LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN S Ö K A N D E Västanhede Trafik AB Krylbovägen 58 774 41 Avesta MOTPART Sala kommun Box 304 733 25 Sala SAKEN DOM 2009-07-09 Meddelad i Västerås Mål nr 931-09 E Rotel 4 Sida 1 (8) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. Sala kommun (kommunen) har genomfö1i upphandling genom öppet förfarande, avseende transp01ier inom skola och daglig verksamhet. En av anbudsgivama är Västanhede Trafik AB (bolaget). Enligt tilldelningsbeslut den 29 april 2009 har, avseende skolskjuts01måde 1, 2, 3, och 5, Taxi Västerås AB (TV) antagits som leverantör. Bolaget ansöker om överprövning av den del av upphandlingen som avser skolskjutsormåde 1. Bolaget yrkar att länsrätten förordnar om rättelse på så sätt TV:s anbud inte får delta i utvärderingen eller att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Under upphandlingens gång har bolaget ombetts att ge ett pris där Ransta-turen tagits b01i. Bolaget meddelade att detta medför en reducering av det slutliga priset om 1 008 000 kr. Detta har inte tagits hänsyn till vid utvärderingen. TV har angett sig ha ett miUöledningssystem. Bolaget ifrågasätter om utvärderaren har tagit del av detta. TV har även fått full poäng på miljö trots att TV endast har en tvätthall anpassad för taxibilar. TV har aldrig ägt eller drivit busstrafik i någon fo1111. Till anbudshandlingama skulle referenser och tidigare erfarenheter bifogas. Bolaget ifrågasätter vidare om inte erfarenhet av skolskjutstrafik med buss, utan klagomål, som utfö1is i Sala kommun �, ' � ��' lflllllfl ., 2009 -07· 1 3 Dok.Id 41840 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 25 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 rlh:t+V:Mll2f1StifPIC:W11li1ttrihi1 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 2 . 931-0� under många år, borde värderas mycket högre än erfarenhet av enbart taxitrafik i annan kommun. Bolaget ifrågasätter hur TV kan erhålla högsta poäng för erfarenhet av busstrafik när företaget aldrig drivit sådan trafik. ·TV har inte ens angivit erfarenhet av skolskjutstrafik. Då TV:s anbud inte uppfyllt kraven på referenser ska dess anbud diskvalificeras. Avseende kvalitet kan konstateras att TV inte lagt ned något arbete på att planera och dokumentera hur bussarna skall gå på respektive tur för att visa att varje adress tas med. Detta var ett krav i upphandlingen. Eventuella underentreprenörer som används regelbundet skulle anges vilket TV inte har gjort. Det är orimligt att tro att TV klarar uppdraget på egen hand. Kommunen bestrider bolagets yrkanden och anför bl.a. följande. Anbuden har utvärderats utifrån uppsatta kriterier i anbudsförfrågan. Prövning har skett enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga med utvärderingskriteriema pris 50 %, referenser 30 % och miljö 20 %. Med stöd av 9 kap. 8 § LOU har kommunen även begfui in fö1iydliganden och kompletteringar i förekommande fall. Bolaget anger att fel pris utvärderats avseende område 1. Avseende utvärdering av pris för område 1, bad kommunen om ett förtydligande av lämnade anbud, att turen Ransta, Västerfämebo som ligger inom ormåde 1 bör ligga på område 4, då eleverna redan är upphämtade av skolskjutsområde 4 och behöver då inte byta buss för att fortsätta till Västerfärnebo. Kommunen ställde frågan hur detta skulle påverka anbudet om denna förutsättning ändrades och svar erhölls från anbudsgivarna. Kmmnunen bedömde sedan att utvärderingen skulle utgå från den förutsättning som från böijan angivits i anbudsförfrågan. Vidare ifrågasätter bolaget huruvida miljöledningssystem kan ge högre poäng än en miljöpolicy. Kommunen har gjmi värderingen på infonnation som finns i respektive anbud. Bolaget anger att det har en miljöpolicy som är bifogad samt att de informerat personalen om den. Även i TV:s anbud beskrivs en miljöpolicy som är bifogad samt att dess personal har genomgått utbildning om företagets miljöarbete och att LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLAND§ LÄN DOM 2009-07-09 Sida 3 931--09 skriftlig information ges. TV har dessutom angivit att TV har ett miUöledningssystem samt bifogat miljöredovisning. Ki-iteriet miljö har utvärderats på sätt som angivits i anbudsförfrågan, dvs. uppfyllande av angivna miljökriterier samt företagets interna miljöarbete. Angivna poäng är således baserade på det som anges i anbud. Avseende värderingen av kriteriet referenser grundas det på referenstagning där konununen betygsätter uppdragsgivarens (den referens som angivits i anbudet) omdöme om hur väl leverantören utfört uppdraget. Konununen konuner i förekonunande fall ock.så väga in egna och andras referenser. De svar kommunen erhållit från uppdragsgivare för TV ligger till grund för den poängsättningen. I bilaga 2 s. 7 anges vad k.01mnunen tar hänsyn till gällande referenser, de anbud som inte har referenserfrån skkolskjutsuppdrag godkänns även med referenserfrån annan erfarenhet av persontrafik. Vidare har angivna turlinjer i anbud granskats genom att kontroll har gjo1is av att de elever som i dagsläget är berättigade till skolskjuts (elevlistor bilagda anbudsförfrågan) finns med i anbudsgivarens planlagda tur. I de fall adresser eller elever saknas har kompletterande frågor ställts och med de svar som erhållits har konununen bedömt att turen är planlagd på rätt sätt. Kontroll har även gjo1is över de tidsramar som är angivna för respektive tur och de håller sig inom angivna förutsättningar. När det gäller att anlita underentreprenörer anges i anbudsförfrågan bilaga 2 s. 7 att huvudentreprenör har rätt att anlita underentreprenör för del av trafiken. Om detta avses ske regelmässigt skall det anges i anbudet. TV har i anbudet uppgivit att uppdraget kommer att utföras med underentreprenörer och har nanmgivit ett fle1ial sådana både avseende taxi- och bussverk.samhet. Kommunen ser ingen anledning till att TV inte ko1mner att kruma utföra uppdraget. Slutligen är den bedö1m1ing som gj01is för respektive anbud baserad på infonnation som finns i anbudet samt de uppgifter som framkommit vid förtydliganden och kompletteringar samt svar som erhållits vid referenstagning. K.01m1mnen vidhåller att anbud värderats i enlighet med anbudshandlingamas LÄNSRÅTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-07-09 anvisningar och de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU; att leverantörer ska behandlas likvärdigt och icke-diskriminerande samt att upphandlingen skett på ett öppet sätt. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakitas. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. Den aktuella upphandlingen avser transporter till och från grundskola, särskola och daglig verksamhet inom Sala kommun, dels med bussar och dels med taxifordon. Avtalstiden är den 1 augusti 2009 - 3 1 juli 20 1 3 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. I kommunens förfrågningsunderlag har uppdelning gj01is i olika skolskjutsområden. Bolaget har enbart lärnnat anbud på skolskjutsområde nr 1 (Kilbo och Västerfärnebo skolor). Av förfrågningsunderlagets bilaga 1 punkt 1.5 anges bl.a. att anbud skall vara skriftligt, avfattat på svenska språket, uppställt enligt anbudsformulär (bilaga 4) och innehålla uppgifter som efterfrågas och undeiiecknat av behörig företrädare. I samma bilaga punkt 1.7 framgår att det är ett skall krav att företag skall bl.a. länma beskrivning på anbudsbilaga 4 om företagets interna miljö- och kvalitetsarbete. Sida 4 931-09 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 5 931-09 I samma bilaga punkten 1.7.1 Anbudsprövning anges bl.a. följande. Prövningen kommer att ske enligt principen det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga där följande värderingskriterier ligger till grund. Anbudsgivaren besvarar frågorna på lämpligt sätt. Värderingskriterier 50 % Pris 30 % Referenser 20 % Miljö Med pris avses specificerad kostnad per tur för respektive anbudsdel Vid referenstagning kommer kommunen att betygsätta uppdragsgivarens omdöme om hur väl leverantören utfört uppdraget. Kommunen kommer i förekommande fall också väga in egna och andras referenser. Uppfyllande av angivna miljöla·iterier samt företagets interna miljöarbete. I förfrågningsunderlagets bilaga 2 s. 1 under rubrik linjesträcla1ing-tider anges bl.a. följande. Anbud lämnas per 01måde med specificerad kostnad per tur. Anbudsgivaren ska utifrån bifogade förteckningar och riktlinjer föreslå li1�jesträckning och länma anbud på föreslagna turer. I anbudet ska tider och berälmad körsträcka redovisas. Avtal kommer att tecknas för respektive 01måde. Transportuppdrag som utförts på uppdrag av person som inte äger rätt att göra beställningar ersätts inte. Av saimna bilaga s. 3 framgår under rubriken Specifikation grundskolai1 Adresslistor bl.a. följai1de. I anbudsunderlaget anges bostadsadress för de elever som transp01ieras samt infonnation om vilken skola eleven går i, skolornas lokalisering och upptagnings01måde inritat på karta, skolornas start- och sluttider och eventuella krav på fordon. De adresslistor som bifogas denna anbuds/är.frågan gäller hösten 2009 och bygger på i dagsläget tillgängliga uppgifter. Tidsangivelserna anger innevarande läsår. LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 6 931-09 Vidare framgår under rnbriken Skolskjutsområden bl.a. följande. Anbudet skall avse kostnad per delmmåde specificerat per tur inom respektive område. Områdena framgår av bifogade kaiior. I bilaga 7 anges elevers bostadsadress och skola för höstterminen 2009. I bilaga 2 s. 7 under rnbriken Referenser framgår bl.a. att anbudet skall innehålla referenser till två (2) uppdragsgivare för vars räkning leverantören utfört eller utför skolskjutsuppdrag med namn och telefonnummer till kontaktperson hos uppdragsgivai·e, som enkelt kan nås för referenstagning. Anbud som inte har referenser från skolskjutsuppdrag, godkännes även referenser från aiman erfarenhet från persontrafik. Uppdragets slutdatum får inte vai·a äldre än två år räknat från sista anbudsdag. Av bilaga 2 s. 7 framgår under rnbriken Underentreprenörer framgår bl.a. följande. Huvudentreprenör hai· rätt att anlita underentreprenör för del av trafiken. Om detta avses ske regelmässigt skall det anges i anbudet. Underentreprenör som anlitas regelmässigt skall, innan transportstaii, godkfumas av Sala kommun. Huvudentreprenör ansvarar för underentreprenörs verksarnhet som för sin egen. Länsrätten gör följande bedömning. En grundläggande förutsättning för att delta i utvärdering är att anbudet uppfyller samtliga skall-krav som anges i förfrågningsunderlaget. Utvärderingen skall sedan göras utifrån vad som anges i förfrågningsunderlaget. Bolaget har ifrågasatt TV:s planering och dokumentation för att visa hur bussarna ska gå för att få med vaije adress sarnt att detta var ett krav i LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 7 931-09 upphandlingen. Länsrätten konstaterar att av förfrågningsunderlaget (bilaga 2 s. 1) framgår att anbud lämnas per onu·åde med specificerad kostnad per tur samt att anbudsgivaren ska utifrån bifogade fö1ieckningar och riktlinjer föreslå linjesträckning och lämna anbud på föreslagna turer. Kommunen har yttrat att kontroll gj01is av att elever (i bilaga) films med i planlagd tur, att när adresser eller elever saknats har kompletterande frågor ställts beträffande turerna och därefter har konununen bedömt att turen är rätt planlagd. Bolaget har inte ifrågasatt konununens förfarande avseende kompletteringar. Med hänsyn härtill finner länsrätten att bolaget inte visat att kommunen brutit mot LOU. Bolaget har även gj01i gällande att TV i sitt anbud inte har angivit underentreprenörer. Kommunen har för sin del anfö1i att TV i sitt anbud angivit att uppdraget kommer att utföras med underentreprenörer och att ett fle1ial sådana nrum1givits. Länsrätten konstaterru·, att TV i sitt ru1bud dels har uppgivit att underentreprenörer ska användas och dels har namngivit ett 30-tal sådana. Vid dessa förhållanden filmer länsrätten att bolagets påstående salmar grund och det således inte visat att k01m1mnen i detta avseende brutit mot LOU. Vidare har bolaget gjo1i gällande att fel pris utvärderats avseende bolagets anbud för skolsk;jutsonu·åde m 1, utifrån att k01mnunen begäii ett pris på en förändrad tur vilket medfört ett lägre pris från bolaget. K01m1mnen hru· yttrat att den begäli ett förtydligru1de avseende hur det skulle påverka anbud om förutsättningarna ändrades samt att kommunen därefter bedömt att utvärderingen ska utgå från förutsättningru·na som ru1ges i anbudsförfrågan. Bolaget hru· inte bestridit dessa uppgifter. Länsrätten finner av de1ma anledning att bolaget inte har visat att kommunen i de1ma del hm· brutit mot LOU. LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-07-09 Sida 8 931-09 Bolaget har även ifrågasatt TV:s miljöledningssystem och poängsättningen i utvärderingskriteriet miljö. Kommunen har uppgivit att både bolaget och TV i sina anbud har beskrivit och bifogat en miljöpolicy och att TV dessutom angivit sig ha ett miljöledningssystem samt bifogat m,�ljöredovisning samt att kriteriet har utvärderats på sätt som anges i ailbudsförfrågan baserat på det som anges i anbudet. Länsrätten fim1er att bolaget inte heller bestridit dessa uppgifter varför det inte visat att kommunen brutit mot LOU. Vidare har bolaget ifrågasatt poängsättningen av TV:s anbud avseende referenser. Kommunen har i detta avseende hänvisat till att för anbud som inte har referenser från skolskjutsuppdrag godkämls även referenser från annan persontrafik. Länsrätten finner att detta är i enlighet med vad som anges i förfrågningsunderlaget (bilaga 2 s. 7). Vidare har kommunen anfört bl.a. att de svar kommunen erhållit från TV:s uppdragsgivare ligger till grund för bl.a. poängsättningen. Bolaget har inte bestridit detta. Med hänsyn till det anförda finner länsrätten att bolaget inte visat att kommunen i detta avseende har brutit mot LOU. Vid angivna förhållanden föreligger inte förutsättningar för att besluta om åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU. Bolagets yrkanden ska således avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår Västanhede Trafik AB:s framställning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 1 09/la). PL--V�, �/41 Bemt Åkerblom Rådman åt �. -)