FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2016-07-07 Mål nr 2594-16 i.i10 ,;, 08_. Avd Onr Aktb\l KSnr Dok.Id 169168 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ByggTjänst i Falun AB, 556623-0974 Box 105 791 23 Falun MOTPA RT Falu kornmun 791 83 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 Ann Liljedal SÖKANDE Meddelad i Falun Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att an­ budsutvärderingen görs om. KONKURRENSVERKET 2/'H� J'i'7~ 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2594-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Falu kommun genomför upphandling avseende entreprenad för nybyggnad av Bjursåsskolan genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling (LOU). Falu kommun fattade ett första tilldelningsbeslut den 22 april 2016, varvid ByggPartner i Dalarna AB (ByggPartner) antogs. ByggTjänst i Falun AB (ByggTjänst) begärde överprövning, och förvaltningsrätten förordnade i dom den 23 maj, mål 1713-16, att upphandlingen skulle rättas. Nytt tilldelningsbeslut fattades den 26 maj, varvid ByggTjänsts anbud an­ togs. ByggPartner begärde då överprövning, mål 2334-16, men sedan Falu kommun genom beslut den 13 juni meddelat ett nytt tilldelningsbeslut skrev förvaltningsrätten den 15 juni av målet. I det senare tilldelningsbeslutet antogs ByggPartners anbud, som medförde lägre kostnader än anbudet från den tredje sökanden: Peab Sverige AB. Falu kommun rättade därvid utvärderingen på så sätt att ByggTjänsts anbud be­ dömdes inte borde ha blivit kvalificerat för vidare bedömning. Motiveringen var att det i ByggTjänsts anbud saknades uppgift om kontaktperson för refe­ rensuppdrag under "krav på erfarenhet"; denna uppgift var ett skall-krav enligt AFB.52. ByggTjänst ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rät­ tas på så sätt att utvärderingen av anbuden görs om. ByggTjänst anför i hu­ vudsak följande. ByggTjänsts anbud uppfyller kvalificeringskravet avseende erfarenhet. Falu kommun har på skilda platser i förfrågningsunderlaget an­ givit anbudskrav men sedan slutligt upprättat ett anbudsformulär som ska fyllas i av anbudsgivaren. Bolaget har fyllt i anbudsformuläret precis som anges och har därmed uppfyllt samtliga ställda krav, bland dem kvalifice- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2594-16 IFALUN ringskravet avseende erfarenhet. Bolaget riskerar att lida skada till följd av Falu kommuns beslut att inte utvärdera anbudet. Falu kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Det är ett obligatoriskt krav att ange kontaktperson för referensuppdraget. Det räcker inte med att läsa endast anbudformuläret. En anbudsgivare måste vara väl förtrogen med vad som står i förfrågningsunderlaget. Anbudsfor­ muläret är en övrig handling och utgör inte förfrågningsunderlag. Kravet har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen, varför upprätthål­ lande av kravet inte kan anses oproportionerligt. S KÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterna för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad ByggTjänst an­ fört är visat att Falu kommun brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att ByggTjänst lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget och anbudsformuläret Under rubriken AFB.31 Anbuds form och innehåll i förfrågningsunderla­ get framgår bland annat följande. Obligatoriska "skall-krav" Förfrågningsunderlaget innehåller ett antal obligatoriska krav, så kallade skall­ krav. Dessa finns sammanställda i anbudsformuläret. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa skall-krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller skall-kraven kommer att förkastas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2594-16 I FALUN Under rubriken AFB.52 Prövning av anbudsgivares lämplighet i för­ frågningsunderlaget framgår bland annat följande. 2. Krav på erfarenhet Anbudsgivaren skall de senaste fem åren ha erfarenhet av minst 1 liknande uppdrag. För nystartade företag gäller att nyckelpersoner skall ha motsvarande erfarenhet. Liknande uppdrag bedöms vara totalentreprenader som omfattat dessa typer av arbeten: Nyproduktion av skolbyggnader eller förskolebyggna­ der. Entreprenaden skall vara slutbesiktigad samt överlämnad. I anbudsformuläret skall anbudsgivaren visa med markering i kryssruta att man har efterfrågad erfarenhet. Ett referensuppdrag (objekt, tidpunkt och kon­ taktperson) skall anges. Under rubriken AFB.53 Prövning av anbud i förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. Anbud ska lämnas enligt handling 7.2 anbudsformulär och uppfylla alla där i angivna skallkrav Av anbudsformuläret framgår bland annat följande. Intygande om uppfyllande av kvalificeringskrav: [...] 5. Anbudsgivaren har erfarenhet enl AFB.52 Ja [] Minst ett referensuppdrag (objekt och tidpunkt) skall anges. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det nu aktuella kravet är ett kvalificeringskrav som alltså inte ska utvärderas närmare, utan antingen är det uppfyllt eller inte. I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivarna ska visa att kravet är upp­ fyllt genom att i anbudsformuläret dels bekräfta genom att kryssa i en Ja­ ruta att bolaget har efterfrågad erfarenhet, dels ange ett referensuppdrag med angivande av objekt, tidpunkt och kontaktperson. I förfrågningsunderlaget anges även att samtliga obligatoriska krav finns sammanställda i anbuds­ formuläret, att anbud ska lämnas i ifyllt anbudsformulär och att alla däri angivna skall-krav ska vara uppfyllda. I anbudsformuläret återfinns Ja-rutan 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2594-16 IFALUN och instruktion om att ange referensuppdrag, dock med den skillnaden att här instrueras anbudslämnaren att ange endast objekt och tidpunkt, inte nå­ gon kontaktperson. Det är ostridigt i målet att ByggTjänst följt den aktuella anvisningen i an­ budsformuläret, och eftersom samtliga obligatoriska krav enligt förfråg­ ningsunderlaget ska vara sammanställda i anbudsformuläret och det är alla i anbudsformuläret angivna skall-krav som ska vara uppfyllda, finner förvalt­ ningsrätten att Falu kommuns beslut att inte utvärdera ByggTjänsts anbud på den i målet åberopade grunden inte är förenligt med kraven på förutse­ barhet och likabehandling i LOU. ByggTjänst har riskerat att lida skada till följd av detta, varför grunderna för ingripande enligt LOU är uppfyllda. Eftersom den konstaterade bristen inte är hänförlig till det konkurrensuppsökande skedet, finner förvaltningsrätten att det är en tillräcklig åtgärd att besluta om ingripande i form av rättelse. Upphandlingen ska sålunda rättas på så sätt att Falu kommun genomför en ny anbudsutvärdering. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Furufors lagman 1. 2. -03. N . det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga A 4. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se