FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden LinaLevin SÖKANDE DOM 2013-01-11 Meddelad i Falun Mål nr 5058-12 Enhet2 Sida1 (3) Tunstall AB,556135-1197 Box9028 200 39 Malmö Ombud: Jur.kand. Daniel Björklund, Jur.kand. AnnaLapinska och Advokat Tomas Kjellgren Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 1711 111 87 Stockholm MOTPA RT Sandvikenhus AB, 556476-9866 Box3045 811 25 Sandviken SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen ska göras om. iJiii=�0�ll_-_.==-J Dok.Id 75966 Postadress Box45 S-79121 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Exped itionstid måndag- fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 , .�v�{ - - -�=�-------,�--- ;7);-;;==� �--c==-o�I Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5058-12 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN Sandvikenhus AB (Sandvikenhus) genomför genom förenklat förfarande en upphandling av Trygghetslarm. Tilldelningsbeslut fattades den 5 no­ vember 2012, varvid Zafe Care Systems AB tilldelades kontraktet. Tunstall AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Bolaget i huvudsak föl­ jande. Upphandlingen strider mot principerna om öppenhet och förutsebar­ het eftersom Sandvikenhus har underlåtit att ange klara och tydliga krite­ rier och specifikationer för utvärderingen. De viktningsintervaller som an­ getts avseende utvärderingskriterierna överstiger gränsen för vad som bör anses förenligt med transparensprincipen. Sandvikenhus utvärdering av optioner uppvisar stora upphandlingsrättsliga brister och är inte förenlig med transparensprincipen. Eftersom värdet på varorna kan uppskattas till mer än det dubbla värdet av till varorna kopplade tjänster ska larmutrust­ ningen anses utgöra huvudföremålet för upphandlingen. Kontraktet ska således klassificeras som ett varukontrakt och överstiger därmed tröskel­ värdet för sådana kontrakt, varför upphandlingen ska ske enligt något av de förfaranden som återfinns i 4 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU). Sandvikenhus har vid genomförandet av upphandlingen brutit mot de grundläggande EU-rättsliga principerna och 1 kap. 9 § LOU. Som en följd av Sandvikenhus överträdelse har Bolaget lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Sandvikenhus medger bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Förfrågningsunderlagets viktningsintervall är enligt 12 kap. 2 § LOU tillå­ tet. Upphandlingen har också annonserats korrekt och ett korrekt upphand­ lingsförfarande har använts. Emellertid är upphandlingens utvärderingskri­ terier otydliga och utvärderingen av optioner är inte förenlig med LOU. Leverantörerna har riskerat att lida skada till följd av överträdelserna, var­ för skäl för att göra om upphandlingen föreligger. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5058-12 Enhet2 IFALUN S KÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna iLOU eller någon annan bestämmelse iLOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (6 kap.16 § LOU). De grundläggande principerna iLOU innebär att upphandlande myndigheter ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap.9 § LOU). Parterna är överens om att utvärderingskriterierna brister i tydlighet och att upphandlingsförfarandet står i strid med de gemenskapsrättsliga principer­ na. Förvaltningsrätten finner inte skäl att avvika från parternas bedömning i denna del. Bolaget får till följd härav anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligtLOU föreligger därmed. Eftersom bristerna i upphandlingsförfarandet är hänförliga till det konkurrensuppsö­ kande skedet bör upphandlingen göras om Gfr RÅ2005 ref.47). Vid denna utgång saknas anledning för förvaltningsrätten att pröva vad Bolaget anfört -;;;;,om bristerna i upphandlingsförfarandet i övrigt. �?AGAR, se bilaga ( DV3 109/lCLOU). Karin Forslund Johansson rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamman:ätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnununer, yrke, postadress och telefonnununer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnununer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i .original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fmns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU