FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2015-07-23 Meddelad i Linköping Mål nr 4211-15 KONKURRENSVERKET Dok.Id 217122 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Seombris Marketing AB, 556577-4808 Lindövägen 65 602 28 Norrköping MOTPART Region Östergötland, 232100-0040 Upphandlingscentrum 581 85 Linköping Ombud: Advokat Walter Sköldstam Advokatbyrån Svensk Juristpartner AB G:a Rådstugugatan 30 602 24 Norrköping SAKEN 2015 -07- 2 3 .. Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU 1 Avd Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Telefon 013-25 11 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4211-15 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Region Östergötland genomför upphandlingen Profilprodukter, referens­ nummer UC-2014-319. Som tilldelningsgrundtillämpas lägsta pris. Enligt tilldelningsbeslut den 8 juni 2015 avser Region Östergötland att teckna avtal med Profilservice Nordic AB (Profilservice). Seombris Marketing AB (Seombris) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och anför i huvudsak följande. Seombris har efter tilldelnings­ beslutet velat ta del av vilka produkter det vinnande anbudet offererat. Region Östergötland har trots påtryckningar inte bistått med det vinnande anbudets produktsspecifikationer. Region Östergötland har därmed försökt att mörka eller undanhålla information från det vinnande anbudet. Tilldel­ ningsbeslutet ska upphävas till dess att Region Östergötland har lämnat ut fullständig produktspecifikation från det vinnande anbudet. Region Östergötland motsätter sig bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Seombris fick i samband med tilldelningsbeslutet del av Profil­ service anbud. Därefter har Seombris efterfrågat uppgifter som inte varit del i anbudet eller på annat sätt påverkat tilldelningen och utvärderingen i upphandlingen. Region Östergötland har nekat dessa uppgifter med hänsyn till sekretess. Seombris har inte begärt formellt överklagbart beslut avse­ ende detta. Efter det att ansökan om överprövning getts in har Profilservice valt att släppa på sekretessen, varvid Seombris kunnat ta del av uppgifter­ na. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4211-15 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgörandet HFD 2013 ref.53 uttalat att det inte är tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit skada eller kunna komma att lida skada för att grund för ingripande ska föreligga, utan sökanden måste visa att denna har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats. Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att det är den part som gör gällande att en upphandling är felaktig som har bevisbördan för detta och som således ska visa - göra sannolikt - att upphandlingen skett i strid med LOU. Vidare gäller att sökanden ska visa att denna lidit eller riskerar att lida skada på grund härav. Av vad som har framkommit i målet finner förvaltningsrätten att Seombris inte har gjort sannolikt att kommunen har brutit mot någon av de grundläg- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4211-15 I LINKÖPING gande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Seombris har inte heller ens påstått att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada på grund av de påtalade felaktigheterna. Skäl för in­ gripande enligt 16 kap. 6 § LOU saknas därmed och Seombris ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Sofia Blomkvist Föredragande har varit Karin Wahrby. .tIl.ii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se