LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE Stellan Wallin, 540522-4097 Wallins Elservice Borggården 1 231 45 Trelleborg MOTPART Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg SAKEN Mål nr 5647-09 E DOM Sida 1 (7) 2009 -07- 1 '4 Meddelad i Malmö 2009 -07- 1 5 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. Dok.Id 231607 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: lansratteniskane@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 5647-09 E SKÅNE LÄN Avdelning 1 Bakgrund Trelleborgs kommun (Kommunen) genomför en upphandling benämnd ':Service- och Industrielektriker" och har enligt tilldelningsbeslut den 1 juni 2009 meddelat att man kommer att teckna kontrakt med Prenad i Trel­ leborg AB, EA-Installationer AB och APQ El AB i den del upphandlingen avser serviceelektriker. Upphandlingen genomförs med tillämpning av öppet förfarande enligt LOU. Förutsättningar enligt förfrågningsunderlaget Under punkten AFB.52, "Värderingsgrunder vid prövning av anbud", an­ ges bl.a. följande: Det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga i enlighet med nedan angivna bedömningskriterier kornmer att antas. Följande modell kommer att användas vid utvärdering av respektive anbud. Justerat pris = Lämnat pris (Timkostnad + servicefordon) + påslag för kva­ litetsavvikelse. Beräkning Justerat pris = lämnat pris x (1 + procentuellt påslag) Procentuellt påslag = maximal kvalitetspoäng minus egen poäng x uppräkningsfaktor Max kvalitetspoäng Uppräkningsfaktorn är i upphandlingen fastställd till 3 2009 -07- 14 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Kvalitetskriterier Organisation och resurser Kompetens och erfarenhet DOM 2009 -07- l4 Poäng 1 till 5 1 till 5 Sida 3 5647••09 E Under punkten AFD.61, "Ersättning", anges bl.a. följande. "I timpriset skall även kostnaden för servicebilen ingå. Redovisas separat i anbudet". Enligt handling 07.1, "Anbudsformulär", ska anbudsgivaren bl.a. ange kostnaden per timme för servicefordon, varvid det anges att denna kostnad redovisas separat och inte ingår i timpriset. Parternas yrkande och argumentation Stellan Wallin, med registrerad enskild firma Wallins Elservice (nedan Wallins), begär överprövning av upphandlingen i den del den avser servi­ ceelektriker och anför som grund för sin talan i huvudsak följande. Vid bedömningen av kvalitetskriterier i utvärderingsmodellen anser han att en felbedömning har gjorts. Han har under minst 10 år utfört underhåll och akutarbeten åt kommunen utan något klagomål. Detta motsvarar mer än väl 5 poäng avseende kompetens och erfarenhet. Om bedömning av vad som har gjorts bakåt i tiden inte skulle tas med vid värderingen, kan det ifråga­ sättas varför man skulle bifoga referenshandlingar som beskriver liknande arbeten och uppge tre kontaktpersoner med telefonnummer. Detta måste ju gälla utförda arbeten och uppdrag. Den utvärderingsmodell som har an­ vänts är gjord för storföretagen och inte för småföretagare. Därför anser han att kommunen missgynnar småföretagen. Som ensamföretagare är or­ ganisationen och personresurserna små. Men detta är en fördel, då besluts­ vägarna blir korta och man känner ansvar och engagemang i alla uppdrag. Därför är högre poäng än 3 befogat. I förfrågningsunderlaget står att i tim•· priset ska även kostnaden för servicebilen ingå och att detta ska redovisas vikt 50 % vikt 50 % LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM 2009-07- 1i4 Sida 4 5647-09 E separat i anbudet. Kommunen har tolkat det på annat vis. I anbudsformulä­ ret står att kostnaden för servicebilen inte ska ingå i anbudspriset. Han an­ ser att förfrågningsunderlaget måste vara det som ska gälla och inte texten på ett löst formulär. Kommunen medger att det står olika i dessa handling­ ar vilket han anser är väldigt förvirrande. Han har tolkat det som står i för­ frågningsunderlaget och lämnat timpris på 41 0 kr inklusive servicebil. Kommunen motsätter sig bifall till Wallins talan samt anför sammanfatt­ ningsvis följande. Beträffande bedömning av kvalitetskriteriema organisa­ tion/resurser och kompetens/erfarenhet framgår det tydligt av förfråg­ ningsunderlaget hur poängsättning kommer att ske. Kommunen använder angivna referenser för att styrka att leverantören har en förmåga att uppfyl­ la uppdraget, den så kallade leverantörskvalificeringen som är den första delen i anbudsutvärderingen. Vid andra delen i utvärderingen görs bedöm­ ningen av organisation/resurser och kompetens/erfarenhet. Uppsatt modell är styrande för vilket betyg respektive anbudsgivare får. Vald utvärde­ ringsmodell och nivåer för betygsättning är optimerad för att bäst tillgodo­ se kommunens behov. Upphandlingen avser hela kommunens behov av efterfrågad tjänst och av upphandlingens värde framgår att det är ett relativt stort uppdrag. Med den bakgrunden måste kommunen formulera en tydlig och transparant utvärderingsmodell som fyller syftet att anta den/de för kommunen bästa anbudsgivaren/anbudsgivarna. Då det gäller poängsätt­ ning för kompetens och erfarenhet ingår i kriteriet bedömning av presente­ rat innehåll enligt angivna förutsättningar. Poängen grundas på uppgifter lämnade i anbudet. Den bedömning som gjorts är att Wallins organisation och resurser är poängsatta till 4 poäng. I förfrågningsunderlaget står klart att i timpriset ska kostnad för servicebil ingå men redovisas separat. I an­ budsformuläret ska man ange både timpris och kostnaden för servicefordo­ net. I anbudsformuläret står även att kostnaden för servicefordonet redovi­ sas separat och att det inte ingår i timpriset. I utvärderingsmodellen anges LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM 2009-07- 1\4 Sida .5 5647-09 E bl.a. att ett justerat pris kommer att användas vid utvärderingen. Det juste­ rade priset är det totala priset för timkostnaden (timpris + servicefordon). Länsrättens tidigare beslut i målet Länsrätten har genom interimistiskt beslut den 10 juni 2009 förordnat att upphandlingen inte får avslutas till dess annat beslutas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att länsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att länsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Länsrättens bedömning Frågorna som länsrätten har att ta ställning till är om kommunen vid sin poängsättning av Wallins anbud handlat i strid mot bestämmelserna i LOU samt om förfrågningsunderlaget, avseende hur kostnad för timpris och ser­ vicebil ska redovisas, innehåller brister. Om länsrätten vid sin prövning av någon av dessa frågor skulle finna att kommunen brutit mot LOU har läns- LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 rätten även att ta ställning till om Wallins har lidit eller kan komma att lida skada på grund av detta. När det gäller poängsättningen av Wallins anbud fim1er länsrätten inte an­ nat än att kommunen gjort denna i enlighet med förutsättningarna i för­ frågningsunderlaget. Vad Wallins anfört föranleder inte länsrätten att göra någon annan bedömning. Vad gäller frågan huruvida kostnad för servicebil ska ingå i timpriset eller inte konstaterar länsrätten att förfrågningsunderlaget och anbudsfommlä­ ret, som redovisats ovan, innehåller direkt motstridiga uppgifter. I vart fall är informationen så pass otydligt utformad att det lämnar utrymme för tolkning vilket i sin tur kan leda till att en leverantör inte redovisar timpri­ set och kostnaden för servicebil på rätt sätt, så som skett i Wallins fall. Wallins har kommit att lämna timpris om 41 0 la plus 30 la för servicebil vilket tillsammans utgör 440 la. Wallins avsåg egentligen att lämna timpris om 380 la plus servicebil om 30 la vilket tillsammans utgör 410 kr. Läns­ rätten finner med hänsyn till detta att förfrågningsunderlaget på demia punkt inte är tillräckligt transparent vilket strider mot bestämmelsen om att upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt i I kap. 9 § LOU. Vid sådant förhållande har länsrätten att ta ställning till huruvida Wallins lidit skada eller kan komma att lida skada på grund kommunens agerande. När kommunen beräknat justerat pris, enligt ovan redovisad modell, har man använt sig av timpriset 440 kr, vilket gett ett justerat pris om 836 kr. Detta pris har resulterat i att Wallins anbud har hamnat sist av totalt sju anbud. Om man i stället använder sig av det totala timpriset om 410 la vid beräkning av justerat pris hamnar Wallins anbud på 779 la i stället för 836 la, vilket likväl resulterar i en sista plats bland anbuden. Med anledning av detta finner länsrätten att Wallins inte kan anses ha lidit eller komma att lida skada på grund av förfrågningsunderlagets brister avseende hur kost- Sida 6 5647-09 E LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM 2009 -07- 14 Sida 7 5647-09 E nad för servicebil och timpris ska redovisas. Wallins yrkande om ingripan­ de enligt LOU ska således avslås. Särskilda upplysningar Länsrättens interimistiska beslut från den I O juni 2009 upphör i och med denna dom att gälla. Rätten erinrar om att när ett upphandlingskontrakt har tecknats kan ett överklagande av domen inte prövas efter det att tio dagar gått från domens meddelandedag, om inte karnrnarrätten dessförinnan fat­ tar ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas. Detta gäller även om domen överklagas inom den anvisade tiden tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) 1 ,, �· / ��JlULllV Ola B\rändström • . : // i f 'J I • .l". -,