Dok.Id 274542 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-01-18 Mål nr 7917-16 KONKURRENSVERKET 2017 -01- 1 8 Avd Dnr KSnr Meddelad i Linköping Golvmaterial Hans Johansson Aktiebolag, 556189-2380 Box 585 611 10 Nyköping MOTPART Nyköpingshem AB, 556450-9486 Box 1019 611 29 Nyköping SAKEN Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU 1 SÖKANDE FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7917-16 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Nyköpingshem AB (Nyköpingshem) genomför en upphandling av ramavtal avseende golvarbeten. Upphandlingen genomförs som förenklat förfarande enligt LOU och tilldelningsgrund är lägsta pris. Inom anbudstiden har två anbud inkommit från Ekens Golv AB (Ekens) och Golvmaterial Hans Jo­ hansson Aktiebolag (Bolaget) som båda har bedömts uppfylla samtliga kva­ lificeringskrav i upphandlingen. Nyköpingshem har den 17 november 2016 meddelat ett tilldelningsbeslut enligt vilket kontrakt tilldelas med rangord­ ning där Ekens har rangordning 1 och Bolaget rangordning 2. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och gör gällande att Ekens anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet enligt punkterna AFB.31 och AFB.311 att prissätta alla de moment som efterfrågas i punkten 1.1 A-priser i anbudsformuläret då Ekens inte har prissatt montering av sockel av massiv ek 12x56 respektive 12x70 mm. Bolaget har sparat ned anbudformuläret och fyllt i samtliga angivna poster med priser. Någon änd­ ring i formuläret har inte gjorts. Anbudet skulle enligt punkten AFB.34 i förfrågningsunderlaget inte skickas elektroniskt, utan antingen med post eller lämnas direkt i besöksadressens brevlåda. Nyköpingshem begär att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. Innan upphandlingen annonserades skulle posterna "Montering av sockel av massiv ek 12x56 mm" och "Montering sockel av massiv ek 12x70 mm" ha strukits från anbudsformuläret. På grund av förbi­ seende har så inte skett och felet har inte heller upptäckts under anbudstiden. Båda dessa poster saknar uppgift om vilken enhet som lämnat a-pris ska avse och vilken vikt respektive post ska ges vid anbudsutvärderingen. An­ budsformuläret är vidare låst för redigering, vilket innebär att anbudsgivaren endast kan lämna information i av Nyköpingshem infogade formulärsfält. Sådana ifyllbara formulärsfält saknas för dessa båda poster. Det har således 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7917-16 inte varit faktiskt möjligt att lämna något å- pris för dessa poster. Då det inte av anbudsformuläret kan utläsas att de aktuella posterna ska prissättas har Ekens förfarit korrekt genom att inte prissätta dessa poster. Ekens har i sitt anbud lämnat samtliga handlingar och uppgifter som efterfrågas i anbuds­ formuläret och som varit möjliga att fylla i. Att Bolaget lämnat flera uppgif­ ter än vad som efterfrågas medför inte att Ekens anbud är bristfälligt. Att Bolaget har kunnat fylla i fälten för i målet aktuella poster innebär att Bola­ get har sparat ned dokumentet och på något sätt ändrat i det, vilket man ser genom att prisuppgifterna i aktuella fält har ett annat typsnitt. I samman­ hanget ska noteras att de aktuella posterna på grund av ovan nämnda om­ ständigheter inte har beaktats vid utvärdering av anbuden. Båda anbudsgi­ vares anbud har således utvärderats enligt samma poster och Bolaget har därmed inte lidit någon skada på grund av att man prissatt de aktuella pos­ terna. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering LOU upphörde att gälla och ersattes den 1 januari 2017 av lagen om offent­ lig upphandling (2016:1145). Den upphävda lagen tillämpas dock alltjämt för sådana upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Av utred­ ningen framgår att upphandlingen startade under föregående år. I 1 kap. 9 § LOU föreskrivs att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan I LINKÖPING 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7917-16 komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfört i målet Gfr RÅ 2009 ref. 69). Förfrågningsunderlaget Av punkten AFB.31 Anbuds/orm och innehåll i Administrativa föreskrifter framgår, såvitt här är aktuellt, följande. Anbudsgivaren ska i anbudet lämna samtliga uppgifter och handlingar i enlighet med vad som anges i Anbudsformulär. Av punkten AFB.311 Huvudanbud i Administrativa föreskrifter framgår följande. Anbudet ska i sin helhet följa förfrågningsunderlaget för att tas upp till prövning. Alternativa anbud/utföranden accepteras ej. Av punkten AFB.34 Adressering i Administrativa föreskrifter framgår föl­ jande. Anbud och infordrade anbudskompletteringar märks "ANBUD Golvarbeten Nyköpingshem" och sänds till Fasticon, Box 6106. I02 32 Stockholm Anbud kan även lämnas i brevlåda utanför entre efter att kontoret stängt. Anbud kan inte lämnas på annat sätt. Av Anbudforrnuläret framgår, såvitt här är aktuellt, följande. -I LINKÖPING [...] 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7917-16 1. Priser A-pris anges per angiven enhet och ska avse fullt färdigt arbete d.v.s. vara inkl. ar­ bete, material, måttagning, resor, etablering, spill, erforderligt fästmaterial, lim- och I LINKÖPING 1.1 Å-prlser ska1-vsvetsning etc. Arbete Pris Rivning befintlig parkett på sand. Ny eklamell- parkett. Lamellbrädorna ska vara 14 mm eller tjockare med ett slitskikt med en tjocklek om minst 3,5 mm [...] Montering sockel av trä fabriksmålad 12x56mm Förvaltningsrättens bedömning Enhet Vikt Slipning och tre (3) gånger lackning parkettgolv Kr/m2 50 Rivning befintlig parkett inkl. eventuell stegljuds- dämpning på undergolv av betong/spackel. Ny eklamellparkett på ny stegljudsisolering. Lamell- brädorna ska vara 14 mm eller tjockare med ett slitskikt med en tjocklek om minst 3,5 mm Kr/m2 8 Monterina sockel av trä fabriksmålad 12x70mm Monterina sockel av massiv ek 12x56mm Kr/m2 Kr/m 5 20 Kr/m .. 40 5 Montering sockel av massiv ek 12x70mm Montering smyglist av trä fabriksmålad vit 8x21mm Bolaget har i målet inte framfört någon invändning mot förfrågningsun­ derlagets utformning som sådant utan endast gjort gällande att Ekens anbud inte uppfyllt det obligatoriska kravet att fylla i alla efterfrågade uppgifter i anbudsformuläret och att det därmed borde ha förkastats. Nyköpingshem har i detta avseende invänt att det i upphandlingen inte fun­ nits något obligatoriskt krav att i anbudsformuläret prissätta aktuella poster avseende montering av sockel av massiv ek, eftersom dessa poster saknar uppgift om vilken enhet som lämnat a-pris ska avse och vilken vikt respek­ tive post ska ges vid anbudsutvärderingen samt då fälten i anbudsformuläret avseende dessa poster varit låsta för ifyllande. Kr/m FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7917-16 I LINKÖPING Förvaltningsrätten konstaterar att anbud i upphandlingen skulle lämnas i beställarens brevlåda eller via vanlig post. Det är i målet otvistigt att an­ budsformuläret i upphandlingen varit åtkomligt för anbudsgivarna via länk på upphandlingsverktyget Tendsign. Detta innebär att en anbudsgivare, för att kunna lämna anbudsformuläret som bilaga till sitt skriftliga anbud, an­ tingen kunde välja att fylla i formuläret direkt i Tendsign för därefter skriva ut det ifyllda formuläret eller alternativt ladda ned dokumentet och därefter fylla i det och skriva ut formuläret. Av de uppgifter som parterna framfört i målet kan slutsatsen dras att den anbudsgivare som valde det första alternativet kunde se att fälten avseende montering av sockel av massiv ek var låsta för redigering medan anbudsgi­ vare som valde det andra alternativet inte gjorde det. Vad en rimligt infor­ merad och normalt omsorgsfull anbudsgivare skulle uppfatta utgjorde en obligatorisk uppgift som efterfrågas i upphandlingen var således avhängigt av vilket av de två alternativ för ifyllande av anbudsformuläret som denne valde att tillämpa. Med beaktande av de ovanstående är det förvaltningsrättens bedömning att annat inte är visat än att Ekens anbud, utifrån förfrågningsunderlagets orda­ lydelse och praktiska utformning i nu aktuellt avseende, uppfyller det ifrå­ gasatta obligatoriska kravet på prissättning som Nyköpingshem ställt i upp­ handlingen. Skäl att förordna om begärt ingripande vad avser valet av leve­ rantör i enlighet med de grunder som Bolaget gjort gällande i målet saknas därför. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7917-16 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU). Tomas Kjellgren Rådman Handläggare har varit föredragande juristen Stefka Bokmark. 7 '<: · · ' ··· �.-�, _ _.;,,,,.-i;:·..f .·, HUFfMAN',ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,... ska skriva �a'.mmarrätten i Jönköping. Skri- velsen ska1'dq·ck skickas eller lämnas till för­ . vaitnings· �ttJÅ. r, "•'•'' ,Öve�kl;gå�det ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 0N www.domstol.se �,--;;-�;,..,..,r,'t" ,.c;,'{ ·o��h;��·;;m b;�rklaga förvaltningsrättens beslut