FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2016-04-08 Målm 309-16, 314--316-16 Sida 1 Ann Liljedal SÖKANDE Meddelad i Falun Lås & Säkerhetsteknik AB, 556562-6792 Box204 821 22 Bollnäs MOTPARTER Avd Dnr KSnr Aktbll .. 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn 2. Fastighets AB Glysis, 556197-3669 3. AB Hudiksvallsbostäder, 556507-8267 4. AB Ljusdalshem, 556536-4204 Ombud för 2-4: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE "'D'!;; 0 1 1 �- "" ➔1- ., Förvaltningsrätten avslår Lås & Säkerhetsteknik AB:s ansökan om över­ prövning. Dok.Id 158723 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 309-16, 314--316-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg har på uppdrag av Söderhamns-, Bollnäs-,Ljusdals-, Ovanåkers-, och Hudiksvalls kommun samt bolagen Fastighets AB Glysis, AB Hudiksvallsbostäder och ABLjusdalshem (De upphandlande myndigheterna) genomfört upphandling av ramavtal för lå­ sarbeten (ärende 5110) genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) ?m offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den25 januari 2016 varvid andra leverantörer änLås & Säkerhetsteknik AB antogs som leverantör i delområde Hudiksvall respektiveLjusdal och bolaget placerades som nummer tre i rangordning i delområde Bollnäs, Ovanåker respektive Söderhamn. Lås & Säkerhetsteknik AB (Lås & Säkerhetsteknik) ansöker om över­ prövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om från grundorder till serviceorder. Lås & Säkerhetsteknik anför att bolaget tidigare innehaft avtalet och vet att det är serviceorder som gäller. Vidar anför bola­ get att vid serviceorder gäller en annan prislista. Bolaget ifrågasätter punkter under skallkravet, anbudsgivarenLåssmeden Kanlås är inte etablerad på orterna och lär inte kunna göra detta på ett fåtal veckor.Därutöver ställer bolaget frågan om angivna priser verkligen är relevanta. De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan och anför att upphandlingen enligtförfrågningsunderlagetjämte frågor och svar avser grundorder.Leverantören ska under avtalstiden tillse utlämnande av nycklar inom delområdet. Vidare anför myndigheterna att det finns en möjlighet för myndigheter att utesluta låga anbud men inte en skyldighet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vadLås & Säker­ hetsteknik anfört är visat attDe upphandlande myndigheterna brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 309-16,314--316-16 IFALUN att detta medfört att Lås & Säkerhetsteknik lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upp­ handlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det är upp till en upphand­ lande myndighet att själv avgöra vilka behov myndigheten har och utifrån det bestämma vilken vara eller tjänst som myndigheten vill upphandla. För­ valtningsrätten har därvidlag inte utrymme att förordna att upphandlingen ska avse någon annan vara eller tjänst än den som myndigheten angivit i förfrågningsunderlaget. Grund för att bifalla yrkandet att göra om upphand­ lingen från grundorder till serviceorder föreligger således inte. För att ingripande enligt LOU ska kunna bli aktuellt krävs att leverantören lidit, eller kan komma att lida skada. Lås & Säkerhetsteknik har inte när­ mare förklarat på vilket sätt bolaget lider, eller kan komma att lida skada. Här noterar dock förvaltningsrätten att en skrivning återfinns i förfrågnings­ underlaget som ger uttryck för att tilldelade leverantörer kommer att avropas i rangordning. Lås & Säkerhetsteknik skulle således kunna lida skada även i de delområdena där bolaget placerats som nummer tre i rangordning. Vad gäller de invändningar Lås & Säkerhetsteknik anför angående en leve­ rantörs etablering på orten samt frågan om angivna priser är relevanta kon­ staterar rätten dels att det inte framgår av utredningen i målet att det förelig­ ger något krav enligt förfrågningsunderlaget att leverantörer ska vara etable­ rade på orten, dels att det inte finns någon skyldighet enligt LOU för upp­ handlande myndigheter att förkasta anbud med låga priser. Skäl för ingri­ pande enligt LOU föreligger således inte heller på dessa grunder. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 309-1 6, 314--31 6-1 6 !FALUN Sammanfattningsvis saknas skäl för ingripande enligtLOD och ansökan ska således avslås. �r;; RKLAGAR, se bilaga (DV 3 I 09/1 C LOU). � Forslund Johansson råd.man i