedan bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Vattenfall bestrider bifall till bolagets ansökan. UTREDNING EN I MÅLET Bolaget har angett att förfrågningsunderlaget är otydligt när det gäller hur Vattenfall ska utvärdera den inbördes vikten mellan kriterierna kvalitet, geografisk täckning och administration och hur Vattenfall ska bedöma dessa utvärderingskriterier. Vidare har bolaget anfört att det inte framgår tillräckligt tydligt av förfrågningsunderlaget vad Vattenfall avser tillmäta betydelse vid utvärderingen av anbudets totala kostnad, "total cost of ownership". Bolaget har på grund av detta inte kunnat lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Vattenfall har i huvudsak anfört att det framgår av förfrågningsunderlaget och av Vattenfalls svar på frågor om förfrågningsunderlaget hur kriterierna ska bedömas. Av förfrågningsunderlaget, avsnitt 3.2 , framgår att leverantörerna bör kunna leverera tjänsterna till alla Vattenfalls huvudsakliga verksamhets­ orter. Av utvärderingsmodellen (appendix 14 till förfrågningsunderlaget) framgår bland annat att det mest fördelaktiga anbudet kommer att antas varvid 40 procent ska motsvara anbudets totala kostnad och 60 procent ska avse kvalitet, geografisk täckning och administration. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 7393-13 Av Vattenfalls svar på frågor om förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. Med kvalitet menar Vattenfall till exempel kvalitetssäkring, metoder och utveckling. Leveransförmåga är ett av utvärderingskriterierna. Referenserna kommer att vägas in vid värderingen av kvaliteten. Vattenfall har skapat en utvärderingsmodell för de kriterier som har störst betydelse och har inte möjlighet att gå in på detaljer. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Rättsliga förutsättningar Enligt 1 kap. 24 § lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster ( LUF) ska upphandlande en­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska även principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet RÅ2002 ref. 50 uttalat bland annat följande. Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upp­ handlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Detta följer av gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör emellertid att även förfrågningsunderlag och utvärderings­ modeller som inte är optimalt utformade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskaps­ rätten inte träds för när. LUF ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat utöver beaktande av de grundläggande principerna. EU­ domstolen har uttalat att förfrågningsunderlag och tilldelningskriterier ska vara utformade på så sätt att alla normalt omsorgsfulla och rimligt Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7393-13 Allmänna avdelningen informerade leverantörer kan tolka dem på samma sätt (mål C-19/00 SIAC Construction). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är främst om förfrågningsunderlaget är utformat i enlighet med kraven i 1 kap. 24 § LUF. Förvaltningsrätten anser att för:frågningsunderlaget inte ger någon ledning för hur utvärderingskriterierna kvalitet, geografisk täckning och admini­ stration ska bedömas eftersom Vattenfall inte har angett det inbördes förhållandet mellan kriterierna och inte över huvud taget preciserat vad som avses med dessa. Det finns visserligen viss information om hur kriteriet "anbudets totala kostnad" ska utvärderas men den har enligt förvaltningsrättens uppfattning inte utformats på ett sådant sätt att alla normalt omsorgsfulla och rimligt informerade leverantörer kan förväntas tolka den på samma sätt. Vattenfalls svar på frågor om för:frågningsunder­ laget förtydligar inte det inbördes förhållandet mellan de nu aktuella kriterierna, eller deras innebörd, på ett sådant sätt att det tillräckligt tydligt framgår vad Vattenfall kommer att tillmäta betydelse vid bedömningen av anbuden. Förvaltningsrätten anser därför att förfrågningsunderlagets ut­ formning innebär att Vattenfall har fått i det närmaste fri prövningsrätt och att anbudsgivarnas möjligheter att förutse vad som kommer att tillmätas betydelse vid prövningen av anbuden har blivit mycket begränsade. Därmed har anbudsgivarna inte kunnat lämna så ändamålsenliga anbud som möjligt. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att förfrågnings­ underlaget står i strid med bestämmelsen i 1 kap. 24 § LUF. För att åtgärd enligt 16 kap. 6 § LUF ska beslutas av rätten krävs, förutom att den upphandlande enheten har brutit mot LUF, att den leverantör som ansöker om överprövning har lidit eller kan komma att lida skada till följd av bristerna. Förvaltningsrätten anser att bolaget har visat att dess anbud I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7393-13 Allmänna avdelningen kunde ha utformats annorlunda om de av förvaltningsrätten konstaterade bristerna inte funnits. Bolaget har därför åtminstone riskerat att lida skada. Eftersom det är fråga om brister i förfrågningsunderlaget ska upp­ handlingen göras om. Vid denna utgång i målet saknas skäl för förvalt­ ningsrätten att gå in på övriga av bolaget framställda invändningar. Av handlingarna i målet framgår att bolaget inte har lämnat något anbud inom kategorin ledningspersonal, "managers". Bolaget har inte heller an­ gett på vilket sätt det lidit skada eller riskerat att lida skada i denna del. Det kan därför inte anses ha uppkommit någon skada eller risk för skada för bolaget avseende denna kategori. Ansökan ska därför avslås i denna del. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3 l09/lA LOU). ? .-<_.� � Per Eskilsson Rådman Comelia Andersson har föredragit målet. I STOCKHOLM L_;�A__---� �i�­ SVERIGES DOMSTOLAR 'HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTiLLSTÅND Den so:tnvill.överklagaförvaltningsrätte:o.s beslut ska skriva till Kamm;rry.tten i Stockholm. Skrivelsen. ska dock skickas eller Hi"tr!rn1s till förvaitningsrä.tten. Överkhgandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag cll klaganden :fick del av beslutet Tiden för ö verklagandet för offentligpart räJro2.s emellertid fcln den dag beslutet :tneddekdes. Om sista chgen för över:klagim.d.et :infiller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, juhfton eller nyitsafton räcker det att skrivelsen kommer in !12.Sta Val:d.ag. För att ett överklagande ska k:onna tas upp i katntnattätten fordras att prövningstillstånd :tneddelas. Kammarrätteri Jämnar prövningstillstmd o:tn det är av v:ikt för ledning av rätt:still.ämpnfugen att överklagandet prövas, a:oledrung förekommer till ändring i det slut vru:till. förvaltningsrätten kommit eller det ann.ars _ finns synnerliga skål att pröva överkkgandet Om prövnm.gstillstmd inte :tneddelas står förvaltn:ingsrättens beslut fa.st Det är cfuför v.ikrigt att det klart och tydligt framg¼r av ö".erklagandet till kamroattätt:en varför man anser att prö-vningstillstlnd bör meddelas. Skr:i:velse:u med överklagande ska innehålla ·2. 3. 4. 5. 6. �etbeslutsom överklagas:tneduppgift om förvaltningsrättens ruron, nillnuto:tuer samt dagen för beslutet, de �kilso:tnklagandenangertillstöd för begäran om prövnin.gst:illstlnd, den ändring av förvaltrungsrittens beslut som kla.ganden vill' fi till stånd, de bevis som khganden. vill åberopa och vad han/hon v.iil styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara underteckrutd av klaganden. eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten ftamgåt av beslutet Om Om mgon person- eller adressuppg±ft ändras, ska Ni utan dröjs:tnål anmäla ändringen till kamroarcitt.e.n. I mil om öve:tprövning enligt lagen (2007:1091) om offent1igupphandling eller lagen (2007:1092) om uppru.ndJing inom område:rui. vatten, energi, transporter och posttjäruter fu avtal slu:tas :inru.n tiden. för öve:tkhg,inde av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall fu avtal slutas nät tio dagar har gått från det att.rätten. avgjort, mfilet eller upphl.vt ett :interimistiskt beslut I vissa fall fu avtal slutas omedelbart Ett öve:tkhg,inde av rättens avgörande fu :inte prövas sedan. avtal hår slutits. Fullst.änilig roformation finns i 16 kapitlet i de ovan angivnå� :Behöver Ni fler upplysningar om hur !:D2Il överklagarkanNivändaErtill förvaltrungsrätten. DV 3109/1ALOU anliw ombud ska denne sända in klaganden :fuilmrurt i original samt.uppge sitt ru.mn, adress och telefonnummer. 1. den klagandes � personnummer, yrke, postadr�ss och telefom:mmm.er. Dessutom ska adres·s och telefonnummer till arbetsplatsen och . eventuellanrum plats där klagandenkan nås för delgivn:ing lämrns om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet O:tn någon person- eller adressuppgift ändras är det -vlktigt: åtl- anm�ilan ·snarast görs till bmroattiitten,