LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-08-22 Meddelad i Stocld10lm Mål nr 15199-08 Rotel 551 Sida 1 (13) SÖKANDE 2008-08- 2 5 MiROi i-learning AB, 556535-2688 Isafjordsgatan 30 A 164 40 Kista Avd Dnr Ombud: Bolagsjurist Marcus Aspvik och försäljningschefEvaEkendahl c/o MiROi i-leaming AB Isafjordsgatan 30 A 164 40 Kista MOTPART Upplands Väsby kommun 194 80 Upplands Väsby SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 18 juli 2008 upphör dänned att gälla. AklbR Dok.Id 357391 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expcditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 15199-08 Upplands Väsby kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av­ seende gymnasial vuxenutbildning för Upplands Väsby kommun. Upphand­ lingen har genomförts som en förenklad upphandling. I tilldelningsbeslut avsänt från kommunen den 9 juli 2008 beslutade kommunen att anta andra anbud än anbudet från MiROi i-leaming AB (MiROi). YRKANDEN M.M. MiROi ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan anför MiROi bland annat följande. Kommunens beslutsmotivering är så bristfällig, otydlig och motsägelsefull att det är svårt att utläsa på vilka grunder beslutet är fattat. - På sidan 2 i tilldelningsbeslutet anges att samtliga anbudsgivare uppfyller de formella kriterierna och samtliga "skall-krav". Kommunen uppger vidare att de en­ dast tagit referenser på de anbudsgivare som i varje grupp haft möjlighet att vinna. Denna möjlighet borde dock inte kunna utvärderas förrän san1tliga kriterier kontrollerats. Det är dessutom oklart om uttrycket "haft möjlighet att vinna" tar sikte på priset eller på något annat. - I förfrågningsunderlaget anges på sidan 3 de urvalskriterier som ska gälla för upphandlingen. Där uppställs inget krav (vare sig "skall-krav" eller "bör-krav") på att en leve­ rantör måste erbjuda undervisning på såväl distans och halvdistans som i klassrun1. Kommunen har trots detta i sitt beslut nänmt att MiROi ("An­ budsgivare 5") inte uppfyller kravet på klassrumsutbildning för kärnämnen och allmänna ämnen. - Vidare har kommunen som en komplettering, på upphandlingsdatabasen "Opic", besvarat följande fråga. "Kan anbudsgivare lämna på delar av anbudet?Exempelvis klassundervisning och distans men inte yrkesutbildning?" Kommunen har svarat följande. "Ja, anbudsgivare Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN kan lämna på en eller flera delar, dvs. distans, ldassrum eller yrkesutbild­ ning." När ovan nämnda frågeställning publicerades kontaktade MiROi kommunen och fick då även muntlig bekräftelse på att man kunde lämna anbud på delar av förfrågan. - MiROi har, som nämnts ovan, valt att lämna anbud på dels distansundervisning och dels halvdistansundervisning i all­ männa ämnen, kärnämnen och yrkesutbildningar. MiROi har också specifi­ cerat pris i enlighet med lämnat anbudssvar. I utvärderingen anges inte pri­ sets viktning och den kommentar som fim1s gällande MiROi:s pris för yr­ kesutbildningar är: "Ligger ganska högt i pris." Vad gäller övriga delar i anbudet har MiROi:s pris överhuvudtaget inte kommenterats. - Under ru­ briken sammanfattning ges kommentai-en att MiROi:s anbud endast gäller yrkesutbildningar, trots att MiROi även lämnat anbud på distansutbildning i alhnänna ämnen och kärnämnen. MiROi har angivit att klassrum för di­ stansstudio kommer att vara i Upplands Väsby och att diskussion har förts med Centrum för vuxenstudier om att kwma genomföra undervisning via distansstudio i Centrun1 för vuxenstudiers klassrum eller i direkt anslutning därtill. -En offentlig upphandling ska genomföras utan ovidkommande hänsyn.En sådan upphandling ska med andra ord genomföras objektivt och f'ar alltså inte i1mebära diskriminering av någon anbudsgivare. Samtliga anbudsgivare ska således behandlas lika i processen fran1 till tilldelningsbe­ slutet och måste ges samma förutsättningar. MiROi kä1111er sig inte säker på att upphandlingen har skett på ett sätt där samtliga anbudsgivare behandlats lika samt där hänsyn tagits till anbudens alla kriterier. MiROi är således inte säker på att det förek01runit mer eller mindre otillåtna subjektiva inslag. - MiROi anser vidare att ett förfrågningsunderlag måste vara klart och tyd­ ligt, bland annat i fråga om angivande av olika kvalificeringslcrav. Om för­ frågningsunderlaget, som i förevarande fall, kan ge upphov till olika tolk­ ningar så kan underlaget inte anses uppfylla de krav som ställs i praxis. Det­ ta kan leda till att upphandlingen i slutändan blir beroende av subjektiva tolkningar, att frågor ställs till den upphandlande enheten av någon av an­ budsgivarna utan att svaret tillkännages övriga anbudsgivare osv. - Kom- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 15199-08 munen har utformat sitt förfrågningsunderlag på ett otydligt sätt och på ett sätt som leder till att tolkningsfrågor oundvikligen uppkommer. Kommunen borde ha upptäckt otydligheterna i underlaget i och med att ett flertal an­ budsgivare under processens gång ställde frågor angående tolkningen. Som en konsekvens av detta borde kommunen ha avbrutit upphandlingen och gjort om densamma. - Dessutom får ett förfrågningsunderlag endast inne­ hålla krav som är nödvändiga för den aktuella upphandlingen. Att uppställa ett krav på att en anbudsgivare, för att kunna tilldelas allmänna ämnen och kärnämnen, måste ha undervisning på såväl distans och halvdistans som i klassrum är enligt MiROi inte ett nödvändigt krav. Kommunen har inte heller specificerat hur mycket undervisning i klassrum som erfordras. Räcker det med en timme per halvår? Kommunen har inte heller, på ett till­ räckligt sätt, angett hur viktningen mellan olika kriterier ska ske. - Utöver ovan nämnda skäl kan MiROi nämna att företagets personal inte omnämnts i utvärderingen av anbudet. MiROi har på ett mycket tydligt vis beskrivit lärarnas kompetens och behörighet samt den kompetensutveckling som lärarna erbjuds via MiROi. Nämnda omständigheter har angivits som skäl till varför andra anbudsgivare fått anbudet. Inte heller lokal för genomfö­ rande av utbildning har utvärderats. - Kommunens agerande strider således mot de principer som ska iakttas vid en upphandling och MiROi kan kom­ ma att lida skada eftersom det på goda skäl kan antas att MiROi vid en kor­ rekt genomförd anbudsutvärdering skulle ha antagits som leverantör i upp­ handlingen. Upphandlingen är följaktligen behäftad med sådana brister, vilka bör leda till att upphandlingen görs om. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I MiROis ansökan om överprövning anger man att MiROi lämnat anbud på distans- och halvdistansutbildningar. MiROi anser att det inte tydligt fram­ gick att anbud endast kunde lämnas på distans, halvdistans och klassrums­ utbildning. Detta är felaktigt då det på sidan 4 står: Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN "Upphandlingen indelas i tre delar; kärnämnen, allmänna ämnen och yrkesutbildningar. Undervisningen kan bedrivas i klassrum eller på hel- eller halvdistans. För kärnämnen och allmänna ämnen gäller att utbildningsanordnaren ska erbjuda alla tre arbetsformer, dvs. klassrum och distans. För yrkesutbildningar kommer endast en leverantör att antas per yrke. Upphandlingen gäller ej IT-systemtekniker och installationsele/..1riker, där kommunen redan har avtal. " Detta är ett tydligt krav. Till saken kan nämnas att MiROi är det enda före­ taget som missuppfattat detta krav. - Kommunen medger att det i utvärde­ ringen felaktigt anges att samtliga anbudsgivare uppfyller de formella kra­ ven och skall-kraven. Det borde även ha stått; "förutom anbudsgivare 5, som inte lämnat på klassrwnsundervisning och därmed endast kan bedömas på yrkesundervisning". Kommnnen anser dock inte att detta kan ses som tillräcklig grund för att upphandlingen ska göras om. - Kommunen erhöll frågan om det gick att lämna på delar av anbudet. Denna fråga besvarades med ja, då det gick bra. Anbuden måste dock naturligtvis lämnas enligt den ovan nämnda uppdelningen. Att godkänna något annat vore att frångå lika­ behandlingsprincipen eftersom andra företag kan ha låtit bli att lämna an­ bud efter att man läst kravet att anordnaren ska kunna leverera alla arbets­ former. - MiROi anser att de inte blivit utvärderade för priset, vilket samt­ liga anbud blivit i en separat prisutvärdering, som bifogades tilldelningsbe­ skedet. -Att kommunen i sammanfattningen kommenterat att MiROi:s anbud endast gäller yrkesutbildningar är en naturlig följd av kravet på klassrumsutbildningar i gällande kärnämnen och allmänna ämnen. För yr­ kesutbildningar fanns inte detta krav, varför den delen av anbudet utvärde­ rades. - MiROi menar också att underlaget är otydligt och att kommunen borde ha förstått detta då man fick frågor från ett flertal anbudsgivare. Detta var nya uppgifter för kommunen, då kommunen endast är medveten om att två frågor kommit in, vilket inte kan ses som mycket i en så här stor upp­ handling. - Att kravet om klassrumsundervisning inte skulle vara ett rele­ vant krav ser kommunen som löjeväckande. Självklart ska en kommun LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 15199-08 kunna erbjuda sina medborgare klassrumsundervisning om detta efterfrå­ gas. Ännu mer löjeväckande är MiROi:s fråga om det räcker med en tim­ mes klassrumsundervisning per halvår. Såvitt kommunen erfar finns det ingen utbildning som handlas upp för vuxenutbildningens rälming som kan genomföras på en timme. Andra kommuner har valt att lägga upp upphand­ lingarna på andra sätt, t.ex. genom att handla upp distansundervisning för sig, men kommunen har i detta fall valt att dela in det i kärnämnen, allmän­ na änmen och yrkesutbildningar. Denna uppdelning torde vara fri för var kommun att bestämma själv. - Vad beträffar att kommunen inte på ett till­ räckligt sätt angivit hur viktningen mellan de olika kraven ska ske anges följande i förfrågningsunderlaget: "Inom va,je kriterium kommer anbuden att bedömas och värderas enligt följande: 5 poäng (hög uppjj1llandegrad) till O poäng (ingen uppjj1llandegrad). De kommersiella la·iterierna (priset) kommer att värderas så att det anbud med lägst pris erhåller 30 poäng, näst lägst erhåller 28 poäng osv. inom varje grupp av utbildningar. "- Företagskompetens, viktning 5 = maxpoäng 25 Detta kan gälla både personell, teknisk ochfinansiell kompetens. Anbudsgivaren kan bifo­ ga sin personalpolicy samt beskriva sitt program för personal och kompetensutveckling. - Referenser, viktning 3 = maxpoäng 15 Anbudsgivaren ska ange 3 referenser på kommuner, myndigheter eller företag med namn och telefonnummer till iförväg ti/[fi·ågade kontaktpersoner som kan lämna uppgifter adeh.,71ata till denna upphandling. Referenterna kommer få svara påfi·ågor enligt bilaga." Kommunen anser att detta är tydligt nog. - I utvärderingen har det skrivits olika formuleringar för samtliga anbudsgivare. För MiROi har kommunen skrivit "Bedöms ha god kvalitet och kompetens". Någon regel för att alla anbudsgivare ska ha exakt samma skrivning i utvärderingen finns, såvitt kommunen vet, inte. - Vad gäller lokaler har MiROi enligt anbudet och enligt ansökan om överprövning fört diskussioner med Centrum för vuxen­ studier. Att föra diskussioner med någon och att verkligen skriva kontrakt är dock inte riktigt samma sak, varför en utvärdering av lokalerna egentli- Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN gen är svår. - Kommunen anser inte att MiROi har särbehandlats. Däremot sker en särbehandling som inte kan accepteras om man tar upp MiROi:s anbud gällande distansundervisning till prövning. Länsrätten har den 18 juli 2008 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan rätten förordnar annat i målet. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOUanges följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskrin1inerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket sanima lag anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol f'ar ansöka 0111 åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § samma lag anges bland annat följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras 0111 eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Av handlingarna i målet framgår bland annat följande. På sidan 3 i förfrågningsunderlaget avseende Upplands Väsby kommuns upphandling av gymnasial utbildning, under rubriken Kvalificering, anges bland annat följande. Kommunerna kommer att anta det anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt med hänsyn till samtliga nedanstående urvals/...Titerier. UrvalsliTiterierna är rangordnade och viktade (1-5) inom de kvalitetsrelaterade kriterier­ na. Inom varje kriterium kommer anbuden att bedömas och värderas enligt följande: 5 poäng {hög uppjj,1/ondegrad) till O poäng (ingen uppjj,1/andegrad). De kommersiella kriterierna (priset) kommer att värderas så att det anbud med lägst pris erhåller 30 poäng, näst lägst erhåller 28 poäng osv. inom vmje grupp av utbildningar, Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN På sidan 4 i samma förfrågningsunderlag, under rubriken Objekt och om­ fattning Introduktion, anges bland annat följande. Upphandlingen indelas i tre delar; kärnämnen, allmänna ämnen och yrkesutbildningar. Unden1isningen ka.n bedrivas i klassrum eller på hel- eller halvdistans. För kärnämnen och allmänna ämnen gäller att utbildningsanordnaren ska erbjuda alla tre arbetsformer, dvs. klassrum och distans. För yrkesutbildningar kommer endast en leverantör att antas per yrke. På sidan 5 i samma förfrågningsunderlag, under rubriken Uppdragsspecifi­ kation, anges bland annat följande. Kravför yrkesutbild11ingar Leverantören ska kunna erbjuda: klassrumsundervisning eller distansundervisning eller halvdistansundervisning eller två eller samtliga av dessa varianter. Obsen1era att det för samtliga yrken kanske inte kommer antas leverantörer för samtliga utbildningssätt. Kravför klassrumsmzdervisning Anbudsgivaren ska kunna erbjuda: allmänna ämnen och kärnämnen, h."Urser både lcvälls­ och dagtid. Kravför distansundervisning Anbudsgivaren ska kunna erbjuda: allmänna ämnen och kärnämnen, handledning vid behov. På sidan 5 i MiROi:s anbud under punkten 1.1 Introduktion anges bland annat följande. MiROi's anbud omfattar kärnämnen, allmänna ämnen och yrkesutbi!dningar. På sidan 5 i MiROi:s anbud under punkten 2. Uppdragsspecifikation anges följande. 2.1 Kravför yrkesutbifrhzi11gar MiROi erbjuder distansundervisning i kombination med tillgång till s.k distansstudio och handledning. Se bilaga 9 Yrkesutbildningar. 2.2 Krav för klassrm11su11dervisni11g MiROi lämnar inte anbud på denna del. 2.3 Krav för dista11su11dervisni11g MiROi erbjuder distansundervisning i kombination med tillgång till s.k. distansstudio och handledning. Se bilaga JO Kursutbud. Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN I kommunens tilldelningsbeslut avseende Upplands Väsby kommuns upp­ handling av gymnasial utbildning, under rubriken Utvärderingsfas Före­ tagskompetens, viktning 5, anges följande avseende MiROi:s anbud. Anbud 5 uppfyller ej la·avet om klassrumsutbildningför kärnämnen och allmänna ämnen, så anbudet kan endast gälla yrkesutbildningar. Bedöms ha god /n,alitet och kompetens. Betyg 4, tota/poäng 20. I samma tilldelningsbeslut under rubriken Sammanfattning anges följande om MiROi:s anbud. Anbudsgivare 5 uppfyller ej la·avet om klassrumsutbildningför kärnämnen och allmänna ämnen, så anbudet gäller endast yrkesutbildningar. Bedöms ha god kvalitet och kompe­ tens. Ligger ganska högt i pris. Länsrättens bedömning Länsrättens prövning utifrån LOU utgör en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden har framfört i målet finns anledning att be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse gjorts. Grund för att ingripa mot en upphandling kan föreligga om det visas att den upphandlande myndigheten åsidosatt kraven på likvärdig­ het och icke-diskriminering eller inte respekterat principerna om ömsesidigt erkämiande och proportionalitet. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Regeringsrätten har i rättfallet RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande för­ hållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfråg­ ningsunder!ag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfommde får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten inte träds för när. Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN MiROi har anfört att kommunen i beslutsunderlaget har uppgett att samtliga anbudsgivare har uppfyllt de formella kriterierna och samtliga skall-krav men trots detta senare i beslutet nämnt att MiROi inte uppfyller kravet på klassrumsutbildning för kärnämnen och allmänna ämnen. Kommunen har medgett att det i beslutet även borde ha stått; "förutom anbudsgivare 5, som inte lämnat på klassrumsundervisning och därmed endast kan bedömas på yrkesundervisning", men anfört att detta inte kan ses som tillräcklig grund för att upphandlingen ska göras om. Länsrätten anser att uppgiften om att samtliga anbudsgivare har uppfyllt de fonnella kriterierna och samtliga skall-krav förvisso ger ett motsägelsefullt intryck. Uppgiften, som enligt länsrätten får anses vara ett misstag från kommunens sida, har dock inte påverkat upphandlingens resultat och kan således inte i sig leda till att upp­ handlingen måste göras om. MiROi har vidare anfört att kommunen endast tagit referenser på de an­ budsgivare som i varje grupp haft möjlighet att vinna, men att denna möj­ lighet inte borde kunna utvärderas förrän samtliga kriterier kontrollerats. Länsrätten finner att det av kommunens utvärdering framgår att, innan kommunen inhämtat uppgifter från referenser och delat ut poäng för dessa, de övriga poängen avseende företagskompetens och pris ger vid handen att endast ett fåtal anbudsgivare kommer att kunna bli aktuella för uppdraget. Mot bakgrund av detta och med hänsyn till det extra arbete det skulle inne­ bära för kommunen att ringa upp alla anbudsgivares referenser anser läns­ rätten att den metod som kommunen använt inte strider mot de principer som ska iakttas vid offentlig upphandling enligt LOU. Länsrätten anser vidare att det av informationen under rubriken Objekt och omfattning Introduktion på sidan 4 i kommunens förfrågningsunderlag i den aktuella upphandlingen framgår att det för utbildning i kärnämnen och allmänna ämnen finns ett krav på att utbildningsanordnaren ska erbjuda arbetsformerna klassrumsundervisning och distansundervisning. Det svar Sida 11 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN som kommunen lämnat på MiROi:s fråga humvida det går att lämna på delar av anbudet måste, enligt länsrättens mening, tolkas mot bakgmnd av detta krav. Detta innebär följaktligen att ett anbud som endast erbjuder ar­ betsformen distansundervisning inte kan bli aktuellt för utbildning i kärn­ ämnen eller allmänna ämnen. MiROi har i sitt anbud uppgett att anbud inte lämnas på klassmrnsundervisning. Länsrätten anser därmed att kommunen har haft fog för sitt beslut att endast utvärdera MiROi:s anbud i den del det avser yrkesutbildningar och därmed inte kommentera MiROi:s pris eller anbud i övrigt i de delar det avser kärnämnen eller allmänna ämnen. Vad beträffar MiROi:s påpekande att kommunens krav på att en anbudsgi­ vare, för att kunna tilldelas allmänna ämnen och kärnämnen, måste ha un­ dervisning på såväl distans och halvdistans som i klassmm inte är ett nöd­ vändigt krav finner länsrätten, mot bakgmnd av att det i en kommun torde finnas efterfrågan på möjlighet att studera kärnämnen och allmänna äJnnen på gymnasienivå såväl i klassmm som på distans, att kommunen har haft fog för att ställa ett sådant krav. MiROi har vidare anfört att prisets viktning inte anges i kommunens utvär­ dering och att den kommentar som finns gällande MiROi:s pris för yrkesut­ bildningar är: "Ligger ganska högt i pris." Länsrätten finner att det av in­ formationen under rubriken Kvalificering på sidan 3 i förfrågningsunderla­ get framgår hur anbudsgivarnas pris värderas. Av den separata prisutvärde­ ringen som bifogades kommunens tilldelningsbeslut framgår vidare att MiROi givits 24 poäng, således som det fjärde lägsta priset, för sitt pris på halvdistansutbildning i yrkesgruppenEkonomi/Administration/Handel/IT. Det finns därmed enligt länsrättens mening inget att anmärka på vad gäller prisets viktning i utvärderingen. Vad gäller den kommentar som kommunen lämnat rörande MiROi:s pris finner länsrätten att kommunen i utvärdering­ en av upphandlingen under rubriken Sammanfattning har givit alla anbuds­ givare i upphandlingen en kommentar rörande priset och att sammanfatt- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 15199-08 ningen visar hur ko=unen resonerat vid sammanställningen av de olika anbudens poäng. Länsrätten anser således att det inte heller i detta avseende finns anledning att kritisera ko=unen. MiROi har även riktat kritik mot att företagets personal eller lokaler inte har omnämnts i utvärderingen av anbudet. Ko=unen har anfört att vad gäller lokaler har MiROi enligt sitt anbud och ansökan om överprövning fört dis­ kussioner med Centrum för vuxenstudier, men att detta inte är samma sak som att verkligen skriva kontrakt, varför en utvärdering av lokalerna varit svår. Länsrätten anser att kommunen genom kommentaren "Bedöms ha god kvalitet och kompetens" f'ar anses syfta på MiROi:s anbud i sin helhet. Mot bakgrund av att sa=anfattningen i sin helhet är relativt begränsad och då ingen av anbudsgivarna givits anmärkningsvärt mer utrymme än någon an­ nan anser länsrätten således att kommunen har haft fog för att inte nämna något specifikt om MiROi:s lokaler eller personal i utvärderingen. MiROi har slutligen anfört att ett flertal anbudsgivare under processens gång ställde frågor angående tolkningen och att kommunen som en kon­ sekvens av detta borde ha avbrutit upphandlingen och gjort om densamma. Kommunen har anfört att endast två frågor kommit in och att det inte kan ses som mycket i en så här stor upphandling. Länsrätten finner att annat inte har framkommit i målet än att endast två frågor har inkommit till kommu­ nen rörande den aktuella upphandlingen och anser, i likhet med kommunen, att detta inte f'ar anses vara många frågor. Kommunen har således, enligt länsrättens mening, inte haft anledning att avbryta upphandlingen på grund av att förfrågningsunderlaget varit otydligt. Länsrätten finner sammanfattningsvis att MiROi inte har visat att kommu­ nen brutit mot någon bestämmelse i LOU som medfört att MiROi lidit eller kan komma att lida skada. MiROi:s ansökan om överprövning ska därför avslås. Sida 13 LÄNSRÄTTEN I DOM 15199-08 STOCKHOLMS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a) Rådman Föredragande har varit Elin Karlsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skrivatillkammarrätteniStockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor från dendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas e mellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen ko=er in nästa vardag. Förattettöverklagandeskallkunnatasuppi kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns- rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det � klart och tydligt fram.går av överklagandet till § tillstånd bör meddelas. pD j?i l. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3 . 4. 5. den klagandes namn, persommmmer, yrke, postadress och telefonnummer Dessutom skalladress ochtelefonnummertillarbets­ platsenocheventuellannanplats därkla­ ganden kan nås för delgiVIJine lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i m å­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan s11arast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, roåloummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ gandenvillfåtillstånd, debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga � � kammarrätten varför man anser att prövnings­ Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se