FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5414-17 I FALUN 2018-02-15 Förvaltningsrättsnotarien Marcus Boström SÖKANDE Meddelad i Falun FOBTA AB, 556845-3855 Nybrogatan 10 871 31 Härnösand MOTPART J_�iL, �"~· Säterbostäder AB, 556515-8713 Box 123 783 23 Säter SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd , r, r· 11 ,,--. � \J Dok.Id 214328 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww.forval tningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår FOBTA:s ansökan om överprövning. .KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5414-17 I FALUN YRKANDE M.M. Säterbostäder AB genomför en upphandling av tak- och fasadrenovering (totalentreprenad) på en fastighet i Säters kommun. Upphandlingen sker genom förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 21 november 2017. FOBTA ansöker om överprövning och anför sammanfattningsvis följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska ha en stabil eko­ nomisk ställning. Det innebär att anbudsgivaren ska ha värdering hos Upp­ lysningscentralens företagsupplysning (UC) med minst riskklass tre, eller motsvarande. Det bolag som tilldelats entreprenaden har en värdering med riskklass två. Det innebär att det bolaget med stor sannolikhet kan få pro­ blem att uppfylla kravet på säkerhet till beställaren. Kravet på ekonomisk ställning ska gälla vid anbudsvärdering och inte bakåt i tid. Det bolag som tilldelats enreprenaden uppfyller därmed inte ska-kravet på en stabil ekono­ misk ställning.-Att beställaren senare tagit ut ett kreditvärderingsbetyg från ett annat kreditvärderingsföretag är irrelevant. Säterbostäder anser att FOBTA:s ansökan ska avslås. Säterbostäder hän­ visar till det intyg som den vinnande leverantören bifogat sitt anbud och till­ lägger att bolaget har fått kreditbetyget kreditvärdigt, Rating A, från Bisnode. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Inledning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gäl­ lande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omstän­ digheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5414-17 IFALUN Rättslig reglering m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget till den i målet aktuella upphandlingen framgår att anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk ställning. Värderingen hos UC ska vara minst riskklass tre eller motsvarande. Anbudsgivaren ska visa att nämnda krav är uppfyllt genom att med anbudet ge in intyg från bank- eller kreditupplysningsföretag som inte är äldre än fyra månader, räknat från sista anbudsdag. Vinnande leverantör har i sitt anbud gett in ett kreditbetyg från UC som visar att man då uppnådde riskklass tre. Enligt förvaltningsrätten har den vinnande leverantören därmed uppfyllt det i upphandlingen upp­ ställda kravet på stabil ekonomisk ställning. Att leverantören i ett senare intyg den 1 december 2017 endast bedömts tillhöra riskklass två förändrar inte denna bedömning. På grund av det anförda kommer förvaltningsrätten fram till att FOBTA inte har visat att Säterbostäder har agerat i strid mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande sak­ nas därför. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson, rådman iE SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I