FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 6961-11 E Enhet 2 Sida 1 (5) I UPPSALA SÖKANDE MOTPART Landstinget Västmanland Upphandlingsservice 721 89 Västerås 2012-02-14 Meddelad i Uppsala Dok.Id 49994 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon 018-16 73 00 Telefax 018-16 73 43 Ex1leditionstid mändag - fi:edag 08:30-12:00 13:00-16:30 ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstinget Västmanlands upphandling av psykoterapibehandling med KBT- och KPT-inriktning, patienter med remiss från landstinget, dnr. LVU110049 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling. nsökan om åtgärder enligt Avd�==--=== ij _, = cc - - - �- f Dess f.\,nrnl " .�·�-=.... -�.... �x-=,Z:::,� , E-11ost: fo1valtningsratteniuppsala@dom.se ,:§�=u= -��'.'"_,.�-=��� Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6961-11 I UPPSALA BAKGRUND 2012-02-14 Landstinget Västmanland, förkortat landstinget, genomför en upphandling av psykoterapibehandling med KBT- och KPT-inriktning, patienter med remiss från landstinget. har varit en av anbudsgivarna. Enligt landstingets tilldelningsbeslut av den 30 november 2011 har­ nbud inte gått vidare till anbudsutvärdering med moti­ veringen att anbudet inte uppfyller kravspecifikationen. YRKANDEN ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, som det får förstås, att den ska rättas på så sätt att den ska omfatta även andra inriktningar av psykoterapi så att landstinget kan erbjuda en mångsidig, kvalitativ psykoterapi utifrån olika teorier beroende på patien­ ternas behov. Landstinget bestrider ansökan om överprövning och yrkar att den avslås. GRUNDER anför bland annat följande. Upphandlingen är bristfäl­ lig när det gäller hälso- och sjukvårdslagens (1982:763) krav på vetenskap­ lighet och när det gäller krav att vården ska baseras på beprövad erfarenhet vilket avser forskning som ska. ha gjorts på området. Upphandlingen är utformad så att den utesluter bred kompetens hos behandlare som lands­ tinget anlitar och utesluter stora grupper av patienter som inte kan få sådan vård som deras hälsotillstånd och sjukdom kräver. Som psykoterapeut hör hon människors berättelser om hur de inte kvalificeras till att få psykote­ rapi med remiss från landstinget fast de mår mycket dåligt i olika sjuk­ domstillstånd, vid kriser och livsförändringar, utan de hänvisas till privata alternativ. I en del sådana fall skulle människor behöva få både psykotera­ peutisk och annan behandling i kombination och det är inte möjligt om FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2012-02-14 Sida 3 6961--11 man inte har ett samarbetsavtaL Dessutom blir de privata alternativen dyra. Från vårdpolitiskt håll lovas valfrihet i vården vilket i verkligheten inte gäller. I upphandlingen fanns med ett bör-hav som handlar om psykotera­ peutisk kompetens i kombination med kunskaper i andra kulturer och språk Enligt listan av anbudsgivare är hon den enda med sådan kompe­ tens, vilket inte tas till vara trots att det i Västerås och Västmanland finns många människor med finsk bakgmnd och med finska som modersmåL Landstinget efterfrågar också i ett av bör--kraven behandlarens kompetens i trauma och PTSD. Att då inte tillvarata denna kompetens är märkligt då man vet att modersmål, som ofta också är personens känslospråk, är viktigt att kunna använda vid kris och trauma. Hon uppfattar inte bör-kraven som information utan som faktorer som kan vara en merit när kompetensen på olika punkter sammanställs. Lam:llstinget Landstinget anför i huvudsak följande. Det är inte riktigt att landstinget i upphandlingen har tillämpat utvärderingskriterier avseende kompetens inom andra kulturer och språk samt trauma och PTSD. Av kravspecifikat­ ionen framgår tydligt att dessa endast ska anges för information. Lands­ tinget har i egenskap av upphandlande myndighet själv att avgöra föremå­ let för upphandling. Upphandlingen har skett inom ramen för gällande re­ gelverk DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § LOU stadgas följande. En leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 1.5 § (ansökan om överpröv­ ning). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI 2012-02-14 Sida 4 6961-11 I UPPSALA I 16 kap. 5 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört alt leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätiens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i eller mot någon av de principer som bär upp lagstiftningen. Be­ stämmelserna ger ingen möjlighet att ifrågasätta valet av föremålet för upphandlingen utan det ankommer på den upphandlande myndigheten att bestämma vad som ska upphandlas. Förvaltningsrätten kan således inte besluta om åtgärder enligt LOU för att ändra på föremålet för upphand­ lingen. De grundläggande rättsprinciperna som bär upp lagstiftningen är principer­ na om ickediskriminering, likabehandling, transparens, proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Med stöd av dessa måste bland annat kraven i för­ frågningsunderlaget upprätthållas och ställda krav måste vara effektiva och inte gå utöver vad som är nödvändigt för upphandlingen. När principerna frångås av den upphandlande myndigheten kan förvaltningsrätten besluta att upphandlingen ska göras om eller rättas. Förvaltningsrätten konstaterar att har ifrågasatt föremå- let för upphandlingen. Hon har emellertid inte hävdat att landstinget vid sin anbudskvalificering och anbudsvärdering har brutit mot bestämmelserna i LOU. Hon har inte heller gjort gällande, och det har inte heller framkom­ mit, att landstinget felaktigt har bedömt att hennes anbud inte uppfyllde skall-kraven i kravspecifikationen. Enligt förvaltningsrättens bedömning har hon inte närmare kunnat beskriva på vilket sätt landstinget ska ha brutit mot bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrätten bedömer inte heller att uppställandet av bör-kraven innebär att landstinget därmed har brutit mot FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6961-11 2012-02-14 bestämmelserna eller principerna i LOU. Sammanfattningsvis finns inte skäl för förvaltningsrätten att besluta om åtgärder enligt LOU. - ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 A LOU) Klas Innerstedt rådman Målet har handlagts av Linnea Åman. I UPPSALA Sida 5 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens dom/beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Stockholm.. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Tala om varför Ni anser att domen/beslutet ska ändras och vill{en ändring Ni vill ha. Sänd även med sådant som Ni anser ha betydelse och som Ni inte tidigare gett in. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert överklagande måste Er skrivelse ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. För offentlig part räknas dock treveckorstiden från den dag dom/domen/beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Tala om vill{en dom eller vilket beslut Ni överklagar genom att anteckna föt-valtningsrättens namn och målnummer. Underteckna skrivelsen, gör namnförtydligande samt uppge personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Adress och telefonnun11ner till Er arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där Ni kan nås för delgivning. Har Ni redan tidigare lämnat dessa uppgifter i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver Ni inte uppge dem igen. Om Ni anlitar ombud kan ombudet i stället underteckna skrivelsen. Ombudet ska sända in fullmal{t i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnu:mtner. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omtådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info1mation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Adressen till fötvaltningsrätten framgår av fötvaltningsrättens dom/beslut. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109ALOU www.domstol.se