FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Målm 30289-14 Sida1 (6) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE 2015-03-02 Meddeladi Stockholm Non·landsjord& MiljöAB, 556619-9625 Makadamvägen 17 973 45 Luleå SRV ÅtervinningAB, 556053-7515 Box 1173 141 24 Huddinge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVAtTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslårNorrlandsjord&MiljöAB:sansökan om överprövning. 2015 -03- 0 2 MOTPART Avd Dnr KSnr Postadress Besöksadress Telefon 08-56168000 Expeditionstid KONKURRENSVERKET Aktbll Dok.Id 583132 Tegeluddsv!igen 1 Telefax 115 76 Stockholm E-post: 08-56168001 forvaltningsrattenistock.ho1m@dom.se måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 30289-14 SRV Återvinning AB (SRV) genomfål' upphandling av avfallssortel'ing och krossning, dm2014/422. SRV meddelade tilldelningsbeslut den 5 december2014 vilket innebar att Hällstorp Recycling AB:s anbud skulle antas. Nonlandsjord & Miljö AB (Norrlandsjord) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten förordnar att rättelse ska ske så att Norrlands­ jords anbud utvärderas och att nytt tilldelningsbeslut lämnas där anbuds­ lämnare med förmånligaste priset tilldelas uppdraget. I andra hand yrkar Norrlandsjord att anbudet från Hällstorp Recycling AB (Hällstorp) inte kvalificeras då anbudet saknar väsentliga uppgifter som efterfrågas under punkt 1.5.3 Teknisk förmåga, kapacitet och erfarenhet. Non-landsjord anser sig ha lidit skada genom att felaktigt uteslutas från utvärderingen av anbuden och dm.med inte getts möjlighet att utföra uppdraget. SRV bestrider No11fandsjords yrkanden. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Upphandlande myndigheter ska enligt1 kap.9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvalt­ ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfcht i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klatt och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ2009 ref. 69). Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 30289-14 Allm änn a avdelningen För att etti ngr ipande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att _ _ _ ha_!l li di t skada eller kan komma att lida skada på gr und av att denupp- - -- -------------- ----- -- - - -- - -- - -- - - --- -- - handlandemyndighet en brutit motLOU. Rätten kandå endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutasförst sedan rättelse gjot1 s. Enil gt11 kap. 2 § LOU får en upphandlandemyndighet st älla kr av på en lägsta nivåför anbudssökandes och anbudsgivar es ekonomiska, sam t tekniska och yr kesmässiga kapacitet. Dessa ska över ensstämma med bestämmelsernai 7-15 §§. Omfattningen av den inform ati on som avses i 6-15 §§ samt de lägsta n ivåernaför den kapacitet som kr ävs för ett visst kontraktskahasambandmedkontraktsföremåletochståi proportiontill detta. De kr av på kapaci t et som ställs upp skafram gå av ann onsen om upphandling. I upphandlingensförftågningsunderlag, punkt1 .5.3 Tekn isk förmåga, kapacitet och erfar enhet, anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha tillr äckil g tekni sk förmåga och kapacitetför att kunna genomföra det uppdr ag som upphandlingen avser samt er farenhet av likn ande uppdr ag. Anbudsgi var en ska ange två(2 ) referensuppdr ag, li knande uppdr ag, ut för dade senastefemåren. Med"liknande uppdr ag" avses följande nedanstående kr av: Erfarenhet av att köra eldr iven grovkross med kapaci tet på minst 15 ton behandlat mater ial per timme. Erfar enheten ska vara mi nst 500 timmar per operatör . Er faren het av att kör a en höghast ighetskross med kapacitet på minst 15 ton behandlat materi al per tim me. Erfarenheten ska var a minst 500 timmarper operatör. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 30289-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning r·tnJdelningsbeslutetanges-attNotrlandsjords-anbudi nnehölh·eferenser menattreferensernainteuppfyllerkravetpåattvara,,liknande" eftersom uppdragen intei nneburit drift av eldriven grovkross, utan endast drift av dieseldriven kross. Nonfandsjord anför bl. a. följande. Norrlandsjord har redovisat två referenser som visar attföretaget harutfö1t liknande uppdrag under defem senaste åren ochi ntygat att operatörerna har minst500 timmars erfarenhet ochkompetensfråndrift avelkrossar.Norrlandsjordhar, sombeskrivitsi anbudsbilaga5, :flerårig erfarenhetfrån liknande uppdrag och har teknisk fö1måga och kompetens som överstiger ställda kravi SRV: sförfrågni ngs­ underlag.Drift av di eseldrivna krossar i mobil verksamhet är mer komplex än dri ft av fastinstallerade krossarmed eldrift. Non'landsjord har även stor erfarenhetfrån drift av egna anläggningar med eldrivna motorer. SRV anför bl.a. att avsikten med upphandlingen är att vinnande anbuds­ givare ska bemann aSRV:s eldrivna krossli nje. Det är därför kritiskt att vinnande anbudsgivare har tidigare erfarenhetfrån drift avjust elkrossli nje. Erfarenheten avspeglas inte barai operatörernas driftskickli ghet utan även i anbudsgi varens kompetensatt förstå föreslagnaavtalsvi llkor, lämna an ­ budspriser som möjliggör ett samarbete un der helaavtalstiden och organi­ s e r a a r b e t e t e ft e r l e v e r a n s p l a n e r . D e t m å s t e v a r a m ö j l i g t fö r SR V a t t s t ä l l a ändamålsenli ga minimikrav och det finnsi nget hinder mot deti LOU. Mot denna bakgrund har krav på erfarenhet av tidigareuppdrag av krossning av avfallielkrosslinjebegärtsienlighetmed11 kap.11§2LOU.Bolagethar lämnat två referenser. Ingen av dessa referenser avser drift av elkrosslinje. Enligtförvaltningsrättensmeningframgårdetklartochtydligti förfråg­ ni ngsunderlagetatt anbudsgivarna ska lämna två referenser från liknande uppdrag ochatt det med liknandeuppdrag menas att det skafinnas erfaren - Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30289-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelnin gen het av att köra eldriven grovkross. AvNorrlandsjords anbudfram går inte att bolaget har erfarenhet av eldriven grovkross ochSRVhar därför enligt förvaltnin gsrättens mening haft rätt attutgåfrån att Nonlandsjord saknar sådan erfarenhet. Detförhållandet at t Norrlandsjord senare har anfört att bolaget har stor erfarenhetfrån drift av egna anläggningar med eldrivna motorer medför inte ann an bedömning. Enligt11 kap. 12 § LOU har en anbudsgivare rät t att åberopa andraföretags tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Något sådant åberopande harNo11-Iandsgjord inte gj01t i sitt anbud.FörvaltningsrättenanserattNorrlandsjordinteuppfyllerde obligatoriskakravenipunkt1.5.3 iupphandlingensförfrågningsunderlag. Norrlandsjords anbud har därmed rätteligen inte gåt t vidare till utvärdering. En anbudsgivare som rätteligen harförkast ats i kvalificeringsfasen riskerar normalt inte att lida skada avatt upphandlande myndighet inte har beakt at att även annan anbudsgivare borde ha uteslutits. I fall även det enda kvar­ varandeanbudet bordehaförkastatskananbudsgivarenemelleitidriskera att lida skadaGfrKam marrätten iJönköping mål nr2658-2667-13). I det aktuellafalletfanns endast två inkomna anbud. Efter attNorrlands­ jords anbud hadeförkastats återstod endastHällstorps anbud att utvärdera. No11'1andsjord har anfört at tHällstorps anbud inte uppfyller de obligato­ riska kraven i punkt 1.5.3 Tekniskförmåga, kapacitet och erfarenhet, på följande sätt. I sista stycket i den punkten anges att referensbeskrivn ingen skainnehållaårtalförutfördareferensuppdrag, beskrivningavanbuds­ givarens arbete och värdeför uppdragen samt referenspersoner. Hällstorp harinte i sitt anbud redogj01t fö1· vilken t id(årtal) som referensuppdragen avser samt vilket värde uppdragen har. Anbudet uppfyller därför inte de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget. SRV åsinsidaanserattHällstorpsanbuduppfyllerdeobligatoriskakraven i punkt1.5.3 och anför bl. a. följande. Hällstorp har till sit t anbud bifogat Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30289-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tre referensuppdrag. Uppdragen anger beställare, kontaktperson, upp­ dragets omfattning samt uppgifter om att arbete utförts på elkrosslinje. Hällstorp har även bifogat CV över sin personal där det framgår att operatörerna har erforderlig erfarenhet. Vid referenstagning har SRV möjlighet, i enlighet med förfrågningsunderlaget1.5.3, att antingen kontakta angivna referenser eller använda andra referenser om anbuds­ givaren. För det fall SRV kontaktar andra referenser än de angivna samlat· SRV in begärd information om referensuppdrag enligt förfrågnings­ underlag (sista stycket) så som å1tal, beskrivning, värde och referens­ personer med kontaktuppgifter. Specifika uppgifter om referensuppdraget i anbudet ser SRV som stöd för att dels kunna bedöma om uppdraget är av rätt typ, dvs. är ett "liknande uppdrag", dels för att veta vem hos referens­ företaget som ska kontaktas. Uppgiftema om referensuppdraget är alltså närmast av administrativ karaktär. Förvaltningsrätten bedömer att det inte är visat annat än att Hällstorps anbud uppfyller de obligatoriska kraven i punkt1.5.3 i förfrågnings­ underlaget och att SRV rätteligen tagit anbudet vidare till utvärdering. Förvaltningsrätten finne1· därmed att Norrlandsjord inte har lidit skada eller riskerat att lida skada. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman Helena Boson har föredragit målet. r-Il-Iit SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR M PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättcns beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Sktivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten, Överklagandet ska ha kommit in till fö1y- altningsrätteninomtreveckorfrånden dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räk11as från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstlllstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska Innehålla - 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar om�ud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klagandenvill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1 . 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagande_t. 2. 3. 4. 5. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande filr inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitleti de ovan angivna lagarna. BehöverNiflerupplysningaromhurman överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se