I LANSRÅTTENI >=m, VÄSTERNORRLANDS LÄN SÖKANDE Kontorsvaruhuset Sverige AB, 556228-4587 Box 224 831 23 Östersund Ombud: Staffan Granberg Norra Järnvägsgatan 52 931 37 Skellefteå MOTPART Ånge kommun 841 81 Ånge Sida 1 (5) -·-·--------�-� DOM --Mat nr 443-09 E I Länsrättsnotarien L Andersson 2009 -03- 3 1 Dok.Id 51104 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-34 98 00 0611-34 98 10 E-post: lansrattenivastemorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Ombud: Kommunjuristen Arne Mattisson Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall SAKEN Meddelad i Härnösand Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Sundsvalls kommun genomför en samordnad upphandling för Sundsvalls, Timrås, Härnösands och Ånges kommuner avseende kontorsmöbler. Va�je kommun är dock en upphandlande myndighet som fattar självständiga be­ slut och tecknar avtal. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfa­ rande. I tilldelningsbeslut den 24 februari 2009 anges att ramavtal kommer att tecknas med Ideum Kontor AB/Kinnarp Interior Sundsvall. Kontorsvaruhuset Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att länsrätten ska besluta att bolagets anbud antas som vinnande anbud. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras 0111. Bolaget anför till stöd för sin ansökan bl.a. följande. Enligt tilldelningsbe-­ slut har bolaget erhållit högst sammanlagd poäng enligt de utvärderingskri­ tcrier som finns i förfrågningsunderlaget. Bolagets poäng är 2,7 mot vin- � t•Awl -tä 2009 -04- 0 2 LANSRÅTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN DOM 2009-03-31 Sida 2 443-09 E nande anbuds 2,55 poäng. Bolaget har dessutom felaktigt fått poängavdrag med 0,2 poäng avseende service med motiveringen att man har för liten utställning. Att utställningens storlek skulle ingå i bedömningen av kriteriet service finns inte att läsa i någon del i förfrågningsunderlaget eller dess bilagor. Bolagets totalpoäng borde därför ha varit 2,9 poäng. Bolaget skul­ le således vid en riktig utvärdering i likhet med övriga anbudsgivare ha erhållit 3 poäng avseende kriteriet service. Bolagets utställning är att jäm­ föra med den utställning som anbudsgivaren Aski har i Sundsvall som i utvärderingen erhållit 3 poäng. Conflex Data Interiör Workzone har ingen utställning på orten utan den finns i Östersund. Att företaget ändå erhållit 3 poäng synes både märkligt och felaktigt. Det visar med all tydlighet att bedömningen avseende service gjorts godtyckligt, felaktigt och utan stöd i förfrågningsunderlaget där man endast skulle besvara om man hade mö­ belutställning eller inte. Beträffande vilken grad prisets betydelse står i relation till den totala poängsättningen på angivna utvärderingskriterier kan inte utläsas vare sig i förfrågningsunderlaget eller i utvärderingsprotokol­ let. Vinnande anbud har ett utvärderingspris som totalt är 20 476 kr lägre än bolagets anbud. Bolaget har en totalpoäng på 2,7 poäng som om be­ dömningen gjorts på riktigt sätt skulle ha varit 2,9 poäng mot vinnande anbuds 2,55 poäng. Den låga prisskillnaden är för liten för att motivera beslutet att välja en anbudsgivare med lägre poäng på faktiska utvärde­ ringskriterierna i förfrågningsunderlaget. Det ska finnas en klar och tydlig beskrivning av hur priset ska viktas i relation till övriga krav. I förfråg­ ningsunderlaget har detta inte angetts utan kommunen har givit sig själva möjligheten att godtyckligt avgöra hur denna relation ska bedömas. Med detta förfaringssätt ges kommunen möjlighet att välja anbudsgivare obero­ ende av övriga utvärderingskriterier med hänvisning till en otydlig moti­ vering ''högsta kvalitet till lägsta kostnad". Ånges kommun medger yrkandet att upphandlingen ska göras om och an­ för bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att prövningen av inkomna anbud kommer att ske enligt principen om det ekonomiskt mest Sida 3 . LÄNSRATTEN I --------- DOM 44:r:-09-E;-- -- VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009-03-31 fördelaktiga priset med hänsyn till den totala viktade kvaliteten i relation till kostnaden. Kriterierna för anbudsutvärderingen utgörs dels av priset på varan och dels av kvaliteten på denna. I fråga om kvaliteten har angivits att anbudsutvärderingen kommer att ske utifrån vissa särskilt angivna och vik­ tade utvärderingskriterier. Däremot har någon motsvarande viktning inte skett av kriteriet pris. Kommunen medger att detta är en brist i upphand­ lingen. Vid utvärderingen har kommunen funnit att Ideum Kontor AB/Kinnarp Interior Sundsvall har lämnat det lägsta priset på såväl arbets­ stolar som möbler i övrigt. Däremot har bolaget lämnat ett bättre anbud i fråga om kvalitet. Bolaget har anfört att enligt deras förmenande har före­ taget fått ett felaktigt poängavdrag med 0,2 poäng avseende service. An­ ledningen till avdraget är att företaget har liten utställning. Bolaget har härvid framfört att det inte i någon del av förfrågningsunderlaget går att utläsa att utställningens storlek skulle ingå i bedömningen av kriteriet ser­ vice. Kommunen medger att ett fel begåtts i samband med utvärderingen på så sätt att något avdrag under posten service inte bort ske för att bolaget har liten utställning. Detta eftersom krav på utställning inte angivits som en omständighet för bedömningen. Bolaget har i första hand yrkat att rättelse ska ske och i andra hand att upphandlingen görs om. Beslutar länsrätten om rättelse innebär det att kommunen kommer att rätta det felaktiga po­ ängavdraget under posten service. Det skulle medföra att bolaget istället tilldelas 2,9 poäng. Såsom bolaget framfört är dock prisets relation till kva­ liteten svår att bedöma utifrån vad som har angetts i förfrågningsunderla­ get. Eftersom kommunen vill verka för att upphandlingar upplevs som transparenta och att utvärderingen är förutsägbar, vilket inte upplevts i det­ ta fall, hemställer kommunen att länsrätten beslutar att den aktuella upp­ handlingen görs om. Länsrätten har den 6 mars 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. LÄNSl{X'f'fEN 1r-----------.D""'"'O'"""'M-..-------- Sida 4 44:t::O� EE'--- VÄSTERNORRLANDS LÄN DOMSKÄL 2009 -03- 3 1 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska, om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. Sundsvalls kommun genomför en samordnad upphandling för Sundsvalls, Timrås, Härnösands och Ånges kommuner avseende kontorsmöbler. Bola­ get har ansökt om överprövning och i första hand yrkat att bolagets anbud ska antas som vinnande anbud. Vad avser detta yrkande konstaterar läns­ rätten att överprövning av en upphandling endast kan leda till ett förord­ nande att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas. Länsrätten kan alltså inte besluta att en upphandlande myndighet ska teckna avtal med någon av anbudsgivarna. Yrkandet får istället förstås som en begäran om att rättelse ska ske genom en ny anbudsutvärdering. I andra hand yrkas att. upphandlingen görs om. Ånges kommun har medgett att upphandlingen innehåller brister och att den ska göras om. Länsrätten finner utifrån vad som framkommit av utredningen i målet att förutsättningar föreligger för ett ingripande enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU. Frågan blir härefter om upphandlingen ska göras om eller om rättelse ska ske genom en ny anbudsutvärdering. Det normala beslutet för länsrätten att fatta vid brott mot LOU Ur att upp­ handlingen ska göras om. En rättelse i ett enskilt fall kan lätt skapa fel på andra delar av upphandlingen, så att andra leverantörer drabbas negativt av Sida 5 CÄNSRATTEN I --------------DO-M -----------4�43-09_E__ VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -03- 3 1 - länsrättens beslut. Rättelse kan dock vara en lämplig åtgärd om felet avser anbudsutvärderingen (se Hentze & Sylven, Kommentarer, Offentlig upp­ handling, Lagbokskommentaren, Nordstedts Juridik 1998, s. 352, jfr. även RÅ2005ref. 47).Iförevarandemålharkonstateratsattdetråderbristeri såväl förfrågningsunderlaget som utvärderingen. Eftersom bristen i för­ frågningsunderlaget påverkat upphandlingen i dess konkurrensuppsökande skede finner länsrätten att en rättelse genom ny anbudsutvärdering inte kan anses vara en tillräcklig åtgärd. För att åtgärda bristen i förfrågningsunder­ laget är det nödvändigt att upphandlingen görs om. Mot denna bakgrund finner länsrätten att bolagets ansökan ska bifallas på så sätt att upphand­ lingen ska göras om. DOMSLUT Länsrätten bifaller bolagets ansökan på så sätt att länsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Länsrättens interimistiska beslut från den 6 mars 2009 ska gälla intill den­ na dom vunnit laga kraft. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C). �n4� Ii!il SVERIGES DOMSfOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND R Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det iir av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill liinsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om priivningstillstiind inte meddelas står liins­ r:ittcns beslut fast. Det :ir därför viktigt att