FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM 2011-02-28 Meddelad i Göteborg NR. 360L S. 2/20 Mål nr Sida 1 (18) 21194-10 E, 92-11 E Enhet2:2 KONKURRENSVERKET 20it �02- 2 8 Dnr 1. Markbygg i Bohuslän AB, 556581-2491 Bultvägen4 451 75 Uddevalla Ombud: Jur.k.and. Joel Gustafsson, Advokat Helena Royson MAQS Law Finn Advokatbyrå AB, Box 11918, 404 39 Göteborg 2. SEFA Byggnads AB1 556621-6908 Karlavagnsgatan 7 417 56 Göteborg MOTPART Uddevalla kommun 451 81 UddevaJla SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; förkor­ tad LOU DOMSLUT Fö:rvalt:ningsrätten avslår Markbygg i Bohuslän AB:s ansökan. Förvaltningsrätten avslår SEFA Byggnads AB:s ansökan. Förvaltningsdittens interimistiska beslut den 27 december 2010 upphör därmed att gälla. Doldd58757 Postadress Bo::i:53197 400 15 Göteborg Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 • 7ll 78 59 lt,.post: fonraltningsrattenigoteborg@dom.se måndag-fredag 09:00-15:00 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 BAKGRUND NR. 3604 S. 3/20 Sida2 21194--10 E 92-11 E 28. FEB. 2011 13:46 DOM Uddevalla komnum (kommunen) har genomfört en upphandling av ny.. byggnad av äldreboende Rotviksbro. Upphandlingen har genomförts som ett öppet fdrfarande. Åtta anbud har kommit in och av tilldelningsbeslutet den 17 december 2010 framgår att Tuve bygg AB vann upphandlingen, Sedan Markbygg i Bohuslän. AB (Markbygg) har ansökt 01n överprövning av upphandlingen och därvid yrkat att förvaltningsrätten skulle besluta 01n interimistiska åtgärder har rätten i beslut den 27 december 2010 bestämt att upphandlingen inte fär avslutas innan rätten slutligen prövar upphandling­ en eller beslutar något annat. YRKANDENMM 1\tln1,1J,-l-,.;cro"lrll'r "t!P-rlr-1'3v .._.4-4- ,,"".,...J,,....,.,.:n;.,...l"T,::n'1 ;.,.,.+a +f'.,.. n-,,rnh,+nn +"�.....,.;'{.., ...,H-+,.._1,......, .,,;,.1+,,.. 28. �EB. 20" '3:55 LMSRATTrn FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 DOM 2011-02-28 Meddelad i Göteborg Mål nr Sida 1 (18) 21194"10 E, 92-11 E Enhet 2:2 Dok.Id 58757 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031·73270 00 031- 7117859 E-post: forvaltnmg$rattenigoteborg@dom.se E�peditionstid måndag-fredag 09:00-15:00 SÖKANDE 1. Markbygg i .Bohuslän AB, 556581-2491 Bultvägen4 451 75 Uddevalla Ombud: Jux.kand. Joel Gustafsson� Advokat Helena Royson MAOS Law Finn Advokatbyrå AB, Box 11918, 404 39 Göteborg 2. SEFAByggnads AB, 556621-6908 Karlavagnsgatan 7 417 56 Göteborg MOTPART Uddevalla kommun 45181 Uddevalla SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; förkor­ tad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Markbygg i Bohuslän AB;s ansökan. Förvaltningsrätten avslår SEFAByggnads AB:s ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 27 december 2010 upphör därmed att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM OlUi.1.2 I GÖTEBORG Avdelning2 21194-10 E 92-11 E BAKGRUND LAr�S RATT EM MR. 3607 S. 3/20 Uddevalla kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av ny­ byggnad av äldreboende Rotviksbro. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande. Åtta anbud har kommit in och av tilldelningsbeslutet den 17 december 2010 framgår att Tuve bygg AB vann upphandlingen. Sedan Markbygg i Bohuslän AB (Markbygg) har ansökt om överprövning av upphandlingen och därvid yrkat att förvaltningsrätten skulle besluta om interimistiska åtgärder har rätten i beslut den 27 december 20 l O bestämt att upphandlingen inte får avslutas innan rätten slutligen prövar upphandling­ en eller beslutar något annat. YRKANDENMM Markbygg yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vidta­ gits på så vis att anbudsutvärderingen görs om varvid anbudet från Mark­ bygg upptas till utvärdering. Markbygg yrkar i andra hand att förvaltnings­ rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Markbygg anför bl.a. följande. Upphandlingen har genomförts utan att hänsyn tagits till de grundläggande principer som skall tillämpas vid all offentlig upphandling. Upphandlingen är därför inte rättsenlig. - Grunde1' fpr yrkandet om rättel­ g_g. Kommunen har ansett att Markbygg inte uppfyller samtliga i förfråg­ ningsunderlaget ställda skall-krav enligt följande: • att Markbygg ej bifogat utdrag från UC till sitt anbud. Däremot har Utdrag från UC har inte bifogats anbudet-Det är i och för sig korrekt Markbygg bifogat motsvarande riskklassificering från CreditSafe. Av detta intyg framgår att Markbyggs rating är 99 (av totalt 100) vilket in­ nebär )'Mycket god kreditvärdighet". Markbygg har också angett att denna rating motsvarar l som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt16kap.2§förstastycketLOUskalli omdenupphandlandemyn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören li dit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upphandlingen skall görasomellerattdenfåravslutasförstsedanrättelsegjorts. Högsta Förvaltningsdomstolen har beträffande utformningen av förfrä.g­ ningsunderlag sagt att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfölgningsunderlag och utvärderingsmo­ deller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrat­ ten inte träds för när. (se RÅ 2002 ref 50) Utredningert I :fo:rfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. AFA, ;:n. Översiktlig information oxn objektet 28.FE3.2011 14:00 LMSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTE.BORG Avdelning2 S. 14/2C �lCla U DOM 21194-l0E 92-11 E Obje1.1.et avser nybyggnad w äldreboende om 40 lägenheter med tillhörande storkök, personalutrymmen, lokaler for verksamheter m m. BRA-ytan uppgår till ca: 3200 m2. Vidare ingår anläggningsarbeten avseende tillfurtsvägat, parkering, trädgård, damm för rening av dagvatten m m. AFS.31 Anbuds form och innehåll Anbud skall avges pä bilagt anbudsfonnul.är och vara ifyllt i sin helhet. Om detta inte skett kan anbud komma att förkastas AFB.51 Prövning av anbudsgivare Kap 10 och Kap 1 1 i LOU 2007:1091 kommer att tillämpas. AnbudsgivareskallvarafrifränhinderenligtLOUkap lO § 1 och2. )fä.onomisk ställning Anbudsgivaren ska ha ekonomisk stabilitet och finansiell styrka som krävs för att genomföra uppdraget. Som utgång$punkt för bedömning av ekononu$k stabilitet gäller att företagets riskklassificering enligt af.färs- och kreditupplysningsföretaget UC AB, inte får understiga fyra (4). Fullstätldig riskklassificering; skall bifogas anbudet. I det falllägreriskkl.assificering;redovisasskallanbud:sgivarenändåansesuppfylladessa kravoma)ochb)nedanäruppfyllda; a) Anbudsgivaren lämnat en sådan förklaring att det kan anses klarlagt att: anbuds­ gi'Vill'en innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. b) Garanti lämnas gällande anbudsgivares ekonomiska stabilitet av moderbolag el­ ler annan garant. Sådant intyg s1'all bifogas anbudet och vara undertecknat av mo­ derbolagets eller garantens firmatecknare. Efterfdgad riskklassificering samt kra­ ven på finansiell och ekonomisk ställning skall i dessa fäll pä motsvarande vis re­ dovisas och uppfyllas av denna (garanten). Anbudsgivaren skall des$utom ha en nettoomsättning/är for det verksamhetsområde om upphandlingen avser, för de senaste två ären på minst 90 miljoner kronor. Detta skall styrkas med kompletta årsredovisningar. Teknislc ocb yrkesm1i$sig kapacitet Anbudsgivaren. skall ha organisation med kompetens och erfaren.het frän jämförbara uppdrag (husbyggnadsentreprenader) avseende storlek och kostnad (minst 2 st. ej äldre än fem (5) år). Kvalitetssystcm Kvalitetssystem skall finnas och redovisas. MUjöledningssystem Milj öledningssyste:m skall fmnas och redovisas. AFB. 52 Värderingsgrunder vid prövning av anbud Vid anbuclsprövning kommer beställaren att anta det anbl).d som uppfyller alla skall­ krav och har lä$sta pris. N Di\ , .:i" o' 0 -I 28. FEB. 20" '4:00 LMJSRATTEI� NR.3607 S. 15/20 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 I bilagan Anbudsförmufär finns beträffande Projektorganisation plats att namnge bl.a. följande personer: Ombud, Platschef, Miljöansvarig: Kva!i­ tetsansvarig� Byggarbetsmiljösamordnare/Utförande. För dessa fem skall CV bifogas. Vad gäller kvalitetssäkrings� och miljöledningss'ystem samt referenser redovisas följande rutor att kryssas i och bilagor att anges: Kvalitetss!lkringst,,-ystem D Värt kvalitetssystem är certifierat enligt ISO 9001 ::2008. Kopia på certifikat enligt bilaga. D Vi har eget kvalitetssystem, likvärdigt med ISO 9001 :2008. Beskrivning av kvalitetssystemet framgår av bilaga. Miljöledningssystem D V&rt miljöledningssy:stem är certifierat enligt ISO 1400 1:2004. Kopia pä certifikat enligt bilaga. □ Vi har egetmiljöledningssystem, likvärrugt med ISO 14001 :2004. Be$krivning av miljöledningssystemet framgår av bilaga. Referenser Referensobjekt, minst 2 st ej äldre än 5 år, framgår av bilaga. Vad gäller Registrerings- och betalningsföthållanden anges bland annat följande i anbudsformuläret: Intygattföretagetärfrittfrånhinderenligtkap 10 LOU2007:1091, framgår av bilaga Riskintyg från UC (lägst fpa (4)), ej äldre !in 1 mån. enligt bilaga Årsredovisning, som styrker företagets ekonomiska ställnin�, nettoomsättningen, framgår av bilaga ::s1e1a 14 21194-10E 92-1 1 E I kommunens tilldelningsbeslut den 17 december 2010 sägs bland annat att motivering för valet av avtalspart framgår av bifogade bilagor. De bilagor som bifogats är: Underlag för beslut om antagen entreprenör, Anbudsför­ teckning samt Prövning av anbudsgivare, Av kommunens prövn.ing av anbudsgivare den 7 december 2010 framgår bl.a. följande. A:FB. 31 Anbllds form, och innehåll r,'iarkbyzgs anbud har inte uppfyllt ställda krav LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 MR. 3607 S. 16/2(i Sida 15 DOM 21194-10E 92-11 E 111 111 Riskintyg från UC - grund: Intyg :IP<1n annan. Årsredovisning - grund: 2009 saknas AFB.51 :Prövning av anbudsgil'are Markbygg har inte godkänts som anbudsgivare vad avser följande. Intyg fritt från hinder enligt LOU kap 10 - grund; Fel bolag Ekonomisk sttillnmg - grund: UC-uppgift saknas Tekniskochyrkesmässigkapacitet�grund:UppfyllerejkravenligtAFB.51 SEFA har inte godkänts som anbudsgivare vad avser fllljande. Ekonomisk st:tllning - grund: UC 3. Förvaltningsrättens bedöm,zing Markbyggstalan-matnr21194-1O Markbygg åberopar först att deras anbud inte skulle ha förkastats utan fått delta i utvärderingen, I punkt AFB . 5 1 anges att Anbudsgivaren skall ha organisation med kom­ petens och erfarenhet frånjämfo:rbara uppdrag (husbyggnadsentreprenadei:) avseende storlek och kostnad (minst 2 st. ej äldre än fem (5) år), Vidare angesianbudsfonnuläretattreferenseravseendetvåobjektej äldreänfem år skall ges in. Markbygg har gett in flera referenser. Av dem med högst kostnad gällde den ft>rsta mark� och byggnadsarbeten fdr ny produktionsanläggning åt AB Tetra Pak till en kontraktsumma om 33 milj . kr och den andra nybygg­ nation av livsmedelsindustri åt Fram Food AB till en kontrakt.summa om 42 , 8 m i l j . kr . D e t fi nn s i n g a u p p g i ft e r o m n ä r d e s s a p r o j e k t h a r g e n o m fö r t s , Enligt förvaltningsrättens bedömning är lämnade referensobjekt, med av­ seendepåiförfrågningsunderlagetuppställdakravpåreferensobjektoch att aktuell byggnation avser bostäder till ett värde om ca 60 milj, kr, inte att anse som jämförbara uppdrag (husbyggnadsentreprenader) avseende stor­ lek och kostnad. Förvaltningsrätten finner vidare att förfrågningsunderlaget • n� FEDnn•' '4·('' c, Lv . ; LAl�SRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 NR. 360l S. 17/20 LC. Sida16 21194-10 E 92-1 1 E DOM lämnattillräckligvägledni11gvadsomavsesmedjämförbarauppdragför att en leverantör ska kunna avgöra vad som efterfrågas. Kommunen har dä11ned haft fog för att utesluta Markbygg, Det som Markbygg framfört om riskklassificering, årsredovisning för år 2009, hindersbevis enligt 10 kap. LOU, ekonomisk och finansiell ställning kan vid detta förhållande inte leda tillattbolagetkvalificerasförutvärderingenvarförtalanidennadelockså ska avslås. Markbyggnad har därefter åberopat brister i förfrågningsunderlaget. Dessa omfattar att kommunen brutit mot likabebandlingsprincipen genom att kräva ratingintyg från endast en leverantör, UC AB, och genom att inte beakta ingiven rating från Creditsafe. Principenomlikabehandlinginnebärattalla1everant6rerskabehandlas lika och ges lika förutsättningar. Av utredningen i målet framkommer att komm:unen i sin bedömning av Markbyggs ekonomiska ställning använt sig av uppgifter i den ingivna ratingen från Creditsafe. Bolaget kan därför inte bedömas ha särbehandlats i denna del. Kommunen har vidare enligt Markbygg brutit mot principerna om förutse­ barhet och transparens g enom. att ftågningsunderlaget är otydligt samt att vissa skall-krav strider mot proportionalitetsprincipen. Principen om transparens innebär en skyldighet för den upphandlande myndighetenattskapaöppenhetgenomattlämnainformationomupp­ handlingen och hur den kommer att genomföras. Varje leverantör skamed utgångspunktiunderlagetkunnaskapasigenbildavmöjligheternaatt lägga ett konkurrenskraftigt anbud. - Med proportionalitetsprincipen me­ nas att kraven på leverantören och kraven i kravspeciflkati.onen måste ha ett naturligt samband med och stå i rimlig proportion till det som upphand­ las. De krav som ställs ska vara både lämpliga och nödvändiga för att upp- LMSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTIEN I GÖTEBORG Avdelning 2 r,JR.3607 S. 18/20 DOM Sida 17 21194-l0 E 92-11 E nå syftet med upphandlingen. Om det finns flera alternativ bör det alterna­ tiv väljas som är minst ingripande eller belastande för leverantörem.a, Aktiebolag ska enligt 6 kap, 1 § bokföringslagen (1999:1078) för varje räkenskapsår avsluta boldöringen med en ålsredovisning. Ett normalt rär kenskapsåt ska omfatta tolv månader men om räkenskapsåret läggs om, far räkenskapsåretutsträckasattomfattahögstartonmånader(se3kap, 1-2§§ sistnämnda lag). Årsboksslutet ska färdigställas så snart det kan ske, dock senast sex månader efter räkenskapsårets utgång (se 6 kap. 1 1 § bokfö­ ringslagen). Det kan inte bedömas som otydligt för en leverantör vad kommunen menat med kravet på årsredovisning. Den omständigheten att bolaget haft förlängt räkenskapsår medför inte att kravet är otydligt. Förvaltningsrätten finner med hänsyn till vad som framkommer i för:frågw ningstmderlaget om föremålet för aktuell upphandling, del AFA i förfråg­ ningsunderlageti att kommunens krav på anbudsgivaren avseende ekono­ misk, teknisk och yrkesmässig kapacitet inte kan bedömas strida mot LOU :s bestämmelser om transparens och proportione:dighet på det sätt som Markbygg gör gällande i sin ansökan. Förva.ltningsrätten finner vidare att kommunen genom lämnat tilldelnings­ beslut och till den hörande bilagor uppfyllt kravet i 9 kap. 9 § LOU om underrättelse av skälen för beslutet. Sammantaget finner förvaltningsrätten att det som Markbygg anfört inte utgör grund för att förordna om åtgärd mot aktuell upphandling. Mark­ byggs ansökning ska därfor avslås. 28.FEB.2J11 14:◊1 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 • C • 9 i " 1i '"'· / Li; �lda 1 � avseendeSEFA:stalan-målnr92-11 Förvaltningsrätten finner, med hänsyn till vad som kommit fram i kommu­ nens yttrande och som inte bestritts av SEFA, att det som SEFA har anfört inte visar att det föreligger skäl att förordna om åtgärder enligt LOU. Även SEFA:s ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga l (DV 3 1 09/1B LOU) Rådman Föredragande i målet har varit föredraganden Margaretha Fåhr�us. 21194-10 E 92�11 E (:/.iicJ