FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 KLAGANDE Sida 1 (4) 2015 -05- 1 2 ... Avd Förvaltningsrätten avslår ansökan. DOM 2015-05-12 Meddelad i Stockholm Mål nr 6980-15 Oskar PedersenAS, NO 915 157 831 P.O. Box 9237 N-4697 Kristiansand Norge MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 608347 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm 08-561 680 00 E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockho lm@dom.se KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6980-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomför en upphandling av stålflaskor 0,71 (382822-AI877509). Upphandlingen genomförs med ett öppet förfa­ rande i enlighet med 4 kapitlet lagen (2007: 1091) om offentlig upphand­ ling, LOU. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 25 mars2015 har FMV beslutat att tilldela kontrakt till annan leverantör än Oskar Pedersen AS (OPAS); OPAS ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska förordna att FMV:s upphandling får avslutas först sedan rättelse vidtagits. Rättelse ska vidtas genom att anbudet från Unifeq Europe Sp Zoo (UESZ) avslås. Till stöd för sin talan anför OPAS i huvudsak ±ol­ jande. Anbudet från UESZ uppfyller inte skall-kravet gällande Drop Test efter Pressure Test enligt punkt 4.2.4. Varken OP.AS eller UESZ har upp­ fyllt alla skall-krav. FMV bestrider ansökan om överprövning och anför i huvudsak följ ande. FMV har besvarat en fråga med att tidigare genomförda testrapporter ac­ cepterades. DropTestefterPressureTestenligtpunkt4.2.4behöverdär­ med inte genomföras. Eftersom OPAS inte heller genomfört Drop Test efter Pressure Test kan inte bolaget ha lidit någon skada. SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 §LOD.För att ett ingripande ska bli_aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund· av att den upphandlande myndigheten brutit mot någon Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6980-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen grundläggande princip eller bestämmelse i LOU. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). . Det är således bolaget som har att visa att staden har brutit mot de grund­ läggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU samt att bola­ get har lidit eller riskerar att lida skada till följd av detta. Förvaltningsrättens bedömning Av handlingarna i målet framgår att endast OPAS och UESZ har lämnat anbud � upphandlingen och att båda anbud kvalificerat sig för utvärdering trots att Drop Test efter Pressure Test inte genomförts. FMV har anfört att något sådant krav inte skulle finnas då man i ett offentligt svar klargjort att man skulle godta tidigare genomförda testrapporter där något sådant krav inte ställts. Även om förvaltningsrätten skulle finna att det skulle finnas ett skall-krav om Drop Test efter Pressure Test så är det ostridigt att inte heller anbudet från OPAS uppfyller ett sådant skall-krav. FMV har genom det offentliga svar som lämnats och genom att godta båda anbud, enligt förvaltningsrät­ ten, inte trätt likabehandlingsprincipen förnär. Förvaltningsrätten finner därmed att OPAS inte har lidit någon skada (se Kammarrätten i Stock­ holms dom i mål nr 924-12 med likartade omständigheter). Ansökan om överprövning ska därmed avslås. - Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6980�15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). '�� Magnus .xhammar Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm, Sktivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvalt.ningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillärnpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvalt.ningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överldagar kan Ni vända Er till förvalt.ningsrätten. www.domstol.se