FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2012-04-02 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Trädgårdstjänst i Örebro AB, 556225-7112 Maskingatan 24 B 702 86 Örebro MOTPART Örebro kommun Upphandlingsenheten Box 30070 701 35 Örebro SAKEN Mål nr 385-12 E Sida 1 (11) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Trädgårds�jänst i Örebro AB:s ansökan om över­ prövning Dok.Id 58461 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054--14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E I KARLSTAD 2012-04-02 YRKANDEN M.M. Örebro kommun har inlett en offentlig upphandling avseende "Grönskötsel - Park" (dnr Tn 2472/2011). Förfrågningsunderlaget är daterat den 11 ok­ tober 2011. Trädgårdstjänst i Örebro AB (härefter Trädgårdstjänst) yrkar att förvalt­ ningsrätten förpliktigar Örebro kommuns upphandlingsenhet att rätta upp­ handlingen genom att diskvalificera anbudsgivaren Trädgårdsteknik i Mel­ lansverige AB (härefter Trädgårdsteknik). Trädgårdstjänst anför i huvudsak följande som skäl för sin talan. SF2.12 Beställarens kvalitetskrav Trädgårdsteknik har största delarna av sin organisation med personal, underentreprenör och maskiner i Stockholmstrakten. Det framgår av beskrivningen av bolaget och dess nuvarande uppdrag. Detta är inte förenligt med den mycket goda lokalkännedom som efterfrågas. Trädgårdsteknik har inte en lokalorganisation med efterfrågad kom­ petens och flerårig vana av liknande uppdrag vid anbudsgivningen. En leverantör vilken inte redovisat ledningsorganisation, personal och maskiner i geografisk närhet uppfyller inte skallkravet. SF.2 222 Fordon I utvärderingsprotokollet finns inte någon fordonsförteckning från Trädgårdsteknik. Fordonsförteckning är inte heller markerad som bi­ laga av upphandlingsenheten. Upphandlingsenheten visade den 25 januari 2012 på bolagets förfrågan upp en odaterad fordonsförteck­ ning som endast upptog vissa modeller. Under alla förhållanden anger inte denna förteckning hur kraven i övrigt under denna punkt uppfylls. Avsaknaden av denna förteckning innebär att en rad krav inte är uppfyllda, bl.a. SF2.222 Fordon, SF2.223 Arbetsmaskiner och UFC.514 Kompetens och kapacitet. SF5.44 Arbetsmiljöarbete Dokumentation över arbete för att fortlöpande följa upp och förbättra arbetsmiljön med speciell inriktning mot att minska belastnings-, fall-, hopp- och klämskador har inte redovisats. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E 2012-04--02 UF3.512 Ekonomisk och finansiell ställning Enligt Trädgårdstekniks revisionsberättelse och årsredovisning för räkenskapsåret den 1 september 2010 till den 31 augusti 2011 har inte kravet på stabil ekonomisk grund uppfyllts eftersom skatter och avgifter vid ett flertal tillfällen inbetalts för sent. Om kommunen gjort vad kommunen sagt i krav UF3.51 hade det konstaterats att bolaget inte betalt och redovisat skatt enligt ordning under året. UF3.513 Anbudsgivarens förmåga och erfarenhet Bolagets verksamhetsbeskrivning klargör att trädgårdsservice endast är en av många andra verksamheter. Att vara inlejd som underentre­ prenör ger på intet vis referentpoäng till flerårig förmåga, kompetents och erfarenhet att leda och ha ledningsansvar till efterfrågad skötsel­ entreprenad. I referensenkäterna framgår inte omfattningen varken i tid eller entreprenadernas storlek vilket medför att enkätsvaren kan vara missvisande i den aktuella upphandlingen. Trädgårdsteknik har inte erfarenhet av liknande uppdrag, vilket framgår av referenslistan. UF3.514 Kompetens och kapacitet Dokumentation över flerårig kompetens av parkskötsel och lednings­ arbete till liknande uppdrag har inte redovisats. Att arbeta som under­ entreprenör under två säsonger är inte dokumentation för efterfrågad kompetens och kapacitet. Att som arbetsledning hyra ut maskin in­ klusive förare alternativt personal är inte dokumentation över efter­ frågad kompetens, organisation och kapacitet för att utföra efterfrå­ gad entreprenad. Någon beskrivning av organisation har klart inte gjorts. Att enligt årsredovisning ha kapacitet och tekniska resurser i form av maskiner till ett värde av cirka 630 000 kronor är inte att inte att inneha kapacitet och tekniska resurser till efterfrågad entreprenad. Trädgårdsteknik kan inte redovisa enligt kravet UF3.514 då företaget inte har begärda resurser i maskiner vid anbudsgivningen. UF3.515 Personal Dokumentation över för ändamålet utbildad personal, kvalificerad genom kunskap och praktisk erfarenhet har inte redovisats i anbudet. Kortast tid för att utbilda nyanställd personal är cirka 40 veckor om önskad kvalitet och kompetens ska kunna uppnås, alternativt nyan­ ställd personal med verifierad lång erfarenhet. Ledningspersonalen har inte redovisat avsedd trädgårdsutbildning eller mångårig erfarenhet av ledningsarbete vilket motsvarar kraven för efterfrågad entreprenad. Företaget har inte personalen anställd till uppdraget vid anbudsgiv­ mngen. UF3.519 Underentreprenör Trädgårdsteknik ska enligt utvärderingsprotokollet inte anlita under­ entreprenör. Det bör dock noteras att företagets innehav av tekniska resurser enligt årsredovisningen inte alls räcker för att utföra uppdraget. I KARLSTAD Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E 2012-04-02 Trädgårdstjänst åberopar ett flertal handlingar till stöd för sin talan. Örebro kommun motsätter sig bifall till ansökan och har i svar anfört hu­ vudsakligen följande. SF2.12 Beställarens kvalitetskrav Kommunen bedömer att Trädgårdsteknik har en tillräcklig lokalor­ ganisation. Företaget har sitt säte i Frommesta, Kumla, direkt söder om kommungränsen till Örebro. Företaget har vidare angivit att man haft uppdrag åt Örebrobostäder och Specialfastigheter i Örebro, som underentreprenör åt Maskiming Örebro. Kommunen har fått förtyd­ liga för Trädgårdsteknik att man står för anbudet i sin helhet, det klargjordes att man inte lämnat anbud på flera områden men bara haft förhoppning eller förmåga om något enstaka område. Företaget är väl medvetet om behov av investeringar och rekryteringar. SF.2 222 Fordon Trädgårdsteknik har till anbudet bifogat en fordonsförteckning. Kommunen har bedömt att fordonsförteckning varit bifogad anbudet. SF5.44 Arbetsmiljöarbete Trädgårdsteknik har lämnat svar och förutom arbetsmiljöpolicy till sitt anbud bifogat en blankett för det systematiska arbetsmiljöarbetet och drogpolicy. Kommunen har bedömt att redogörelsen uppfyller kraven. UF3.512 Ekonomisk och finansiell ställning Trädgårdsteknik har till sitt anbud bifogat kreditvärdering från Soli­ ditet med bedömningen "A", som är godkänd nivå. Kommunen gör också kontroll hos Skatteverket. Trädgårdsteknik har F-skattsedel, är registrerat för arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt samt har inte någon skatteskuld hos Kronofogdemyndigheten. Kommunen anser att bolaget uppfyller ställda krav och att man har en tillräcklig eko­ nomisk och finansiell ställning. UF3.513 Anbudsgivarens förmåga och erfarenhet De två inkomna referenserna från Trädgårdsteknik ger poängen 36 respektive 38 poäng av 40 möjliga. Kommunen har därmed bedömt att anbudsgivaren fått tillräckliga poäng av referenter. UF3.514 Kompetens och kapacitet Kommunen har bedömt att den inlämnade beskrivningen visar att kraven kan tillgodoses. I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E 2012-04-02 UF3.515 Personal Anbudsgivaren ska beskriva hur kraven gällande personal uppfylls. Krav på dokumentation, bevis eller specificerade utbildningsnivåer finns inte i förfrågningsunderlaget. Uppdraget avser i huvudsak gräs­ klippning. Trädgårdsteknik har i sitt anbud angivit att företagets be­ fintliga personal har flerårig vana vid parkskötsel. Vid nyanställning kommer teoretisk och praktisk utbildning att genomföras för att sä­ kerställa företagets kvalitetskrav. Kommunen har bedömt att den lämnade beskrivningen visar att kraven tillgodoses. Trädgårdsteknik har i yttrande uttalat att bolaget uppfyller samtliga skall­ krav. DOMSKÄL Enligt lagen (2011 :1030) om ändring i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, som trätt i kraft den 1 november 2011, ska äldre bestämmelser gälla för upphandlingar som påbörjats före ikraftträdande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer likvärdigt och icke-diskriminerande samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. SF2.12 Beställarens kvalitetskrav Av förevarande krav framgår bl.a. följande. Arbetsmetoder och hjälpmedel ska väljas med hänsyn till anlägg­ ningarnas långsiktiga underhållsstatus, kvalitets- och miljöaspekter I KARLSTAD Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E I KARLSTAD 2012-04-02 samt anpassas till pågående verksamheter i förvaltningsobjektet. Ent­ reprenören ska till Beställaren redovisa de metoder han kommer att använda för att säkerställa beställaren kvalite under entreprenaden. Entreprenören ska ha en bra lokalorganisation som säkerställer en hög tillgänglighet. Redogör i anbudet för hur kraven uppfylls. Trädgårdsteknik har i anbudsformuläret angivit följande. Varje fredag har vi på företaget möte med genomgång av den gångna veckan då vi tillsammans går igenom eventuella driftstörningar och bakgrunden till dessa. Där lämnas också aktuell information rörande projekten ut. Utbildning i eco-driving och arbete på väg kommer att ske för samtliga medarbetare innan säsongens början. Företagets kva­ litetsplan samt avvikelserapport bifogas. Trädgårdstjänst har bl.a. anfört att Trädgårdsteknik inte lever upp till den mycket goda lokalkännedom som efterfrågas. Enligt förvaltningsrättens uppfattning uppställs dock inte något sådant krav i punkten SF2.12 utöver vad som kan anses följa att leverantören har en bra lokalorganisation som säkerställer en hög tillgänglighet. Inte heller stadgar förevarande krav att leverantörens verksamhet ska utgå från en viss plats eller region. Kommunen har uppgett att bolaget har sitt säte direkt söder om kommungränsen och även om detta inte direkt framgår av Trädgårdstekniks fritextsvar finner förvaltningsrätten inte skäl att ifrågasätta kommunens bedömning om att bolaget uppfyller skall-kraven i denna del. SF.2 222 Fordon Kommunen har till förvaltningsrätten ingivit en maskinlista som ska ha bifogats Trädgårdstekniks anbud. Enligt förvaltningsrättens uppfattning har Trädgårdstjänst inte gjort sannolikt att Trädgårdstekniks anbud saknat en sådan förteckning vid tidpunkten då anbudet lämnats. Såvitt framkommit i förvaltningsrätten är det Trädgårdsteknik som i före­ varande avseende besvarat frågorna om "kravet uppfylls". Vid dessa för­ hållanden är det förvaltningsrättens uppfattning att det även i denna del Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E 2012-04-02 saknas skäl till ett ifrågasättande om anbudet uppfyllt stipulerade skall­ krav. SF5.44 Arbetsmiljöarbete Av förevarande krav framgår bl.a. följande. Entreprenören ska bedriva ett dokumenterat systematiskt arbetsmiljö­ arbete i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2001:1. Arbetsmiljöpolicy ska finnas och följas upp en gång per år. För att förbättra arbetsmiljön för personalen ska följande krav gälla. Entre­ prenören ska ha tillgång till företagshälsovård eller motsvarande. Entreprenören ska genomföra skyddsronder eller motsvarande minst en gång per år. Entreprenören ska genomföra analyser och riskbe­ dömningar av arbetsmiljön. Åtgärds- och handlingsplaner för att för­ bättra arbetsmiljön ska utarbetas. Personalen ska vara delaktig i arbe­ tet. Entreprenören ska arbeta aktivt för att minska belastnings-, fall-, hopp- och klämskador. Entreprenören ska ha ett dokumenterat arbete för att fortlöpande följa upp och förbättra arbetsmiljön. Vid föränd­ ringar som kan påverka arbetsmiljön ska konsekvensanalyser genom­ föras. Trädgårdsteknik har i anbudsformuläret angivit följande. Trädgårdsteknik arbetar aktivt med arbetsmiljöfrågor tillsammans med personalen. Alla medarbetare har tillgång till hälsovård och friskvård. Olyckstillbud analyseras och utvärderas. Spetskompetens tas in vid behov via bl.a. Previa. Trädgårdstjänst har anfört att det saknas en redogörelse för hur Trädgårds­ teknik avser arbeta aktivt för att minska belastnings-, fall-, hopp- och klämskador. Enligt förvaltningsrättens uppfattning får detta arbete anses rymmas inom det aktiva arbete med arbetsmiljöfrågor som angivits. UF3.512 Ekonomisk och finansiell ställning Av förevarande krav framgår bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk bas. Uppgift om årsom­ sättning ska lämnas i anbudet. Senast fastställda årsredovisning kan komma att begäras av kommunen. Aktuell riskklass får inte under­ stiga riskklass 3 i Upplysningscentralens (UC) riskbedömning. I KARLSTAD Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E 2012-04-02 Kommunen gör själv kontrollen med UC. Anbudsgivaren kan bifoga bevis om motsvarande godkänd nivå hos annat kreditvärderingsinstitut. Som framgår av förevarande krav ska anbudsgivaren ha en stabil ekono­ misk bas. Såsom kravet utformats är det upp till kommunen att avgöra vad detta krav har för närmare innebörd. Kommunen har bl.a. anfört att bolaget styrkt sin ekonomiska ställning genom intyg från ett annat kreditvärde­ ringsinstitut och det finns därför skäl att utgå från att kommunens bedöm­ ning gjorts enlighet med förfrågningsunderlaget. Det kan även ifrågasättas om det Trädgårdstjänst anfört som påstådda brister i Trädgårdstekniks ekonomiska finansiella ställning annat än indirekt om­ fattas av förevarande skall-krav. UF3.513 Anbudsgivarens förmåga och erfarenhet Av förevarande krav framgår bl.a. följande. Anbudsgivaren ska också ha en sådan organisation och erfarenhet att denne kan förväntas kunna genomföra uppdraget. Anbudsgivare ska ha erfarenhet av liknande uppdrag. Trädgårdsteknik har i anbudsformuläret angivit följande. Nacka kommun: UE Svensk markservice Parkskötsel Saltsjöbaden Fisksätra. Stockholm stad: Vantör stadsdelsförvaltning: UE Svensk markser­ vice Parkskötsel. Håbo kommun: Parkskötsel. Örebrobostäder: UE Maskinring Örebro Grönyteskötsel. Specialfastigheter: UE Maskinring Örebro. Förvarande krav stipulerar att Trädgårdsteknik ska ha sådan organisation och erfarenhet att bolaget förväntas klara av uppdraget. Vidare gäller ett krav på erfarenhet av liknande uppdrag. Förvaltningsrätten kan vad gäller I KARLSTAD Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E I KARLSTAD 2012-04-02 organisation och erfarenhet konstatera att kommunen godtagit anbudet. Något skäl till varför kommunen skulle låta utvärdera ett anbud från en leverantör som inte, genom sin organisation och erfarenhet, förväntas kunna genomföra uppdraget har inte framkommit. Vad gälle krav på erfa­ renhet från liknande uppdrag kan förvaltningsrätten konstatera att det av bolagets svar framgår att man tidigare utfört s.k. grönyteskötsel som unde­ rentreprenör. Kravet på erfarenhet från liknande uppdrag får därmed anses uppfyllt. UF3.514 Kompetens och kapacitet Av förevarande krav framgår bl.a. följande. Leverantören ska inneha kompetens och kapacitet för att på ett fack­ mässigt sätt utföra de aktuella tjänsterna. För att styrka detta ska an­ budsgivare lämna beskrivning av företaget med särskild inriktning på grönyteskötsel, organisation, ekonomi, fordonspark, kompetens, ka­ pacitet, tekniska och personella resurser samt hur uppdraget ska ge­ nomföras Trädgårdsteknik har i anbudsformuläret angivit följande. Trädgårdsteknik startades 2007 som ett bemanningsföretag inom transportbranschen. Vintern 2007/2008 införskaffades en traktor och företaget började med snöröjning åt Örebrobostäder. 2008-2010 växte företaget snabbt på entreprenadsidan och även inom transport­ branschen. 2010 beslutade företagets ledning att företaget skulle in­ rikta sig på parkskötsel i huvudsak åt kommuner i mälardalsregionen. Idag är det tio medarbetare sommartid som utför diverse entrepre­ naduppdrag bl.a. bredbandsgrävning i Uppsala, parkskötsel åt krimi­ nalvården och kommunfastigheter via Maskinringen i Örebro. Före­ tagets större projekt är åt Vantör stadsdelsförvaltning, Nacka och Håbo kommun där företaget för närvarande sköter cirka 130 hektar parkytor. Dessa projekt har givit både personal och företagets led­ ning en gedigen erfarenhet inom grönyteskötsel. Trädgårdsteknik har en stark ekonomiskt hållbar situation och arbetar för att bibehålla högsta standard på såväl utfört arbete som på företagets medarbetare och maskinpark. Arbetet i Örebro kommer i grunden att utföras av fem heltidsanställda på entreprenadområde 1, 2 och 3. På område 4 och 6 kommer det att vara 2 heltidsanställda. Utöver detta kommer ytterligare heltidstjänst finnas för bl.a. slåtter och sladdning. Extra personal kommer att kallas in vid behov. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 385-12 E 2012-04-02 Av formuläret framgår att leverantören ska beskriva hur kraven på kompe­ tens och kapacitet uppfylls. Något krav på att inge dokumentation över flerårig kompetens etc. har således inte uppställts. Trädgårdstjänsts övriga invändningar går ut på att bolaget inte har beskrivit kompetens, organisation och kapacitet på ett adekvat sätt. Förvaltningsrätten kan dock konstatera att bolaget lämnat en beskrivning i enlighet med förfrågningsunderlaget och finner därför inte skäl till att ifrågasätta kommunens bedömning att aktuell beskrivning visar att kraven tillgodoses. UF3.515 Personal Av förevarande krav framgår bl.a. följande. Allt arbete ska utföras av för ändamålet utbildad personal, kvalifice­ rad genom kunskap och praktisk erfarenhet, försedd med nödvändiga instruktioner/föreskrifter och med stöd inom sin organisation som möjliggör att de erforderliga arbetena kan utföras på ett säkert sätt. Trädgårdsteknik har i anbudsformuläret angivit följande. Företagets befintliga personal har flerårig vana av parkskötsel. Vid nyanställning utbildas personen både teoretiskt och praktiskt för att säkerställa att företagets kvalitetskrav bibehålls. Samtlig personal får ta del av både miljö och kvalitetspolicy samt relevant och aktuell in­ formation vid anställningens början eller minst en gång per år. Skydds­ utrustning ska alltid användas när det finns behov och företagets klädsel ska användas och hålls hel och ren. Förvaltningsrätten kan konstatera att förevarande skallkrav inte inbegriper att leverantören ska inge dokumentation gällande utbildad personal eller ledningspersonal. Inte heller uppställs något krav här att leverantören ska ha personal anställd till uppdraget vid anbudsgivningen. UF3.519 Underentreprenör Trädgårdstjänst har anfört att Trädgårdsteknik uppgett att bolaget inte kommer att anlita underentreprenör och att det av dess årsredovisning I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2012-04-02 Sida 11 385-12 E framgår att det saknas tekniska resurser för att utföra uppdraget. Träd­ gårdstjänst har inte närmare angivit hur kommunen brustit i sin utvärdering av bolaget i denna del varför det är förvaltningsrättens uppfattning att det inte framkommit annat bolaget kan fullgöra uppdraget med den kapacitet som åberopats. Sammanfattning Förvaltningsrätten finner sålunda att kommunen inte brutit mot någon be­ stämmelse i LOU och att Trädgårdstjänst därmed inte riskerat eller kan komma att lida skada. Bolagets ansökan ska därför lämnas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 B LOU). Bo Forsberg Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Henrik Melin SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill. öveiklaga förvaltningsxättens beslut ska skciva till Kammattätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvalm.ingsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överldagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övetlclagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidso:inmru:afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:ID.lner in nästa vardag. För att ett övetklagande ska kunna tas upp i kamroa'ttätten fordras att prövnin.gstillstånd meddeh.s. Kammarr�tten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillän:i.pningen att överklagåndet prövas;anledni.ng förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut f.ast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamman:ätten varför man anser att prövningstillst.ånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1.. den klagandes namn, personnUtn1D.er, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning 1ätnnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adress11ppgift än.dra. s är det viktigt att anroiilan snarast görs till kammarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnunnn.er samt dagen för beslut.et, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändrjng av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill fa till st.ånd, de bevis som klaganden vill. åberopa och vad han/hon vill. styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fötvaltnin.gsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlit.ar ombud ska denne sända in fullmakt i origmal. samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till katntnarrätten. I tnål om övetprövning enligt lagen (2007:1.091.) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom område�a vatten, ener� ttansporter och posttjänster � avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgötande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig informatlolf finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagatna. Behöver Ni fler upplysnin.gar om hut D12.ll övetldagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU