Dok.Id 227742 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Munkfors Energi AB, 556193-5106 Box 46 684 21 Munkfors MOTPART Rambo AB, 556211-9007 453 80 Lysekil Ombud: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens AdvokatbyrŒ i Gšteborg AB Box 2523 403 17 Gšteborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, fšrkor- tad LOU ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG Avdelning 2 S…KANDE DOM 2013-10-18 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 6783-13 E Enhet 2:6 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 031 - 711 78 59 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6783-13 E I G…TEBORG Avdelning 2 BAKGRUND Rambo AB har genomfšrt en upphandling avseende mottagning och be- handling av tryckimpregnerat trŠ, dnr UH 13-1. Av tilldelningsbeslut den 11 juni 2013 framgŒr att Munkfors Energi AB inte vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Munkfors Energi AB ansšker om šverpršvning och anfšr i huvudsak fšl- jande. Tilldelningen har inte skett i enlighet med tilldelningsgrunden det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet dŒ Rambo AB har lagt till en fiktiv transportkostnad som grundar sig pŒ ett ton. Av fšrfrŒgningsunderlagets ÓFšrutsŠttningar fšr tjŠnstenÓ framgŒr att materialet levereras med lastbil i lastvŠxlarbehŒllare om cirka 40 kbm per styck och att leveranser vanligen sker lšpande i tre behŒllare samtidigt, det vill sŠga 120 kbm per leverans. En korrekt utvŠrdering borde ta hŠnsyn till denna fšrutsŠttning och berŠk- nas pŒ hela mŠngden som transporten avser fšr att uppnŒ det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. Vid en transport av 24 ton (120 kbm) Šr Munk- fors Energi AB:s anbud det mest fšrdelaktiga anbudet. UtvŠrderingsmo- dellen Šr inte heller tydlig dŒ det inte framgŒr att fyllnadsgraden i behŒllar- na inte behšver vara maximerade och dŒ inte heller att en kostnad per ton berŠknas. Dessutom kšr ingen med bristfŠlligt fyllda behŒllare. Det stŒr vidare att det endast Šr en transportstrŠcka som ska berŠknas dŒ det i an- budsformulŠret stŒr att ÓAvtal kommer att slutas med den leverantšr som har lŠgst pris belastat med en fiktiv transportkostnad om 17 kronor per kilometer berŠknat frŒn HogenŠs avfallsanlŠggning till anbudsgivarens anlŠggningÓ. Munkfors Energi AB fšrstŒr att inga volymer garanteras. Rambo AB har dock inte angivit vad varje transport kommer att innehŒlla fšr tonnage. Rambo AB kan dŒ inte heller anta att en transport kommer att innehŒlla tre stycken halvfulla behŒllare dŒ detta skulle diskriminera vissa anbudsgivare. Utfallet kommer dŒ att konsekvent missgynna anbudsgivare 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6783-13 E I G…TEBORG Avdelning 2 med ett nŒgot lŠngre transportavstŒnd oavsett vad priset fšr mottagande kommer att vara. Den berŠkningsmodell som Munkfors Energi AB tagit fram styrker att Munkfors Energi AB har det ekonomiskt mest fšrdelaktig- aste anbudet. Rambo AB anser att ansškan ska avslŒs och anfšr i huvudsak fšljande. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att avtal kommer att slutas med den leve- rantšr som har lŠgst pris (kr/ton) belastat med ett fiktivt belopp om 17 kro- nor per kilometer berŠknat frŒn HogenŠs avfallsanlŠggning till anbudsgiva- rens anlŠggning. Angivet belastningsbelopp om 17 kr per kilometer baseras pŒ en kalkyl dŠr bŒde transportkostnad och transportstrŠcka har beaktats i relation till ett ton material. I fšrfrŒgningsunderlaget anges Šven att Rambo AB sjŠlv ombesšrjer transport till leverantšrens anlŠggning och att Rambo AB stŒr fšr denna kostnad. Av fšrfrŒgningsunderlagets ÓFšrutsŠttningar fšr tjŠnstenÓ framgŒr vidare att materialet levereras med lastbil i lastvŠx- larbehŒllare om 40 kbm per styck och att leverans vanligen sker lšpande i tre behŒllare samtidigt. Rambo AB har i fšrfrŒgningsunderlaget varken uppgett eller garanterat hur mŒnga ton som kommer att levereras per trans- port. I fšrfrŒgningsunderlagets bilaga ÓVolymerÓ anges att inga volymer garanteras fšr kommande avtal. Rambo AB motsŠtter sig inte att enstaka transporter med mycket hšg vikt rent ekonomiskt hade varit fšrmŒnligare att leverera till Munkfors Energi AB. Rambo AB:s upphandling omfattar dock inte enstaka transporter utan alla leveranser av impregnerat trŠ, oav- sett storlek. Munkfors Energi AB som leverantšr hade sŒledes inte resulte- rat i lŠgst totalkostnad. UtvŠrderingsmodellen anger klart och tydligt hur utvŠrderingen kommer att genomfšras och beaktar lŠgsta pris och Rambo AB:s transportkostnad. Den behandlar alla anbudsgivare likvŠrdigt genom att varje anbudsgivare belastas med ett belopp som Šr proportionerligt med respektive transportstrŠcka. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG Avdelning 2 DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 ¤ LOU). En upphandlande myndighet ska anta antingen det anbud som Šr det eko- nomiskt mest fšrdelaktiga fšr den upphandlande myndigheten eller det anbud som innehŒller det lŠgsta priset. Vid bedšmningen av vilket anbud som Šr det ekonomiskt mest fšrdelaktiga, ska myndigheten ta hŠnsyn till olika kriterier som Šr kopplade till fšremŒlet fšr kontraktet, sŒsom pris, leverans- eller genomfšrandetid, miljšegenskaper, driftkostnader, kost- nadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stšd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i fšrfrŒgningsunderlaget ange vilken grund fšr tilldel- ning av kontraktet som kommer att tillŠmpas (12 kap. 1 ¤ LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 ¤ eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 ¤ fšrsta stycket LOU). FšrvaltningsrŠttens bedšmning I mŒl om ingripande enlig LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter talan grundas (R 2009 ref. 69). Pršvningen i fšr- 6783-13 E 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6783-13 E I G…TEBORG Avdelning 2 valtningsrŠtten utgšr en kontroll av om det pŒ grund av vad sškanden har framfšrt finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 ¤ LOU. Munkfors Energi AB har framfšrt att deras anbud Šr det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. Bedšmningen av vad som Šr det mest ekonomiskt fšrdelaktigaste anbudet ska gšras utifrŒn vad den upphandlande enheten tillmŠter betydelse, som klart och tydligt ska framgŒ av fšrfrŒgningsun- derlaget, och en utvŠrderingsmodell som Šr Šgnad att leda till ett rŠttvi- sande resultat, dvs. att det anbud som Šr ekonomiskt mest fšrdelaktigt an- tas (R 2002 ref. 50). Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr bl.a. att Rambo AB ombesšrjer leve- rans till leverantšrens anlŠggning, att materialet levereras med lastbil i lastvŠxelbehŒllare om cirka 40 kbm per styck och att leveranser vanligen sker lšpande i tre behŒllare samtidigt. Av anbudsformulŠret framgŒr att anbudsgivaren ska ange priset per ton fšr mottagning och behandling av tryckimpregnerat trŠ. Av anbudsformulŠret framgŒr vidare att avtal kom- mer att slutas med den leverantšr som har lŠgst pris belastat med en fiktiv transportkostnad om 17 kronor per kilometer, berŠknat frŒn HogenŠs av- fallsanlŠggning till anbudsgivarens anlŠggning. Av anbudsformulŠret framgŒr dessutom att den fiktiva transportkostnaden kommer att rŠknas ut och lŠggas till anbudsgivarens pris i samband med anbudsutvŠrderingen. Munkfors Energi AB har anfšrt att det Šr felaktigt att berŠkna priset per ton dŒ det i fšrfrŒgningsunderlagen stŒr att varje transport vanligen tar tre last- vŠxelbehŒllare om cirka 40 kbm per styck. FšrfrŒgningsunderlaget Šr dock utformat pŒ ett sŒdant sŠtt att Munkfors Energi AB borde ha kunnat avgšra att det Šr priset per ton tillsammans med den fiktiva transportkostnaden som Rambo AB tillmŠter betydelse vid val av leverantšr, dŒ anbudsformu- lŠret efterfrŒgar priset per ton och det av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6783-13 E I G…TEBORG Avdelning 2 transporten vanligen, och inte alltid, sker med tre behŒllare samt att nŒgra volymer fšr upphandlingen inte kan garanteras. FšrfrŒgningsunderlaget fŒr dŠrmed i denna del anses tillgodose kraven enligt LOU. Munkfors Energi AB har vidare anfšrt att anbudsgivare med lŠngre trans- portstrŠcka missgynnas. €ven om transportstrŠckan har avgšrande bety- delse fšr val av leverantšr och detta kan verka konkurrensbegrŠnsande och diskriminerande mot de anbudsgivare som har lŠngre avstŒnd, fŒr trans- portstrŠckans betydelse anses vara befogat, dŒ transportstrŠckan till en inte obetydlig del pŒverkar den upphandlande enhetens kostnader fšr den upp- handlade tjŠnsten. Mot denna bakgrund och dŒ Rambo AB šppet redovisat betydelsen av transportstrŠckan och anvŠnt denna pŒ ett proportionerligt sŠtt kan transportstrŠckans betydelse vid val av leverantšr inte anses strida mot kraven pŒ likabehandling och icke-diskriminering enligt LOU. Munkfors Energi AB har vidare gjort gŠllande att Rambo AB angett att den belastande transportkostnaden enligt fšrfrŒgningsunderlaget endast avser en strŠcka, frŒn HogenŠs anlŠggning till anbudsgivarens anlŠggning, och inte tur och retur som Rambo AB belastat Munkfors Energi AB:s anbud. €ven om Rambo AB i fšrfrŒgningsunderlaget inte uttryckligen angett att den fiktiva transportkostnaden avser transport tur och retur mellan anlŠgg- ningarna, fŒr det ŠndŒ anses ha varit sŒ klart och tydligt fšr Munkfors Energi AB att Rambo AB tillmŠter betydelse av transportskostnader bŒde tur och retur mellan anlŠggningarna, dŒ det oundvikligen uppstŒr sŒdana kostnader fšr Rambo AB. FšrfrŒgningsunderlaget fŒr sŒledes Šven i denna del anses tillgodose kraven enligt LOU. Det kan vidare konstateras att an- budsgivarnas placering utifrŒn det ekonomiskt mest fšrdelaktigaste anbu- det inte hade fšrŠndrats med en utvŠrdering dŠr transportkostnader fšr end- ast en vŠg hade belastat anbuden. Munkfors Energi AB har dŠrmed inte heller riskerat att lida skada i denna del. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6783-13 E I G…TEBORG Avdelning 2 Den av Rambo AB valda utvŠrderingsmodellen Šr utformad pŒ sŒ sŠtt att respektive anbudsgivares pris per ton summeras med ett fiktivt berŠknat belopp fšr transportkostnader med 17 kr per kilometer, tur och retur mellan HogenŠs anlŠggning och anbudgivarens anlŠggning. Priset per ton fŒr vid vald vŠrderingsmodell mindre betydelse i fšrhŒllande till de fiktiva trans- portkostnaderna. €ven om varje transport kan innehŒlla flera ton samtidigt och sŒledes pŒverka den totala kostnaden per transport, fŒr vŠrderingsmo- dellen, dŒ volymen inte kan garanteras och inte heller Šr konstant vid varje transportsporttillfŠlle, anses resultera i att det mest ekonomiskt fšrdelaktig- aste anbudet antas. Vid angiven utvŠrderingsmodell Šr Munkfors Energi AB:s anbud inte det mest fšrdelaktigaste anbudet. Vad Munkfors Energi AB har anfšrt fšranleder dŠrfšr inte nŒgot ingri- pande med stšd av LOU. Munkfors Energi AB:s ansškan om šverpršvning ska sŒledes avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) Rickard Sahlsten RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšrvaltningsrŠttsnotarien Esin Tubluk. 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket