Avdelning 3 Enhet 32 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Lindmarks MŒleri AB, 556482-4141 Gamla Nissastigen 13 314 41 Torup MOTPARTER 1. Hylte kommun 314 80 Hyltebruk 2. Bostadsstiftelsen HyltebostŠder Box 145 314 22 Hyltebruk SAKEN Dok.Id 306943 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2014-12-15 MŒl nr 9857Ð9858-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9857Ð9858-14 I G…TEBORG BAKGRUND Hylte kommun (kommunen) och Bostadsstiftelsen HyltebostŠder (stiftelsen) har genomfšrt en upphandling av ramavtal fšr bland annat mŒleritjŠnster, Ramavtal fastighetsunderhŒll 2015Ð2016. Av tilldelningsbeslut den 12 september 2014 framgŒr att kommunen och stiftelsen har fšr avsikt att teckna avtal med tre anbudsgivare. Avtal kommer inte att tecknas med Lindmarks MŒleri AB (Bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget ansšker om šverpršvning av beslutet och yrkar att upphandlingen ska gšras om. Till stšd fšr sin talan anfšr Bolaget i huvudsak fšljande. Beslutet Šr grundat pŒ en felrŠkning i tilldelningsbeslutet. Anbud nummer fyra har fŒtt en lŠgre slutsumma Šn anbud nummer ett, trots att anbud fyra har en hšgre timpeng och har tilldelats samma poŠng. Ð Av fšrfrŒgnings- underlaget framgŒr att referensobjekt inte ska lŠmnas fšr mŒlnings- entreprenad. PŒ sidan 7 i AF-delen stŒr att anbud pŒ egna fšrutsŠttningar Šr att betrakta som en reservation och detta innebŠr att anbudet fšrkastas. Trots detta har SandŒ Halmstad AB tilldelats poŠng fšr referensobjekt. Kommunen och stiftelsen anser att ansškan ska avslŒs och anfšr bland annat fšljande. Ett skrivfel har infunnit sig i anbudssammanstŠllningen. Enligt anbudssammanstŠllningen har Sandbergs MŒleri AB angivit ett entreprenšrsarvode om 10 procent. Sanningen Šr dock att Sandbergs MŒleri AB i sitt anbud angivit 5 procent som entreprenšrsarvode. Det Šr pŒ dessa 5 procent som berŠkningen Šr gjord. BerŠkningen av utvŠrderings- summorna Šr, trots skrivfelet, korrekt. Anbudsgivaren har i sitt šverklagande fšrvŠxlat dels referensobjekt gŠllande fšr fšretag, dels referensobjekt gŠllande fšr nyckelpersoner. Ð BetrŠffande AF-delen sidan 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9857Ð9858-14 I G…TEBORG 7 sŒ efterfrŒgas hŠr fšretagets referenser. Det Šr riktigt att det inte avser mŒlningsentreprenaden. Fšr mŒlningsentreprenaden fanns sŒledes inget kvalificeringskrav baserat pŒ referenser. Anbudsgivare fšr mŒlnings- entreprenaden har enligt AFB.53 sidorna 20Ð21 mšjlighet att fšr anbudsutvŠrderingen ange referensobjekt som handlagts av nyckelpersoner och som slutfšrts mellan Œr 2011 och 2013. Det fanns sŒledes ett utvŠrderingskriterium baserat pŒ referensobjekt. Detta har inte uppfyllts av Bolaget. Eftersom Bolaget inte har lŠmnat referensobjekt fšr nyckelpersoner har det inte fŒtt nŒgra poŠng fšr detta moment vid anbudsutvŠrderingen. Hela fšrfarandet Šr i enlighet med LOU. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Efter en ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol šverpršva en upphandling (16 kap. 4 € LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9857Ð9858-14 I G…TEBORG FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠttens pršvning utgšr en kontroll av om det finns skŠl att ingripa mot upphandlingen pŒ grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna eller andra bestŠmmelser i LOU. FšrvaltningsrŠtten ska endast beakta de grunder som sškanden har framfšrt i mŒlet (jfr R 2009 ref. 69). Ett fšrfrŒgningsunderlag ska vara sŒ klart och tydligt utformat att en leverantšr pŒ grundval av detta kan avgšra vad den upphandlande myndigheten tillmŠter betydelse vid upphandlingen. Detta fšljer av gemenskapsrŠttens krav pŒ likabehandling, fšrutsebarhet och transparens. De skiftande fšrhŒllanden som fšrekommer i det ekonomiska livet gšr att Šven fšrfrŒgningsunderlag och utvŠrderingsmodeller som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas under fšrutsŠttning att de principer som bŠr upp LOU och gemenskapsrŠtten inte trŠds fšr nŠr (se R 2002 ref. 50). Bolaget har anfšrt att tilldelningsbeslutet Šr grundat pŒ en felrŠkning. Kommunen och stiftelsen har medgivit att det fšrekommer ett skrivfel i anbudssammanstŠllningen. BerŠkningen av utvŠrderingssummorna Šr dock korrekt. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att skrivfelet inte har pŒverkat resultatet av utvŠrderingen eller det faktiska tilldelningsbeslutet. Den upphandlande myndigheten kan inte genom skrivfelet anses ha brutit mot de grund- lŠggande principerna eller andra bestŠmmelser i LOU. Bolaget har Šven anfšrt att upphandlande myndighet har varit otydligt i sitt krav pŒ den dokumentation som ska lŠmnas in gŠllande 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9857Ð9858-14 I G…TEBORG referenser/referensuppdrag samt att referenser felaktigt har anvŠnts vid utvŠrderingen. Av fšrfrŒgningsunderlagets avsnitt AFB.31 ršrande Anbuds form och innehŒll framgŒr Ð sŒvitt hŠr Šr av intresse Ð bland annat fšljande angŒende uppgifter som redovisas i anbud. Vid upphandling av mŒlningsentreprenad redovisas inte uppgifter om referensobjekt gŠllande fšretagets erfarenhet och fšrutsŠttningar. GŠllande uppgifter om uppdragsorganisation redovisas CV fšr nyckelpersoner. I fšrfrŒgningsunderlaget anges vidare bl.a. fšljande sŒvitt hŠr Šr av intresse: AFB.53 Pršvning av anbud UtvŠrdering gšrs pŒ basis av fšljande kriterier - Ekonomi - Uppdragsorganisation Ð ÓnyckelpersonerÓ [...] Vidare kan det i det aktuella avsnittet i fšrfrŒgningsunderlaget under rubriken Uppdragsorganisation Ð ÓnyckelpersonerÓ, max 6,0 poŠng utlŠsas bl.a. fšljande. Offererad uppdragsorganisation fŒr ange maximalt tvŒ namngivna nyckelpersoner fšr uppdraget. Med nyckelperson avses person som kommer att vara verksam som arbetsledare eller liknande. Bedšmning gšrs utifrŒn nyckelpersonens erfarenhet av liknande uppdrag enligt bifogat CV. Av meritfšrteckningen ska bland annat framgŒ exempel pŒ genom- fšrda/relevanta referensobjekt. Maximalt tre objekt fŒr anges per nyckelperson. PoŠng fšr nyckelperson erhŒlls baserat pŒ arbetslivs- erfarenhet (antal Œr inom yrket, maximalt 3 poŠng) och antalet relevanta referensobjekt (ett poŠng per objekt). Om meritfšrteckning saknas fšr nŒgon nyckelperson erhŒlls 0 poŠng fšr denna person. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9857Ð9858-14 I G…TEBORG FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det i fšrfrŒgningsunderlaget inte stŠlls nŒgot krav pŒ att anbudsgivaren ska lŠmna referenser eller uppge referensuppdrag fšr att denne ska kvalificeras sig till utvŠrderingen. Inget anbud har heller uteslutits pŒ grund av avsaknad av referenser. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr dock tydligt att ett anbud vid utvŠrderingen av anbud gŠllande mŒlningsentreprenad kan ges poŠng baserat pŒ angivna nyckelpersoner. Nyckelpersonernas erfarenhet ska visas genom bifogad meritfšrteckning, av vilken bland annat ska framgŒr exempel pŒ genomfšrda och relevanta referensobjekt, max tre objekt per nyckelperson. PŒ anbudsformulŠret fšr mŒlningsentreprenad finns pŒ sidan 2 utrymme fšr att ange nyckelpersoner samt referensobjekt fšr respektive nyckelperson. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening har inte nŒgon av de grundlŠggande principerna i LOU Œsidosatts genom att upphandlande myndighet har givit anbudsgivarna mšjlighet att lŠmna uppgifter om nyckelpersoner och dŠrmed fŒ poŠng vid utvŠrderingen. I fšrfrŒgningsunderlaget anges vad som krŠvs fšr att en nyckelperson ska generera poŠng och uppgifterna Šr inte otydliga pŒ ett sŒdant sŠtt att en insatt anbudsgivare inte har kunnat lŠmna ett korrekt anbud i dessa delar. Att det inte krŠvs nŒgra uppgifter om referensobjekt fšr att visa fšretagets erfarenhet och fšrutsŠttningar fšranleder ingen annan bedšmning. Upphandlingen har sŒledes inte varit behŠftad med sŒdana brister att det finns grund fšr ett ingripande enligt LOU. Ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 9857Ð9858-14 I G…TEBORG HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Magnus Nylander RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšrvaltningsrŠttsnotarie Kajsa kesson. 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket