FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 20670-15 Södertörns högskola, 202100-4896 141 89 Huddinge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. 1 I STOCKHOLM 2015-10-20 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Inspira AB, 556478-2646 Ombud: Bertil Ljungberg Alpvägen 17 152 57 Södertälje MOTPART 2015 -10- 2 1 Avd Dnr KSnr AktbH Dok.Id 662932 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20670-15 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Södertörns högskola har genomfört en upphandling avseende städtjänst, dnr 1092/1.4.2/2015. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, varvid det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet har antagits. Södertörns högskola har i tilldelningsbeslut den 17 september 2015 beslutat att teckna avtal med en annan leverantör än Inspira AB. Inspira AB (Inspira eller bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska överpröva upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Inspira anser att bolaget har uppfyllt ska-kraven i upphandlingen gällande krav på arbetsledare/städledare. Bolaget har i anbudet angett att en arbetsledare/­ gruppledare (städledare) alltid ska finnas på plats under dagen varför ska­ kraven är uppfyllda. Enligt bolagets anbud ska Maria Engdahl vara arbets­ ledare. Hon är en mycket erfaren arbetsledare och de dagar hon inte befinner sig på objekten där hon är arbetsledare kan hon dagligen nås per telefon. Gällande gruppledare för Södertörns högskola kommer flera utsedda städare att ha ett utökat ansvar som gruppledare. De ska vara tillgängliga per telefon under arbetstiden. Det finns alltid en ansvarig gruppledare på plats under den tid som bolaget har personal på plats för städning. Södertörns högskola bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphandlingen har genomförts i enlighet med lagen om offentlig upphandling, inklusive de principer som framgår av 1 kap. 9 § LOU. Inspira har inte uppfyllt de i upphandlingen ställda ska-kraven och har således uteslutits från upphandlingen i enlighet med likabehandlingsprincipen. Bolaget har inte heller visat att skaderekvisitet är uppfyllt. Det saknas därför grund för ingripande mot upphandlingen. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20670-15 Södertörns högskola har i upphandlingens förfrågningsunderlag punkt 2.2.1 ställt ett ska-krav på att en arbetsledare ska finnas och vara på plats alla vardagar under kontorstid. Kravet utvecklas i förfrågningsunderlagets punkt 3. 1. 3 där det bl.a. ställs ett krav på att ett ev ska bifogas avseende den utsedde arbetsledaren. Kravet på arbetsledare är tydligt formulerat och innebär att en designerad arbetsledare ska finnas på plats alla vardagar under kontorstid, att det ska vara en icke-städande arbetsledare och att dokumenterad kompetens ska visas. Inspira har i och för sig svarat ja på uppfyllelse av ska-kravet på arbets­ ledare både i punkt 2.2.1 och 3.1.3. Bolaget har, efter förtydligande, angett att Maria Engdahl ska vara arbetsledare. I beskrivningen av hennes roll som arbetsledare har bolaget angett att hon, de dagar som hon inte är på objekten för Södertörns högskola, dagligen kan nås per telefon eller e-post. Vidare har bolaget angett att gruppledare kommer att vara på plats under den tid som personal finns på plats för städning. Av anbudet framgår således att arbetsledaren Maria Engdahl inte kommer att vara på plats alla vardagar varför ska-kravet i punkt 2.2.1 redan med anledning av detta inte kan anses uppfyllt. I den mån Maria Engdahl inte kan vara på plats ska det finnas en ordinarie ersättare för henne som arbetsledare som har motsvarande funktion, dvs. en administrativ chefmed beslutsfattande roll som inte städar. Högskolan har inte efterfrågat någon gruppledare som ersättare för arbets­ ledaren där sådan gruppledare enligt beskrivningen samtidigt utgör städande personal. Således är inte heller ska-kravet i punkt 3.1.3 uppfyllt. Vidare har Inspira i enlighet med punkt 3.1.3 i förfrågningsunderlaget bifogat ett ev till anbudet. Detta ev avser dock Kristina Toth och inte Maria Engdahl varför kravet på att bifoga ev som utvisar arbetsledarens kompetens inte heller är uppfyllt. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20670-15 I STOCKHOLM Högskolan anser inte att komplettering eller förtydligande har kunnat inhämtas från Inspira utan risk för särbehandling. Inspira har inte heller anfört och än mindre preciserat på vilket sätt bolaget är skadelidande. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt (transparens). Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU· eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Bolaget har gjort gällande att deras anbud uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska ska-krav i upphandlingen gällande krav på arbetsledare/­ städledare och att Södertörns högskola därför borde ha beaktat bolagets anbud vid utvärderingen. Det framgår av upphandlingens förfrågningsunderlag punkt 2.2.1 och punkt 3.1.3 att en arbetsledare/städledare ska vara på plats alla vardagar under kontorstid och att denne arbetsledare ska ha minst 3 års dokumenterad kompetens inom lokalvård. Det framgår vidare av punkten 3.1.3 att ett CV som styrker arbetsledarens kompetens ska bifogas anbudet och att arbets­ ledaren inte själv ska delta i själva städarbetet. Eftersom det av bolagets anbud framgår att den arbetsledare/städledare som bolaget skulle ha anlitat inte skulle befinna sig på plats alla vardagar under 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20670-15 kontorstid finner förvaltningsrätten att bolaget inte har uppfyllt ska-kravet i punkt 2.2.1 i upphandlingens förfrågningsunderlag. Inte heller genom att ange att det ska finnas en av städarna utsedd ansvarig gruppledare på plats har bolaget uppfyllt ska-kravet. Detta eftersom det under punkt 3.1.3 i förfrågningsunderlaget framgår att den arbetsledare som är utsedd ska ha minst 3 års dokumenterad erfarenhet och att arbetsledaren inte själv ska delta i städarbetet. Det framgår inte heller att bolaget har bifogat ett intyg/CV för att styrka arbetsledarens kompetens och erfarenhet i enlighet med ska-kravet i punkt 3.1.3. Sammantaget finner förvaltningsrätten således att det inte framkommit omständigheter som visar att Södertörns högskola har utfört kvalificeringen av upphandlingen i strid med LOU eller någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna för offentlig upphandling. Bolaget har inte heller visat att det lidit någon skada. Förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger således inte. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 {DV 3109/lA LOU). Erik Hjulström Rådman Föredragande har varit Linda Lundqvist. I STOCKHOLM �I&� t�{fi!ii) SVERIGES DOMS'fOLAR t ?/4i;\-;?' �,�,.i�,i,:;�i.,�!���-·.;.;�N:..�.±··V·ERKLA AR-PRÖVNINGSTILLSTÅND 11 · ��l?i-. _·.,,;.::· • = > ·"\:-. ·� . Y .� t- ,. D'eh sbm � öve . aga förvaltrungsrättens beslut där klaganden kan nås för delgivning. Om � j,_, , _ _ . , .. _ _ vefse?"skaJ�f�kickas eller lämnas till för- ..; • -- · •· "'.'."'-�.altrung.sr�ttet_l..f � \ �·· f.' ;:>·,. ..: ..,..,��-Överklaganri�s� ha kommit in till förvalt- dessa u pgifter har lämnats tidigare i målet - p . klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. ���t:����e�:�:�=:;re::��!p��:�: person- eller adressuppgift ändras, ska änd- ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphfllldling inom områdena vatten, energi, ttansporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. För att ett överklagande ska kunna tas up kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler p i och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- 000 �.-< 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se '··i,,.,, ;,,·c;,:.•,<,:,,y•-��:.t�,ixim!J,., ,,marrätten i Stockholm. Skri- C;::.'"�'._)'.tf1Ät):�ilr��1J\IÅW tre veckor från den dag då