FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE Fervent Cleaning Company AB, 556511-9012 Box 1490 171 28 Solna Sida 1 (8) DOM 2016-10-06 Meddelad i Stockholm Mål nr 12090-16 MOTPART Tredje APMfonden Box 1176 111 91 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET 20f6 ~ T'.:> Avd Dnr KSnr Aktbll FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 765365 Postadress 115 76 Stockholm. Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Tegeluddsvägen1 08-56168000 08-56168001 måndag-fredag E-post: forvaltningsrattenistockho1m@dom.se 08:00-16:30 www.domstol.se/forvaltningsratt 07... Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Tredje AP-fonden (AP3) har genomfört en upphandling av behovsanpas­ sad lokalvård. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande en­ ligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Sista anbudsdag var den 26 april 2016. Tilldelningsbeslut meddelades den 1 juni 2016. Fervent Cleaning Company AB (Fervent) yrkar i första hand att förvalt­ ningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän den rättats på så sätt att anbuden från Ira Städ AB (Irastäd) och Ren Extra AB (Ren- , extra) inte ska beaktas vid utvärderingen. I andra hand yrkas att upphand- lingen ska göras om. Som grund åberopas att Irastäd och Renextra inte upp­ fyller skallkraven enligt för:frågningsunderlaget. Genom att kvalificera Irastäds och Renextras anbud i upphandlingen anser Fervent att AP3 brutit mot likabehandlingsprincipen i LOU. Vidare åberopas att Fervent riskerar att lida ekonomisk skada om rättelse inte sker, eftersom Fervents anbud lig­ ger som nummer tre i rangordningen. AP3 anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Det har gjorts en korrekt bedömning av Irastäds och Renextras respektive anbud. Irastäd och Renextra har på ett korrekt sätt besvarat de aktuella skall­ kraven. Eftersom AP3 har gjort en korrekt bedömning av anbuden har Fer­ vent inte lidit någon skada. AP3 har inte heller i övrigt agerat i strid med LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET 11 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet fak::ttas. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princip­ erna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten enligt 16 kap. 6 § första stycket LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande enheten i en upphandling inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. (Se prop. 2006/07:128 s. 132). Irastäd - bristande kvalitetssäkringssystem Fervent anför att Irastäd inte uppfyller kraven om ett kvalitetssäkringssy­ stem såsom det beskrivs och efterfrågas i förfrågningsunderlaget och ut­ vecklar därvid sin talan enligt följande. Det saknas en beskrivning av meto­ der som används för att fortlöpande verifiera och validera organisationens processers/tjänsters prestanda så att de motsvarar kundernas behov och krav. Den beskrivning som Irastäd har lämnat uppfyller inte skall-kravet som det är formulerat i förfrågningswiderlaget och den är inte heller en godtagbar beskrivning på ett kvalitetssäkringssystem. Som jämförelse kan nämnas att Frevents kvalitetssäkringssystem ISO 9001 innehåller över 50 styrdoku­ ment. Ett standardbevis på kvalitetssäkerhetssystem ska som minst innehålla beskrivning av rutiner för förebyggande och korrigerande åtgärder, rutiner för hantering av avvikelser, reklamationer och eskaleringsprocesser samt rutin för revision av kvalitetsledningssystemet. Det står AP3 fritt att minska kraven och ge mindre företag möjlighet att delta i offentliga upphandlingar. Detta förutsätter dock att kraven i förfrågningsunderlagen anpassas så att förutsättningarna blir tydliga och transparanta för alla anbudsgivare. I'I'I' Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM AP3 invänder mot att Irastäd inte skulle uppfylla de nämnda kraven och anför följande. Av Irastäds redovisning framgår att bolaget har en ansvarig person för kvalitet och miljökrav, att den ansvariga personen är konstant uppdaterad gällande miljö och kvalitet, att bolaget har rutiner och krav gäl­ lande miljö och kvalitet (framgår indirekt av vad Irastäd uppgett att bolaget går igenom vid nyanställning) samt att den ansvariga personen fortlöpande informerar personalen om dessa krav. AP3 har inte haft anledning att ifråga­ sätta de av Irastäd lämnade uppgifterna. Enligt AP3 :s bedömning uppfyller Irastäds redovisning av bolagets kvalitetssäkring det uppställda skall-kravet. Huruvida Irastäd uppfyllt kravet på redovisning av egen kvalitetssäkring ska enbart bedömas mot de krav som uppställs i punkten 2.6 i förfrågnings­ underlaget och mot syftet med samtliga krav i avsnitt 2, nämligen att säker­ ställa att kontraktet blir utfört i enlighet med de behov den upphandlande myndigheten har, se inledningen till avsnitt 2. En uttalad målsättning från statens sida är att upphandlande enheter utformar kraven i upphandlingar så att de möjliggör även för småföretag att delta i offentliga upphandlingar på så lika villkor som möjligt. Möjligheten att redovisa egen kvalitetssäkring ska ses i ljuset härav och att syftet med kravet är att säkerställa att kontraktet blir utfört i enlighet med de behov den upphandlande myndigheten har. Förvaltningsrättens bedömning Av punkten 2.6 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska ha ett kvalitetssäkringssystem. För att verifiera att kravet uppfylls ska anbuds­ givaren redovisa intyg om C(?rtifiering alternativt redovisa egen kvalitets­ säkring. Vid redovisning av egen kvalitetssäkring ska redovisningen som minst innehålla ansvarig person och en beskrivning av metoder som an­ vänds för att fortlöpande verifiera och validera organisationens proces­ sers/tjänsters prestanda så att de motsvarar kundernas behov och krav. Irastäd har accepterat kraven i förfrågningsunderlaget och har angett föl- jande. --------�------------ --------------- Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM "Elissayet Rampota är ansvarigför kvalitet och miljöla-av. Hon informerar personalenfortlöpande och är konsta-nt uppdaterad gällande miljö och kva­ litet. Vid ny anstcillning så går man igenomföretagets rutiner och la-av gcil­ lande detta. " Enligt förvaltningsrättens mening har Irastäd genom att acceptera kraven i förfrågningsunderlaget intygat att man har ett kvalitetssäkringssystem. Irastäd har också angett en kortare beskrivning av vilken metod som an­ vänds för att fortlöpande verifiera och validera organisationens proces­ sers/tjänsters prestanda så att de motsvarar kundernas behov och krav. En­ ligt förvaltningsrättens mening har Irastäds anbud därmed uppfyllt de krav som ställs i punkten 2.6 i förfrågningsunderlaget. Något krav på att mer in­ gående redovisa bolagets rutiner föreligger inte. Grund för ingripande enligt LOU föreligger således inte i denna del. Renextra - offererad arbetsledare Fervent anför vidare att Renextras anbud inte uppfyller skall-kravet om en (1) offererad arbetsledare och att anbudet därmed borde förkastas och inte heller utvärderas. Till stöd för sin talan i denna del anför Fervent i huvudsak följande. Under punkten 3.8.4 ansvarig arbetsledare/kontaktperson i förfråg­ ningsunderlaget har Bashdar Delshad angivits som arbetsledare för uppdra­ get. Under punkt 3.9.1 i för:frågningsunderlaget framgår skall-krav på pro­ jektplan och platsorganisation. Där framgår att Minna Nevalainen är arbets­ ledare ror AP3. Vem som erbjuds som arbetsledare i skall-krav 3.8.4 och i skall-krav 3.9.1 är inte som AP3 anför två helt olika frågor. Platsorganisat­ ionen måste rimligen stämma med tidigare angivna namnuppgifter ror att anbudet ska vara rent. Det kan ifrågasättas att det skulle finnas olika typer av arbetsledare inom lokalvårdsbranschen. Av Renextras anbud framgår över huvud taget inte att Minna Nevalainen skulle vara en annan sorts ar­ betsledare än Bashdar Delsbad. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM ··---�...-•-------�-----· AP3 bestrider att Renextras anbud inte skulle uppfylla skall-kravet i 3.8.4 i förfrågningsunderlaget eller att anbudet i den delen skulle vara oklart eller orent. AP3 anför i huvudsak följande. Punkten 3.8.4 avser den person hos anbudsgivaren som ska vara ansvarig mot AP3 för genomförandet av hela uppdraget. Punkten 3.9.1 behandlar dels tidplan för uppstarten när uppdra­ get påbörjas, dels platsorganisationen under avtalstiden. Vid beskrivningen av platsorganisationen har Renextra utöver de lokalvårdare som kommer att utföra arbetet angett att det kommer att ledas av en arbetsledare. Denna ar­ betsledare leder det dagliga lokalvårdsarbetet, vilket är något annat än den arbetsledare som efterfrågas under punkten 3.8.4 i förfrågningsunderlaget. Det finns inget stöd för att den arbetsledare som omnämns i besvarandet av punkten 3.9.1. i förfrågningsunderlaget skulle ha några funktioner utöver de som där anges, vilka är andra än de som efterfrågas i punkten 3.8.4. Ren­ extra har i enlighet med vad som forutsätts i förfrågningsunderlaget besvarat skall-kraven i punkten 3.8.4 och punkten 3.9.1 var för sig och som två sepa­ rata och fristående frågor. Det finns över huvud taget inte,någon koppling eller referens mellan punkten 3.8.4 och punkten 3.9. l i Renextras anbud. Renextras anbud innehåller således inte någon oklarhet i dessa delar. AP3 har också enbart beaktat vad Renextra svarat under punkten 3.8.4 vid be­ dömningen av om Renextra har uppfyllt det där uppställda skall-kravet. Förvaltningsrcittens bedömning Av punkten 3.8.4 "Ansvarig arbetsledare/kontaktperson" i förfrågnings­ underlaget framgår följande. Anbudsgivaren ska offerera (1) en person samt en ersättare med samma erfarenhet som kommer att vara ansvarig arbets­ ledare för genomförandet av uppdraget. Ersättaren ska vara uppdaterad på vad som gäller för uppdraget samt vilka personer som godkänts för att ut­ föra städning. Arbetsledaren ska ha minst två (2) års erfarenhet av lokalvård i arbetsledande ställning. Vidare anges krav på arbetsledarens ansvar, till­ gänglighet och att det är till denne som AP3 vänder sig med synpunkter och eventuella klagomål avseende tjänstens utförande, i de falfAP3m.te vil1 Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM vända sig direkt till städpersonalen. Till anbudet ska bifogas CV för föresla­ gen arbetsledare av vilken det ska framgå att denne har minst två (2) års erfarenhet av lokalvård i kontorsmiljö i arbetsledande ställning och relevant utbildning för uppdraget. Av punkten 3.9.1 "Projektplan" i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. föl­ jande. En projektplan för uppdraget ska i form av ett separat dokument bifo­ gas anbudet. Projektplanen ska innehålla en tidplan för uppstartsperioden med olika tidsatta moment- hur uppdragsstarten kommer att se ut från det att avtal har undertecknats. Projektplanen ska även innehålla en plats­ organisation med en beskrivning av den organisation som kommer att arbeta hos AP3 - hur många personer som kommer att genomföra den dagliga lo­ kalvården. Renextra har angett Bashdar Delshad som ansvarig arbetsledare/kontakt­ person under punkten 3.8.4. Under punkten 3.9.1 "Projektplan" har Minna Nevalainen angetts som arbetsledare. Förvaltningsrätten konstaterar att be­ skrivningen av Bashdar Delshads och Minna Nevalainens uppgifter enligt Renextras svar är i det närmaste identiska. Punkterna 3.8.4 och 3.9.1 tar emellertid sikte på två separata områden, arbetsledning respektive projekte­ ring och organisation. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta att det är Bashdar Delshad som kommer att ha de uppgifter som framgår av punkten 3.8.4. i förfrågningsunderlaget. Att Minna Nevalainen benämns arbetsledare under beskrivningen av den organisation som ska arbeta hos AP3 förändrar inte bedömningen. AP3 har således inte heller i denna del agerat i strid med LOU. Sammanfattningsvis :finner förvaltningsrätten att det saknas grund för ingri­ pande enligt LOU. Fervents ansökan ska därmed avslås. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12090-16 I STOCKHOLM HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan (DV 31 09/1 A LOU). Ö)�g� c( c:l där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postad.tess, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift äildras, ska änd­ ringen ut.an dröjsmål anmälas till kammau