FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Målm Sida 1 (4) I STOCKHOLM 2015-06-12 11649-15 Meddelad i Stockholm Avdelning 30 SÖKANDE Skanska Sverige AB, 556033-9086 Ombud: Advokat Roger Wier Advokatfinnan Morris AB Norra Hamngatan 18 411 06 Göteborg MOTPART Stockholm Vatten VAAB, 556175-1867 Ombud: Sven Vaxenbäck Mannheirner Swartling Advokatbyrå AB Box 1711 111 87 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 2'01i 4- i I Avd Dnr KSnr Aktbll Upphandling enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen görs om, varvid de entreprenörsarvoden som respektive anbudsgivare lämnat ursprungligen i sina anbud ska beaktas. Dok.Id 617972 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 11649-15 •• .. ,....'• Stockholm Vatten VA AB (SVAB) genomför en upphandling med . förhandlat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom . områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) avseende en bygg- och anläggningsentreprenad av Hemiksdals reningsverk. Den 22 maj 2015 tilldelades Lemminkäinen Sverige AB (Lemmin) tilldelades det aktuella uppdraget. Skanska Sverige AB (Skanska) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta om ingripande enligt LUF och föreslår i första hand att upphandlingen rättas och i andra hand att den görs om. Som grund för sin talan anför Skanska bl.a. följande. SVAB har i förfrågningsunderlaget i punkten AFB.31 angett att entreprenörsarvodet inte får understiga åtta procent eller överstiga tolv procent. Detta har varit de yttersta ramarna som anbudsgivarna haft att förhålla sig till under anbudsarbetet. Det har inte aviserats att en förhandling om arvodet skulle göras och mot bakgrund av utformningen av AFB.31 har inte heller anbudsgivarna haft anledning att tro att sådan ändring skulle ske eller vara möjlig. Detta är en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget som står i strid med 1 kap. 24 § LUF. SVAB medger bolagets talan och anser att upphandlingen ska göras om. SVAB anser att det inte varit möjligt för anbudsgivarna att ur förfrågningsunderlaget utläsa att SVAB skulle kunna godta ett entreprenörsarvode utanför spannet 8-12 procent. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 3 11649-15 SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska v�dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i LUF och detta har medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LUF besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. SVAB och Skanska är överens om att ett ingripande bör ske. Frågan i målet är om ingripandet ska ge genom rättelse eller genom att upphandlingen görs om. I punkten AFB.31 i förfrågningsunderlaget, Anbuds form och innehåll, anges bl.a. följande. "Entreprenörsarvodet skall ligga i spannet 8 - 12 % och anges med 1 decimal. Anbud utanför giltigt spann kommer att förkastas. " Förvaltningsrätten anser att laavet i punkten AFB.31 är utformat som ett obligatoriskt krav. Det är klart och tydligt. Det framgår inte att kravet kan bli föremål för förhandling. Med hänsyn härtill anser rätten att SVAB genom att förhandla om entreprenörsarvodet brutit mot AFB.31. Genom detta tillvägagångssätt har SVAB brutit mot 1 kap. 24 § LUF, varvid Skanska lidit skada. Eftersom felet inte begåtts i det konkurrens­ uppsökande skedet av upphandlingen ska upphandlingen rättas. Rättelse ska ske på så sätt att SVAB vid ny utvärdering ska beakta de entreprenörsarvoden som respektive anbudsgivare lämnat ursprungligen i sina anbud. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 4 11649-15 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lALOU). /• Ulrika Sandell Rådman Mia Svärd har föredragit målet. llx J Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövn.ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta .full får avtal slutas när tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Bep.över Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvalto.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholtn, Skrivelsen. ska dockskickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet hat meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit .in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades, Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningsrillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det.inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår -av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.domstol.se 1. Klagandens person-/organisat.ionsnutnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnU1Diller till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella- behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska · ändringenutandröjsmålanmälastill kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet., de skäl sotn klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa oc;h vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ·2. 3. 4. 5,