FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE BESLUT 2017-07-03 Meddelat i Karlstad Mål nr 2952-17 KONKURRENSVERKEI' ,-� Securitas Sverige AB, 556108-6082 Box 12516 I 02 29 Stockholm MOTPART 21 Avd Dnr 11 7.0V7/. 03 Region Örebro län KSnr Box 1613 70I I6 Örebro SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; nu fråga om interimistiskt beslut FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Region Örebro län inte får ingå avtal i den förnyade konkurrensutsättningen avseende bevakningstjänster från ramavtalet Bevakning och larmtjänster 2016-2 innan något annat har bestämts. .J i Beslutet gäller omedelbart. Dok.Id 186349 Postadress Box 568 65 l 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD BAKGRUND BESLUT 2 2952-17 Region Örebro län (Region Örebro) är ansluten till SKL Kommentus Inköpscentral AB:s (Kommentus) ramavtal Bevakning och /armtjänster 2016-2. Region Örebro har genomfört en förnyad konkurrensutsättning utifrån ramavtalet avseende bevakningstjänster och har i tilldelningsbeslut den 20 juni 2017 beslutat att anta anbud från annan leverantör än Securitas Sverige AB. YRKANDEN M.M. Securitas Sverige AB (Securitas) yrkar att upphandlingen med förnyad konkurrensutsättning ska göras om. Vidare yrkar bolaget att förvaltningsrätten omedelbart fattar ett interimistiskt beslut om att Region Örebro inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. Bolaget anför bl.a. följande. Region Örebro genomför upphandling av bevakningstjänster genom förnyad konkurrensutsättning (referensnummer l 7RS2290) från ramavtal Bevakning och larmtjänster 2016-2. Endast två anbudsgivare har kommit in med anbud: Avarn Security Service AB (Avarn) och Nokas Security AB. Securitas har tidigare avtalat med Kommentus att bolaget ska kontaktas på funktions­ brevlådan med e-postadress forfragan@securitas.se. Av Kommentus webbsida, som var tillgänglig vid tidpunkten för avrop, framgår ordermottagningsadress för respektive ramavtalsleverantör för ramavtalet samt med instruktion för avropande myndigheter att dessa ska kontaktas. Om Region Örebro hade klickat på ordermottagning för Securitas så hade e­ post gått till forfragan@securitas.se varvid bolaget hade fått inbjudan och kunnat lämna anbud i den förnyade konkurrensutsättningen. Region Örebro har förklarat att de avser att gå vidare med att teckna avtal med en annan FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I KARLSTAD ramavtalsleverantör. Securitas utför idag bevakningstjänster åt Region Örebro och lider skada i och med beslutet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning Bestämmelser om hur offentliga upphandlingar ska genomföras regleras i den numera upphävda lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och i den nu gällande lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska 2007 års lag tillämpas för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Av förarbetena framgår att 2007 års bestämmelser ska tillämpas på förnyade konkurrens­ utsättningar enligt sådana ramavtal där förfarandet för att ingå ramavtalet har påbörjats före ikraftträdandet av 2016 års lag (prop. 2015/16:195 s. 918 f.). Förvaltningsrättens bedömning Vid förnyad konkurrensutsättning enligt 5 kap. 7 § LOU löper enligt 16 kap. 2 § 2 inte avtalsspärr vid tilldelning av kontrakt. En upphandlande myndighet kan dock välja att tillämpa frivillig avtalsspärr enligt 16 kap. 1 § tredje stycket. Även frivillig avtalsspärr kan föranleda sådan förlängning som avses i 16 kap. 8 §. Om förlängd avtalsspärr gäller, är inte 16 kap. 9 § om interimistiskt beslut tillämplig (se Kammarrätten i Stockholms beslut den 13 mars 2014 i mål nr 1230-14). Det har i målet inte kommit fram att Region Örebro har tillämpat frivillig avtalsspärr. Förvaltningsrätten anser därmed att det finns fog för att tillämpa 16 kap. 9 § LOU. 3 2952-17 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2952-17 I KARLSTAD En domstols möjlighet att överpröva en upphandling upphör när ett avtal sluts. Ett interimistiskt beslut under pågående upphandling har ansetts vara ett sätt för domstolen att skaffa sig tid för att kunna genomföra en överprövning Gfr RÅ 2003 ref. 64 och RÅ 2005 ref. 17). I förevarande fall finns emellertid en möjlighet att angripa förfarandet genom att ansöka om överprövning av avtalets giltighet och även att begära ett interimistiskt förordnande med avseende på den prövningen (se 16 kap. 13 § första stycket 2 LOU och 16 kap. 16 § LOU). Ogiltighetsprövningen enligt de nämnda bestämmelserna är föranledda av just det förhållandet att det inte finns något krav på att iaktta en avtalsspärr vid förnyad konkurrensutsättning inom ett ramavtal. Förvaltningsrätten bedömer med hänsyn till det sagda att det finns skäl att vid prövning av ett interimistiskt yrkande göra en bedömning av sannolikheten för bifall till talan vid ett slutligt ställningstagande och en skadeavvägning på motsvarande sätt som vid en prövning enligt 28 § förvaltningsprocesslagen [1971:291] Gfr HFD 2014 ref. 13 och se Kammarrätten i Göteborgs dom den 5 december 2014 i mål nr 6143-14). Förvaltningsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, förordnar interimistiskt att Region Örebro inte får ingå avtal avseende den i målet aktuella förnyade konkurrensutsättningen innan något annat har bestämts. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta beslut kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 B LOU). Nargiz Asker Förvaltningsrättsfiskal I• www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND dh SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förva.ltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www-domstoLse