FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2018-11-06 Mål nr 4621-18 KON�URRENS�ER;El" I l.".I SÖKANDE Industrispår i Ystad AB, 556209-8946 Dragongatan 51 271 39 Ystad MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Industrispår i Ystad AB:s ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet. 1 Föredraganden Meddelad i Falun Annelie Gustafson Dok.Id 235458 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4621-18 IFALUN YRKANDEN M.M. Trafikverket genomför, genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF), en upp­ handling av pyramidmattor (CTM-id 178312-2018). Trafikverket beslutade den 10 oktober 2018 att avbryta upphandlingen. Som skäl till avbrytandet angavs att det förelåg bristande konkurrens då inget av de fyra anbuden skulle kunna godkännas om Trafikverket skulle göra om anbudsutvärde­ ringen samt att efter att ha bedömt anbuden på nytt har Trafikverket insett att det med hänsyn till innehållet i upphandlingsdokumenten inte är möjligt att välja det bästa anbudet varför de måste justeras och förtydligas innan upphandlingen görs om. Industrispår i Ystad AB (Industrispår) yrkar att upphandlingen ska slutfö­ ras efter rättelse och anför i huvudsak följande. Bolagets anbud innehåller endast en handling på engelska, en referens till TransQ. Enligt ABK.31 är det en handling som får lov att lämnas på engelska och anbudet står inte i strid med förfrågningsunderlagets språkkrav. Detta är en handling som inte är efterfrågad varför Trafikverket ska bortse från den. Det föreligger inte någon bristande konkurrens i denna upphandling. Det inkom fyra anbud och vissa har inte klarat språkkravet. Det är inget som ska vara ett hinder för den som har lämnat ett korrekt anbud. Av tilldelningsbeslutet framgår att Tra­ fikverket varit nöjda och godkänt samtliga anbud. De av Trafikverket an­ förda skälen utgör inga godtagbara sakliga skäl för att avbryta upphandling­ en. Bolaget har lagt ner stort arbete på ett korrekt anbud och avbrytandet medför att bolaget lider skada. Trafikverket anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i hu­ vudsak följande. Alla fyra anbud i upphandlingen innehöll någon handling på annat språk än svenska, i strid med språkkravet i upphandlingsdokumen­ ten. Industrispår medger i sin ansökan att bolagets anbud innehöll en hand­ ling på engelska. Det är inte en sådan handling som får vara på engelska 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4621-18 IFALUN enligt andra stycket i ABK.31 då det inte är fråga om referenser, CV eller företagsinformation och tredje stycket är ett uttryck för principen om ömse­ sidigt erkännande och innebär inte något undantag från kravet på svenska som anbudsspråk. Det vidhålls därmed att Industrispårs anbud, i strid med språkkravet, innehåller handling på annat språk än svenska. Även om det skulle vara så att bolaget uppfyller kravet på anbudsspråk är det i sig ett sak­ ligt godtagbart skäl för avbrytande att endast ett anbud återstår, dvs. bris­ tande konkurrens. Kraven i upphandlingsdokumenten måste också justeras för att Trafikverket ska kunna verifiera att kraven är uppfyllda. I annat fall är det inte möjligt att avgöra vilket anbud som är det bästa. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunktenför rättens prövning Det saknas bestämmelser i LUF som reglerar under vilka omständigheter en upphandling får avbrytas. Enligt EU-domstolens praxis är ett beslut att av­ bryta en upphandling inte förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl Ufr mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz). Möjligheten att avbryta en upphandling är dock begränsad på sådant sätt att ett beslut om avbrytande av en upphandling måste vila på sakligt godtagbara skäl, inte får vara godtyckligt och måste följa de grundläggande principerna i unionsrät­ ten. Det är vidare den upphandlande enheten som har att visa att det förele­ gat sakligt godtagbara skäl för avbrytandet Ufr Högsta förvaltningsdomsto­ lens avgörande RÅ 2009 ref. 43). Den omständighet att endast ett anbud återstår, dvs. bristande konkurrens, utgör enligt praxis som huvudregel ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling Gfr mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz och RÅ 2008 ref. 35). 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4621-18 IFALUN Förvaltningsrättens bedömning Det avgörande för förvaltningsrättens prövning i målet är om Trafikverket haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen och om det beslu­ tet i övrigt står i överensstämmelse med grundläggande unionsrättsliga be­ stämmelser och principer. Det är Trafikverket som har att visa att det förele­ gat sakligt godtagbara skäl för avbrytandebeslutet. Av utredningen i målet framgår det att det inkommit fyra anbud i upphand­ lingen. Industrispår har i en ansökan om överprövning av tilldelningsbeslu­ tet i aktuell upphandling framfört att de två anbudsgivare som kvalificerats som nr. 1 och 2 inte uppfyller språkkraven i upphandlingen då anbuden in­ nehåller handlingar på andra språk än svenska. I avbrytandebeslutet har Tra­ fikverket uppgett att de i samband med överprövningen av tilldelningsbeslu­ tet har sett över de inkomna anbuden på nytt och konstaterat att alla fyra anbud innehåller någon eller några handlingar på andra språk än svenska och att inget anbud således uppfyller alla ställda krav. Mot denna bakgrund valde Trafikverket att avbryta upphandlingen då det bl.a. föreligger bris­ tande konkurrens. Det är således ostridigt i målet att i vart fall två av an­ budsgivama har lämnat in anbud som inte uppfyller språkkraven i upphand­ lingen och Industrispår har inte motsatt sig att även den tredje anbudsgiva­ ren inte uppfyller språkkravet. Det enda anbud som enligt Industrispår kvar­ står är deras egna anbud. Trafikverket vidhåller att även Industrispårs anbud innehåller handling på annat språk än svenska men även om det skulle vara så att anbudet uppfyller kravet på anbudsspråk så är det ett sakligt godtag­ bart skäl för avbrytande att endast ett anbud återstår. När endast ett anbud återstår i en upphandling finns det ingen möjlighet för den upphandlande myndigheten att jämföra olika anbud och utnyttja den konkurrens som finns på marknaden. Huvudregeln är därför att det i en så­ dan situation finns sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen eftersom konkurrensen är bristande. Några särskilda skäl har inte framkom- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4621-18 IFALUN mit i målet som ger anledning att frångå denna huvudregel. Förvaltningsrät­ ten anser därför att Trafikverket haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Vad Industrispår anfört, bl.a. om att deras anbud uppfyller kraven och det därför inte föreligger bristande konkurrens medför inte nå­ gon annan bedömning av Trafikverkets skäl för avbrytandebeslutet. Trafikverket har således haft sakligt godtagbara skäl för avbrytandebeslutet och beslutet har inte varit godtyckligt. Det har inte heller framkommit att beslutet att avbryta upphandlingen fattats i strid med någon av de grundläg­ gande bestämmelserna och principerna i unionsrätten. Industrispårs ansökan om ingripande enligt LUF ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Andersson rådman I