FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2145-10 E Grupp 3 � Sida l (6) I HÄRNÖSAND 2010-05-26 Meddelad i Dok.Id 4495 Postadress Box314 871 27 Härnösand Telefax 0611-3498 lO förvaltningsratteniharnosand@dom.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-15:00 SÖKANDE Vägagenturen Wånelid Aktiebolag, 556308-9175 Box 16 532 21 Skara , 2010-05-27 Örnsköldsviks kommun 891 88 Örnsköldsvik Härnösand fs :::I Överprövning enligt lagen (2007:1091) offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning och upphäver det inte­ rimistiska beslutet från den 8 april 2010. MOTPART SAKEN Besöksadress Backgränd9 Telefon 06II -349800 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-05-26 Sida 2 2145-10 E Örnsköldsviks kommun som genomför upphandling av fordonsvågar till vågstation Må 1:7, 1:3 har i tilldelningsbeslut den 26 mars 2010 beslutat att avtal kommer att träffas med annan än Vågagenturen Wånelid AB (nedan bolaget). Bolaget ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Bolagets anbud ligger cirka 200 000 kr lägre än det vinnande anbudet. Vad gäller skallkraven enligt förfrågningsunderlaget anförs följande: • 50 000 kr (framgår inte av den vinnande anbudsgivarens anbud). Vågplattorna skulle vara utmstade med värmekabel - cirka • (framgår inte av den vinnande anbudsgivarens anbud). • • • Värmen skulle styras via fukt och temperatur - cirka 5 000 kr • (framgår inte av den vinnande anbudsgivarens anbud). Styrskåp för värme i vågplattorna skulle ingå - cirka 30 000 kr • ingå - cirka 50 000 kr (framgår inte av den vinnande anbudsgiva­ rens anbud). Transporten från den vinnande anbudsgivarens fabrik till Östersund ingår ej (fritt på bil) - cirka 80 000 kr (framgår inte av den vinnan­ de anbudsgivarens anbud). I bolagets anbud ingick en webblösning medan det i den vinnande anbudsgivarens anbud tillkom 65 000 kr för denna lösning. Det framgår inte att den vinnande anbudsgivarens taggar passar ihop med Örnsköldsviks kommuns grindsystem. Den vinnande anbudsgivarens anbud ska kompletteras med ovanstående uppgifter och kommer då att hamna ytterligare cirka 280 000 kr över bola­ gets anbud. Hårdvaror avseen9-e datasystemen och installation av dessa skulle FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-05-26 Sida 3 2145-10 E Kommunen har i huvudsak anfört följande. • Det framgår inte av det vinnande anbudet att det inte ingår, frågan Vågplattor ska vara utrustade med värmekabel. har ställts vid genomgång av anbudet och bekräftats via brev den 18 mars 2010. Värmen ska styras via fukt och temperatur. Då elinstallation görs som underentreprenad ingår det där vilket bekräftats i brev. • Då elinstallation görs som underentreprenad ingår det där vilket bekräftats i brev. Hårdvaror avseende datasystemen och installation är inget skall­ krav, avser krav på prestanda som ska anges (se 4.2 i svarsbilaga skallkrav). Kostnaden kan beräknas till 5-10 000 kronor. Transp01ten ska ingå. Av det vinnande anbudet framgår klart att transporten ingår. Taggar passande kommunens grindsystem beskrivs i det vinande anbudet. Vid behov kan kostnadsfri uppgradering ske enligt befint­ ligt serviceavtal. Webblösning. I teknisk beskrivning som medföljer förfrågningsun­ derlaget anges under 2.2. "Det skall vara m�jligt att ge åtkomst till systemet via ett publikt gränssnitt (online)". Bolagets lösning är inget publikt gränssnitt utan en VPN-tunnel som IT-mässigt inte håller tillräcklig säkerhet. Det är tveksamt om lösningen kan klas­ sas som publikt gränssnitt varför kostnaden som det vinnande an­ budet offererat avgår från anbudssumman. Det vinnande anbudsfö­ retaget kan självfallet ge samma lösning och då utgår kostnaden, dvs. lika som bolaget. Det är tveksamt om bolagets lösning kan klassas som webblösning med publikt gränssnitt men kommunen har valt att hellre fria än fälla i denna fråga. Kostnaden för en VPN­ tunnellösning hamnar hos kommunens IT-avdelning och blir den- • Styrskåp för värme i vågplattoma ska ingå. • • • • FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-05-26 Sida 4 2145-10 E samma oavsett leverantör. Kommunen vidhåller att utvärderingen gjorts på ett korrekt sätt och att det vinnande anbudet är det ekono­ miskt mest fördelaktiga. Bolaget anför i yttrande i huvudsak följande. Bolaget vidhåller att upp­ handlingen inte har hanterats på ett korrekt sätt. Det framgår inte av det vinnande anbudet att värme med temperatur- och fuktgivare ingår. Vågen är en färdig, prefabricerad betongvåg och då installeras alltid värmekabel, fuktgivare och temperaturgivare i samband med produktion av vågen och inte vid byggmontaget. Detta var ett mycket tydligt skallkrav. Det framgår inte av det vinnande anbudet att styrskåp ingick. Hårdvaran till datasyste­ met var inget skall-krav, men ingick i anbudet och bolaget borde ha fått möjlighet att förtydliga hur mycket som skulle avgå (prismässigt) om hårdvaran togs bort. Av det vinnande anbudet framgår frakt av vågutrnst­ ningen från deras fabrik till Örnsköldsviks kommun - frakten fritt på bil. Denna skrivning innebär inte att vågen levereras fraktfritt och lossad på plats i Örnsköldsvik. Det innebär vidare att kommunen ansvarar för godset från och med att det är lastat på bilen vid fabriken. Taggar passande kom­ munens grindsystem är ett skall-krav. Beträffande webblösningen har bo­ laget idag inga kommentarer. Upphandlingen bör göras om med hänsyn till bristerna. Förvaltningsrätten beslutade den 8 april 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 16 kap. 2 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brn­ tit mot de grnndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-05-26 Sida 5 2145-10 E besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den ska­ da eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara stö1Te än skadan för leverantören. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska den upphandlande myndigheten behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstmerad utöver vad som kommer till uttryck i 1 kap. 9 §. I de uppställda kraven får anses ligga att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på gnmdval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndig­ heten tillmäter betydelse och att en utvärderingsmodell ska vara så utfor­ mad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat. I målet har sammanfattningsvis gjorts gällande att leverantörerna inte be­ handlats på ett likvärdigt sätt eftersom det vinnande anbudet inte uppfyllt samtliga skallkrav. Vågplattorna samt övriga vitala delar av vågen ska varaförsedda med värme. Värmen ska styras viafukt- och värmetermostat. Styrskåpför vär­ me i vågplattorna inkluderas i leveransen. Det framgår av fö1frågningsunderlaget att det pris som lämnas inkluderar värme och styrning inklusive styrskåp. Det har inte framkommit att det vinnande anbudet innehållit någon reservation angående detta. Av skall­ kravet framgår att avgivet pris inkluderar värme och styrning av detta var- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-05-26 för kommunen haft fog för att utgå från att skallkravet i denna del är upp­ fyllt. Hårdvaror till datasystemen Det är ostridigt mellan parterna att detta inte var ett skallkrav i förfråg­ ningsunderlaget. Att bolaget ändå angivit ett pris i den delen påverkar inte bedömningen om hur skallkraven uppfyllts. Frakt Det framgår inte av materialet att kostnaderna för frakt skulle anges på något visst sätt. Förvaltningsrätten kan därför inte finna att något skallkrav i denna del inte uppfyllts. Taggarför grindsystem Det framgår inte av materialet att något skallkrav i denna del inte uppfyllts. Webblösning Inte heller i denna del framgår att något skallkrav inte uppfyllts. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det inte är visat att upp­ handlingen skett i strid mot de krav som uppställs i LOU. Förvaltningsrätten har tidigare beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Till följd av att ansökan nu avslås ska det interimistiska beslu­ tet upphävas. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 1 § tredje stycket LOU. Sida 6 2145- lO E ti'\ - UR MAN ÖVERKLAGAR, Dv 3109/IC. HJ Anit�cksson \� - __ . �' t!!J; • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstån