FÖRVALTNINGSRÅTTEN !FALUN Ann-Louice Jonsson SÖKANDE ri�: Sida 1 (7) I Mål nr 838-17 Ombud: Advokaterna Johan Linder Säverman och Sascha Schaeferd Wistrand Advokatbyrå Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN· Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Hällbo Busstrafik AB, 556378-7810 �Z)H Avd KSnr :I i ,...... I DOM 2017-04-19 Meddelad i Falun KONKURRENSVERKET\ '1017 -o:- 1 n I • Aktbl�_lJ Förvaltningsrätten avslår Hällbo Busstrafik AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 189401 Telefon Telefax Postadress Besöksadress 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid Box45 S-79121 Falun Kullen 4 måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 I_ hr 1· ... ·-··- - -- .. ·.,·,.::··I ief>nr Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 838-17 IFALUN BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar "Skolskjuts Bollnäs" (ärendenummer 6484) genom ett öppet förfarande en­ ligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut den 20 februari 2017 beslutade Inköp Gävleborg att anta anbudet från Boll­ näs Busstrafik AB (Bollnäs Buss). YRKANDE M.M. Hällbo Busstrafik AB (Hällbo Buss) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att kvalificeringen av anbuden görs om. Hällbo Buss anför till stöd för sin ansökan i korthet följande. Anbudet från Bollnäs Buss uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och borde rätteligen ha förkastats. Förfarandet att kvalificera och utvärdera anbudet strider mot likabehandlingsprincipen och Hällbo Buss, som place­ rade sig på andra plats i utvärderingen, riskerar att lida skada till följd härav. Hällbo Buss åberopar till stöd för sin talan bl.a. Högsta förvaltningsdomsto­ lens avgörande i HFD 2016 ref. 37. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför att anbudet från Bollnäs Buss uppfyller samtliga krav och att det därmed saknas grund för att utesluta anbudet. Inköp Gävleborg åberopar till stöd för sin inställning ett yttrande från Bollnäs Buss daterat den 8 mars 2017. SKÅLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har upphört att gälla med verkan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 838-17 IFALUN övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hällbo Buss an­ fört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Hällbo Buss lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsförfrågan (2.3 Anbudsformulär och anbudets utformning) anges bl.a. följande: I bilagan "Anbudsformulär" finns de krav som ställs i upp­ handlingen samt de uppgifter och redogörelser som efterfrågas. Svara ge­ nom att kryssa i de ja/nej rutor som finns under varje krav samt fyll i uppgif­ ter och redogörelser samt eventuella kommentarer. I anbudsformuläret föreskrivs bl.a. följande: 3.3 Fordon • enligt Svensk Standard. (SS-EN 50436-2) eller likvärdigt. Alternativt skall ett system med alkoskåp användas. Fordon som anvl:lnds för uppdraget skall vara utrustade med alkolås av bränslecel!styp o Logguttag/servicerapporl skall vid vruje servicetillflille sparas och uppvisas på begäran. • Tunga fordon skall minst u ppfylla krav enligt Euro V. (Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/55/EG) • L ätta fordon skall minst uppfylla krav enligt Euro 5. (Europaparlamentets och rådets direktiv 98/69/EG). • Skyltning o När ett fordon används för skolskjuts skall det vara försett med en skylt eller liknande som visar fordonets användning. o En skylt/dekal med föret11get.s namn och telefonnummer dit allmänheten kan • ringa för synpunkter pä transporten skall finnas synligt på fordonet. Godkänt besiktningsprotokoll skall uppvisas på begäran. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 838-17 IFALUN • • • • • • 4 Redogörelser 4.1 Fordonsredogörelse Följande information skall redogöras för de fordon som skall användas i uppdraget. • Registreringsnummer • -• För fordon som är tänkt att anskaffas till uppdraget skall återförsäljare, kontaktperson samt leveransdatum lämnas istället för registreringsnummer. 4.2 Miljö Redogör för ert miljöarbete, om hur ni arbetar med hållbara transportlösningar idag och hur ni planerar att utveckla arbetet inom de närmaste åren. Följande skall minst framgå av beskrivningen: , • • Vad parterna anför Hällbo Buss anför i huvudsak följande. Den fordonsförteckning som Boll­ näs Buss har bifogat anbudet strider mot de obligatoriska kraven i punkterna 3.3 och4.1 i anbudsformuläret på en rad punkter. Fordonsförteckningen synes omfatta hela Bollnäs Buss fordonspark, varför förteckningen inte överensstämmer med kravet på att förteckningen ska innehålla endast de fordon "som skall användas i uppdraget". Av förteckningen framgår inte vilka fordon som ska användas i uppdraget. Bollnäs Buss har i fordonsför­ teckningen i allmänt hållna ordalag lämnat upplysning om att man "kommer att förnya vår vagnpark" och hänvisat till vissa fordonsleverantörer. For­ donsförteckningen kan genom dessa allmänt hållna uppgifter inte anses upp- Underhåll av fordonen ska göras utifrån tillverkarens anvisningar och vara dokumen(erat där det framgår vad som kontrollerats, när kontrollen är genomförd och vilka åtgärder som vidtagits. Serviceprotokoll skall uppvisas på begäran. Fordon som används för uppdraget skall hållas städade och rena. Om Euro VI eller Gasbil/Milj6klass EL/HYBRID/Euro 6 offereras, skall dessa levereras. och vara i trafik senast sex (6) månader efter avtalsstart. I väntan p! leverans enligt ovan ska annat fordon användas med upphandlingens grundkrav på säkerhet uppfyllda, Mindre avvikelser kan tillåtas, men ska godkännas av beställaren. Övriga fordon skall vara i trafik senast vid avtalsstart. Om miljöklass ej framgår av Transportstyrelsens fordonsuppgifter är det upp till Anbudsgivaren att på begäran bevisa offererad miljöklass, Miljöklass Drivmedel som används. Euro-klassning på fordonsflottan (fördelning), idag och framåt Drivmedelsfördeluing i företaget, idag och framåt Arbetet med drivrnedelsförbrukningen/körs!lttet, idag och framåt. SidaS FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 838-17 I FALUN fylla det föreskriva kravet på att specificera "fordon som är tänkt att anskaf­ fas till uppdraget". Såsom punkten 4.1 i anbudsformuläret är utformad är det endast uppgift om registreringsnummer som kan utelämnas beträffande såd­ ana fordon som är tänkta att anskaffas till uppdraget och ersättas av uppgift om återförsäljare, kontaktperson och leveransdatum. Uppgifterna om miljö­ klass och drivmedel måste lämnas även för de fordon som är tänkta att an­ skaffas. Bollnäs Buss fordonsförteckning saknar helt uppgifter tex. om hur många fordon och vilken typ av fordon som är tänkt att anskaffas, miljö­ klass för respektive fordon, hos vilken leverantör respektive fordon har be­ ställts etc. Fordonsförteckningen saknar vidare uppgift om vilket drivmedel som används för respektive fordon. Bollnäs Buss uppfyller inte kravet på att lämna uppgift om drivmedelperfordon. Den efterfrågade uppgiften är ade­ kvat eftersom det ingår i utvärderingen att bedöma olika fordons miljöklass och vilket drivmedel som används. Uppgift om miljöklass saknas beträf­ fande ett flertal fordon. Oavsett om Bollnäs Buss avser att avyttra ett antal fordon framöver, måste fordonsförteckningen, i ljuset av kravet i punkten 4.1, omfatta de fordon som ska användas i uppdraget. Förteckningen strider därför mot kravet på att miljöklass ska anges för samtliga fordon. Bollnäs Buss har slutligen offererat en buss som har miljöklass Euro 4 (VDL Jonkheere -07). Fordonet uppfyller inte det obligatoriska kravet på lägst miljöklass EuroS. Olika typer av uppgifter efterfrågas i punkterna 4.1 och 4.2 och påståendet om att Bollnäs Buss fordonsförteckning utgör svar på båda de punkterna framstår som en efterhandskonstruktion. Inköp Gävleborg framför i huvudsak följande. I upphandlingsunderlaget finns ingen begränsning om att fordonsförteckningen ska innehålla endast de fordon som ska användas i uppdraget. Den omständigheten att Bollnäs Buss har angett hela sin fordonspark i fordonsförteckningen har snarare be­ dömts utgöra uppfyllnad av kravet enligt punkten 4.2. Kontaktuppgifter till återförsäljare finns angivna och kravet på att uppge miljöklass och drivme­ del är också uppfyllt då det på annan plats i Bollnäs Buss anbud uppges att Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 838-17 I FALUN HVO kommer att användas som drivmedel för samtliga fordon vid ingången av 2018, dvs. senast sex månader från avtalsstart. Av punkten 3.3 i anbuds­ formuläret framgår tydligt att fordon som avses drivas med biodrivmedel är att jämställa med högsta miljöklass, vilket ytterligare bevisar att miljöklass och drivmedel per fordon enkelt går att utläsa av anbudet med bilagor. Förvaltningsrättens bedömning Av handlingarna i målet framgår att Bollnäs Buss, under punkten 4.1 i an­ budsformuläret, har hänvisat till bilagan "Fordonsförteckning" samt under punkten 4.2 i anbudsformuläret till bilagorna "Fordonsförteckning", "Driv­ medel och körsätt" och "Miljö och kvalitet". Till skillnad mot vad Inköp Gävleborg har framfört finns under punkten 4.1 i anbudsformuläret inte an­ gett att "Samtliga fordon kommer att vara Euro 5 och Euro 6, dessa fordon kommer att köra på förnyelsebart drivmedel (HVO)". I bilagan "Drivmedel och körsätt" anges däremot bl.a. att Bollnäs Buss idag använder ett bränsle som är till 50 % förnyelsebart, att man i januari 2017 kommer att övergå till 100 % förnyelsebart bränsle (HVO) i nio av sina fordon samt att bolaget kommer att öka antalet fordon med förnyelsebart bränsle för att vid in­ gången av 2018 enbart köra på HVO. Även i bilagan "Fordonsförteckning" anges bl.a. att Bollnäs Buss kommer att förnya sin vagnpark med Euro 5 och Euro 6 fordon för att möta kraven i upphandlingen. I den senare bilagan finns vidare information om vilka fordonsleverantörer som Bollnäs Buss använder sig av, med uppgift om kontaktperson samt att leverans kommer att ske till trafikstart. Av förfrågningsunderlaget kan inte utläsas något krav att på att anbudsgiva­ ren vid anbudstidens utgång ska ha ett visst antal fordon tillgängliga eller att denne har att redogöra för antalet fordon som är tänkta att anskaffas för uppdraget. Med tanke på hur kravet i punkten 4.1 är utformat i den del det gäller redogörelse för fordon som är tänkta att anskaffas, kan kravet enligt förvaltningsrättens mening inte heller tolkas på så sätt att en anbudsgivare Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 838-1 7 !FALUN måste införskaffa fordon för att komma i fråga för kvalificering. Med denna tolkning faller det sig naturligt att fordon som är tänkta att anskaffas inte behöver specificeras närmare vid anbudstillfället med avseende på t.ex. kvantitet eller fordonstyp. Den omständigheten att Bollnäs Buss i fordons­ förteckningen inte redogjort för miljöklass för vissa av de upptagna fordo­ nen och att ett fordon uppges ha miljöklass Euro 4, innebär enligt förvalt­ ningsrättens mening ingen brist i kravuppfyllnad. Detta mot bakgrund av att det klart framgår att dessa fordon kommer att avyttras innan avtalsstarten den 1 augusti 2017 och att uppgiften i fordonsförteckningen om att vagn­ parken kommer att förnyas med Euro 5 och Euro 6 inte rimligen kan förstås på annat sätt än att fordon med lägre miljöklass inte kommer att användas för uppdraget. Mot bakgrund av vad Bollnäs Buss har angett i anbudsformu­ läret och i de till anbudet inlämnade bilagorna gör förvaltningsrätten be­ dömningen att kravet på fordonsredogörelse såsom det kommer till uttryck i punkten 4.1 får anses vara uppfyllt. Förvaltningsrätten finner således inte att Hällbo Buss har visat att Bollnäs Buss brister i kravuppfyllnad avseende fordonsredogörelse enligt punkten 4.1. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att Bollnäs Buss i anbudsformuläret har kryssat i "Ja" för att kraven enligt punkten 3.3 uppfylls samt att Bollnäs Buss har lämnat sådana uppgifter som efterfrågas i punkten 4.2. Inköp Gävleborg har därmed inte brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU genom att kvalificera Bollnäs Buss anbud i de avseenden som Hällbo Buss gjort gällande. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att Hällbo Buss inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningstätten. Överklagandet ska ha komtnit in till förvalt­ oingsrättep. inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklågandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningst;illstånd meddelas. Kammat:riitten lämnar prövningstill­ st:ånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma 11kt:igheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstå.nd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ oingstillst:ånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjstnål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 1 . Klagandens person-/orgaoisationsnumm.er, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mol;>iltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säke.thetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni-vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se