( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE Sida 1 (6) ( SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT DOM 2013-01-31 Meddelad i Karlstad Mål nr 4753-12 E Beredningsgr 5 Lecab Lastbilar AB, 556561-9839 Välsviksleden 654 39 Karlstad Ombud: Advokat Björn Larsson Ahlford Advokatbyrå AB Box644 651 14 Karlstad MOTPART Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) 651 81 Karlstad :"·vd � - " : :'i' � ·:-?, ...,�,1.::t·1 ... ��j :- -...,.,,-��==--::--- -- -�-- , - ;·_-:_: Förvaltningsrätten bifaller Lecab Lastbilar AB:s ansökan om överprövning och beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 77841 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 --::c,:;,-- =-----:c-._ -- =--- - - .=c-=_--=='I ( ( MSB har genomfört en upphandling (ramavtal) av verkstadstjänster, tunga fordon och maskiner (dnr 12/37). Anbud ingavs av Lecab Lastbilar AB (Lecab) och Värmlands Motor AB. Enligt tilldelningsbesked rangordnades Vännlands Motor AB som nr 1 och Lecab som nr 2. PARTERNAS INSTÄLLNING Lecab ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Lecab anför bl.a. följande. Enligt underlaget ska upphandlingen tilldelas den som lämnat det lägsta totalpriset. Med lägsta totalpris avses uteslutande de samman­ lagda arbetstimprisema som angetts i prisbilagan. Av kravspecifikat­ ionen framgår emellertid att leverantören dessutom är skyldig att ombesörja MSB:s behov av reservdelar. Den rabatt som leverantören kan ge på reservdelar ska anges i anbudet och priset på vissa särskilt angivna reservdelar ska också anges men priset för reservdelarna medtas inte i den viktning som ska ske av det erbjudna priset. Re­ servdelarna är en väsentlig del av upphandlingen och utgör det vik­ tigaste kriteriet för att komma fram till vilket pris som är det lägsta. Kostnaden för dessa borde därför ha varit med i utvärderingen. För närvarande är det Värmlands Motor som sköter service och repa­ rationer av MSB:s fordon. Enligt fakturor avseende samtliga de arbe­ ten som fakturerats i april och juli 2012 har Värmlands Motor för dessa månader fakturerat totalt 1 262 811 kr, varav 1 008 301 kr av­ ser reservdelar och 254 510 kr avser arbete. Dessa två månader torde ge en representativ bild av fördelningen mellan reservdelar och ar­ bete/tjänster såvitt avser även nu aktuell upphandling. Således består ca. 80 procent av upphandlingen av försäljning av reservdelar och 20 procent av tjänster. Om man utgår från att ovanstående två månader är representativa för hela den period som upphandlingen gäller (24 månader) omfattar behovet av verkstadstjänster uppskattningsvis cirka 15 miljoner kr (1 250 000/2 x 24), varav 12 miljoner kr avser reservdelar och 3 miljoner kr avser arbete. Enligt 1 kap 9 § LOU ska leverantörer behandlas på ett likvärdigt och icke- diskriminerade sätt. Upphandlingen ska ske med utnytt­ jande av tillgängliga konkurrensmöjligheter och även i övrigt genom­ föras affärsmässigt. Annan betydelse kan inte läggas i detta än att det Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4753-12 E I KARLSTAD 2013-01-31 BAKGRUND ( ( ( ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4753-12 E !KARLSTAD 2013-01-31 fektivt sätt. Detta följer också av s 41 i Hentzes/Sylvens kommentar till tidigare gällande LOU, där det anges att hela tanken med att till­ skapa och säkerställa rättvis och lika konkurrens just varit att möjlig­ göra att "det offentliga" ska kunna gör så bra affärer som möjligt. Reglerna om likabehandling, transparens och konkurrens (affärs­ mässigheten) har sålunda det överordnade ändamålet att just säker­ ställa att "det offentliga" gör så bra affärer som möjligt. Det rar i och för sig anses godtagbart att inte ta hänsyn till och beakta alla "delobjekt" som en upphandlade enhet har behov av för sin verk­ samhet. Andelen reservdelar är emellertid ca. fyra gånger större än andelen timmar och utgör en mycket klart dominerande del av de framtida inköpen. Att inte låta den klart dominerande delen av de förväntade framtida inköpen ligga till grund för utvärderingen är i strid mot LOU. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § lageri(2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap 1 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller det anbud som inne­ håller det lägsta priset. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Den aktuella upphandlingen gäller verkstadstjänster för MSB:s fordon. I förfrågningsunderlaget anges att utvärderingen kommer att göras enligt ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 5 4753-12 E !KARLSTAD 2013-01-31 principen lägsta totalpris och att med lägsta totalpris menas de samman­ slagna timprisema som angetts i prisbilagan. Som uppdrag anges iord­ ningsställande av fordon inför och efter insats innebärande bland annat reparationer, service, rengöring och montering/installation. Vidare anges att leverantören ska ombesörja MSB:s behov av reservdelar till fordonen. I prisbilagan finns uppräknat de olika arbeten för vilka pris per timme ska anges och vidare de reservdelar för vilka pris eller procentuell rabatt ska anges. Priset på reservdelarna påverkar dock inte utfallet av upphandling­ en. Någon definition av begreppet lägsta pris finns inte i LOU eller de direktiv som ligger till grund för LOU. Som parterna anfört innebär lagen inte nå­ got krav på att upphandlande myndighet ska göra en bra affär. Det får vi­ dare av praktiska skäl godtas att upphandlande myndighet gör ett urval av vilka poster som ska utvärderas, när upphandlingen är omfattande och in­ nehåller en mängd poster. Urvalet måste dock enligt förvaltningsrättens mening vara någorlunda representativt och ägnat att leda till att vinnande anbud innehåller det totalt sett lägsta priset för allt det som upphandlingen omfattar. I annat fall kan myndigheten knappast anses ha uppfyllt lagens krav på att anta det anbud som innehåller det lägsta priset. MSB har inte motiverat varför man valt att bortse från reservdelar i sin utvärderingsmodell. MSB har inte heller invänt mot vad Lecab anfört om sakomständighetema, bl.a. att reservdelarna motsvarar ca 80 procent av kontraktsvärdet. Dessa uppgifter förefaller inte orimliga, och förvaltnings­ rätten utgår därför från att de är korrekta. Förvaltningsrätten anser med denna utgångspunkt att urvalet av de poster som påverkat utgången av upphandlingen inte är representativt, och att det inte är ägnat att leda till att vinnande anbud innehåller det totalt sett lägsta priset. MSB har därmed agerat i strid med 12 kap 1 § LOU. Detta har medfört att Lecab har lidit eller kan komma att lida skada. Då felet avser förfrågningsunderlagets ut- ( ( ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida6 4753-12 E !KARLSTAD 2013-01-31 formning är det inte tillräckligt med rättelse, utan upphandlingen ska göras om. AGAR, se bilaga (DV 3109/1 B). öredragande: Lars Överström ( ( HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 000 . Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga . www.domstol.se