Dokld 197772 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besök.sadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post:forvaltningsrattenifalun@dom,se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Antonia Eriksson SÖKANDE DOM 2017-07-14 Meddelad i Falun Mål nr 2542-17 ')·"'':7 . -� Avd Dnr KSnr Mäkinen Konsult AB, 556471-9713 Birger Jarlsgatan 113 D 113 56 Stockholm MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN ,,�. 7 Aktbil -� Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Mäkinen Konsult AB:s ansökan om överprövning, '- �" - ,, ' , KONKURRENSVERKEf 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2542-17 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling av ett ramavtal avseende neu­ ropsykiatriska utreningar för barn, ungdomar och vuxna (LO17/0 I 002) ge­ nom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling. Tilldelningsbeslut fattades den 29 maj 2017 varvid andra leverantörer än Mäkinen Konsult AB antogs. Mäkinen Konsult AB (Mäkinen Konsult) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att förvaltningsrätlen ska rätta upphandlingen på så sätt att Mäkinen Konsults anbud beaktas och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Mäkinen Konsult anför i huvudsak följande. Landstinget har i upphandlingsrapporten uppgett att bolaget inte har uppfyllt kravet i punkt 3.6.3 "Redovisning av kvalitetssäkringsarbetet" i de administrativa före­ skrifterna. Enligt Landstinget redovisas inte rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgärder som styrker detta arbete. Samtliga professioner som deltar i de upphandlade teamutredningarna har en lagstadgad skyldighet att dokumentera sina behandlingar, bedömningar och insatser och joumalsy­ stem. De tjänster som upphandlats resulterar i slutändan i ett utlåtande som i sig är att anse som en sammanställd dokumentation/journalföring. Även om anbudet har en brist är det oproportionerligt att Landstinget förkastar bola­ gets anbud för att en mening saknas. Om domstolen inte delar denna upp­ fattning uppfyller förfrågningsunderlaget i vart fall inte kravet på transpa­ rens vilket innebär att upphandlingen ska göras om. Mäkinen Konsult har levererat psykologtjänster till Landstinget under flera års tid och ett nära och förtroendefullt samarbete har byggts upp. Mäkinen konsult journalför pati­ entmaterial i Landstingets joumalsystem Take Care och överlämnar arbets­ material fysiskt till respektive enhet i likhet med Landstingets anställda psy­ kologer. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2542-17 IFALUN Landstinget Dalarna (Landstinget) bestrider bifall till yrkandena och anför i huvudsak följande. Kraven har varit tydliga och förfrågningsunderlaget har uppfyllt lagstiftningens krav på transparens. Mäkinen konsult har inte upp­ fyllt de uppställda kraven. Landstinget har i förfrågningsunderlaget bifogat länk dels till Socialstyrelsens föreskrift (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, dels till psykologförbundets hemsida som beskriver de krav som ställs på vårdgivare som bedriver verksamhet i egen regi. Ingen leverantör har under anbudstiden ställt frågor eller haft syn­ punkter på förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget uppfyller enligt Landstinget kraven på transparens. Av de administrativa föreskrifterna framgår att vårdgivare ska ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsä­ kerhet och vara uppbyggt enligt SOSFS 2011:9. Kvalitetsarbetet ska minst innehålla rutiner för avvikelsehantering, egenkontroll och dokumentation av genomförda vårdåtgärder Goumalföring) i enlighet med patientdatalagen och Socialstyrelsens föreskrift HSLF-FS 2016:40. Att all vård ska journalfö­ ras framgår av patientdatalagen och punkt 8.12 i Mall för upphandlingskon­ trakt. Av förfrågningsunderlaget framgår också att Landstinget behöver sä­ kerställa att de vårdgivare som lämnar anbud också ska redogöra för hur de avser att lösa sin journalföringsskyldighet och rutiner för hur vårdgivaren fullgör joumalföringsplikten. Mäkinen Konsult redovisar inte rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgärder som styrker detta arbete. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundas på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har i målet att pröva om det på grundval av vad Mäkinen Konsult anfört är visat att Landstinget brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2542-17 I FALUN att Mäkinen Konsult lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § första stycket LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. I § LOU). En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågnings­ underlagets obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upp­ handlande myndigheten får inte heller frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle strida mot likabehandlingsprincipen och principen om öppenhet och förutsebarhet. Upphandlingsdokumentet Av de administrativa föreskrifterna framgår såvitt är av intresse i detta mål följande. 3.6.3 Kvalitetssäkring Krav: Vårdgivare ska ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsä­ kerhet i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd o m ledningssystem fö r systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9). Kvalitetsarbetet ska vara uppbyggt enligt SOSFS 2011 :9, se http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-6-38 alt http://www.psykoloqforbundet.se/Psykologforetagarna/Driva-egen- firma/Lagar -och-regler/ Krav: Kvalitetssäkringsarbetet ska minst innehålla rutiner för: • Avvikelsehantering • Egenkontroll • Dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Krav: Som bevis på att kravet uppfylls ska leverantör bifoga redovisning och/eller handlingar som styrker detta arbete. Anmärkning/kommentar: Ovanstående dokument återfinns som bilagor under följande flik i anbudet: Handlingar avseende kvalitetssäkring/certifiering Flik/Bilaga . Krav enlig! ovan uppfylls. Ja 0 Nej ··-··-·-- - 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2542-17 I FALUN Av Mall för upphandlingskontrakt framgår såvitt är av intresse i detta mål följande. 8.12 Journalhantering Vid vård av patienter ska det föras patientjournal. Syftet är att bidra till en god och säker vård av patienten. Vårdgivare ska föra patientjournal över genomförda behandlingar i enlighet med vad som stadgas i Pati­ entdatalagen (SFS 2008:355). Socialstyrelsens föreskrifter HSLF-FS 2016:40 ska tillämpas då vårdgivare behandlar patienters person uppgif­ ter i verksamhet som omfattas av 1 kap 1§ patientdatalagen. Patient ska på begäran själv kunna få ta del av och få utskrift av sin journal. Vårdgivare bör arbeta med datajournalen för att underlätta samarbetet med landstinget. Utredningsmaterial ska skannas in av vårdgivaren och skickas till remit­ terade verksamhet, villkorat av att patientens samtycke kan Inhämtas. Köparen bistår med relevanta journalkopior, efter inhämtat samtycke eller efter så kallad nmenn�prövning i enlighet med 25 kap 1 § offentlig­ hets- och sekretesslagen. Förvaltningsrättens bedömning Mäkinen Konsult har anfört att det är oproportionerligt att förkasta deras anbud för att de inte uppfyller kraven i 3.6.3 eftersom samtliga professioner som deltar i de upphandlade teamutredningarna har en lagstadgad skyldighet att dokumentera sina behandlingar, bedömningar och insatser i journalsy­ stem, samt att tjänsten som upphandlats i slutändan resulterar i ett utlåtande som i sig är att anse som en sammanställd dokumentation/journalföring. Landstinget har för sin del anfört att Mäkinen Konsult inte har uppfyllt upp­ ställda krav i upphandlingen Gfr punkten 3.6.3 Kvalitetssäkring). Av det underlag som getts in till förvaltningsrätten framgår inte att Mäkinen Kon­ sults anbud innehållit sådan redovisning. Det faktum att det finns en lagstadgad skyldighet att föra journal förändrar inte det förhållandet att Mä­ kinen Konsult inte har redovisat rutinerna för detta i enlighet med kravet i de administrativa föreskrifterna. Av praxis framgår att antagande av ett an­ bud som inte uppfyller de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget står i strid mot likabehandlings- och proportionalitetsprincipen (se HFD 2016 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2542-17 I FALUN ref. 37). Det är enligt förvaltningsrätten därför inte visat att Landstinget handlat i strid med LOU genom att förkasta Mäkinen Konsults anbud. Mäkinen Konsult har inte närmare preciserat på vilket sätt upphandlingsdo­ kumentet inte är tillräckligt transparent. Mot bakgrund av att det är den som ansöker om överprövning som också klart och tydligt ska påvisa vilka bris­ ter som finns i upphandlingsdokumentet är det förvaltningsrättens bedöm­ ning att vad som framkommit i denna del inte utgör grund för ingripande enligt LOU. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten därför inte att det är visat att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C/LOU). Essa Malmqvist rådman 6 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga forvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden for överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen for överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som forvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som forvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt for ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står forvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd for en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av forvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga Il www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • • • • I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna ,,,vw.domstol.se