FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2018-11-14 Meddelad i Malmö Mål nr 6069-18 Sida 1 (13) SÖKANDE Scandium Service AB, 556862-2616 Södra Portgatan 23 283 50 Osby Ombud: Sten Lövrup och Andre Prentell Jansson & Norin AB Kungsportsavenyn 18 411 36 Göteborg MOTPARTER 1. Högskolan Kristianstad Elmetorpsvägen 15 291 39 Kristianstad 2. Meritum i Sverige AB Stibyvägen 91 294 95 Sölvesborg SAKEN ' KDlfKURRENSVERKET� � Avd Dnr KSnr - Aktbil 20ffl.,.,. ' l .;,( Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Högskolan Kristianstads upphandling avseende städning får inte avslutas förrän rättelse gjorts genom en ny utvärdering där Meritum i Sverige AB:s anbud inte får beaktas. Dok.Id 464241 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 , '0 ... ; ·- Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Högskolan Kristianstad (HKR) genomför en upphandling avseende städning av HKR, dnr A2018-32-79. Upphandlingen genomförs med öppet förfa­ rande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har Meritum i Sverige AB (Me­ ritum) tilldelats kontraktet. Scandium Service AB (Scandium) har placerat sig på andra plats. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Scandium Scandium ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny utvär­ dering görs utan beaktande av Meritums anbud. I andra hand yrkas att upp­ handlingen ska göras om. Som grund för sin ansökan anför Scandium föl­ jande. Systematiskt miljöarbete Av punkt 1.5.10 i upphandlingsdokumentet framgår att anbudgivare, för att kvalificera sig i upphandlingen, ska bedriva ett systematiskt miljöarbete vid genomförandet av uppdraget. Som bevis har begärts att anbudsgivare ska bifoga kopia av giltigt ce1iifikat enligt ISO 14001, registrering enligt EMAS eller motsvarande. Som alternativ till certifieringen har HKR angett att dokumentation som visar att anbudsgivaren har: En miljöpolicy som är antagen av ledningen och väl känd bland personalen Rutiner för att identifiera betydande miljöaspekter i den verksamhet som omfattas av uppdraget • • Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 Avdelning 1 I MALMÖ • spekterna Rutiner för att löpande följa upp satta mål kopplat till de betydande miljöa­ • tin för återkommande uppdatering av ovanstående Rutiner som säkerställer efterlevnad av relevant miljölagstiftning samt ru­ • Rutiner för kontinuerlig utbildning av personalen i miljöfrågor med an­ knytning till uppdraget • givarens miljöprestanda kopplat till uppdraget. Rutiner för hur avvikelser hanteras samt rutiner för förbättring av anbuds­ Meritum har till sitt anbud bifogat ett certifikat från en leverantör av rengö­ ringsprodukter där det står angivet att Meritum "bidrar till hållbarhet och säkerhet för människor och miljö genom konsekvent användning av green care PROFESSIONAL rengöringsprodukter". Certifikatet kan inte anses likvärdigt med vad som krävs av en leverantör för att miljöcertifieras enligt ISO 14001. Certifikatet saknar koppling till hur Meritum faktiskt bedriver sitt miljöarbete och tycks snarare vara en del av Meritums leverantörs mar­ kandsföringsarbete. Certifikatet har inte heller någon bortre giltighetstid och ett godkännande av certifikatet i fråga såsom likvärdig ISO-certifiering skulle innebära att Meritum för all framtid kan hänvisa till att de under år 2017 köpte en viss mängd rengöringsprodukter från en leverantör, för att på så sätt kvalificera sig i framtida upphandlingar. Att höja upp certifikatets status till att motsvara ISO-nivå vore orimligt. Eftersom Meritums bifogade certifikat inte på något sätt kan anses motsvara ISO-certifiering borde Meri­ tums anbud ha förkastats. HKR valde dock i stället att låta Meritum komplettera sitt anbud. Möjlighet­ en för upphandlande myndigheter att begära komplettering ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet samt tillämpas restriktivt. Av förarbetena till LOU samt av praxis framgår att en begäran om komplet­ tering inte får leda till att mer än marginella sakuppgifter tillförs anbudet i syfte att konkretisera anbudet. Av förarbetena till LOU (se prop. 2015/16:195 s. 977) framgår bl.a. följande. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 Avdelning 1 I MALMÖ "Helt nya sakuppgifter kan inte tillföras ett anbud genom en komplettering eller ett förtydligande. Gemensamt för termerna förtydliga och komplettera är att det inte handlar om att ersätta tidigare lämnade uppgifter med nya utan om att kon­ kretisera dem på något sätt. Konkretiseringen kan ske genom lämnande av upp­ gifter eller handlingar, t.ex. ett intyg. Möjligheten att ersätta tidigare lämnade uppgifter regleras genom möjligheter till rättelse". I Meritums fall har det inte handlat om marginella sakuppgifter utan om ett helt ledningssystem. HKR:s begäran om komplettering kan därför ses som att Meritum getts en "andra chans" att kvalificera sig, eftersom ett skall-krav inte uppfyllts. HKR har tillåtit Meritum att kvalificera sig enligt en annan grund än den Meritum först hänvisade till. Detta eftersom Meritum initialt sökt bemöta kravet om certifiering och enligt kompletteringen ingivit annan typ av dokumentation som inte svarade mot certifieringskravet. Meritum har inte uppfyllt kravet på certifiering enligt ISO 14001, registrering enligt EMAS eller motsvarande. HKR:s begäran om komplettering har skett i strid med LOU och principerna om likabehandling och öppenhet. Meritums an­ bud ska därför rätteligen förkastas. Efter att HKR, i strid med LOU, tillåtit Meritum att kompletterna bristerna i sitt anbud har Meritum översänt sitt miljöledningssystem. Detta har således bifogats anbudet efter sista anbudsdag. Ett miljöledningssystem skulle, för att godkännas, innehålla ett antal uppräknade punkter. ISO-certifiering är ofta en lång och kostsam process som kräver mycket tid och arbete från ett företag. Att leverantörer som alternativ till att certifieras tillåts bifoga egna "likvärdiga" system ska inte innebära att kraven enligt huvudalternativet (certifiering) uteblir. Kraven på likvärdiga system måste därför tolkas som att åtminstone de delar som specifikt efterfrågas ska vara på "likvärdig" nivå i enlighet med vad som krävs för efterfrågad certifiering. HKR har genom att kvalificera Meritums anbud accepterat dokumentation som inte är i pari­ tet med vad som skulle krävas för att certifieras enligt exempelvis ISO 14001. De dokument som Meritum bifogat sitt anbud genom komplettering Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 Avdelning 1 Kvalitetssäkring Av punkt 1.5.9 i upphandlingsdokumentet framgår att anbudsgivare ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete med kontinuerlig förbättring. För att påvisa kravuppfyllnad ska anbusgivare bifoga kopia av giltigt certifikat en­ ligt SS-EN ISO 9001 eller motsvarande. Alternativt ska anbudsgivare redo­ göra för sitt systematiska kvalitetsarbete där följande ska framgå: I. Rutiner för egna kvalitetskontroller 2. Rutiner för hantering av avvikelser 3. Rutiner för att säkra eventuella underleverantörers arbete 4. Rutin för hantering av oförutsedd frånvaro/sjukdom 5. Rutin för revision av sitt systematiska kvalitetsarbete Av punkt 3 framgår att anbudsgivare ska ha rutiner för att säkerställa under­ leverantörers arbete. Meritum har hänvisat till fyra underleverantörer i sitt anbud. Några rutiner för hur deras arbete kvalitetssäkras kan dock inte utlä­ sas av deras kvalitetsplan. Beskrivning av rutiner är ett skall-krav för kvali­ ficering. Av punkt 4 framgår att anbudsgivare ska ha rutiner för hantering av oförutsedd frånvaro/sjukdom. Inte heller detta krav bemöts i Meritums kva­ litetsplan. Av punkt 5 framgår att anbudsgivare ska ha rutiner för revision av sitt systematiska kvalitetsarbete. Några sådana rutiner kan inte utläsas i Me­ ritums kvalitetsplan. Den kvalitetsplan som Meritum bifogat sitt anbud in­ nerhåller visserligen rutiner för revision "av uppdraget enligt plan". HKR:s krav på rutiner för revision syftar dock till revision av anbudsgivarnas kvali­ tetsledningssystem. Eftersom Meritum inte bifogat ett kvalitetsledningssy­ stem, utan en kvalitetsplan för projekt, förefaller dock inte kravet vara upp­ fyllt. Det är stor skillnad på kvalitetsrutiner inom ramen för ett projekt och kvalitetsarbete inom en anbudsgivares egen verksamhet. Då rutinerna om I MALMÖ har inte innehållit samtliga av de uppräknade punkterna. Kravet i fråga är inte uppfyllt och Meritums anbud ska rätteligen förkastas. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 I MALMÖ Avdelning 1 revision främst rör revision av projektplanen och inte avser verksamheten uppfyller Meritum inte heller kravet enligt punkt 5. Meritums kvalitetsplan uppfyller två möjligtvis tre punkter av de fem punkter som HKR ställt som krav i upphandlingen. Meritum har inte uppfyllt kraven och deras anbud ska därför förkastas även på denna grund. Lida skada Scandiums anbudspris är det nästa lägsta i upphandlingen. Om Meritums anbud hade förkastats hade Scandium tilldelats ramavtalet. Scandium är därför skadelidande eller riskerar åtminstone att lida skada. HKR HKR anser att ansökan ska avslås och anför följande. Systematiskt miljöarbete HKR har ställt krav på att leverantören ska bedriva ett systematiskt miljöar­ bete vid genomförandet av uppdraget. HKR har inte ställt ett obligatoriskt krav på att leverantören ska ha ett visst miljöledningssystem. Det obligato­ riska kravet är att bedriva ett systematiskt miljöarbete vid genomförandet av uppdraget. Som bevis på att anbudsgivaren uppfyller kravet kan det anting­ en verifieras genom kopia av certifikat enligt ISO 14001, registrering enligt EMAS eller motsvarande - eller genom att bifoga dokument som visar att de har uppräknade rutiner och policy. Meritum har svarat "Ja" på frågan om de bedriver ett systematiskt miljöarbete och för att verifiera kravet har de bifogat ett dokument med namn "Miljöcertifikat". Då Meritum inte bifogade ett ce1tifikat enligt ISO 14001 eller EMAS utan ett "Certifikat för hållbart engagemang" från green care professional har HKR bett Meritum att förtyd­ liga på vilket sätt certifikatet motsvarar lSO 14001 eller en registrering en- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 Avdelning 1 I MALMÖ ligt EMAS och vilka krav som ställts för att få en ce1iifiering. Meritum har svarat att certifieringen kräver: en miljöpolicy som är antagen av ledningen, att personalen genomgår fortlöpande utbildning gällande miljö och dess påverkan, att det sker en kontinuerlig uppföljning av företagets satta mål gällande dosering och/eller användandet av kemikalier, att företaget efterle­ ver miljölagstiftningen för respektive uppdrag, att avvikelse ska noteras och anmälas till berörd ansvarig som vidtar åtgärder och att arbetet innebär till största delen ett slutet system vilket innebär att olika miljöaspekter kan iden­ tifieras. Ce1iifieringen innebär vidare att företaget alltid ska jobba för för­ bättringar såväl internt som hos uppdragsgivare. I sitt svar har Meritum be­ skrivit att de har en miljöpolicy och samtliga uppräknade rutiner som måste kunna visas när en anbudsgivare saknar certifiering eller registrering. För att verifiera att rutinerna är dokumenterade har Meritum på begäran kommit in med sin miljöpolicy. HKR har därmed bedömt att Meritum uppfyllt kravet på att bedriva ett systematiskt miljöarbete vid genomförandet av uppdraget. Anbud får förtydligas eller kompletteras om åtgärden är förenlig med prin­ ciperna om likabehandling och öppenhet. Meritum har i sitt anbud bifogat en miljöcertifiering som inte är känd av HKR och som därför behövde för­ tydligas och kompletteras. Det handlar alltså inte om att ersätta lämnade uppgifter i anbudet utan att konkretisera dem genom att förklara vad hand­ lingen innebär och lämna intyg om att förklaringen stämmer. Kvalitetssäkring HKR har ställt krav på att leverantören ska bedriva ett systematiskt kvali­ tetsarbete i syfte att säkerställa att anbudsgivaren har kapacitet och resurser för att utföra uppdraget. Meritum har svarat "Ja" på frågan om de bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete och som bevis har de redogjort för sitt kvali­ tetsarbete genom att bifoga dokumentet "Kvalitetsplan - städuppdrag". Av kvalitetsplanen med dess bilagor framgår Meritums rutiner för egna kvali- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-[8 Avdelning 1 I MALMÖ tetskontroller, rutiner för hantering av avvikelser och rutiner för revision av det systematiska kvalitetsarbetet. Rutiner för att säkra underleverantörers arbete framgår inte tydligt men det framgår att underentreprenör deltar i möten som protokollförs. Rutiner för hantering av oförutsedd från­ varo/sjukdom framgår inte direkt av kvalitetsplanen men anbudsgivaren har på ett tydligt sätt beskrivit på annan plats i anbudet hur detta hanteras. Det framgår således att Meritum har efterfrågade rutiner och att de bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete. Scandium Scandium tillägger följande. Systematiskt miljöarbete Det cettifikat som Meritum bifogat sitt anbud är inte av sådant slag som kan bedömas motsvara ISO 14001 eller registrering enligt EMAS. De punkter som Meritum angett som krav för att erhålla certifieringen i fråga avviker så pass kraftigt från vad som krävs för certifiering enligt ISO 14001 eller regi­ strering enligt EMAS att det omöjligt kan anses motsvara ISO-nivå. Det faktum att HKR begärde in ytterligare uppgifter från Meritum tyder även på att HKR bedömt Meritums kravuppfyllnad som bristfällig. Vid en direkt fråga till Meritums underleverantör Werner & Mertz Professional, som är det företag som utfärdat certifikatet i fråga, framgår inga av de steg som Meritum angett i sitt svar till HKR. Av underleverantörens hänvisning framgår i stället att certifikatet är baserat på "besparingar på miljön" och inte baserat på tillämpningen av ett internt miljöledningssystem. Certifikatet som Meritum bifogat sitt anbud motsvarar således inte ISO 1400I utan är snarare utfärdat på basis av att Meritum använder underleverantörens pro­ dukter. Werner & Mertz Professional anger själva att de inte är ett certi­ fieringsorgan. Det kan konstateras att Meritum inte uppfyller kravet avse- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 9 6069-18 ende certifiering. Meritum uppfyller därför inte samtliga skall-krav i upp­ handlingen och anbudet ska rätteligen förkastas. Kvalitetssäla·ing I Meritums kvalitetsplan anges att "entreprenören deltar i kundmöten samt samordnar vid behov underentreprenörsmöten. Vidare hålls arbetsplatsmö­ ten med medarbetarna på arbetsplatsen". Detta visar inte på något sätt hur Meritum genomför kvalitetssäkring av sina underleverantörers arbete. Meritum Meritum har getts tillfälle att yttra sig över ansökan och anför att man anslu­ ter sig till HKR:s talan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga besfämmelser Enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU får rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som har lidit eller kunnat komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmis. Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 4 kap.I § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndig­ het inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt upphandlingsdo­ kumentet. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 Avdelning 1 I MALMÖ I 4 kap. 9 § LOV anges att en upphandlande myndighet får tillåta eller be­ gära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan hand­ ling. En åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet. I det i målet aktuella upphandlingsföreskrifterna anges i punkt 1.5.10 Syste­ matiskt miljöarbete att anbudgivare ska bedriva ett systematiskt miljöarbete vid genomförandet av uppdraget. För att verifiera att kravet är uppfyllt ska ni bifoga kopia av giltigt certifikat enligt ISO 14001, registrering enligt EMAS eller motsvarande. Saknar ni certifiering eller registrering ska ni bi­ foga dokument som visar att ni har; • • • En miljöpolicy som är antagen av ledningen och väl känd bland personalen Rutiner för att identifiera betydande miljöaspekter i den verksamhet som omfattas av uppdraget Rutiner för att löpande följa upp satta mål kopplat till de betydande miljöa­ spekterna • tin för återkommande uppdatering av ovanstående Rutiner som säkerställer efterlevnad av relevant miljölagstiftning samt ru­ • knytning till uppdraget Rutiner för kontinuerlig utbildning av personalen i miljöfrågor med an­ • givarens miljöprestanda kopplat till uppdraget. Rutiner för hur avvikelser hanteras samt rutiner för förbättring av anbuds­ I punkt 1.5.9 Kvalitetssäkring anges att anbudsgivare ska bedriva ett syste­ matiskt kvalitetsarbete med kontinuerlig förbättring. För att visa att ni upp­ fyller kraven ska ni bifoga kopia av giltigt certifikat enligt SS-EN ISO 9001 eller motsvarande standard. Alternativt kan ni redogöra för ert systematiska kvalitetsarbete där följande ska framgå. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069-18 Avdelning 1 I MALMÖ 1. Rutiner för egna kvalitetskontroller. 2. Rutiner för hantering av avvikelser. 3. Rutiner för att säkra eventuella underleverantörers arbete. 4. Rutin för hantering av oförutsedd frånvaro/sjukdom. 5. Rutin för revision av sitt systematiska kvalitetsarbete. Förvaltningsrättens bedömning Systematiskt miljöarbete Att anbudgivare ska bedriva ett systematiskt miljöarbete vid genomförandet av uppdraget utgör ett skall-krav. Som bevis på att anbudsgivaren uppfyller kravet ska man bifoga kopia av giltigt certifikat enligt ISO 14001, registre­ ring enligt EMAS eller motsvarande. Om anbudsgivaren saknar certifiering eller registrering ska anbudsgivaren bifoga dokument som visar att anbuds­ givaren har en miljöpolicy och de olika rutiner som är uppräknade i kravet. I enlighet med likabehandlingsprincipen får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från de skall-krav som uppställts i upphandlingsdo­ kumentet. Meritum har till sitt anbud bifogat ett certifikat från green care professional för att verifiera kravet. Av certifikatet framgår "Certifikat för hållbart enga­ gemang. . . bidrar till hållbarhet och säkerhet för människor och miljö genom konsekvent användning av green care professional rengöringsprodukter". Såvitt framgår är certifikatet i fråga utfärdat med anledning av att Meritum använder green care professionals rengöringsprodukter. Enligt förvaltnings­ rättens mening motsvarar inte ett sådant certifikat ett certifikat enligt ISO 14001 eller registrering enligt EMAS. Med hänsyn till att Meritum till sitt anbud inte bifogat några andra dokument som visar att bolaget, i avsaknad av certifiering eller registrering, har en miljöpolicy och de olika rutiner som är uppräknade i kravet uppfyllde Meritum vid tidpunkten för anbudsinläm­ nandet inte det uppställda skall-kravet. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6069- 1 8 Avdelning 1 I MALMÖ Efter anbudsgenomgången har Meritum tillåtits att kompletta sitt anbud med sin miljöpolicy. En komplettering ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet. Att Meritum tillåtits att komplettera sitt anbud med den efterfrågade miljöpolicyn har inneburit att Meritum kommit att uppfylla det uppställda kravet och därmed kvalificerat sig till utvärderingen. Kompletteringen har således inte endast konkretiserat anbudet utan medfört att kravet uppfyllts. Enligt förvaltningsrätten är kompletteringen därmed att anse som otillåten varför Meritum inte uppfyller det uppställda kravet. Kvalitetssäkring Att anbudsgivare ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete med kontinuer­ lig förbättring utgör ett skall-krav. Som bevis på att anbudsgivaren uppfyller kravet ska man bifoga kopia av giltigt certifikat enligt SS-EN ISO 9001 el­ ler motsvarande standard. Alternativt kan anbudsgivaren redogöra för sys­ tematiskt kvalitetsarbete genom att redovisa fem olika rutiner angivna i kra­ vet. Bl.a. ska anbudsgivaren redogöra för rutiner avseende att säkra eventu­ ella underleverantörers arbete. Av Meritums anbud framgår att man kommer att använda sig av underleverantörer och i Meritums kvalitetsplan anges under rubriken kommunicering följande. "Entreprenören deltar i kundmöten samt samordnar vid behov underentreprenörsmöten. Vidare hålls arbets­ platsmöten med medarbetarna på arbetsplatsen". Att delta i möten samt att samordna underentreprenörsmöten visar enligt förvaltningsrätten inte vilka rutiner Meritum har för att säkra underleverantörernas arbete. Meritum upp­ fyller därmed inte heller detta krav. Sammanfattning Eftersom Meritum inte uppfyller de uppställda skall-kraven skulle bolaget rätteligen ha förkastats. Genom att trots detta utvärdera och anta anbudet har HKR brutit mot principen om likabehandling. Scandium har härigenom lidit FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 13 6069-18 skada eller riskerat att lida skada varför det finns grund för ingripande enligt LOU. Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras utan att HKR beaktar Meritums anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Mattias Steen Maria Persson har föredragit målet. IIl beslut kan överklaga. I-lär framgår hur det går t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här l. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklaravarförnityckerattbeslutetska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte re