Dok.Id 214173 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-02-09 Meddelad i Falun Mål nr 5426-17 Avd Dnr KSnr FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET ,...� �- ,.- ..,_,.._;- Aktbil 1 Håltagarna i Skåne AB, 556361-3594 Ombud: Celine Mois c/o Advokatfirman Wilensky HB Stora Nygatan 59 211 37 Malmö MOTPART Falkenbergs kommun 311 80 Falkenberg SAKEN Offentlig upphandling 2.012 r ,...,,,.. 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,vw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5426-17 I FALUN BAKGRUND Falkenbergs kommun genomför en upphandling av en utförandeentreprenad för "Rivning Glasfiberkajen Falkenberg" (dnr TKN 2016/82). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offent­ lig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den 23 november 2017 varvid annan leverantör än Håltagarna i Skåne AB (Håltagarna) antogs som vinnande leverantör. Anbudet från Håltagarna förkastades med motiveringen att anbudet inte var komplett då fullständigt prissatt mängdförteckning sakna­ des samt att de lämnade referenserna inte uppfyllde kraven i upphandlingsdo­ kumenten. YRKANDEN M.M. Håltagarna begär överprövning samt yrkar att Falkenbergs kommun i första hand ska göra om utvärderingen utan att beakta det vinnande anbudet och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Håltagarna anför i huvudsak föl­ jande. Upphandlingen har skett i strid med LOU genom att Falkenbergs kom­ mun har förkastat Håltagarnas anbud trots att anbudet innehöll all information som har efterfrågats samt uppfyllt samtliga krav i upphandlingsdokumenten som har haft betydelse för Falkenbergs kommuns utvärdering. Ett tekniskt fel torde ha uppkommit avseende mängdförteckningen då enbart varannan sida kom med. Mängdförteckningen i anbudsformuläret var fullständigt vid genom­ gång. Den korrekta slutsumman var med och baserade sig på en korrekt mängdförteckning. Håltagarna borde ha fått komplettera anbudet då detta inte hade påverkat anbudets slutpris. Det är uppenbart att varannan sida av mängd­ förteckningen bortfallit av misstag och det måste vara något fel med tjänsten TrenSign där alla anbud lämnades. Proportionalitetsprincipen innebär att en avvikelse från ett formkrav inte får läggas till grund för att förkasta ett anbud om kravet inte fyller någon nämnvärd funktion och går utöver vad som är nöd­ vändigt för upphandlingen. Håltagarna uppfyller vidare den fackkompetens och erfarenhet som efterfrågas och Falkenbergs kommun har inte bedömt mervär­ det i anbudet. Falkenbergs kommuns utvärdering har inte tagit sikte på faktorer som ger mervärde och identifierar det bästa anbudet. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5426-17 IFALUN Falkenbergs kommun anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. Av upphandlingsdokumenten framgår att anbud ska innehålla en prissatt mängdförteckning. Det är ostridigt att den mängd­ förteckning som Hålslagarna bifogat sitt anbud är bristfälligt då det saknar varannan sida. Dessutom har bolaget inte fyllt i kostnadssammansättningar­ na på sida 18. Anbudet uppfyller därmed inte krav avseende prissatt mängd­ förteckning. Det är anbudsgivaren som ansvarar för att det anbud man läm­ nar in är komplett. Avsaknaden av en komplett prissatt mängdförteckning är inte en sådan brist om kan komplettera med stöd av 4 kap. 9 § LOU. Det rör sig om nya sakuppgifter och anbud som helt saknar uppgifter som efterfrå­ gas kan inte kompletteras med dessa efter anbudstidens utgång utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Vidare saknas ytterligare ett godkänt referensobjekt då det i upphandlingsdokumenten krävs totalt tre. Hålslagarna har endast skickat in två. Falkenbergs kommun har ingen möj­ lighet att bortse från ställda krav. Något utrymme att ta hänsyn till andra mervärden i upphandlingen finns inte då upphandlingen sker utifrån ett kri­ terium - lägsta pris. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hålslagarna an­ fö11 är visat att Falkenbergs kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfö11 att Hålslagarna lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5426-17 I FALUN En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felstavning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En sådan åtgärd ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet (4 kap. 9 § LOU). I Administrativa bestämmelserna punkterna AFB 31 anges föijande. AFB.31 Anbuds form och innehåll Samtliga efterfrågade uppgifter och bilagor skall besvaras och bifogas enligt enligt AFB.34 i elektroniskt anbudsformulär via Visma TendSign. www.tendsign.se. Anbud skall omfatta fullt färdig anläggning enligt handlingarna. Anbud skall vara baserat på i mängdbeskrivning upptagna kvantiteter. Anbudet skall innehålla: 1. Anbudspris,fastprisutanindexregleringexkl.mervärdesskatt. 2. Prissattmängdförteckning. 3. Genomförandebeskrivningredovisandeförslagpå genomförandetidplan. 4. Beskrivningavföretagetsmiljöpolicyochprinciperför entreprenörens miljöledningssystem (Certifikat bör bifogas om sådant finns). 5. Beskrivningavföretagetssystemförkvalitetssäkringochuppbyggnad av kontrollplaner (Certifikat bör bifogas om sådant finns). 6. Organisationsschemaförentreprenaden. 7. Företagsreferenser,minsttrereferensobjektavlikartadkaraktär. 8. AnbudetskallinnehållaCVellerliknandeförprojektetsarbetschefoch platschef. Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumenten har Falkenbergs kommun bl.a. angett som krav att anbudet ska innehålla en prissatt mängdfö1teckning (AFB 31 punkten 2). De av Falkenbergs kommun uppställda krav utgör ska-krav. För att kunna utvärdera Hålslagarnas anbud i aktuell upphandling krävs att samtliga ska- 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5426-17 I FALUN krav är uppfyllda. Det är i målet ostridigt att den mängdförteckning som Hålslagarna bifogade sitt anbud inte var komplett då varannan sida sakna­ des. Redan på den grunden att Hålslagarna inte har uppfyllt ställda ska-krav i punkten AFB 31 p. 2 ska bolagets anbud förkastas. Förvaltningsrätten kon­ staterar vidare att det ankommer på anbudsgivaren att se till att anbudet är komplett och innehåller samtliga de dokument och uppgifter som efterfrågas i upphandlingen. Någon skyldighet för en upphandlande myndighet att be­ gära att en anbudsgivare rättar ett fel i en handling som har getts in eller att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling föreligger inte Ufr 4 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrätten gör sammanfattningsvis bedömningen att Hålslagarna inte har framfört omständigheter som visar att Falkenbergs kommun har förfarit i strid med någon av de grundläggande principerna eller någon an­ nan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Lennart Andersson rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ,v,vw.domstol.se