KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL Sicla l(4) Mål nr 794-10 DOM NVS Installation AB, 5560.53-6194 Box 57 931 21 Skellefteå ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE 2010 -07- 06 Meddelad 1 Sunasvall KLAGANDE Skellefteå kommun 931 85 Skellefteå MOTPART Förvaltningsrätten i Umeås dom den 24 mars 2010 i mål nr 864-10, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling, LOU KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten ändrar förvaltningsrättens dom och avslår NYS Installation AB:s ansökan om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling. D Klagande/ombud D Motpart/ombud 0SKV 0 FK NFC 0 LST/Trp.st QLR 'r7J I 0 r;;f/cv D För delgivning � För kännedom D För handläggning DokJd 71393 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra riämgatan 2 Telefon Telefax Expeditionsticl måndag - fredag 09:00-16:00 060-18 66 52 E-post: kammaffattenisundsvall@dom.se 060-18 66 00 www.kammarrattenisundsvall.se KAMMARRÄTTEN DOM Sida 2 I SUNDSVALL Mål nr 794-10 YRKANDEN M.M. Skellefteå kommun (kommunen) yrkar att kammmrätten ska ändra förvaltningsrättens dom och avslå NVS Installation AB:s ansökan om överprövning. Till stöd för sin talan anför kommunen följände. Bristfälligt utförda vatteninstallationer orsakar fler och större skador än elektricitet och bränder gör tillsammans. Det var därför motiverat att i förfrågningsunderlaget kräva att anbudsgivarna skulle vara auktoriserade VYS-installatörer och att auktorisationen skulle styrkas med ett intyg. Ordet "intyg" bör inte ges den exklusiva betydelsen av ett "unde1iecknat dokument". För att ett krav på undertecknande ska kunna anses proportionerligt hade krävts att ett sådant undertecknande var nödvändigt för att säker uppgift om vederbörandes auktorisation inte kunnat fås på annat sätt. I nu aktuellt fall gäller dock att uppgifter om auktoriserade anbuclsgivare offentliggjorts och firms på branschorganisationen Säker Vatten AB:s webbplats. En strikt grammatisk tolkning av ordet intyg är inte rättssäker eftersom det leder till olika slutsatser beroende på vilken ordbok som läggs till grund för bedömningen. Samtliga anbudsgivares "intyg" har godtagits, men med en strikt grammatisk tolkning kan även dessa handlingar ifrågasättas som intyg eftersom handlingarna utgörs av kopior av intyg som inte är vidimerade, i vissa fall äldre än fyra år. Den definition av ordet intyg som förvaltnings­ rätten hänvisar till i sina domskäl återfinns inte i Svenska Akademins ordbok utan i Svensk ordbok Esselte. Till stöd för sin talan har kommunen ingett och åberopat utdrag från Svenska Akademins ordbok och Bonniers svenska ordbok rörande ordet intyg. NVS Installation AB (bolaget) bestrider bifall till Skellefteå kommuns överklagande. KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 3 Mål nr 794-10 Till stöd för sitt bestridande anför bolaget i allt väsentligt följande. Utdraget från Säker Vatten AB:s hemsida är inte att jämställa med ett intyg eftersom handlingen inte är undertecknad. Om ordet intyg ska ges den tolkning som kommunen gör gällande i målet borde det efter ordet "intyg" i ska-kravet ha lagts till lokutionen "eller likvärdigt intyg", Förfrågningsunderlaget måste kunna förstås och tolkas med utgångspunkt i en vedertagen svensk ordbok. Bravida Sverige AB:s (Bravicla) anbud borde ha förkastats och bolaget antagits som leverantör. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga lagrum framgår av förvaltningsrättens dom, Det ska-krav som bolaget anser att Bravida inte uppfyllt lyder: "Anbudsgivaren skall vara auktoriserad enligt "branschregler säker vatteninstallation", Intyg bifogas anbudet", Frågan i målet är hur förfrågningsunderlagets uppställda krav på intyg ska tolkas och om förfrågningsunderlaget i denna del kan anses stå i strid mot LOU:s bestämmelser. Kammarrätten konstaterar att det aktuella ska-kravet syftar till att säkerställa att anbudsgivaren innehar en auktorisation enligt "branschregler säker vatteninstallation". Den handling som Bravida gett in, ett utdrag från branschorganisationen Säker Vattens AB:s hemsida, bekräftar att Bravida är en auktoriserad VYS-installatör. Att Bravida innehar den auktorisation som krävs är också ostridigt i målet. Med hänsyn till syftet med förfrågningsunderlagets ska-krav, och till att utdraget från Säker Vatten AB:s webbplats styrker att Bravicla har den efterfrågade auktorisationen måste utdraget anses godtagbart som intyg i förfrågningsunderlagets mening. KAMMARRÄTTEN DOM Sida 4 I SUNDSVALL Mål nr 794-10 Kammarrätten finner vid angivna förhållanden, och då det inte heller i övrigt har visats att det aktuella förfarandet strider mot de principer och krav som anges i LOU, att det inte finns förutsättningar att vidta åtgärder med stöd av 16 kap. 2 § LOU. Kommunens överklagande ska därmed bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). lifltfl1M0i!Aii,, Hans Eberstein Elsa Nihlen kammarrättsråd kammarrättsråd referent C�-C�_ t_ �=- Asa Arlebrant kammarrättsråd Lotta Eriksson föredragande I UMEÅ -OJ- 2 4 Meddelad i Umeå SÖKANDE NVS Installation AB, .556053-6194 Box 57 931 21 Skellefteå MOTPART Skellefteå kommun 931 8.5 Skellefteå SAKEN 2U10 'tjv.W � Ot Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättel­ se gj01is genom ny prövning av anbuden. Mål nr 864-10 E Kansli 2 Sida1(8) Dok.Id 487 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN .DOM tnrfl-glffl /i FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 864-10 E BAKGRUND OCH YRKANDEN Skellefteå kommun (kommunen) har infordrat anbud avseende värme- och sanitetsservice (dnr UH-09·-127) och beslutat att enligt följande rangord­ ning teckna avtal med Bravida, NVS Installation och YIT. - Vid upphand.. !ingen har öppet förfarande använts. NVS Installation AB (bolaget) yrkar i ansökan att upphandlingen får avslu­ tas först sedan rättelse gjorts. Kommunen bestrider bifall till bolagets ansökan. Genom interimistiskt beslut den 25 januari 2010 har förordnats att upp­ handlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) En upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. (12 kap. 1 § första stycket LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 3 864-10 E detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts.(16 kap. 2 § första stycket LOU) UTREDNINGEN Kommunensförfrågningsunderlag och utvärdering av anbuden I förfrågningsunderlagets Anbudsformulär anges bl.a. föUande. 3. 0 Skall-krav Fliken/avsnittet "Svarsbilaga skall-krav" innehåller upphandlingens alla skall-krav. Samtliga skall-krav måste besvaras och accepteras för att anbu­ det ska vara godkänt. 4. 0 Metod.för utvärdering Denna upphandling genomförs som en lägstaprisupphandling. Det innebär att av de företag som klarat alla skall-krav kommer anbudet med lägsta pris att utses som vinnare. I förfrågningsunderlagets Svarsbilaga Skall-krav anges bl.a. följande. 1. 0 Generella krav Skall-krav 1. 6 I anbudet skall anges den/de personer som avses genomföra uppdraget, prqjektledare samt övriga deltagare i uppdraget. Ansvarig projektledare ska ha kunskap och erfarenhet som är relevanta för det aktuella uppdraget. Namn, ev och minst en referent skall anges för vardera projektledare. Ifylld bilaga "Svarsformulär ev projektledare" bi­ fogas för varje projektledare. Skall-krav 1.11 Pris skall anges som nettopris. Priset skall anges i svenska kronor och vara angivet exklusive mervärdesskatt. Timdebitering skall avse fullbetald arbetare 100 % och inkludera: Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 864-10 E I UMEÅ Arbetsledning, arbetslöner, semesterersättning, heta arbeten, sociala avgif­ ter, försäkringsavgifter, administration, resor, restid, telefonkostnader och vinst. I timpriset ska även personlig skyddsutrustning ingå enligt arbets­ miljöverkets föreskrifter. Dessutom ska erforderliga handverktyg, små­ maskiner, pressverktyg, stegar, arbetsbockar och ställningar upp till 1,5 meter ingå i timpriset. 2. 0 Specifika krav Skall-krav 2.1 Anbudsgivaren skall vara auktoriserad enligt "branschregler säker vatten­ installation". Intyg bifogas anbudet. Parternas anjoranden Bolaget anför bLa. följande. Kommunen har antagit Bravidas anbud trots att anbudet inte uppfyller ställda skall-krav. Därmed har kommunen brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Bolaget har lämnat sitt anbud i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget och har också haft näst lägst pris. Därmed borde bolaget ha antagits som leverantör. Kommunens agerande har medfört att bolaget lidit skada. - Bravidas anbud uppfyller inte det under punkten 1.6 i svarsbi­ lagan uppställda skall-kravet att det i anbudet skall anges den/de personer som avses genomföra uppdraget, projektledare samt övriga deltagare i uppdraget. I Bravidas anbud anges endast två projektledare, inte några andra deltagare, såsom exempelvis VVS·-montörer vilka oundvikligen be­ hövs för projektets genomförande. Frågan är vilka som ska anses omfattas av formuleringen "övriga deltagare i uppdraget". Enligt bolagets uppfatt­ ning måste givetvis avses de montörer som ska genomföra uppdraget. Till ledning för denna bedömning får man titta på skall-kravet under punkten 1.11 avseende pris. Där anges att timdebitering ska avse "fullbetald arbeta­ re 100 %". Enligt bolaget utgör detta en definition av "övrig deltagare". Om det inte skulle vara så är förfrågningsunderlaget så oklart att det står i strid mot 1 kap. 9 § LOU. Kommunen menar att inte heller bolaget uppfyl­ ler skall-kravet eftersom inte administrativ personal angetts. Detta är dock Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 864-10 E I UMEÅ en felaktig tolkning. I skall-kravet under punkten 1.11 som avser timpris för fullbetald arbetare 100 % ska även administrationen vara inkluderad vilket den också är i bolagets anbud. Därmed kan skall-kravet under punk­ ten 1.6 inte anses omfatta krav på vem som avses utföra administrativa uppgifter i projektet. - Om nu kommunen menar att det är de i Bravidas anbud två namngivna projektledare som även ska utföra uppdraget kan inte bolaget se att dessa projel,c��i PageC.J of 1 / M"'11emslnloggnlng_ , .] / Auktorisation / FAQ / Press I Om oss / lltbildnlng Branschregler / MAIM"i ) ) Åländska 1llretag Sök din Installatör Adress och lnronnotlon OrganlsaUonsnummar. FOralagslednlng: Adress: Postadress: Besöksadress: Anställda; Telefon: Fax: E-post Hemsida: Bransch: Medlem I WS FBmtagen Auktoriserad WS-lnstaUetör 556197-4188 Petar Bäcklund Box 350 931 24 SKELLEFTEÅ Nordlanderg. 16 22 0910-715070 0910-71 507 1 ph.backlund@bravlda.se http•lfwww.brayJda.sa 4533 1, Värme- och ssnltetsarbeten �_filiilull. Sidan harvisats 1300 gångerI år och 1605 Hdigare år Bransch regler - Godkända företag - WS-produkler - AuktorlsaUon - FAQ - Press - Om oss - Utbildning - Sltemap Säker\latten AB, Mejerlv!igen 3, Bos 47160, 1 00 74 Stockholm, Tel 08-762 75 00, Fau1 08-669 41 19, Jnfo@sakervatten.se Powered by !JNC. I • Logga In ?!/ http://www.sakervatten.se/index.php3?use=foretag&cmd=show&fid=930214 2009-1 1-16 f 'kerVatten • Bravida Sverige AB, div Nord - SäkerVatten / Intyg om Säker Vatteninstallation Objekt ______________________________ Kund ______________Kontaktperson__________ Adress ------------------------------ Skydd mot vattenskador D A. Montering av rörsystem A.2 Förläggning A.4 Fogar på rör A.5 Inkoppling till rörsystem A.5.2 Installationer i kök - diskmaskin D B. Rörgenomföringar B.2 Avloppsrör i golv med tätskikt B.3 Tappvatten- och värmerör i vägg med tätskikt D C. Infästningar och tätning i golv eller väggar med tätskikt D D. Montering av golvbrunn D.1 Placering D.2 Montering - vågrät och i rätt höjd - Skyddslock D E. Fryssäker montering D F. Täthetskontroll Skydd mot legionellatiUväxt D G. Temperaturkontroller - Vannvattenberedare eller ackumulator - Säkerhetsfunktion för värmepump - Utgående varmvatten - WC-systemets returledning - WC-slingornas temperatur Skydd mot brännskador D H. Temperaturkontroller - Utgående varmvatten - Vatten från blandare som är avsedda för särskilt utsatta personer Skydd mot återströmning D I. Återströmningssk:ydd - Tappställen avsedda för slanganslutning ..,.. Fast anslutna apparater □Avvikelse från Säker Vatteninstallation finns på bilaga __ Ort och datum � Intyget ifyllt av Namnfiirtydligande och branschleg.nr. Bravida SverigeAB, div Nord • Box 350 • 931 24 Skellefteå • Tfn 0910-715070 • Org.nr 5561974188 Avvikelser från kraven Säker Vatteninstallation Objekt.______________________________ Kund _______________ Kontaktperson___________ Adress._______________________________ 0 Nybyggnad 0 Ombyggnad Kraven fö r Säker Vatteninstallation kan inte uppfyllas D Uppdraget avser inte hela installationen D Bygghandlingarna följer inte installationsreglema för Säker Vatteninstallation D Beställarens önskemål avviker från installationsreglerna för Säker Vatteninstallation D Objektet är tidigare utfört så att kraven inte kan uppfyllas Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot vattenskador D Byggnadstekniska detaljer saknas för fixering av rörgenomföringar eller infästning i tätskikt D Inklädnader eller schakt saknar tät botten eller läckageindikering D Diskmaskinsanslutning saknar lättåtkomlig avstängningsventil D Avloppsavsättningplaceradförnäravägg D Golvbrunn monterad för nära vägg D Golvbrunn monterad på fel höjd D Golvbrunn inte monterad i våg Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot legionellatillväxt D Varmvattenberedareellerackumulatorharförlågtemperatur D Säkerhetsfunktion för vattenvännning i värmepump saknas eller är fel inställd Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot brännskador D Utgåendevarmvattenharhögretemperaturän60°C D Vatten från blandare som är �vsedda för särskilt utsatta personer har högre temperatur än 3 8°C Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot återströmning D Tappställenavseddaforslanganslutningärinteförseddamedåterströmningsskydd D Fastanslutnaapparaterärfnteförseddamedåterströmningsskydd Anmärkningar och tillägg - Ort och datum Intyget ifylit av Namnförtydligande och hranschleg.nr. � ' BravidaSverigeAB,divNord • Box 350 • 931 24Skellefteå • Tfn0910-715070 • Org.nr556197� Avvikelser från kraven Säker Vatteninstallation Objekt______________________________ Kund _______________ Kontaktperson___________ Adress_______________________________ □ Nybyggnad □ Ombyggnad Kraven för Säker Vatteninstallation kan inte uppfyllas D Uppdraget avser inte hela installationen D BygghandlingarnaföljerinteinstallationsreglernaförSäkerVatteninstallation D Beställarens önskemål avviker från installationsreglerna för Säker Vatteninstallation D Objektet är tidigare utfört så att kraven inte kan uppfyllas Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot vattenskador D Byggnadstekniska detaljer saknas för fixering av rörgenornföringar eller infästning i tätskikt D Inklädnaderellerschaktsaknartätbottenellerläckageindikering D Diskmaskinsanslutning saknar lättåtkomlig avstängningsventil D Avloppsavsättning placerad för nära vägg D Golvbrunnmonteradförnäravägg D Golvbrunnmonteradpåfelhöjd D Golvbrunn inte monterad i våg Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot legioneUatiUväxt D Varmvattenberedare eller ackumulator har för låg temperatur D Säkerhetsfunk.tion för vattenvärmning i värmepump saknas eller är fel inställd Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot brännskador D Utgående varmvatten har högre temperatur än 60°C D Vattenfrånblandaresomäravseddaförsärskiltutsattapersonerharhögretemperaturän 38°C Avvikelser med avseende på kraven för skydd mot återströmning D Tappställen avsedda för slanganslutning är inte försedda med återströmningsskydd D Fast anslutna apparater är inte försedda med återströmningsskydd Anmärkningar och tillägg D Avvikelserapport har mottagits Intyget ifyllt av Kundens namnteckning Namnförtydligande och branschleg.nr. Kundens namnförtydligande BravidaSverigeAB,divNord • Box350 • 93124Skellefleå • Tfn0910-715070 • Org.nr5561974188 Ort och datum HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet skall ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsomattgrundförresningföreliggerellerattmåletsutgångikammarrättenuppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Bilaga Skrivelsen med överklagande skall underteclmas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. D V6 8 1 2005-ll Formulär 1