FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 3491-16 Sida-1 (5) I STOCKHOLM 2016-03-30 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Rockplan Sweden AB, 556968-6743 Elektravägen 31 126 30 Hägersten Ombud: Advokat Jan Stålhandske och biträdande jurist Elin Wretman Advokatfirman Oebergs AB Sveavägen 17, XVIII 111 57 Stockholm MOTPART Stockholm Vatten AB 106 36 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ankomstdatum 2016-03-30 Förvaltningsrätten upphäver Stockholm Vatten AB:s beslut den 10 februari 2016 att avbryta upphandlingen. Dok.Id 709132 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltn1ngsratt Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3491-16 I STOCKHOLM YRKANDE M.M. Stockholm Vatten AB genomför en upphandling av ramavtal för tjänster avseende riskanalys, fastighetsbesiktning, vibraiionsrnätning m.rn. beträffande vibrationsalstrande arbeten 2016-2017. Upphandlingen genomförs som öppet förfarande enligt LUF och avser två kompetens­ områden. Stockholm Vatten AB beslutade den .} 0 februari 2016 att avbryta upphandlingen. Som skäl angavs att inget av de inkomna anbuden uppfyllde kraven på kontrollerbarhet av begärda referenser. Anbuden kunde därför inte utvärderas och värderas enligt det i förfrågningsunderlaget beskrivna sättet. Rockplan Sweden AB (Rockplan) ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och yrkar att förvaltningsrätten ogiltigförklarar Stockholm Vatten AB:s beslut att avbryta upphandlingen samt förordnar att upphandlingen rättas genom att den fullföljs och Stockholm Vatten AB kontrollerar och utvärderar anbuden, meddelar tilldelningsbeslut och ingår avtal med vinnande anbudsgivare. VAD PARTERNA ANFÖR Rockplan Sweden AB anför att Stockholm Vatten AB inte har redovisat några godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen och avbrytandet har därmed skett godtyckligt. Beslutet strider därför mot de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna om likabehandling och transparens. Rockplan har lidit eller riskerar att lida skada eftersom bolaget, efter att ett omfattande arbete lagts ned på att utforma ett anbud, berövats sin möjlighet att konkU1Tera om det kontrakt som upphandlingen avser. Under avsnitt AUB.5 i f?rfrågningsunderlaget redovisas de formella krav som ställs på anbudsgivarna i upphandlingen för att gå vidare till ---1 II- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3491-16 utvärdering. I avsnitt AUB.5152 ställs krav på referensuppdrag för det anbudsgivandet bolaget och i AUB. 5153 återfinns uppställda krav på anbudsgivarens personal samt villcet underlag som ska bifogas-�abudet. Av Rockplans bifogade cv:n och redovisning av referensuppdrag framgår klart och tydligt all den information som efterfrågats i förfrågnings­ underlaget och som behövs för att Stockholm Vatten AB ska kunna kontrollera uppgifterna. Stockholm Vatten AB anför att bolaget vid sin utvärdering fann att modellen för utvärdering var mindre bra utformad. Felet bedömdes vara av sådan allvarlig art att en affärsmässig korrekt utvärdering inte kunde ske. Rockplan kunde inte uppge någon godkänd referens, på det sätt Stockholm Vatten AB föreskrivit i förfrågningsunderlaget, som gått att kontrollera. Som utvärderingsmodellen blivit utformad fanns det bara ett beslut att fatta, nämligen att avbryta upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt sätt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingen ska vidare principerna om ömsesidig! erkännande och ro ortionalitet iakttas. -------------- Upphandlande myndighet har enligt EU-domstolens praxis ingen skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling. EU-domstolen har vidare uttalat att beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl (C-27/98, Francasso och Leitschutz). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grundläggande bes{ämmelserna i fördraget (se ex. RÅ 2009 ref. 43). I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3491-16 Rockplan har anfört att Stockholms vatten AB inte har redovisat några godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Stockholm Vatten AB har som skäl för att avbryta upphandlingen angett att inget av de inkomna anbuden uppfyllde kraven på kontrollbarhet av begärda referenser. Anbuden kunde därför inte utvärderas och värderas enligt det i förfrågningsunderlaget beskrivna sättet. Vidare har Stockholm Vatten AB anfört att bolaget vid sin utvärdering fann att modellen för utvärdering_v�r mindre bra utformad och vara av sådan allvarlig art att en affärsmässig korrekt utvärdering inte kunde ske. Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att det finns sakligt godtagbara skäl för ett avbrytande Gfr Kammarrätten i Stockholms dom den 23 januari 2013 i mål nr 4691-12). Av Rockplans anbud framgår att bolaget har lämnat referenser avseende både bolagets och dess personals kompetens. Enligt förvaltningsrätten får det av anbudet anses framgå den information som efterfrågats i förfrågningsunderlaget. Vidare har inte Stockholm Vatten AB angett hur felet i förfrågningsunderlaget påverkat upphandlande bolagets möjlighet att genomföra en affärsmässig korrekt utvärdering av anbuden. Förvaltningsrätten anser att Stockholm Vatten AB inte har visat att det finns sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Rock lan har genom Stockholm Vatten AB:s agerande lidit eller i vart fall riskerar att lida skada. Beslutet att avbryta upphandlingen ska därför upphävas. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3491-16 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). ·/!,{U� Hu(drw-öJ Kaija Hultquist Rådman Tobias Fredriksson har handlagt målet. CX) � 1� �t,. � 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning- en att överklagandet prövas '.1v högre rätt, el- det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. _ _ _ _ ---j --- t --,' IC: j-; 'i�� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över- klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsorrunarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten fr år av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller ._lag�n-E20.1-1..;.1. -029}-0m-Upp-handling-på-.fö..,..___ · svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnurruner till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress amg www.domstol.se . -----e-, r-·